Nyhet på Audio Federations hemsidor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-08-26 21:46

Då kanske jag skulle bidra med en resehistoria som inte ligger så långt tillbaka i tiden, men tillräckligt för att jag ska kunna småle åt det idag trots att det var jobbigt när det hände.

Det var i år på hemväg från CES i Las Vegas i januari. Jag skulle flyga hem via Chikago och köpenhamn.
Kvällen inna hemresan var jag ute på stan i Las Vegas och blev av med min plånbok som innöll mina bägge kreditkort och ett par hundra dollar, men inte så mycket mer som tur var. Efter detta kommer jag att låsa in det ena kortet i ett förvaringsfack, Jag hade inte körkort eller pass på mig utan dom var inlåsta i safetyboxen som fanns på rummet.
Jag upptäckte förlusten av plånboken i samband med att jag blev av med den medelst en knuff på trottoaren och kunde omedelbart spärra dom genom spärrservice som jag har ett avtal med. Jag har spärrservice telefonnummer i moibilen, på baksidan av klockan och på en del andra ställen och jag kan rekomendera spärrservice som svarade omedelbart och spärrade korten som fanns i plånboken omedelbart. Dennna service ko´star ett par hundralappar per år och nu känns det som att jag fick full valuta för dessa slantar.
Med lite lösdollar på fickan så tänkte jag inte så mycket mer på detta. Nästa dag skulle jag ju åka hem och SAS som jag hade bokat resan med hade ju naturligvis käk ombord så jag behövde inte så mycket pengar.
Nästa morgon klev jag på planet som visade sig inte vara SAS eller United som jag hade betalat för. Deyt var TEDair som precis tydligen hade skrivit kontraklt med SAS. TEDair är ett lågprisflyg i USA och mat ombord under den 4 timmar långa flygningen till Chikago kunde jag glömma. Jag hade inte frukost med i priset på hotellet och var ju helt säker på att få något ombord på planet.
När jag frågade om det fanns något ätbart att köpa på flyget så var svaret att drinkar, öl och snacks fanns, men inget annat.
Snacks var en lien låda med honungsdoppade russin och annat äckelpäckel, men det fick bli en låda av detta till brunch och där försvann 5 dollar av dom 20 som jag hade kvar i kontanter, men det ordnar sig nog tänkte jag intet ont anande om vad som komma skulle. Jag skulle ju snart vara i Chikago och 2 timmar senare sitta på planet till Köpenhamn. 15 dollar kunde nog räcka till en god burgare och en öl.
Väl framme i´Chikago men inte på marken var det en kraftig åskstorm över Ohare och planet cirklade några varv runt flygplatsen, men kunde inte gå ner. Det var 16 grader plus i Chikago i Januarai månad mot mera normalt 10 minus och 10 mil bort var det just 10 minus, så det var därför som det stormade så.
Vi landade på ett militärflygfält en bit bortanför Chikago och fick sitta i planet och vänta 1 timma innan vi kunde start mot Ohare.
När vi kom fram såg jag att vi precis hade missat SASflyget till Köpenhamn som hade gått i tid. 10 minuter efter avgången försökte jag hitta SASpersonal för att få hjälp med ombokning, men dom hade allihop gått hem!!!
Ingen hjälp att få och jag snurrade runt på Ohareflygplatsen i timtal innnan jag slutligen fick hjälp av personal från amerikanska United Airlines som fixade ett flyg me´d United via Heathrow nästa dag och också ett hotell över natten. Då var kloackan ett på natten och jag som har dåligt humör om jag inte får mat i mig med jämna mellanrum var på ett extra dåligt humör och droppen var när det skulle kosta 15 dollar för hotellet som dom kompenserade mitt missade Köpenhamnsplan med.
Och det var 15 dollar utan frukost!!!!!
Jag gick nästan bärsärkagång och förklarade situationen och dom förstod min situaton som tur var och jag fick rummet utan kostnad. Väl på hotellet som faktiskt var det bästa och lyxigaste som jag hitills bott på så var klockan 3 på morgonen. Den enda chansen att få något att äta var roomsservise.
En sandvitch kostade 12 dollar och kranvatten fick det bli till den.
Det var den godaste macka jag någonsin ätit :D
Nästa morgon var blev det till att försöka pruta i frukostmatsalen och berätta min historia att jag hade bara 3 dollar kvar.
Jag skulle aldrig ha sagt att jag var på hemväg från Las Vegas då dom antagligen såg en stackars spelgalning som hade spelat bort allt han ägde. Men jag fick iallafall en macka och en kopp kaffe och resten av hemresan överlevde jag på att United fortfarande till skillnad från SAS fortfarande serverade mat på långflyg.
Efter detta reser jag hellre med ett flygbolag som der om sina resenärer istället för att gå hem ocjh sova 5 minuter innan det kommer ett gäng vilsna SAsresenärer som inte har en aning om vart dom ska vända sig mitt i natten för att komma vidare hemåt.

Om vi nu ska ta en liten koratre historia som kanske anknyter till Styles vad det gäller att vara full och inte helt uppmärksam.
Det är också en historia om Spärrservice effektivitet.
Frugan som har varit i Kina för Volvos räkning några månader i höstas ringde mig klockan 6 på emn lördag mofgon. Jag hade varit ute och festat och inte helt nykter lagt mig vid fyrasnåret.
Jag var då i det tillståndet att jag mycket väl hade kunnat knyta ihop mina skosnören.
Frugan ringe iallafall från Chong-quing och hade blivit fickplundrad. Hon ville att jag skulle spärra----
Jag var inte i det tillståndet att jag uppfattade vad det var jag skulle spärr så jag ringde spärrservice och sa åt dom att spärra allt som stod på henne. Det var kreditkort, mobiltelefon och en del annat och sedan slocknade jag nöjd med att ha fått fixa frugans problem. Hon ringde igen vid 10 tiden och frågade om det hade gått bra.
Jajamän svarade jag. Jag har spärrat allt som du har.
"%&¤#%&#%¤%" var svaret jag fick, du skulle ju försöka spärr Volvos mobiltelefon. Det är den jag har blivit bestulen på.
:oops: 8O :oops: 8O
Den var inte ens med på spärrservicelistan. Jag hade spärrat allt utom det hon hade bett mig om. Hon fick ett litet helsike därborta utan kort, med knaper meds pengar i nästan en vecka innan hon fick nya kort.

Style, slutsatsen är att man lever farligt om man är alltför onykter, men vad vore livet utan att det händer lite :lol:

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2005-08-27 07:42

Jorma skrev:Då kanske jag skulle bidra med en resehistoria som inte ligger så långt tillbaka i tiden, men tillräckligt för att jag ska kunna småle åt det idag trots att det var jobbigt när det hände.

Det var i år på hemväg från CES i Las Vegas i januari. Jag skulle flyga hem via Chikago och köpenhamn.
Kvällen inna hemresan var jag ute på stan i Las Vegas och blev av med min plånbok som innöll mina bägge kreditkort och ett par hundra dollar, men inte så mycket mer som tur var. Efter detta kommer jag att låsa in det ena kortet i ett förvaringsfack, Jag hade inte körkort eller pass på mig utan dom var inlåsta i safetyboxen som fanns på rummet.
Jag upptäckte förlusten av plånboken i samband med att jag blev av med den medelst en knuff på trottoaren och kunde omedelbart spärra dom genom spärrservice som jag har ett avtal med. Jag har spärrservice telefonnummer i moibilen, på baksidan av klockan och på en del andra ställen och jag kan rekomendera spärrservice som svarade omedelbart och spärrade korten som fanns i plånboken omedelbart. Dennna service ko´star ett par hundralappar per år och nu känns det som att jag fick full valuta för dessa slantar.
Med lite lösdollar på fickan så tänkte jag inte så mycket mer på detta. Nästa dag skulle jag ju åka hem och SAS som jag hade bokat resan med hade ju naturligvis käk ombord så jag behövde inte så mycket pengar.
Nästa morgon klev jag på planet som visade sig inte vara SAS eller United som jag hade betalat för. Deyt var TEDair som precis tydligen hade skrivit kontraklt med SAS. TEDair är ett lågprisflyg i USA och mat ombord under den 4 timmar långa flygningen till Chikago kunde jag glömma. Jag hade inte frukost med i priset på hotellet och var ju helt säker på att få något ombord på planet.
När jag frågade om det fanns något ätbart att köpa på flyget så var svaret att drinkar, öl och snacks fanns, men inget annat.
Snacks var en lien låda med honungsdoppade russin och annat äckelpäckel, men det fick bli en låda av detta till brunch och där försvann 5 dollar av dom 20 som jag hade kvar i kontanter, men det ordnar sig nog tänkte jag intet ont anande om vad som komma skulle. Jag skulle ju snart vara i Chikago och 2 timmar senare sitta på planet till Köpenhamn. 15 dollar kunde nog räcka till en god burgare och en öl.
Väl framme i´Chikago men inte på marken var det en kraftig åskstorm över Ohare och planet cirklade några varv runt flygplatsen, men kunde inte gå ner. Det var 16 grader plus i Chikago i Januarai månad mot mera normalt 10 minus och 10 mil bort var det just 10 minus, så det var därför som det stormade så.
Vi landade på ett militärflygfält en bit bortanför Chikago och fick sitta i planet och vänta 1 timma innan vi kunde start mot Ohare.
När vi kom fram såg jag att vi precis hade missat SASflyget till Köpenhamn som hade gått i tid. 10 minuter efter avgången försökte jag hitta SASpersonal för att få hjälp med ombokning, men dom hade allihop gått hem!!!
Ingen hjälp att få och jag snurrade runt på Ohareflygplatsen i timtal innnan jag slutligen fick hjälp av personal från amerikanska United Airlines som fixade ett flyg me´d United via Heathrow nästa dag och också ett hotell över natten. Då var kloackan ett på natten och jag som har dåligt humör om jag inte får mat i mig med jämna mellanrum var på ett extra dåligt humör och droppen var när det skulle kosta 15 dollar för hotellet som dom kompenserade mitt missade Köpenhamnsplan med.
Och det var 15 dollar utan frukost!!!!!
Jag gick nästan bärsärkagång och förklarade situationen och dom förstod min situaton som tur var och jag fick rummet utan kostnad. Väl på hotellet som faktiskt var det bästa och lyxigaste som jag hitills bott på så var klockan 3 på morgonen. Den enda chansen att få något att äta var roomsservise.
En sandvitch kostade 12 dollar och kranvatten fick det bli till den.
Det var den godaste macka jag någonsin ätit :D
Nästa morgon var blev det till att försöka pruta i frukostmatsalen och berätta min historia att jag hade bara 3 dollar kvar.
Jag skulle aldrig ha sagt att jag var på hemväg från Las Vegas då dom antagligen såg en stackars spelgalning som hade spelat bort allt han ägde. Men jag fick iallafall en macka och en kopp kaffe och resten av hemresan överlevde jag på att United fortfarande till skillnad från SAS fortfarande serverade mat på långflyg.
Efter detta reser jag hellre med ett flygbolag som der om sina resenärer istället för att gå hem ocjh sova 5 minuter innan det kommer ett gäng vilsna SAsresenärer som inte har en aning om vart dom ska vända sig mitt i natten för att komma vidare hemåt.

Om vi nu ska ta en liten koratre historia som kanske anknyter till Styles vad det gäller att vara full och inte helt uppmärksam.
Det är också en historia om Spärrservice effektivitet.
Frugan som har varit i Kina för Volvos räkning några månader i höstas ringde mig klockan 6 på emn lördag mofgon. Jag hade varit ute och festat och inte helt nykter lagt mig vid fyrasnåret.
Jag var då i det tillståndet att jag mycket väl hade kunnat knyta ihop mina skosnören.
Frugan ringe iallafall från Chong-quing och hade blivit fickplundrad. Hon ville att jag skulle spärra----
Jag var inte i det tillståndet att jag uppfattade vad det var jag skulle spärr så jag ringde spärrservice och sa åt dom att spärra allt som stod på henne. Det var kreditkort, mobiltelefon och en del annat och sedan slocknade jag nöjd med att ha fått fixa frugans problem. Hon ringde igen vid 10 tiden och frågade om det hade gått bra.
Jajamän svarade jag. Jag har spärrat allt som du har.
"%&¤#%&#%¤%" var svaret jag fick, du skulle ju försöka spärr Volvos mobiltelefon. Det är den jag har blivit bestulen på.
:oops: 8O :oops: 8O
Den var inte ens med på spärrservicelistan. Jag hade spärrat allt utom det hon hade bett mig om. Hon fick ett litet helsike därborta utan kort, med knaper meds pengar i nästan en vecka innan hon fick nya kort.

