Linjehögtalare 8st Vifa TG9FD

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Linjehögtalare 8st Vifa TG9FD

Inläggav LageB » 2012-09-17 14:10

Jag var inne på HiFikit i Stockholm idag och lyssnade "linjehögtalare" (om det nu kallas så) Det var 8st Vifa TG9FD-element monterade tätt ihop i höjdled i en vägg, dvs med "oändlig" lådvolym och tyckte det lät riktigt bra! Någon här som hört dessa eller har åsikter om den typen av högtalare? Jag har läst om s.k "kamfilter effekt" och dyligt - är det något man ska vara orolig över..?

Jag ska ha mina högtalare som "in-wall" och dessa högtalare (tror jag mig) skulle passa bra i denna applikation eftersom de har bra spriding horisontalled vilket ju borde vara bra när elementen monteras flush mot vägg. Högtalarna hade känslighet på runt 96dB vilket inte heller torde vara någon nackdel.

Vad tycker ni gott folk?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-17 16:29

en linjekälla ska nog helst vara betydligt längre än åtta element

något att sukta över är denna skapelsen :)

http://www.ids25.com/Mahagony%20full.jpg

http://www.ids25.com/White%20drivers.jpg

edit: länkade till bilderna istället då det var så jäkla stora
Senast redigerad av celef 2012-09-19 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Bikinitider

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-17 16:52

Celef,
Tjusigt, mera är nästan alltid bättre - eller hur? :)

Men, med begränsad budget och utrymme så undrar jag vad man vinner på ökade antal element förutom högre ljudstyrka & högre känslighet? - finns det fler fördelar (och/eller nackdelar)?
Högtalarna jag lyssnade på idag på HiFiKit (8 element) "räckte" ljudvolymsmässigt för min del.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-17 18:04

Här står en del om linjekälleprincipen :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
Edit: Tråden blir mer koncis längre fram :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-17 19:02

Tack nadiferad,
Har varit borta från Faktiskt något år, så jag har en del att läsa in ser jag... :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-09-17 19:39

Det ser ut att vara samma element jag har i mina Bosso Mupp..

Är det det?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-17 21:35

LageB skrev:Celef,
Tjusigt, mera är nästan alltid bättre - eller hur? :)

jo med linjekällor så är det nog riktigt, ju längre linjer ju bättre

Men, med begränsad budget och utrymme så undrar jag vad man vinner på ökade antal element förutom högre ljudstyrka & högre känslighet? - finns det fler fördelar (och/eller nackdelar)?
Högtalarna jag lyssnade på idag på HiFiKit (8 element) "räckte" ljudvolymsmässigt för min del.

linjer har dålig spridning i längsled, det kan kompenceras för genom att göra linjen längre. sedan finns gränsen mellan närfält och distansfält att ta hänsyn till

och med långa linjer som den på bilden ovan så kan med hjälp av en del eq högtalaren klara lite lågbas

så visst finns det fördelar, nackdelen är väl egentligen bara priset
Bikinitider

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-17 21:45

bassman skrev:Det ser ut att vara samma element jag har i mina Bosso Mupp..

Är det det?

Som sagt, det var länge sedan jag var inne på detta fina Forum och jag läste om Mupps sedan jag postade denna tråd idag. Av en händelse verkar det vara samma element, såvida det inte finns olika varianter av Vifa TG9FD..

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-17 22:15

celef skrev:linjer har dålig spridning i längsled, det kan kompenceras för genom att göra linjen längre. sedan finns gränsen mellan närfält och distansfält att ta hänsyn till

och med långa linjer som den på bilden ovan så kan med hjälp av en del eq högtalaren klara lite lågbas

så visst finns det fördelar, nackdelen är väl egentligen bara priset

Kan tänka mig max 12 element / högtalare. Jag sitter vanligtvis ca 3m från högtalarna. Vet inte om det gör så stor skillnad mellan 8 och 12 element men å' andra sidan tyckte jag att den de hade på HiFiKit med 8 element lät hyfsat, ändå hade dom bara en sunkig subwoofer.
Med bra basmoduler och delning runt 80-100Hz har jag en känsla av att det kanske kan bli bra (always a dreamer... :) )
Inga stora filterkostnader - borde totalt kunna vara prisvärt jämfört med de olika "in-wall" paket de säljer på fina gatan....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-17 23:06

8 element borde funka om avståndet är mindre än 3 meter. Särskilt om dom får hjälp av ett bar extra baslådor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-18 08:02

LageB skrev:
bassman skrev:Det ser ut att vara samma element jag har i mina Bosso Mupp..

Är det det?

Som sagt, det var länge sedan jag var inne på detta fina Forum och jag läste om Mupps sedan jag postade denna tråd idag. Av en händelse verkar det vara samma element, såvida det inte finns olika varianter av Vifa TG9FD..

Edit:
HiFiKits linjehögtalare är av modell Vifa TG9FD-10-04

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-18 08:13

Finns det någon info om linjekällan på hemsidan? *inte hittat själv (än)*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-18 10:15

Nattlorden skrev:Finns det någon info om linjekällan på hemsidan? *inte hittat själv (än)*

Nej, HiFikit har inte lagt upp högtalaren på hemsidan - den finns bara i butiken och "linjekällan" är en av in-wall högtalarna. Jag pratade med en kille i butiken med namn Jyri, som även byggt högtalarna.

Jag blev imponerad av stor ljudbild och bra attack (jag är dålig att uttrycka hur saker och ting låter). Det lät lite pressat när man spelade på högre volym men jag tror det berodde mer på förstärkeriet och som sagt om man delar av mot basmoduler runt 80-100Hz tror jag det kan bli riktigt bra, med tanke på priset

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-18 14:10

Celef,
Elementen i högtalaren du postade bild på - är dessa samma element Visa TG9FD ?? (Ser ju ganska lika ut :o )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-18 15:20

Max_Headroom skrev:8 element borde funka om avståndet är mindre än 3 meter. Särskilt om dom får hjälp av ett bar extra baslådor.

vad får dig att tycka så, allt jag tidigare har läst går i helt motsatt riktning, weedoo simulerade lite

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 40#1166140
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-18 15:22

Elementen i högtalaren du postade bild på - är dessa samma element Visa TG9FD ?? (Ser ju ganska lika ut :o )

jag kan inte ta gift på det men jag tror att du har rätt och postade därför bilderna på högtalaren :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-18 16:16

celef skrev:

jag kan inte ta gift på det men jag tror att du har rätt och postade därför bilderna på högtalaren :)

Ahh, då förstår jag så mycket bättre varför du postade bilderna :) .
- Häftigt !

Tydligen så går det bevisligen då att bygga bra linjekälla med TG9FD kan man tycka. Googlade lite IDS RRusseff och paret gick tydligen på runt 16,000USD då det begav sig. Inga delningsfilter enligt hemsidan. Med dagens cheepo EQ borde det gå att bygga klon för överkomlig peng. IDS använder EQ men jag har inte fått klart för mig exakt vad EQ gör (lyfter basen kanske?).

Nu ser "min" applikation lite annorlunda ut eftersom det är en in-wall högtalare dvs oändlig baffel (nästan) samt oändlig lådvolym (nästan). HifiKits version använder konjugatlänk

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-18 16:47

jag tror elektroniklådan lyfter ytterändarna både i diskant och bas där nivån är otillräcklig jämfört med högtalare med sep diskant och bas, kanske finns där oxå ett högpass filter för att skära bort den allra lägsta basen

jag har tänkt tanken många gånger att bygga mig ett par, jag har ett rum med snedtak med ganska låg takhöjd intill vägg, om jag ställer ett par linjer mot den väggen så skulle linjerna bli korta (låg kostnad) och taket skulle spegla linjen så att den skulle uppfattas som "oändlig", dock har jag inte räknat ut exakt hur takvinkeln påverkar linjen, om den blir bruten eller inte, hmm får nog ta upp detta igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-18 18:49

celef skrev:
Max_Headroom skrev:8 element borde funka om avståndet är mindre än 3 meter. Särskilt om dom får hjälp av ett bar extra baslådor.

vad får dig att tycka så, allt jag tidigare har läst går i helt motsatt riktning, weedoo simulerade lite

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 40#1166140

Jag hittar inte högtalaren på HiFi-kits hemsida, men utifrån antalet element och beskrivningen i övrigt räknar jag fräckt med att elementen är tillräckligt många och sitter tätt nog för att det skall fungera. Det förutsätter ju förståss att elementen sitter helt tätt ihop alltså.
Sprider man ut dom så dom sitter 2 dm i sär som i simuleringen blir det för glest.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-18 19:39

jag förstår tyvärr inte, linjen blir väl med 8st 9cm element ungefär 72cm lång och en sådan blir ju extremt riktad på lite längre avstånd än linjens längd, är det just det som du tycker är bra?

kort linje

Bild

jämfört med en längre linje

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-18 21:14

celef skrev:jag förstår tyvärr inte, linjen blir väl med 8st 9cm element ungefär 72cm lång och en sådan blir ju extremt riktad på lite längre avstånd än linjens längd, är det just det som du tycker är bra?

Ja, det är riktverkan man vill åt. Jag skulle överväga att dela av så att dom yttre elementen rullar av uppåt i frekvens så att riktverkan är mer lika över hela registret istället för kraftigt ökande med ökande frekvens. Men det är något man får se på för element typen och applikationen. Det blir ju lite annat när man fäller in högtalaren i väggen (mer riktverkan lägre i frekvens).

En längre linje är bättre, men pris och platsbehov blir ett helt annat.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-19 14:57

Hej igen Celef,
Ursäkta okunnig fråga, men kan jag förstå den färgade bilden visualiserar ljudspridningen (2000hz) vid en given ljudvolym? I så fall, kan jag förstå (övre bilden=kort linje) att jag har en "sweetspot" i höjdled +/- 35 cm (ca) om jag sitter 3m från högtalaren? (antar dock att bilden ändras med frekvens och ljudvolym...)

Men, vart fall, en sweetspot på 70cm vertikalt räcker bra för mig. Om jag sitter ned så kan jag inte röra huvudet så mycket i vertikalt i alla fall. Hur är det med den horisontella spridningen? (vilket kanske är viktigare eftersom elementen är monterade flush mot vägg)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-19 17:53

Bilden visar spridningen horisontelt. :)
Edit: Tänk dig att du betraktar spridningen uppifrån.
Med viss reservation för att jag missförstått totalt!? :? :D

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-19 19:06

nadifierad skrev:Bilden visar spridningen horisontelt. :)

Jag är ju ingen expert, men spridningsbilden måste rimligen vara en vertikalvy. Om du tänker dig en "fågelvy" så skulle linjeelementet bara vara en punkt. Nu är det en vertikal linje - alltså måste vyn vara "från sidan" :)
- visst?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-19 19:21

LageB skrev:
nadifierad skrev:Bilden visar spridningen horisontelt. :)

Jag är ju ingen expert, men spridningsbilden måste rimligen vara en vertikalvy. Om du tänker dig en "fågelvy" så skulle linjeelementet bara vara en punkt. Nu är det en vertikal linje - alltså måste vyn vara "från sidan" :)
- visst?

Självklart. :oops: 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 19:38

LageB skrev:Hej igen Celef,
Ursäkta okunnig fråga, men kan jag förstå den färgade bilden visualiserar ljudspridningen (2000hz) vid en given ljudvolym? I så fall, kan jag förstå (övre bilden=kort linje) att jag har en "sweetspot" i höjdled +/- 35 cm (ca) om jag sitter 3m från högtalaren? (antar dock att bilden ändras med frekvens och ljudvolym...)

javisst, grafen ska läsas som att man tittar på linjen från sidan

Men, vart fall, en sweetspot på 70cm vertikalt räcker bra för mig. Om jag sitter ned så kan jag inte röra huvudet så mycket i vertikalt i alla fall. Hur är det med den horisontella spridningen? (vilket kanske är viktigare eftersom elementen är monterade flush mot vägg)

graferna visar nu bara vid två kiloherts, vid högre frekvenser så börjar elementavstånden att påverka spridningen, det bildas många mindre loober (konor) istället för en stor (cylindrisk), så här som weedoo så fint simulerade, fem källor jämt utfördelade på en meters linje

två kilohertz

Bild

åtta kilohertz

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-19 19:59

Ujj, där kan man tala om kameffekt! :)
Men, i "min" applikation, där Vifa-elementen nästan sitter ihop (som hos ids-25) så hoppas jag att det inte ser ut på detta sättet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 20:12

precis, graferna ska nog mest ses som generella exempel, och det är ju inte alltid som hörseln uppfattar ljudet så som ljudet presenteras i en simulering eller mätning, planarhögtalare är väl ett sådant exempel

jag tycker det vore kul om du testade och rapporterade dina resultat här, kanske kan du senare bara komplettera med fler drivers när uppgraderingslusten trycker på, stora system är ju rätt najs ändå :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-19 20:59

Celef,
googlade lite och hittade denna artikel just om detta du skriver..
(Russel konstruktören till ids-25)
http://www.roger-russell.com/columns/combfilter2.htm

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2012-09-19 21:08

Ytterligare svar på en del frågor som jag/vi hade :)
http://www.ids25.com/FAQ's.htm (antar Rusell vet vad han pratar om)

Nästa

Återgå till DIY-forum