Få provlyssna på pi60 i Stockholm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Få provlyssna på pi60 i Stockholm

Inläggav distad » 2005-08-26 16:14

Som det står i rubriken, så undrar jag om det finns någon pi60 ägare i Stockholm som skulle tänka sig att låta en få en provlyssning, jag tar med kaffe bröd i så fall :)

Mvh Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-26 16:22

pi60s kan du ju lyssna på hos Öhman om du inte hittar en pi60 ägare :)
Class only looks like arrogance from below.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-26 16:44

Åk till Öhman säger jag bara!

Jag var där i veckan och kan varmt rekommendera en demo av både piP och pi60s (och surround-ljud för den delen!).
Senast redigerad av hifirocker 2005-08-26 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mnorden

Inläggav mnorden » 2005-08-26 17:03

Håller med om att du absolut bör åka till öhman på demo, även om du inte är intresserad av piP och pi60s... (men det kan ju hända att du redan varit på demo men vill höra pi60 i.r.l).

Hur som helst, om du vill höra pi60 i ett ganska eländigt rum så får du gärna komma till mig... jag bor typ tre minuters bilfärd från öhmans demolokal (alltså i Täby).

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-08-26 17:37

mnorden: Jag tror det var det FBK var ute efter... Att få lyssna i ett ICKE optimerat rum.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-26 18:21

Zalve> Vad är mening med det? Ska man lyssna i ett dåligt rum så man inte får nån uppfattning om högtalarnas prestanda menar du? :roll:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-26 18:50

fördelen med att lyssna hos öhman är att man får en hint om deras verkliga prestanda....dom är inte sämre än nån annan högtalare i vardagsrum...

allt beror ju på rummet....prova lyssna på vilken högtalare som helst i mitt förra rum....oavsett prisklass skulle det låta illa

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-26 20:34

Kan ju vara intressant hur högtalarna låter i ett icke öhmanifierat rum också :wink: , det säger väl en del om dess prestanda. Eller hur?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-26 20:38

Visst är det bra att man får lyssna på en burk under olika förhållanden men att tolka in det i den sparsamma information som frågeställaren ger är att man entydigt vill lyssna på den under sämre för hållanden är lite väl.... Då kan man enligt samma logik säga att alla lyssningsförhållanden i Sthlm är sämre... 8O
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-26 21:23

-Jag skulle vilja smaka på de där Svenska jordgubbarna, med först skall jag bara dricka lite tabasco...

-Visst drick på du bara.

-Slurp!... Okej då tar jag en så ska vi se... (smask, smask, smask) Nä - de här va' inte imponerande! De smakar ju inte ett dugg bättre än de där billiga från Kina, ju.

:wink:

Vh, iö

- - - - - -

Kontentan är: Om du inte tänker se till så du får rimlig glädje av kvaliteten - köp något mycket billigare!
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-01 21:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-26 21:36

Kan man inte jämföra det lite med vilka vägar man väljer att provköra en bil på? Det är klart att maximal prestanda fås ju på en fin bana, men tänk om man vill kunna köra på vanliga svenska äckliga vägar (snålt möblerade fyklantiga betongrum med en massa trevliga men reflekterande fönster) med så stor komfort som möjligt också? :)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-08-26 21:57

Deras prestanda behöver man väl inte åka till Öhman för att få reda på,,, Måste finns 10k inlägg som talar om det. :wink:

Orkar inte göra en liklense åt andra hållet. Säger bara att jag förstår FBK.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-26 22:23

Bilens like är inte högtalarna - utan bilen motsvarar snarare musiken! Skall man vara noga motsvaras väl musiken av "bilen plus vägen plus landskapet".

Vi kan säga att vägen + landskapet är "noterna", och bilen är "musikerna + lokalen".

I själva verket finns ingen riktig like till högtalarna i bilvärlden :( , eftersom högtalarnas uppgift är att återge med maximal fidelitet. Motsvarande uppgift finns inte i bilvärlden. När man kör bil (vi talar nu om nöjeskörning) gör man det ju direkt, utan extra länk emellan.

Även om liknelsen haltar betänkligt med tanke på att andra sinnliga stimuli ju förekommer när man kör bil (men nu måste ignoreras) kan det närmaste högtalarna man kan komma möjligen anses vara bilens vindruta. I varje fall om musiken degraderas till att vara bara landskap och väg, och dessutom bara synintrycket av dem...
En skitig vindruta kan motsvara en dålig inspelning/dålig uppspelning. Så om du tänker köra med så skitig vindrutan att man inte ser omvärlden så kan du välja landskap med mindre noggrannhet.

Välj ett "billigt" landskap om du inte tänker få glädje av det! Åk inte till schweiz, utan stanna i garaget.

