Objektivisten skrev:Frågan är vad som är mest grundläggande för att skapa ett rum, väggarna eller utrymmet inuti?
Väggarna
Utrymmet inuti utgör akustiskt sett inget rum...
... förrän ljudvågorna studsar mot en vägg.
Det är först då reflexer har skett från väggar, golv och tak som ett rum har uppstått med allt vad det innebär. Men man behöver också sätta vissa villkor. Säg att du bygger ett rum som har innermåtten 10 km X 10 km X 10 km

Då kan man debattera om det inte är att räknas som frifält i tonfrekvensområdet.
Man skulle även kunna tänka sig att bo i ett tält 6X4X2,5 meter och tillverkat i högtalartyg. För synen är det som ett rum, men för hörseln är det inte så eftersom ljudvågorna går rakt igenom.
Reflexer från väggar, golv och tak utgör det signum som ett rum präglar ljudvågor med. Stående vågor och resonanser är en följd av väggar, golv och tak (akustiska begränsningsytor).
Jag nämner väggar i första hand framför golv och tak eftersom väggar d v s reflexer från sidan normalt sett påverkar totalljudet mest. Man kan fråga sig varför men man tar med ITD (Interaural Time Difference) som en dominant parameter som är viktig, både för direktljud/lokalisering samt för reflexer och gestaltering. Varje tidig reflex från sidoväggar får en större ITD än reflex från golv eller tak i förhållande till direktljudets ITD. Det betyder att skillnaden i ITD mellan direktljud och reflex blir störst med sidoväggsreflexer. Nu har jag gjort åtskillnad på sidoväggsreflex och reflex från vägg bakom lyssnaren eller från reflex från främre vägg som jag kallar ljudfondsvägg.
Vissa vill ha bort sidoreflexer, andra inte. Vad är då det rätta.
Jo, det rätta är att. . .
Fortsättning följer.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.