Högtalarna viktigast i kedjan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-20 19:15

Kraniet skrev:Doug Schneider på Soundstage verkar också tycka det är viktigt med högtalare.
http://www.soundstagehifi.com/index.php ... n&Itemid=3

Ovanligt (utanför faktiskt) att höra att högtalare ska vara viktigare än andra saker

Det är för att det är där de största skillnaderna finns. Resten av prylarna, om vi håller oss på en hyfsad nivå, går inte att särskilja särskilt lätt. Det är nog inte många som hör skillnad på två olika CD-spelare av normalgod kvalitet, blint, om båda fungerar som de ska. För- och slutsteg kan vara lite knepigare, men där finns det så många som är tillräckligt bra, så undviker man de allra sämsta så klarar man sig. Det är på det hela taget ganska lätt att köpa hifi numera. Förutom när det gäller högtalare och hörlurar då...

De som hör skillnad mellan FLAC och andra losslessformat försöker nog bara göra sig märkvärdiga. Vore skoj att se någon visa sig kunna det i ett schyst blindtest. Då skulle jag få så jag tiger *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-20 20:00

men APE låååter faktiskt mjukare än FLAC 8O
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-20 20:39

Svante skrev:
adzer skrev:Jag håller med om att högtalarna är viktigare än skillnaden mellan MP3 och CD iaf.

Mja, nu är ju inte den skillnaden väldefinierad eftersom det finns så många olika bitrates. En 64 kbit/s på hifisuperduperhögtalare låter nog mer irriterande än 16/44 PCM på ett par datorhögtalare.

...men med det sagt så låter ju felen också väldigt olika. Och om något är väldigt olikt, vad är egentligen värst, äpplena eller päronen? Och det faktum att felen låter och är så olika så är det inte trivialt att minimera de upplevda felen om man måste balansera dem mot varandra.

Så man får väl minimera båda två var för sig och låta bli att ställa dem mot varandra.

Ja man kan ju överdriva allt, men formaten i sig räcker för att andra delar i kedjan skall bli viktigare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-20 21:21

det är ganska ofta jag hör talas om folk som lagt (eller vill lägga) mer pengar på kablar än jag gjort på hela min anläggning..

Sen är det så att många inte lägger ner något alls på akustiken i rummet. Så snart när tillräckligt många förstått att högtalarna spelar så stor roll kanske de kommer börja angripa akustiken något. Men en snabbt titt på tex minhembio visar att vi är långt borta än. Ja, euphonia är knappast bättre på den punkten heller för den delen..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-20 21:59

Tweaksen är viktigast.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-20 22:19

Objektivisten skrev:Tweaksen är viktigast.

:D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-20 22:32

Den som vet att tillräckligt är nog kommer alltid att ha nog.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-09-20 23:44

Spela något riktigt grötigt med de olika källorna,jag påstår inte att ni ska höra någon skillnad men det kan vara kul att prova testa!

Jag påstår inget längre,det bästa är att lyssna sig fram. Hört en massa trevliga kombinationer. Det handlar väl om vad man vill ha och vill åt med det hela. En dålig burk är en dålig burk..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-21 07:02

KarlXII skrev:Det viktigaste i kedjan är det som faktiskt är sämst. Sug på den.

+1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-21 07:11

...och generellt sett är det då... ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-21 07:53

Nattlorden skrev:

Inspelningen?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-09-21 08:02

Hade en liten fundering när jag lyssnade på olika anläggningar på Arkenmässan. Ett fåtal verkade ha lånat från arrangören Bladelius-manicker, och vad man än tycker om dem så är de rätt hyggliga på att bygga elektronik. Det låter inte helt katastrof.

Detta kanske kunde vara ngt vettigt även om idén aldrig kan bli verklighet; arrangera endast en högtalarmässa med referenselektronik och referensmusik så man verkligen kan få höra skillnaden på saker och ting. Och mellan de som hade Bladelius så var det en väldig skillnad på hur bra det lät.

Jag iaf är övertygad om att högtalaren utgör den mest kritiska länken i systemet, oavsett rum (ett dåligt rum tex kan inte få musiken att sluta höras lika lätt som att dra ut kablarna ur en högtalare, jämförelsevis). En hifimässa med jämförelse mellan olika kablar eller signalkällor hade varit en bra mkt tråkigare mässa. Skillnaderna vore inte tillräckligt stora för att få publiken att behålla intresset för produkterna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-21 08:18

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Inspelningen?

Ingår inte, det är extern input till kedjan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-09-21 08:20

Alla delarna är lika viktiga. Men, en förstärkare kan göras tillräckligt bra för några hundralappar. Ett rum eller en högtalare kräver betydligt mycket större insatser än så.
Att få en felfri avspelare, förstärkare och kablage kostar inte många kronor. Det är tur, för det är jävligt dyrt att få fram högtalare som har störande småfel.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 08:24

Finns det slutsteg som låter illa t ex? Om vi undantar de enklaste kompaktanläggningarna. Finns det verkligen CD-spelare som lämnar ifrån sig dåligt ljud? Om man kör dem genom samma DAC, blir det ändå skillnad? Jag är skeptisk. Då återstår försteg (DAC), högtalare och i förekommande fall pickup, för ingen hör väl skillnad på olika datorer eller kablar, på allvar?

V8:s idé är intressant, allt annat lika, bara olika högtalare. Å andra sidan, om vi pratar om ljudkedjan totalt så påverkar olika inspelningar något alldeles enormt. Och rummet ska nog inte förringas det heller, även om det framställs som lite svårare än vad det är ibland. Eller så har jag bara haft en jäkla tur, för jag kan inte minnas något rum där mina 52:or t ex har låtit illa och då har jag flyttat runt en del med dem. Det kan låta olika, men aldrig dåligt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-21 08:33

Nattlorden skrev:

Rummet! Fan, har ni inte varit aktiva på faktiskt tillräckligt länge? :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-21 08:58

hifikg skrev:V8:s idé är intressant, allt annat lika, bara olika högtalare. Å andra sidan, om vi pratar om ljudkedjan totalt så påverkar olika inspelningar något alldeles enormt. Och rummet ska nog inte förringas det heller, även om det framställs som lite svårare än vad det är ibland. Eller så har jag bara haft en jäkla tur, för jag kan inte minnas något rum där mina 52:or t ex har låtit illa och då har jag flyttat runt en del med dem. Det kan låta olika, men aldrig dåligt.

Skulle vara häftigt att bygga en demonstrationsanläggning där man kan flytta på väggar och tak under pågående spelning för att kunna direkt höra hur mycket det gör.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-21 09:36

hifikg skrev:Och rummet ska nog inte förringas det heller, även om det framställs som lite svårare än vad det är ibland. Eller så har jag bara haft en jäkla tur, för jag kan inte minnas något rum där mina 52:or t ex har låtit illa och då har jag flyttat runt en del med dem. Det kan låta olika, men aldrig dåligt.

Nu börjar det bli svårt :-)

Alltså, jag håller med dig. Olika rum låter olika. En bra högtalare är en bra högtalare oavsett rum. Att det låter olika betyder inte att det ena är bättre än det andra.

Men, kopplat till en vanligt förekommande åsikt att all elektronik går att göra tillräckligt bra för några hundralappar - vad får man då för slutsats?

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-09-21 09:38

Bill50x skrev:Alltså, jag håller med dig. Olika rum låter olika. En bra högtalare är en bra högtalare oavsett rum. Att det låter olika betyder inte att det ena är bättre än det andra.
/ B

Vänta nu..- Det är väl precis vad det kan betyda?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-21 09:59

Bill50x skrev: En bra högtalare är en bra högtalare oavsett rum. Att det låter olika betyder inte att det ena är bättre än det andra.

Om de stora inneboende kvalitéerna inte får en chans att komma fram i ett visst rum, så spelar det inte så stor roll vad högtalaren i sig själv har för potential - om man inte tänker bygga om eller flytta senare i livet och då vill ha den med. Högst troligen går det att finna en annan bra högtalare som passar rummet bättre. Kanske även en som objektivt sett är sämre kan generera bättre totalresultat?

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-09-21 10:29

Byte av Högtalare gör oftast störst skillnad i frekvensomfång och ljudspridning, men själva frågan är luddigt ställd.
Menas det med "viktigast" i betydelsen att det gör mest skillnad vid byte. Alla delar i kedjan behövs ju annars. Ta bort högtalarkablarna så blir det inte så kul - de är rätt viktiga de också ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-21 10:37

shaft skrev:Menas det med "viktigast" i betydelsen att det gör mest skillnad vid byte.

Störst möjlighet att förstöra för resten av komponenterna utan att för den sakens skull ha valt något skräp.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 10:38

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Och rummet ska nog inte förringas det heller, även om det framställs som lite svårare än vad det är ibland. Eller så har jag bara haft en jäkla tur, för jag kan inte minnas något rum där mina 52:or t ex har låtit illa och då har jag flyttat runt en del med dem. Det kan låta olika, men aldrig dåligt.

Nu börjar det bli svårt :-)

Alltså, jag håller med dig. Olika rum låter olika. En bra högtalare är en bra högtalare oavsett rum. Att det låter olika betyder inte att det ena är bättre än det andra.

Men, kopplat till en vanligt förekommande åsikt att all elektronik går att göra tillräckligt bra för några hundralappar - vad får man då för slutsats?

/ B

Att bra högtalare är A & O för ett trivsamt ljud. Resten är mer eller mindre ormolja, inom rimliga gränser förstås. Lite kvalitet ska det nog vara på elektroniken också, men skillnaden mellan t ex en CD för 4.200 och en för 223.000 är nog ytterst liten, rent ljudmässigt. Å andra sidan kan man tänka sig, om man är konspiratoriskt lagd, att den dyrare har någon form av inbyggd manipulation som man vet att de flesta uppskattar, åtminstone till en början. Då kan man påvisa skillnader på mässor och demonstrationer och publiken tror att det finns en koppling mellan pris och prestanda. Det är inte svårt att manipulera blindtester heller om de inte övervakas noga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-21 10:51

shaft skrev:Menas det med "viktigast" i betydelsen att det gör mest skillnad vid byte.

Inte för mig. Stor skillnad är inte samma sak som viktig skillnad. Jag kanske är färgad av en princip/metod som ofta används inom marknadsundersökningar. Där har man ett diagram som består av en y- respektive x-axel. Utmed den ena axeln har man (tex) inte alls viktig - jätteviktig. Utmed den andra axeln har man liten skillnad - stor skillnad.

Man kan givetvis ha andra variabler också, vanligt är pris kontra upplevd kvalitet.

För mig är +/- 3 dB i basen en stor skillnad, men den är inte särskilt viktig. Samma skillnad, eller långt större, upplever man i verkligheten också. Påverkan i tidsdomänen eller olinjär dist är för mig viktigare eftersom det inte är naturliga förändringar. Dessa förändringar kan vara små, mycket mindre än den tidigare nämnda skillnaden i basåtergivning, men kan i längden vara tröttande pga att det inte hör samman med verkligheten, typ livemusik.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 10:57

Livemusik låter också väldigt olika från gång till gång. Lars Winnerbäck lät inte alls likadant på Gröna Lund som i Strömsholm t ex

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-21 13:08

är det någon som vet om ryktet stämmer att tillverkarna ofta demar tweakade/förbättrade produkter, och således luras man att köpa en pryl som presterar sämre men man märker ingenting själv förens en hifikompis kommer in och hör med fräscha öran att något låter skumt och dåligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 13:16

celef skrev:är det någon som vet om ryktet stämmer att tillverkarna ofta demar tweakade/förbättrade produkter, och således luras man att köpa en pryl som presterar sämre men man märker ingenting själv förens en hifikompis kommer in och hör med fräscha öran att något låter skumt och dåligt

Det borde inte vara särskilt svårt att åstadkomma sådana demoeffekter för den som verkligen vill, men jag hoppas ju att branschen är hyfsat fri från sådana lycksökare. Man kan ju tänka sig en "tweak" som höjer diskanten just för en cymbal t ex och sedan demar man just hur mycket tydligare en cymbal hörs o vips så faller vi i farstun och köper. Skulle tweaken vara aktiv hela tiden kanske ljudet blev riktigt tröttsamt.

En trådlös tonkontroll som demonstratören diskret manövrerar från fickan medan kollegan byter till allt dyrare kablar/apparater/hifi-möss, skulle väl inte vara någon omöjlighet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-21 13:22

hifikg skrev:Livemusik låter också väldigt olika från gång till gång. Lars Winnerbäck lät inte alls likadant på Gröna Lund som i Strömsholm t ex

Fast inspelningen av Gröna Lund bör låta likadant varje gång man spelar upp
den.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-09-21 13:40

mx skrev:
hifikg skrev:Livemusik låter också väldigt olika från gång till gång. Lars Winnerbäck lät inte alls likadant på Gröna Lund som i Strömsholm t ex

den.

Nä, det tror jag inte :wink: Det kräver en likadan uppställning (med tune dem ? ) och med samma fötter som sist ? och en inte åldrande Lars Winnerbäck.
Storm i vatten glas kanske , men med Ajfån är det nog sameness ändå 8O :lol: .

//lech :wink:
Senast redigerad av lech 2012-09-21 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 13:41

mx skrev:

den.

Men inte ens det stämmer. Fast allt annat är precis lika så kan jag ibland uppleva samma inspelning som fullständigt, bedövande, underbart överjordisk och ibland som bara galet bra. Antagligen beror det på mitt eget tillstånd och i vilken utsträckning jag kan koppla av och ge mig hän åt lyssnandet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi