Vård av vinylskivor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Vård av vinylskivor

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 08:45

Hej igen!

Av lite frånvaro (pga av min sjukdom har jag valt att inte vara aktiv ett tag för att inte reta gallfeber på övriga faktisktdeltagare ) är jag nu återställd igen, och tänkte ställa en liten fråga.

Har "plockat fram" mina vinylskivor och upptäckt att dom behöver piggas opp en del. Så min fråga är hur man bäst rengör en vinyl? Finns det även något sätt att förminska ev repor?
Tacksam för förslag.

Vet inte om tråden ligger rätt, men det går bra att flytta den annars.

//rullen
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-09-21 08:58

Skivor som är smutsiga som i fett och skit brukar jag tvätta för hand med diskmedel och ljummet vatten... Är det damm brukar jag använda en sån där antistatborste som man drar runt skivan och som suger åt sig dammet...

Repor vet jag inget sätt att få bort... :( Men om någon har en universalkur är jag helt klart intresserad att höra :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2012-09-21 10:25

Nej Repor sitter där för alltid.
Det erkänt bästa sättet att tvätta skivor är med en skivtvätt från t.ex. Loricraft, Okki Nokki, VPI eller andra ledande märken. Utmärkande för dem är att de suger upp resterna av tvättvätskan efter tvätten. Det kostar en del, men många tycker att det är värt det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-21 10:31

Det finns skivtvättar att köpa eller hyra. Någon som har erfarenhet av sådana? Jag har en hel bunt vinylskivor som varit med om en översvämning. Skivorna har nog klarat sig bra, omslagen är det värre med. En del skivor har drabbats av att omslaget kladdat ner skivan. Det är pappersrester som måste bort från spåren. Tog mig för att diska ett par skivor med Yes. Det resulterade i en himla massa statiska knäppningar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-21 10:40

Antistatborstar suger inte bort dammet. Borsten är gjord/ska vara gjord för att inte ladda upp skivan så den drar till sig mer damm. Borsten tar helt enkelt bort dammet som vilken borste som helst. Det finns tex dammvippor som bygger på att bli statiskt uppladdade och därför binder dammet till sig men det är en motsatt princip mot antistatborstar.

Att använda kranvatten och Yes (eller vilket diskmedel som helst) resulterar inte i statiska knäppar. Tvärtom, med den fukt som finns ett tag efter tvätten är skivan mindre uppladdad än tidigare. Vad som knäpper är avlagringar från vattnet och andra rester som finns kvar i spåren. Att tvätta en skiva med kranvatten och diskmedel innebär i bästa fall ingen förändring alls, men ofta en försämring.

Det bästa är att köra skivorna i en sk skivtvätt där en alkohollösning anbringas och som sedan sugs upp (tillsammans med skräpet) med vacuum.

Fysiska repor går inte att göra någonting åt. Men ibland knäpper det för att något dammkorn fastnat i spåret, med lite försiktighet kan man peta bort ett sådan med tex en nål.

/ B

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 10:57

Okey! Inte "bara" att tvätta alltså? Såg att Svalander har en byggsats på en dyl tingest, är dessa något att ha? Eller finns det någon här som har andra sätt att bygga en tvätt på?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-21 13:29

För bra många år sedan funderade jag på att köpa SAEs "pop and click machine" mot repor och knaster på vinyl. Blev inte av (blev ett slutsteg istället) men mackapären skulle i alla funka ganska OK. Ibland dyker den upp på Ebay.

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=84139
http://www.swingmusic.net/sae.html

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 18:47

Vilken typ av alkohol används till skivtvätt? Att snickra ihop en "sug" ska väl inte vara så jäkla svårt antar jag. Huvudsaken är väl att inte skivorna skadas, och att det verkligen suger ur smutsen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-09-21 19:20

Jag rengör med Casco trälim, det fungerar faktiskt riktigt bra.

Har en gammal Pugh platta som knastrar nåt hemskt på tork hemma just nu.

Skall dra bort limfilmen i morgon fm.

