Moderator: Redaktörer
LageB skrev:Celef,
Tjusigt, mera är nästan alltid bättre - eller hur?![]()
Men, med begränsad budget och utrymme så undrar jag vad man vinner på ökade antal element förutom högre ljudstyrka & högre känslighet? - finns det fler fördelar (och/eller nackdelar)?
Högtalarna jag lyssnade på idag på HiFiKit (8 element) "räckte" ljudvolymsmässigt för min del.
bassman skrev:Det ser ut att vara samma element jag har i mina Bosso Mupp..
Är det det?
celef skrev:linjer har dålig spridning i längsled, det kan kompenceras för genom att göra linjen längre. sedan finns gränsen mellan närfält och distansfält att ta hänsyn till
och med långa linjer som den på bilden ovan så kan med hjälp av en del eq högtalaren klara lite lågbas
så visst finns det fördelar, nackdelen är väl egentligen bara priset
LageB skrev:bassman skrev:Det ser ut att vara samma element jag har i mina Bosso Mupp..
Är det det?
Som sagt, det var länge sedan jag var inne på detta fina Forum och jag läste om Mupps sedan jag postade denna tråd idag. Av en händelse verkar det vara samma element, såvida det inte finns olika varianter av Vifa TG9FD..
Nattlorden skrev:Finns det någon info om linjekällan på hemsidan? *inte hittat själv (än)*
Max_Headroom skrev:8 element borde funka om avståndet är mindre än 3 meter. Särskilt om dom får hjälp av ett bar extra baslådor.
celef skrev:LageB skrev:Celef,
Elementen i högtalaren du postade bild på - är dessa samma element Visa TG9FD ?? (Ser ju ganska lika ut)
jag kan inte ta gift på det men jag tror att du har rätt och postade därför bilderna på högtalaren
celef skrev:Max_Headroom skrev:8 element borde funka om avståndet är mindre än 3 meter. Särskilt om dom får hjälp av ett bar extra baslådor.
vad får dig att tycka så, allt jag tidigare har läst går i helt motsatt riktning, weedoo simulerade lite
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 40#1166140

celef skrev:jag förstår tyvärr inte, linjen blir väl med 8st 9cm element ungefär 72cm lång och en sådan blir ju extremt riktad på lite längre avstånd än linjens längd, är det just det som du tycker är bra?
nadifierad skrev:Bilden visar spridningen horisontelt.
Edit: Tänk dig att du betraktar spridningen uppifrån.
Med viss reservation för att jag missförstått totalt!?![]()
LageB skrev:nadifierad skrev:Bilden visar spridningen horisontelt.
Edit: Tänk dig att du betraktar spridningen uppifrån.
Med viss reservation för att jag missförstått totalt!?![]()
Jag är ju ingen expert, men spridningsbilden måste rimligen vara en vertikalvy. Om du tänker dig en "fågelvy" så skulle linjeelementet bara vara en punkt. Nu är det en vertikal linje - alltså måste vyn vara "från sidan"![]()
- visst?
LageB skrev:Hej igen Celef,
Ursäkta okunnig fråga, men kan jag förstå den färgade bilden visualiserar ljudspridningen (2000hz) vid en given ljudvolym? I så fall, kan jag förstå (övre bilden=kort linje) att jag har en "sweetspot" i höjdled +/- 35 cm (ca) om jag sitter 3m från högtalaren? (antar dock att bilden ändras med frekvens och ljudvolym...)
Men, vart fall, en sweetspot på 70cm vertikalt räcker bra för mig. Om jag sitter ned så kan jag inte röra huvudet så mycket i vertikalt i alla fall. Hur är det med den horisontella spridningen? (vilket kanske är viktigare eftersom elementen är monterade flush mot vägg)

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster