Nu har jag lagt pannan i djupa veck och även varit i kontakt med tidigare VD´n som var den som hade kontakterna.
Tyvärr har det inte gett så mycket.
Vi har bytt affärssystem två gånger sedan dess och flyttat en gång. Ritningar som inte är aktuella arkiveras under en tid men sedan kasserar även sådant för att ge plats åt nya kunders ritningar. Därför är jag ganska säker på att vi inte har några ritningar kvar.
Forsell var kund till oss under mitten/slutet av -90 talet
När Peter Forsell tog kontakt med oss hade han redan gjort vinyl spelaren som hade en luftlagrad spelararm.
Det vi skulle göra var detaljer till själva lådan kring hans CD-spelare, Air Reference.
http://www.drforsell.com/cd.htm
De svarta detaljerna var i aluminium som vi köpte råämnen bearbetade i våra fräsar. Dessa lackerade vi sedan. Vi hade stora problem att få till den höga finnish som Forsell krävde.
De förgyllda detaljerna var ämnen i mässing som vi köpte och även dessa bearbetades av våra fräsar för att sedan skickas till en ytbehandlare i Solna för förgyllning/guldplätering.
Vid hantering var det vita bomullshandskar som gällde, man ville inte repa något av detta. Lager- och transportlådor var vaderade.
Nämnde ovan att vi hade problem med finnishen och därför tog en billackerare över lackeringen. Då blev detta bättre yta på detaljerna, däremot slarvade dom med grundarbetet och det uppstod problem med lacksläpp. Vid dessa fel så släppte hela den svarta ytan, var som att dra bort en folie.
I början vill jag minnas att det var två personer som hade den löpande kontakten och som även hämtade artiklarna vart efter vi blev klara med dessa.
Tror att det var en engelsman och en svensk, lite senare bildade dessa ett eget företag (från att tidigare varit anställda hos Forsell) som om jag minns rätt fick företagsnamnet; Engelsmannen och svensken.
Under den tid vi levererade så reste han otroligt mycket. Han kunde ringa från Japan ena veckan och nästa från en HiFi mässa i LasVegas.
I Japan blev förövrigt en förstärkare stulen, eller "kom bort" under transporten till en mässa. Tydligen är det väldigt viktigt att man har ett paket per kolli. Det stod tydligen en cd-spelare och en förstärkare på en halvpall och då fick det ena paketet ben.
Forsell fick även mycket goda omdömmen i HiFi pressen och det var roligt att i alla fall på något sätt varit del i detta och att kunnat följa det på lite närmre håll som leverantör och i alla fall få en del information från andra hands källa, vår VD som hade kontakt med Peter.
Själv hade jag ingen närmare kontakt med Peter Forsell även om vi hejade någon enstaka gång när han var förbi.
Jag var då ekonomiansvarig och har väl skickat en och annan påminnelse till företaget