Eller ännu bättre: Köp en bilstol och en ratt samt en ögonbindel. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-26 22:35

Men fbk vill ju lyssna på pi60. Hos konstruktören får man ju mest lyssna på pi60s vad jag vet... :wink:

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-26 22:53

J-vlar vad den tråden drog ner i träsket fort! :lol:

Av vad jag kan utläsa av FBK:s text så frågade han (som om du inte fanns FBK) endast om nån villig själ i stockholm kunde tänka sig att han (FBK alltså) skulle få chansen att få lyssna till pi60.

Och om det vore så, att pi60s hade varit ett första val så tror jag säkert att IÖ:s källare blivit förstaval i lyssningsställe. Så pass medvetna är vi väl snart allihop.

Men om vi nu spinner vidare på ämnet, hur många av er har hört båda varianterna och kan uttala sig med säkerhet (för utom IÖ då) om de upplevda skillnaderna? Om inte, så anser jag FBK:s förfrågan (i vilket fall som helst förresten) som berättigad.

No offence, boy´s men vi kan väl hjälpa varandra och inte stjälpa va? :wink:

MVH Björn//

ps: Kan nämna att jag beställde ett par pi60 idag, fast jag "bara" har lyssnat till pi60s. Kanske är lite som att köpa grisen i säcken vad vet jag, men jag tror på den grisen jag :ds :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-26 23:12

Förlåt om jag var dum :oops: , men jag hade inget klokt att tillföra i originalfrågan, så jag kommenterade kommentarerna istället! :o :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-26 23:23

Jag tyckar att Ingvar har en poäng med att varför ska man köpa mycket dyra och bra högtalare eller förstärkare med ultra låg dist. när man inte kan tänkas eller ens förstår hur dålig den lokal man ska ha sina högtalare i är.

Jag har varit hemma hos många audiofiler och hört alla möjliga system och nästan varje gång har jag känt att rummen är så pass dåligt anpassade för att använda som musikrum... Fruktansvärt dåliga till och med. :wink:

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-26 23:47

J-vlar vad den tråden drog ner i träsket fort!

Av vad jag kan utläsa av FBK:s text så frågade han (som om du inte fanns FBK) endast om nån villig själ i stockholm kunde tänka sig att han (FBK alltså) skulle få chansen att få lyssna till pi60.

Och om det vore så, att pi60s hade varit ett första val så tror jag säkert att IÖ:s källare blivit förstaval i lyssningsställe. Så pass medvetna är vi väl snart allihop.

Men om vi nu spinner vidare på ämnet, hur många av er har hört båda varianterna och kan uttala sig med säkerhet (för utom IÖ då) om de upplevda skillnaderna? Om inte, så anser jag FBK:s förfrågan (i vilket fall som helst förresten) som berättigad.

No offence, boy´s men vi kan väl hjälpa varandra och inte stjälpa va?

MVH Björn//

ps: Kan nämna att jag beställde ett par pi60 idag, fast jag "bara" har lyssnat till pi60s. Kanske är lite som att köpa grisen i säcken vad vet jag, men jag tror på den grisen jag :ds

Lugn i stugan nu :o
Tack Björn för ditt inlägg :wink: stämmer bra med mina tankar.

För det första så har jag fått Ingvars telenr, tack för det! :) Så jag tänker givetvis kontakta honom snart angående ett besök.

Men som Screen skrev så är inte pi60s mitt första val vid ett eventuellt köp, då de kostar en hel del. Och eftersom många har lovordat pi60 också som kostar "lite" mindre, så tänkte jag försöka denna väg att få en hembjudan till någon pi60 ägare, eftersom Ingvar inte demar dem hemma hos sig.
Sedan hur optimerat rummet är hos den som jag eventuellt besöker, får jag ta som det är naturligtvis!

Ibland så får man nästan känslan när man läser i olika trådar att alla Ino högtalare bara låter bra när rummet är "totalt" optimerat för dem. Men samtidigt när man har sett bilder ifrån olika Ino ägare, så ser deras rum ut som hos vilken Hifi nörd som helst, dvs man försöker fixa till akustiken så bra som möjligt efter de förhållande som man har utan att bygga om vardagsrummet till ett "totalt" optimerat ljudrum, för vem skulle inte vilja ha den möjligheten :)

mnorden! Du har Pm! :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-27 00:36

Hur som helst FBK, det som slog mig (som inte är nån utstuderad hifi-nörd) vid avlyssningen av pi60s hos IÖ är:

1) Oavsett vad som avlyssnades så lät det inte illa/dåligt i den meningen att visst man kanske inte tyckte om musiken ifråga, men det var alldrig "jobbigt" att lyssna på någonting! 8O

2) Det gick dessutom att lyssna högt och länge på precis vad som helst och man bara förundrades över att det var möjligt.

