forsell

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
loffe

Inläggav loffe » 2012-09-16 13:55

Ska lägga pannan i djupa veck.
Det var ju några år sedan.
Vi höll då till i Sundbyberg/Bromma.
Dom som hämta bitarna höll till söder om stan, kungenskurva?

Ska försöka fylla på med mer info.

Kanske uttryckte mig lite slarvigt i första inlägget.
Vi gjorde inte kompletta cd spelare utan själva "skalet".
Främst detaljer som vi sedan skickade på ytbehandling.
Det svarta lackerade och polerade vi, det "förgyllda" skickades på ytbethandling.

Användarvisningsbild
loffe

Inläggav loffe » 2012-09-19 07:57

Nu har jag lagt pannan i djupa veck och även varit i kontakt med tidigare VD´n som var den som hade kontakterna.
Tyvärr har det inte gett så mycket.

Vi har bytt affärssystem två gånger sedan dess och flyttat en gång. Ritningar som inte är aktuella arkiveras under en tid men sedan kasserar även sådant för att ge plats åt nya kunders ritningar. Därför är jag ganska säker på att vi inte har några ritningar kvar.

Forsell var kund till oss under mitten/slutet av -90 talet

När Peter Forsell tog kontakt med oss hade han redan gjort vinyl spelaren som hade en luftlagrad spelararm.

Det vi skulle göra var detaljer till själva lådan kring hans CD-spelare, Air Reference. http://www.drforsell.com/cd.htm

De svarta detaljerna var i aluminium som vi köpte råämnen bearbetade i våra fräsar. Dessa lackerade vi sedan. Vi hade stora problem att få till den höga finnish som Forsell krävde.

De förgyllda detaljerna var ämnen i mässing som vi köpte och även dessa bearbetades av våra fräsar för att sedan skickas till en ytbehandlare i Solna för förgyllning/guldplätering.

Vid hantering var det vita bomullshandskar som gällde, man ville inte repa något av detta. Lager- och transportlådor var vaderade.

Nämnde ovan att vi hade problem med finnishen och därför tog en billackerare över lackeringen. Då blev detta bättre yta på detaljerna, däremot slarvade dom med grundarbetet och det uppstod problem med lacksläpp. Vid dessa fel så släppte hela den svarta ytan, var som att dra bort en folie.

I början vill jag minnas att det var två personer som hade den löpande kontakten och som även hämtade artiklarna vart efter vi blev klara med dessa.
Tror att det var en engelsman och en svensk, lite senare bildade dessa ett eget företag (från att tidigare varit anställda hos Forsell) som om jag minns rätt fick företagsnamnet; Engelsmannen och svensken.

Under den tid vi levererade så reste han otroligt mycket. Han kunde ringa från Japan ena veckan och nästa från en HiFi mässa i LasVegas.
I Japan blev förövrigt en förstärkare stulen, eller "kom bort" under transporten till en mässa. Tydligen är det väldigt viktigt att man har ett paket per kolli. Det stod tydligen en cd-spelare och en förstärkare på en halvpall och då fick det ena paketet ben.

Forsell fick även mycket goda omdömmen i HiFi pressen och det var roligt att i alla fall på något sätt varit del i detta och att kunnat följa det på lite närmre håll som leverantör och i alla fall få en del information från andra hands källa, vår VD som hade kontakt med Peter.
Själv hade jag ingen närmare kontakt med Peter Forsell även om vi hejade någon enstaka gång när han var förbi.

Jag var då ekonomiansvarig och har väl skickat en och annan påminnelse till företaget 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-19 10:13

petersteindl skrev:OT:

Jag ser att johanrohm raderat sin text i samtliga sina 1333 inlägg så sent som 2012-08-21.

slut OT

När ska du radera alla dina? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 13:14

är det någon som vet varför johanrohm har raderat alla inläggen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-19 14:15

mx skrev:
petersteindl skrev:OT:

Jag ser att johanrohm raderat sin text i samtliga sina 1333 inlägg så sent som 2012-08-21.

slut OT

När ska du radera alla dina? :)

När tycker du att jag bör göra det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-19 15:46

celef skrev:är det någon som vet varför johanrohm har raderat alla inläggen?

Peter kanske tvingade honom. :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-19 15:48

mx skrev:
celef skrev:är det någon som vet varför johanrohm har raderat alla inläggen?

Peter kanske tvingade honom. :(

Tror du jag gjorde det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-19 15:52

Så många frågor. :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 16:50

är det bara jag som är känslig eller anar jag en konflikt här?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-19 16:51

celef skrev:är det bara jag som är känslig eller anar jag en konflikt här?

Du anar fel. :) Kram.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-19 18:02

Jag anar att folk har för mycket fritid och/eller ett tråkigt jobb ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-19 20:15

mx skrev:
celef skrev:är det bara jag som är känslig eller anar jag en konflikt här?

Du anar fel. :) Kram.

åh nu blir jag glad

puss och kram
Bikinitider

Användarvisningsbild
loffe

Inläggav loffe » 2012-09-19 20:17

undrar om han inte gjorde någon magsäckoperation under denna tid eller om det var tidigare.
Då "snörde" han av magsäcken och undrar om inte snöret var ställbart i efterhand.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-19 21:29

celef skrev:det låter som en intressant högtalare 8) är det någon som har en bild?
Du kan ta en gammal hifikit-katalog och klippa ut bilder på alla olika element och scrapbooka dom ihop så dom fyller en sida, så får du en uppfattning om hur det såg ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-19 22:09

paa skrev:
celef skrev:det låter som en intressant högtalare 8) är det någon som har en bild?
Du kan ta en gammal hifikit-katalog och klippa ut bilder på alla olika element och scrapbooka dom ihop så dom fyller en sida, så får du en uppfattning om hur det såg ut.

Satt de i lådor eller i princip i frifält?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-19 22:24

Nattlorden skrev:
paa skrev:

Satt de i lådor eller i princip i frifält?

Basarna satt i lådor men jag har för mig att en del mellanregister satt i öppna bafflar, men det vore kul om nån hittade bilderna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Altec1

Inläggav Altec1 » 2012-09-19 23:15

Tänk så mycket skitsnack som florerar på detta forum. Det vanligaste är nog "jag har för mig att".
Hur kan moderatorerna tillåta trådar om personer?
Hur kan dessa trådar få leva vidare?
Att det finns narcissister på detta forum och i denna tråd som som inte tvekar att förhärliga sig själva och prata skit om andra trots att deras utsagor är lögn och får stå emotsagda är inte ovanligt. Man ska vara försiktig med historien och vad man har åstadkommit. För övrigt är Thomas Åström en genial högtalarkonstruktör.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-09-19 23:18

Hej Altec

Va bra då att du hoppar in incognito i tråden och berättar sanningen och inget annat än sanningen?? jag väntar med spänning :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-19 23:28

Håller med.
Hifilegender diskuteras på alla hififorum, vore väl konstigt annars.

Altec1, har du en alternativ version av det du nu är upprörd över - var vänlig berätta.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-20 07:50

paa skrev:

:D någon av gudarna här på forumet rekommenderade mig faktiskt att bygga precis en sådan högtalare i nån tråd för länge sedan, kommer nu inte ihåg om det var iö eller nagref
Bikinitider

Föregående

Återgå till Generellt om hifi