Så här funkar det http://jesper.nu/video/49729
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 19:39

bassman skrev:Jag rengör med Casco trälim, det fungerar faktiskt riktigt bra.

Har en gammal Pugh platta som knastrar nåt hemskt på tork hemma just nu.

Skall dra bort limfilmen i morgon fm.

Så här funkar det http://jesper.nu/video/49729

8O

Det skall jag testa direkt! Fast på en mindre viktigt skiva till att börja med.
Trodde du skämtade först, innan jag såg filmsnutten. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-21 19:45

reeltoreel skrev:Vilken typ av alkohol används till skivtvätt? Att snickra ihop en "sug" ska väl inte vara så jäkla svårt antar jag. Huvudsaken är väl att inte skivorna skadas, och att det verkligen suger ur smutsen.

Det viktiga är att det är ren alkohol. Sådan får man inte köpa utan vidare i Sverige, sist jag försökte på 80-talet lyckades jag köpa sk denauterad sprit, dvs med ca 5 % aceton iblandad.

Det svåra är att få till en sug som inte skrapar mot skivan, det finns lite olika lösningar på detta. Tror det finns gott om info om detta om man googlar runt lite.

/ B

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-21 20:00

Jag använder en blandning av Isopropanol, destilerat vatten och en droppe Yes. Receptet fick jag här på faktiskt. :)
Jag sprayar och torkar rent med en mycket mjuk bommulsduk.
Har även testat Bassmanvarianten med trälim, och det funkar bra. 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-09-21 20:58

Sådär då var Pughs Ja dä ä dä räddad med Casco, har precis avnjut "Här kommer natten" Så dä ä bara limma B-sidan.

Men det tar minst ett dygn för limmet att torka så det gäller att ha tålamod :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-09-21 22:14

Jag har just nu minst 1500 LP-skivor som har två sidor. Hur många flaskor Casco går det åt och hur många år tar jobbet.8O Isopropanol köpte jag senast hos Kjelle och betalade en hundring för en liter. Sedan blandar man 25% isopropanol och resten destillerat vatten med ett par droppar YES.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-09-21 22:42

Nagrania skrev:Jag har just nu minst 1500 LP-skivor som har två sidor. Hur många flaskor Casco går det åt och hur många år tar jobbet.8O Isopropanol köpte jag senast hos Kjelle och betalade en hundring för en liter. Sedan blandar man 25% isopropanol och resten destillerat vatten med ett par droppar YES.

Å jag har typ 30-40 vinyl "nyanskaffade"

Visst är det inte att tänka på om man vill rengöra stora volymer! Det blir skitdyrt även om man köper lim på 5 litersdunk..

Men det funkar vill jag bara säga :wink:

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 22:43

[quote="Nagrania"]Jag har just nu minst 1500 LP-skivor som har två sidor. Hur många flaskor Casco går det åt och hur många år tar jobbet.8O quote]

Hmm, tänkte inte på det :oops:

Förvisso har jag inte 1500 skivor, men väl några hundra, så det blir drygt att rengöra alla på det viset (och dyrt kanske). Får tänka om!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-21 23:11

reeltoreel skrev:
Nagrania skrev:Jag har just nu minst 1500 LP-skivor som har två sidor. Hur många flaskor Casco går det åt och hur många år tar jobbet.8O quote]

Förvisso har jag inte 1500 skivor, men väl några hundra, så det blir drygt att rengöra alla på det viset (och dyrt kanske). Får tänka om!

Det är bara de riktigt knastriga som behöver trälim! 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2012-09-21 23:23

nadifierad skrev:
reeltoreel skrev:
Nagrania skrev:Jag har just nu minst 1500 LP-skivor som har två sidor. Hur många flaskor Casco går det åt och hur många år tar jobbet.8O quote]

Det är bara de riktigt knastriga som behöver trälim! 8)

Okey! Ska testa detta iaf. För övrigt går det att köpa lim i 200L fat :wink:

Återgå till Vintage-hifi