3) Mastringen på skivorna avslöjades direkt och gjorde en lite förbannad på vilket skräp som ges ut på (vad som igentligen skulle kunna ha varit fina) CD:n :evil:

4) P.g.a detta får man kanske känslan av att flertalet cd-skivor man själv tyckt/trott var bra men som visade sig platta och trista i dynamiken/stereobilden är bara att kasta när man har dessa högtalare, men så är det inte heller de låter som de låter "thats it" helt oansträngt uppspelade och man ville bara köra nästa å nästa! 8)

Så gå till både IÖ+nån som har pi60 å lyssna, när du sett hur pass enkelt (IMO) IÖ har fixat till det och ändå fått en så pass fin ljudbild så ser du det med ett annat perspektiv vid avlyssningen av pi60 hos nån annan tror jag. :wink:

Kan bara säja att oavsett vad som avlyssnades så fanns absolut allting med utan att man gick miste om det minsta lilla mellan 18Hz-22000Hz. Sjukt bra var det, och jag längtar redan. :oops:

Jag är fast grabbar, erkänner...ännu en till förlängningen av "svansen" :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-27 13:28

som inte är nån utstuderad hifi-nörd

Alla som inte är intresserade av Hifi och ljudåtergivning brukar kalla oss som är det för Hifi nördar :wink: På mitt jobb är vi 2 av 25st som är intresserade av detta, och övriga bara ruskar på huvudet när vi diskuterar detta.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-27 15:27

jao en bra ide kan va att lyssna både hos iö samt hos nån med ett "vanligt" vardagsrum, jag tror du fbk kommer bli förvånad när du kommer till iö, det är inget rymdskeppsrum som björn med wilson högtalarna har...men ändå inget vanligt vardagsrum heller för den delen

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-28 08:22

fbk:

Om du vill lyssna i ett suboptimalt rum är du välkommen på en kaffe och en provlyssning hemma hos mig, ute i Tyresö, om du har lust och om vi kan få ihop en tid som passar.
Har gjort lite mindre akustiska åtgärder och rummet är nog rätt tveksamt från början men det låter rätt övertygande trots allt.
Dessutom råkar jag ha kombinationen pi60, Denon 2105 och Pioneer 668, precis som i ett mycket trevligt, rymligare och akustiskt mer lämpat demorum. Men pi60 och inte (s) då alltså.

PM:a
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-01 21:26

Får tacka MickeN och pingvinlakrits så mycket för att jag fick komma och lyssna på pi60 hos er. Det var både trevligt och lärorikt :D

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-09-01 22:13

Var det allt du kunde säja om dom FBK, efter allt rabalder här? 8O

Du kan väl åtminstone klämma in ett litet (i dina ögon/öron) omdömme av avlyssningen va?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-01 22:14

Instämmer med screen :D

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-01 22:53

Du kan väl åtminstone klämma in ett litet (i dina ögon/öron) omdömme av avlyssningen va?

Får man lämna subjektiva lyssningsutlåtanden... 8O 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-09-01 22:58

Yup, om högtalare får man det.
Är brutalt svårt att F/E-testa.
/Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-01 23:03

Sanoj skrev:

Får man lämna subjektiva lyssningsutlåtanden... 8O 8)

// Jonas

Om man samtidigt visar lite mätningar så kan det i vissa fall vara ok *hick* :P

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-01 23:27

fbk var ju här och manglade igenom ett par plattor nyss;
Sophie Selmani, Yello (the Eye) och så lyssnade vi på lite på Rickie Lee Jones, bland annat.

Det vore kul om du ville dela med dig av intrycken du fick, jag uppfattade det som att du tyckte att det lätt rätt bra 8) men det är ju din egen uppfattning som är intressant.
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-02 00:56

Jisses vad nyfikna ni är då :o :lol: :D

Vad ska jag börja med...... Jag har lyssnat i två olika rum med helt olika akustiska egenskaper, och det har verkligen låtit olika hos dessa båda herrar. Och som MickeN påtalade för mig hos honom så har han problem med basåtergivningen hos sig. pingvinlakrits hade ett mycket mindre rum, men med bättre akustiska förutsättningar. Elektroniken som båda använde var snarlika, dvs Pioneer dv688 (tror jag) Marantz och Denon Receivrar
Men om vi nu sammanfattar mina intryck efter dessa två besök, så är de klart positiva som pingvinlakrits påtalar :wink:

Det första som slog mig var detaljningsgraden och öppenheten som dessa pi60 har. När jag var hemma hos pingvinlakrits så hörde jag en detalj i en Sophie Zelmani låt, en mans röst som sjöng svagt med i refrängen i bakgrunden som jag inte hört förut. När jag kom hem så testade jag på mina burkar, och när jag lyssnade extra noggrant så hörde jag mans rösten, men inte riktigt lika tydligt som på pi60. Just närvaron i röster ett annat pluss hos pi60, Zelmani lätt verkligen äkta! Och även neråt i registren så var allt bra, basen var både ren och fast och har punch. Basområdet är viktigt för min del, en högtalare kan låta hur bra som helst i de övre registren, har den inte den rätt fyllighet i de nedre regionerna så faller det mesta i mina öron, därför så brukar jag ha lite svårt för stativ högtalare. Så man är nog lite basbög :lol:
Så nästa fråga är, kan detta var något för min del? Visst kan det vara det :D Frågan är bara vad man ska satsa på i så fall :?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi