Idag är bolaget Bremen Ortho-Acoustic AB ägare av det registrerade varumärket BREMEN ORTHO-ACOUSTIC.
Carlssonstiftelsen har lämnat in en invändning mot Svensk varumärkesregistrering av BREMEN ORTHO-ACOUSTIC.
Bremen Ortho-Acoustic AB har därefter lämnat in sitt yttrande av Carlssonstiftelsens invändning. Där ligger bollen just nu.
Det är Patent och Registreringsverket Varumärkesavdelningen som avgör frågan.
Men vad är den egentliga frågan?
Jo, den är om begreppet ortoakustik eller ortoakustisk endast är frågan om ett varumärke eller om ortoakustisk är en akustisk eller psykoakustisk eller elektroakustisk princip där man enligt en princip kan bygga högtalare enligt ortoakustiska tankar och principer.
Existerar det högtalare som är byggda enligt ortoakustiska principer?
OBS! Det är inte Patent och Registreringsverket som avgör svaret på denna fråga. Det är konsumenterna och konsumentgrupper som känner till ortoakustik som begrepp som därmed utgör en krets och som avgör om ortoakustiska högtalare är byggda enligt begreppet ortoakustisk där begreppet antingen står för en ortoakustisk princip som ortoakustiska högtalare är konstruerade efter eller om ortoakustisk endast är ett varumärke precis som vilket annat varumärke som helst t.ex. McDonalds eller Nokia. Om ortoakustisk enbart är ett varumärke så existerar ingen ortoakustisk princip eller någon högtalare som är konstruerad enligt några ortoakustiska regler. T.ex. så skulle i så fall högtalaren OD-11 vara ortoakustisk d v s OA-11, men är det så? Enligt Stig Carlsson själv var det inte så. Han ansåg att den högtalaren inte uppfyllde ortoakustiska principer och att den därför inta var ortoakustisk.
Om det enligt konsumenterna inte existerar någon ortoakustisk princip som högtalare kan byggas enligt, utan konsumenterna i varumärkeskretsen istället skulle anse att ortoakustik eller ortoakustisk enkom är ett varumärke tillhörande Carlssonstiftelsen som därmed kan associeras till t.ex. högtalare som är konstruerade för frifältslyssning eller för högtalare som får extrema akustiska problem då de ställs i bostadsrum men där det enda kravet för att vara ortoakustiska är att det är Carlssonstiftelsen som marknadsför dessa.
Det ortoakustiska som i så fall inte har något med någon princip att göra är då endast förknippat med varumärket Carlsson oavsett hur högtalaren än är konstruerad och oavsett hur den än låter.
Men i så fall så innebär detta att vilken högtalare som helst hur högtalaren än må vara byggd och hur illa den än fungerar i bostadsrum och hur direktstrålande den än må vara så är högtalaren alltid ortoakustisk enkom av det skälet att Carlssonstiftelsen väljer att ge denna högtalare benämningen ortoakustisk.
Om det inte är en princip utan endast ett varumärke så har Carlssonstiftelsen ensamrätten att använda ortoakustisk och ortoakustik på vilket sätt de än vill och för vilket ändamål som helst under förutsättning att produkten ligger innanför det varumärkesområde som registreringen Carlsson Ortho-Acoustic gäller. I och för sig har SSC rätt att ge vilken högtalare som helst som de konstruerar eller väljer att marknadsföra benämningen ortoakustisk och därmed har de möjligheten att åsidosätta själva de ortoakustiska principerna. I själva verket skulle det i så fall vara på så sätt att det inte ens existerar några ortoakustiska principer och att det heller aldrig har funnits sådana principer. Den ortoakustiska principen blir faktiskt utplånad eftersom den ju inte existerar eftersom ortoakustisk är ett varumärke enligt SSC. Dock, existerar ortoakustiken som princip för högtalardimensionering så är det omsättningskretsen som anser att ortoakustik som varandes en princip faktiskt existerar. Det är alltså inte SSC som bestämmer och inte heller Patent och Registreringsverket, utan det är omsättningskretsen.
Men om ortoakustisk eller ortoakustik av konsumenter anses såsom varandes en princip varefter en högtalare kan konstrueras och byggas så kan konsumenter även anse att en högtalare inte uppfyller dessa ortoakustiska principer och observera detta om så är fallet. Det gäller naturligtvis enkom de konsumenter som känner till begreppet.
Vad jag har förstått så räcker det med att det är ett fåtal konsumenter på t.ex. en endaste plats eller inom en endaste yrkesgrupp eller inom en endaste läsekrets som känner till detta begrepp ortoakustisk eller Ortho-Acoustic. En sådan krets kallas omsättningskrets.
Det betyder att begreppet ortoakustik har en omsättningskrets. Exempelvis är forumdelen Carlsson Illuminati ett typexempel på en omsättningskrets. Det är bl a ni skribenter som avgör frågan om ni förknippar en ortoakustisk högtalare såsom en högtalare som är konstruerade enligt någon princip som i detta fall kallas ortoakustisk.
Det kan vara Larsen eller LillStig eller Bremen eller någon annan. Kan Larsenhögtalarna anses vara ortoakustiska enligt er? Satisfierar de ortoakustiska principer? Existerar det någon ortoakustisk princip?
Om det är så att t.ex. ni skulle anse att en högtalare som Carlssonstiftelsen eller av Carlssonstiftelsen godkänd part skulle marknadsföra och saluföra såsom varande ortoakustisk, men där ni konsumenter skulle anse att denna högtalare inte uppfyller ortoakustiska krav, ja då är ortoakustisk inte något kännetecken för ett varumärke utan en princip som högtalarna är byggda efter oavsett vem som än bygger och saluför dessa. I så fall faller begreppet såsom varandes kännetecken för ett specifikt varumärke hos denna omsättningskrets.
Detta med varumärkeskännetecken betyder t.ex. att Carlssonhögtalare, oavsett hur de än konstrueras skulle vara ortoakustiska om Carlssonstiftelsen väljer att kalla dessa ortoakustiska och än mer så är det så att omsättningskretsen skulle också anse dessa högtalare vara ortoakustiska eftersom SSC valt den benämningen. Inte på grund av någon ortoakustisk princip utan enkom på grund av att det står Carlsson på produkten och att Carlssonstiftelsen valt att döpa dem som ortoakustiska d v s som vaumärke.
Finns det några tekniska kvalitetskrav för en ortoakustisk högtalare? Jag anser att det gör det. Stig Carlsson själv ansåg att ortoakustiska högtalare måste uppfylla vissa akustiska kvalitetskrav och tekniska riktlinjer. Hans högtalare OD-11 uppfyllde inte dessa krav enligt Stig Carlsson och följaktligen fick de benämningen OD istället för OA. De var dock Carlssonhögtalare. Föregångaren marknadsfördes under beteckningen V-1 eftersom den inte var ortoakustisk men den var en Carlssonhögtalare.
Vad Patent och Registreringsverket har att ta hänsyn till är om ortoakustisk är ett kännetecken för ett varumärke eller om ortoakustisk inte är ett kännetecken för ett varumärke, utan en princip som är därmed är allmän och som högtalare kan byggas efter och anses vara ortoakustiska av varumärkeskretsen oavsett vem som bygger och marknadsför högtalarna och i så fall räknas det som att ortoakustisk inte har någon särskiljningsförmåga gentemot någon specifik tillverkare och därmed är ortoakustisk inte något varumärke. På advokatspråk kallas det för att ortoakustisk inte har någon särskiljningsförmåga.
Så här skriver Carlssonstiftelsen själv i ett gammalt nyhetsbrev:
Carlssonstiftelsen i Nyhetsbrev skrev:Det finns bara olika sorters högtalare som låter olika i olika rum.
Och det är just därför ortoakustiken är en så överlägsen högtalarteknik för hemlyssning: högtalarna är lyssningsanpassade till vanliga vardagsrum.
Dessutom står det att läsa i annat nyhetsbrev från Carlssonstiftelsen
SSC i Nyhetsbrev skrev: Under det gångna året har anordnats två lyssningskvällar till vilka Ljudtekniska Sällskapet, LTS, inbjudit för att tala om Stig Carlsson, reda ut ortoakustiska principer och spela på Carlssonhögtalare.
I annat nyhetsbrev:
SSC i Nyhetsbrev skrev:Rent tekniskt är den nya modellen konceptuellt identisk med den gamla OA-51, men väsentlig förbättrad i en rad avseenden (självklart inom riktlinjerna för de ortoakustiska tankarna).
Ytterligare:
SSC i Nyhetsbrev skrev:Dimensioneringen är alltså inte alls lagd åt det basmättade hållet, utan en ortoakustisk dimensionering utan bombastiskt överbetonat basregister gäller självklart!
Det existerar ortoakustiska tankar och principer och ortoakustisk dimensionering och så är det.
Är Larsenhögtalarna dimensionerade enligt ortoakustiska tankar och principer så är de i omsättningskretsen lika ortoakustiska som ortoakustiska Carlssonhögtalare.
Det saluförs idag en enda Carlssonhögtalare och som har benämningen Carlsson OA-5-MMX. Är den ortoakustisk?
Det finns en tråd på Carlssonplanets forum som kunder har startat som köpt Carlsson OA-5-MMX i tron att de är konstruerade och vidareutvecklade enligt ortoakustiska principer men där missnöjet debatterats.
http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5503Tråden är lång och jag ger därför endast enstaka exempel på vad omsättningskretsen tycker.
När jag läste det ovanstående så började alarmklockorna ringa. Högt! Så där kan möjligen väldigt riktade system i väldämpade rum bete sig men aldrig en OA-högtalare. I a f inte om det är en sann OA-högtalare.
Utan att säga mer nu så skulle jag nog bara konstatera att SSC har lyckats med att släppa en OhrtoAcoustic högtalare som är om inte helt annat än det så åtminstone i begränsade områden helt annat än OhrtoAcoustisk. Det är även så att även en ateist som jag funderar på vad Stig säger åt det i sin himmel.
Dessutom frångår det i viss mån den ortoakustiska idén,...
Så lösningen är att få högtalaren att bli en riktig OA högtalare som den kanske inte riktigt är just nu?
Får hålla med Pappabas att det är inte utan att man känner sej lurad. Förväntningen var ju att man hade inhandlat en riktig "state of the art" OA högtalare baserad på all kunskap som fanns om dom gamla. Och så verkade det när man läste förhandsinformationen.
SSC måste inse att för att kalla en högtalare för orthoakustisk så måste den uppfylla villkoren för detta. Allt annat är falsk marknadsföring. Det är inte att man börjar fundera på om SSCs tidigare konstruktioner kanske kan ifrågasättas mer. Det verkar ju uppenbart att den tekniska kompetensen saknas men vad värre är att man inte lyssningsmässigt inte har kompetensen att bedöma detta innan konstruktionerna släpps.
Tekniken för att uppnå Carlssonljudet låg i den ortoakustiska principen som togs fram genom vetenskaplig forskning och högtalare som uppfyller dessa ortoakustiska principer var framforskade för att ge högtalarna en homogen spridning över hela tonfrekvensområdet då högtalarna står i bostadsrum. Högtalarna var av typ rundstrålande högtalare. Reflexerna från rummets begränsningsytor får inte vara destruktiva på direktljudet för att en rak frekvensgång i rummet skall kunna uppnås. Högtalare som är konstruerade enligt ortoakustiska principer är ortoakustiska högtalare.
Så ansåg Stig Carlsson och så står det i en skrift från Sonab.
Med Carlsson OA-5 MMX blir frekvensgången i bostadsrum felaktig och orsaken är destruktiv interferens från takreflexerna och enligt omsättningskretsen syns detta fenomen tydligt i mätningarna som presenterades i tråden på Carlssonplanet.
Nog om detta. Hur Bremen kommer att marknadsföra sina produkter återstår att se då marknadsföringen sätter igång inför lanseringen.
Vad gäller Stig Carlssons arbete och forskning inom ortoakustiken så anser i alla fall jag att den varit bortkastad om inte det finns ortoakustiska högtalare på marknaden. Stig brydde sig mer om slutresultatet än om varumärkestjafs så länge konsumenten inte luras att tro att de köpt något som i själva verket är något annat.
Frågan som jag idag ställer mig, efter att ett otal personer som rent instinktivt kallar äggen för ortoakustiska inklusive från flera från Styrelsen i SSC genom åren, är om Bremen anses kunna bygga ortoakustiska högtalare som heter duga. Svaret har Hifi & Musik och andra redan givit, inklusive från flera från Styrelsen i SSC genom åren. Om ortoakustiken nu på sluttampen får dåligt renommé på grund av andra "ortoakustiska" högtalare innan Bremen kommit ut på marknaden så är det tveksamt om jag väljer att använda mig av ortoakustiken som namn för högtalarprincip. Ger SSC ortoakustiken en skjuts framåt eller får ortoakustiken en spark bakåt? Omsättningskretsen avgör detta.
Skulle Bremen ge ortoakustiken en skjuts framåt? Jag anser nämligen ortoakustiken vara en princip som högtalare kan konstrueras efter, och inte ett varumärke. Däremot är Carlsson Ortho-Acoustic ett varumärke och även Bremen Ortho-Acoustic och är dessa varumärken eller företagens respektive produkter förväxlingsbara med varandra? Skulle äggen vara förväxlingsbara med Carlsson OA-5-mmx? Det är alltså ni i omsättningskretsen som avgör om ni inte vet om ni har en Carlssonprodukt eller en Bremenprodukt då ni köpt Bremenäggen om ni skulle köpa Bremenäggen och om dessa marknadsförs såsom varande ortoakustiska. Båda är ju ortoakustiska enligt deras registrerade varumärken. Själv bryr jag mig mer om tekniken och resultatet.
Så här skriver SSC i deras Nyhetsbrev:
SSC i Nyhetsbrev skrev:SSC äger ensamt rätten till och förvaltandet av Carlssonhögtalarna, ortoakustiken och teorin därbakom.
Jag vet i alla fall vad jag anser att Stig Carlsson skulle tycka om Stig såg resultatet av SSCs ansträngningar. Dessutom anser SSC att de ensamma äger rätten till teorierna. Det existerar tydligen teorier bakom ortoakustiken där SSC anser att de ensamma äger rätten till och förvaltande av dessa teorier. Vad anser ni i omsättningskretsen i just denna fråga?
Vi får se hur utgången blir då Patent och Registreringsverket gjort sin bedömning av vad omsättningskretsen anser i frågan om ortoakustiken.
Jo en sak till, SSC hänvisar Patent och Registreringsverket till det som står skrivet på faktiskt.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.