Trettio år av nollor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

Trettio år av nollor

Inläggav idea » 2012-09-19 17:28

Följde en länk i ett angränsande forum (som jag inte är medlem i) som uppmärksammade ett "kvartssekel av ettor och nollor". Kom till en artikel med anledning av CDns 25-års jubileum 17/8-2007 (dvs 30-års jubileum alldeles nyligen 2012). http://www.soundfountain.com/amb/cd25years.html
Mycket intressant om historien för digitala ljudmedier och CDns framväxt.
Sedan följer en beskrivning av CDns tillkortakommande och tekniska förklaringar till detta. Det mesta helt uppåt väggarna fel.
Att det skall vara så svårt att ta till sig "den digitala domänen". När man inte ens förstått samplingsteoremet, dvs att det krävs att man samplar med minst två gånger högsta signalfrekvens för att få en entydig digital representation och att denna digitala representation entydigt kan återskapas analogt till ursprungssignalen, då hamnar man oftast helt fel när man diskuterar digital signalteori.
I och för sig så verkar personen vara i "gott" sällskap om man får tro beskrivningen av hur Pioneers Legato Link och Denons Alpha Processing fungerar. Båda försöker runda "naturlagen" - samplingsteoremet (Nykvist - Shannon) men som jag förstår det så jobbar båda med att lägga till "Aliasingprodukter" till signalen och tror att de utökar frekvensområdet eller upplösningen på detta sätt. Man tar sig för pannan. :roll:
Är det dessa myter som lever kvar idag i diskussioner om CD kontra Vinyl? Jag har en stark misstanke om att så är fallet med tanke på diskussioner om Wav kontra FLAC, digitalkablars eller olika digitala interface färgning av signaler.
Jag har förståelse för att gemene man inte kan skilja på hur en analog respektive digital signal beter sig men man kan verkligen kräva att någon som utger sig för att kunna förklara digital signalöverföring åtminstone förstått basala grunder.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-19 17:55

Faltning med sincar är svåra grejor vet du ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-19 19:04

intressant när man då flirtar med Foobar och SoX 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-19 23:44

nya tajtare inställningar blev det.. å tack för det :D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-20 00:27

Kan bara hålla med! Då man inte förstår saker sa lägger man till lite egen kvasivetenskap och säger att man minsann vet bast. En av mina absolut största irritationsobjekt.
Vad ar det for fel med att saga att man inte förstår fullt ut??
Som jag säger om och om igen: Det ar viktigt att först förstå att man inte förstår.

(Och gör for sjutton gubbar skillnad på "förstå" och "tycka om". Man kan tycka om saker man inte förstår, och det ar helt OK, sa länge man inte påstår sig förstå fenomen fullt ut bara for att man gillar det just då.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-20 19:31

Det var ord och inga visor. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-09-20 19:37

Ragnwald skrev:Det var ord och inga visor. :)

Kanske det ska vara visor har pa ett hifi & musikforum? 8)
__
/ony

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-20 19:53

faktiskt ja! :o

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-09-21 16:22

Tony skrev:Kan bara hålla med! Då man inte förstår saker sa lägger man till lite egen kvasivetenskap och säger att man minsann vet bast. En av mina absolut största irritationsobjekt.
Vad ar det for fel med att saga att man inte förstår fullt ut??
Som jag säger om och om igen: Det ar viktigt att först förstå att man inte förstår.

Mjo, det är väl någonting som verkligen kan varva upp mig med... Det är en sak att hävda t ex att "det låter bättre". Det är först när det börjar läggas fram matematiska och/eller fysikaliska förklaringar om *varför* som är direkt felaktiga som jag blir grinig på riktigt.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till Generellt om hifi