10 audioprodukter som får dig att säga 'Oj!'

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

10 audioprodukter som får dig att säga 'Oj!'

Inläggav Objektivisten » 2012-09-14 14:07

Cnet listar ''Audio products that make you say 'wow'''. (Bilder)

http://news.cnet.com/2300-13645_3-10013522.html?tag=contentMain;mGalleryUL

Vad tycker vi om detta?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-14 14:20

Nuforcen kom väl närmast ett oj från min del. Nagran har man redan vant sig vid, annars hade den nog fått ett. Resten var mer av 'gäsp'.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-14 14:55

Varför ska man oja sig över de där prylarna? Skivspelaren var ful som stryk, tur att man lägger en platta över de flesta prickarna. Närmaste oj var väl JR försteget som säkert kan ge andnöd när fakturan kommer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-14 15:30

Thorens skivspelare va finer :), resten jaha . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-09-14 16:12

Jag gillade Nuforce :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-14 17:40

Det var bara hörlurarna som gav mig en aning WOW.
Jag är nog för mycket funktionalist, för att gå igång på design. 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-14 19:15

Högtalarna var snygga. Med något slags band-aktig diskant. Sånt brukar jag gilla ljudmässigt också.
Nargan kan vi sedan förut: Läcker.

Ultrazone-lurarna var snygga också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-14 19:23

jag tycker det är bra att formen på apparaterna lyfts fram mer och mer för det är ju numera självklart att de ska stå framme och make a statement i lysningrummet

därför är sådana här trådar mycket bra så folk kan få se alla olika formstilarna som finns
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-14 19:55

OA-6 :)
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-14 20:11

jag blir lite imponerad av den energi som gått in i Magicos högtalare som är byggda helt i flygplansaluminium med komplicerad stagning och styvning och dämplimmad frontpanel. De helt egenbyggda element med kon av en sandwich med flätade nanorör och rohacellskum med en motor av höggradig neodymn och rikligt med koppar.

http://magico.net/Company/index.php

http://www.ultraaudio.com/index.php/twb ... udspeakers

http://www.soundstageglobal.com/index.p ... Itemid=154

Ett utav de större basarna råkade de ställa på en plåtbänk och fick knappt lös det från bänken pga den kraftiga magneten 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-15 08:18

Ja vilket jobb !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-15 09:16

angående magico, är det verkligen nödvändigt för ljudet att bygga så komplicerat eller sysslar dom med resursslöseri och kanske bedrägeri?

vi som bygger själva har ju lärt oss att extrema material i lådväggarna gör väldigt lite för ljudet men ökar byggkostnaden rejält, en sund konstruktion med vanlig mdf är ju så bra det behöver bli, allt över detta är ju i princip pengarna i sjön
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-15 09:23

Är det någon som hört de där Magico?
Hade varit kul att läsa om en test, mot tex B&W 802D. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-15 10:33

nadifierad skrev:Är det någon som hört de där Magico?
Hade varit kul att läsa om en test, mot tex B&W 802D. :)

Hörde någon av de större modellerna (Q5 tror jag) på Sheraton när de drevs av ARC REF250 men inget "WOW" från min sida i just den demon. Kanske Häggis spelar på Magico på Arken. Hoppas bara han inte har ett par MG20.7 (DE har hög WOW-faktor) uppställda, då kommer jag verkligen ångra att jag inte åker ner.

Robert Harley -- Tue, 11/23/2010 - 20:30
The 802D doesn't have the midrange transparency and resolution of the Wilson Sasha or the Magico V3. The B&W has a smoother treble balance than the V3 and greater treble dynamics. The V3's bass is much leaner and tighter than that of the 802D. The Sasha's bass is the best of the three. I would rank the three speakers overall in this order: Sasha, V3, 802D.
http://www.avguide.com/forums/bw-802-diamond
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-15 10:45

celef skrev:angående magico, är det verkligen nödvändigt för ljudet att bygga så komplicerat eller sysslar dom med resursslöseri och kanske bedrägeri?

vi som bygger själva har ju lärt oss att extrema material i lådväggarna gör väldigt lite för ljudet men ökar byggkostnaden rejält, en sund konstruktion med vanlig mdf är ju så bra det behöver bli, allt över detta är ju i princip pengarna i sjön

Jag tror dom gör just det, sysslar med resursslöseri alltså. Tror inte det handlar om bedrägeri dock, snarare teknikonani med tanke på maskinparken.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-15 10:57

Om jag skaffade en liten anläggning igen men piP som högtalare, är den där Nuforceförstärkaren mycket intressant. Sjukt snygg och bra pris. Har kikat på den tidigare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-15 18:26

Aerob skrev:
celef skrev:angående magico, är det verkligen nödvändigt för ljudet att bygga så komplicerat eller sysslar dom med resursslöseri och kanske bedrägeri?

Jag tror dom gör just det, sysslar med resursslöseri alltså. Tror inte det handlar om bedrägeri dock, snarare teknikonani med tanke på maskinparken.

jag menar självbedrägeri, inte en brottslig handling, jag tror wilson audio är i samma båt

teknikonanin skulle ju oxå kunna vara en marknadsgrejj, jag tror många gillar vad de ser i magico
Bikinitider

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-09-15 21:16

Aerob skrev:

Sant!

Köper jag ett gammalt casio digitalt armbandsur för sexhundra på teknikmagasinet så kan jag och typ alla slå sig i backen på att den går mer rätt än en rolex för sexhundra tusen enkronor.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-15 22:00

Man köper inte en sådan där produkt bara för ljudet. Man köper ett helt koncept, en idé. Det är på samma avdlening som dyra armandsur och smycken och sånt. Kul grejjor, helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-15 22:28

celef skrev:
jag menar självbedrägeri, inte en brottslig handling, jag tror wilson audio är i samma båt

teknikonanin skulle ju oxå kunna vara en marknadsgrejj, jag tror många gillar vad de ser i magico

Ja det är ju svårt att avgöra utan att ha hört dom. Nog tror jag att deras metod fungerar men frågan är om det är overkill eller ej.

De som skriver för soundstage menar dock att Magico är hästlängder före allt annat. Detta baserat på deras lyssningar och mätningar i NRCs lokaler.
Sen vad det säger om produkten egentligen vet man ju inte..

Men över huvud taget blir jag imponerad över dessa företag som lägger så mycket energi på att utveckla dessa produkter.

Vivid Audio är ett annat företag som lagt enorm energi i sina produkter, precis som Revel och B&W tex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-09-16 00:17

En audioprodukt som får mig att säga "wow" är Grado PS1000. Jag är extremt nöjd med dessa. De låter helt enkelt exakt som jag vill och jag kommer inte på en enda liten detalj jag skulle vilja invända mot i setupen (kör enbart hörlurar).

Jag anser mig ha nått audionirvana med dessa, det låter så bra att jag helt enkelt inte kan komma på någonting jag skulle vilja ha annorlunda eller ändra på. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-16 00:28

Varför kostar de 17,000:- ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-16 01:21

Ragnwald skrev:Varför kostar de 17,000:- ?

Kanske för att [s]snåljåpar(?) som[/s] du inte skall lockas att köpa dem . . . typ.:wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-16 09:53

Kraniet skrev:
celef skrev:

Ja det är ju svårt att avgöra utan att ha hört dom. Nog tror jag att deras metod fungerar men frågan är om det är overkill eller ej.

De som skriver för soundstage menar dock att Magico är hästlängder före allt annat. Detta baserat på deras lyssningar och mätningar i NRCs lokaler.
Sen vad det säger om produkten egentligen vet man ju inte..

Men över huvud taget blir jag imponerad över dessa företag som lägger så mycket energi på att utveckla dessa produkter.

Vivid Audio är ett annat företag som lagt enorm energi i sina produkter, precis som Revel och B&W tex.

deras metoder fungerar säkert, men jag tror oxå att dom har gått lite för långt i sina extrembyggen, jag tror faktiskt dom skulle ha uppnått samma ljudprestanda även med vanliga byggmetoder

jag tycker denna bild styrker det med labbkablar med krokodilklämmor i deras lyssningsrum

Bild

vivid audio tycker jag känns inovativa medans magico känns som traditionell tillverkare men med overkillambitioner
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-16 09:56

hård selektering av drivers kostar, ändringar i form fördyrar produktionen, och dyra material fördyrar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-16 09:59

Slarvig tillverkning fördyrar, med andra ord. :wink:

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-09-16 16:46

Som väl var köpte jag dem för det amerikanska priset.

Det svenska är hutlöst.

Å andra sidan är det ett standardproblem med Grado. Skall man köpa deras produkter är det USA som gäller. Befinner man sig på annat håll är det bättre att överväga Alessandro Music Series eller andra märken.

17000 är ungefär vad jag betalade för hela riggen (MF M1DAC, V-Link, M1HPA och PS1000).

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa dessa lurar i Sverige som sagt. Har ni vägarna förbi USA är det däremot väl värt att handla ett par.

Edit: Mitt pris var med en viss paketrabatt jag ordnade. Men mellan tummen och pekfingret kan man plocka upp ett par PS1000 i US of A för ungefär samma pris som GS1000 betingar i Sverige.

Ett annat exempel på svenskt överpris är t.ex SR225i. Jag betalade $169 år 2010 hos J&R Music World. Svenskt pris 2500.... :?

För USA-pris är PS1000 en mycket bra hörlur. För det svenska priset kan man bara konstatera att man uppenbarligen betalar för en hel del annat.

Oavsett vilket är min uppfattning att det bästa ljudet (under förutsättning att man är van vid det) till det bästa priset fås via hörlurar. SVS, alltså Smyth Virtual Surround/Virtualizer är förövrigt en mycket intressant sak, när den teknologin sprider sig är jag rädd att många högtalarbaserade system får se upp.

Detta då SVS ger "rumslighet" även via hörlurarna, inkl head tracking som gör att ljudet ändras realistiskt då man vrider på huvudet. Man får alltså en total illusion av att man lyssnar i högtalare eller live s.a.s - alltså inte "ljudet inne i huvudet".

Personligen är jag så van vid att använda hörlurar att jag inte upplever några som helst problem med ljudpresentationen.

Återgå till Generellt om hifi