Style, slutsatsen är att man lever farligt om man är alltför onykter, men vad vore livet utan att det händer lite :lol:

Generellt om HIFI 8O :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 10:00

ribbon skrev:Generellt om HIFI 8O :?:

Det är Jormas tråd. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2005-08-27 10:23

Naqref™ skrev:
ribbon skrev:Generellt om HIFI 8O :?:

Det är Jormas tråd. ;)

Vem är Jorma :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 10:39

ribbon skrev:
Vem är Jorma :?:

Trådskaparen till denna tråd.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-27 10:52

Jag vill inte proppa för obegränsade alkoholkonsumtioner men på flyg är det ju helt riskfritt å supa kopiöst. Det är mig veterligen det enda stället man inte kan bli utkastad från 8O :wink:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-27 10:56

mike34 skrev:Jag vill inte proppa för obegränsade alkoholkonsumtioner men på flyg är det ju helt riskfritt å supa kopiöst. Det är mig veterligen det enda stället man inte kan bli utkastad från 8O :wink:

Well, kan man inte bli omhändertagen? Då är det slutdrucket.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-27 11:14

Är man för full så kan det vara svårt att få komma in i landet man flyger till... så skall man supa skallen i bitar när man flyger så är det inrikes som gäller. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-27 11:52

Vee-Eight skrev:Är man för full så kan det vara svårt att få komma in i landet man flyger till... så skall man supa skallen i bitar när man flyger så är det inrikes som gäller. :wink:

Noterat.. :twisted: Man får dricka fort...
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-27 12:52

eller kanske att välja att inte supa sig full och bete sig som en tönt. Finns inget löjligare än aspackade människor.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-27 13:04

mats skrev:...och bete sig som en tönt.
Look who's talking :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-08-27 13:33

Löjligt i dina ögon.... kan hända. Men väldigt kul ibland.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-27 13:39

Hoppas nu bara inte Faktiskt får en "Blunder på fyllan" tråd. :?
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2005-08-27 13:55

Var snälla mot Jorma nu, det är ju hans kabeltråd :wink:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-27 14:47

Jorma: "Jag tycker att det är grattis nog att inte direkt bli sågad jämns med fotknölarna som annars är brukligt på detta forum."

Jag kan inte annat än att buga och bocka för ett av de mest kärnfulla inlägg jag någonsin sett på faktiskt.se och samtidigt passa på att säga: GRATTIS!

:)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-27 15:40

Rydberg skrev:
mats skrev:...och bete sig som en tönt.
Look who's talking :roll:

Vad jag vet har jag bara (och det skäms jag över såklart), varit aspackad 2 gånger i mitt liv.

Trevligt Rydberg, vad har du för rätt att kalla mig för tönt???? Tönt kan du vara själv :evil:

Men du tycker tydligen att det är trevligt när ungdomar, vuxna tycker det är jättekul att supa sig så att de blir aspackade, spyr, raglar omkring?

Nej herr Rydberg, tror nog, att jag är dum i huvudet. Då vill jag bara berätta för herr Rydberg, att jag är långt i från dum i huvudet. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-27 15:59

8O Mats, du har livlig fantasi
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-27 16:15

Rydberg skrev:8O Mats, du har livlig fantasi

Men det var ju du som himlade med :roll: :en och jag tolkade som att du tycker att jag är 1:e tönten här. Men om jag har misstolkat dig så ber jag mycket om ursäkt. Jag vill inte bråka, blir så kass stämning då. :D

Förresten 1:e tönten? Tja då är man först i nåt i alla fall :lol:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-08-27 19:51

Kan man be att få lite mindre om aspackning och tönteri i den här tråden, tack. Jo, jag vet att jag kanske bidrog, men det var i samband med en historia som inte enbart handlade om att hälla i sig så mycket som möjligt och bli en svensk aspackad tönt utomlands. :x

Style din historia får godkänt. Jag hoppas att du inte håller på så nuförtiden. Du kan ju som du själv sa bli skjuten om det skulle upprepas. :D
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-08-27 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-27 19:58

Jorma skrev:Kan man be att få lite mindre om aspackning och tönteri i den här tråden, tack. Jo, jag vet att jag kanske bidrog, men det var i samband med en historia som inte enbart handlade om att hälla i sig så mycket som möjligt och bli en svensk aspackad tönt utomlands. .

Ok Jorma :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi