Masvis fungerar inte på min dator?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MorganM

Masvis fungerar inte på min dator?

Inläggav MorganM » 2012-09-22 20:18

Jag har haft ett data-haveri.och vill använda masvis igen.

Jag har laddat hem masvis,och rippat en skiva.men när jag ska dra låtarna över till masvis rutan,så kommer det upp en ruta som har en "titel" (some files had no codec),Och i rutan står det (0 of 1 files were open).

någon som vet vad felet är?
Senast redigerad av MorganM 2012-09-23 19:09, redigerad totalt 1 gång.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-22 22:45

Vad är det för filer?

MasVis har bara "native" stöd för wav, om det är flac eller mp3 kan du använda codecar (flac.exe resp lame.exe, typiskt). Under settings codecs ser du var MasVis vill att de ska ligga, är texten röd så saknas codecarna och då behöver du lägga dit dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-22 22:56

Svante skrev:Vad är det för filer?

MasVis har bara "native" stöd för wav, om det är flac eller mp3 kan du använda codecar (flac.exe resp lame.exe, typiskt). Under settings codecs ser du var MasVis vill att de ska ligga, är texten röd så saknas codecarna och då behöver du lägga dit dem.

WMA filer.

ok! Jag ska kolla.

Tack!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-22 23:27

hmm.. Har lagt dit wma,men det fungerar inte :( .Verkar som datorn inte tillåter masvis (okänd fil).får jag upp en ruta om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-22 23:54

MorganM skrev:hmm.. Har lagt dit wma,men det fungerar inte :( .Verkar som datorn inte tillåter masvis (okänd fil).får jag upp en ruta om.

Hmm, vad är det för codec som konverterar wma?

Win7 har nån ny koll av exefiler som verkar baseras på statistik som de samlar från folk. Jag laddade ner ett program till jobbet som jag själv hade skrivit, och då sade Win7 att det här programmet har inte så många laddat ner så det kan vara osäkert.

Lovvärt iofs, men jag kan garantera att jag inte har fulat till något med MasVis så den kan du köra ändå efter lite trixande. Det var några knapptryck bort, men till slut så gick det att göra "run anyway".

Edit: fast nu när jag provar att ladda ner masVis till jobbdatorn så verkar inte Win7 ha några problem med den. Tydligen vet Micro$oft att MasVis är snällt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 08:06

Svante skrev:
MorganM skrev:hmm.. Har lagt dit wma,men det fungerar inte :( .Verkar som datorn inte tillåter masvis (okänd fil).får jag upp en ruta om.

Win7 har nån ny koll av exefiler som verkar baseras på statistik som de samlar från folk. Jag laddade ner ett program till jobbet som jag själv hade skrivit, och då sade Win7 att det här programmet har inte så många laddat ner så det kan vara osäkert.

Lovvärt iofs, men jag kan garantera att jag inte har fulat till något med MasVis så den kan du köra ändå efter lite trixande. Det var några knapptryck bort, men till slut så gick det att göra "run anyway".

Edit: fast nu när jag provar att ladda ner masVis till jobbdatorn så verkar inte Win7 ha några problem med den. Tydligen vet Micro$oft att MasVis är snällt.

Så här står det i en ruta,när jag vill dra över musikfilen till masvis rutan:

----------------------------------------------------------------------

Öppna fil-säkerhetsvarning

Utgivaren kunde inte verifieras

Vill du köra den här programvaran?

namn: C:\Users\Hemma\Downloads\Masvis.exe

Kör Avbryt

Den här filen har inte en giltig signatur som visar vem som
publicerat den.Kör bara program från källor du litar på.

(Verkar som Datorn inte godtar programet.Trycker jag på kör knappen,så får jag bara upp ytterligare en ny ruta från masvis,där man ska dra över musikfilerna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-23 09:04

MorganM skrev:
Svante skrev:

Så här står det i en ruta,när jag vill dra över musikfilen till masvis rutan:

----------------------------------------------------------------------

Öppna fil-säkerhetsvarning

Utgivaren kunde inte verifieras

Vill du köra den här programvaran?

namn: C:\Users\Hemma\Downloads\Masvis.exe

Kör Avbryt

Den här filen har inte en giltig signatur som visar vem som
publicerat den.Kör bara program från källor du litar på.

(Verkar som Datorn inte godtar programet.Trycker jag på kör knappen,så får jag bara upp ytterligare en ny ruta från masvis,där man ska dra över musikfilerna.

Skumt, då verkar det ju som att det startas en MasVis TILL när du försöker öppna filen. Det är inte så att MasVis.exe är inlagd som en codec i MasVis? I codecrutan ska det bara stå andra program som flac.exe, lame.exe och om du hade en codec för wma, då. MasVis själv ska inte stå där.

Vad händer om du försöker öppna ljudfilen via menyn (File|Open...)?

Att Masvis saknas signatur är... Ja, det bara är så. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 09:49

Kör inte programmet från nedladdningsplatsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 13:18

Tack! För hjälpen,tyvärr fungerar det inte ändå :(

Så här ser det ut.Hoppas länken fungerar,dator är inte min starka sida.

Bild

Större bild,på länken nedan!

http://www.bilddump.se/bilder/201209231 ... .2.114.JPG

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 13:29

MagnusÖstberg skrev:Kör inte programmet från nedladdningsplatsen.

Jag tror inte jag kör den direkt från nedladdningsplatsen,utan från mina Dokument på min dator.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 13:32

Kom att tänka på en sak,tror att det kom upp en ruta när jag formaterade datorn.jag tror den undrade om jag ville uppdatera till win 9!-finns det?(Här är mannen utan dator-kunskaper :roll:) .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-23 14:19

MorganM skrev:Tack! För hjälpen,tyvärr fungerar det inte ändå :(

Så här ser det ut.Hoppas länken fungerar,dator är inte min starka sida.

Bild

Större bild,på länken nedan!

http://www.bilddump.se/bilder/201209231 ... .2.114.JPG

Ja, där har du problemet.

Det ska INTE stå MasVis i codecrutan. I codecrutan ska det stå pathen till en codec, i ditt fall ett program som omvandlar wma till wav. Jag har inte hittat någon sådan, och det verkar inte som att du har gjort det heller.

Om du inte hittar en sådan codec så kommer du inte att kunna masvisa wma-filer.

Det som händer när du släpper en wma-fil på MasVis är att MasVis tror att den ska använda MasVis.exe som codec för att omvandla wma-filen till en wav-fil (det är ju just det du har talat om för MasVis att göra). Därför startar den MasVis igen. men det funkar förstås inte.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 17:38

Kan jag använda mig av ett annat program som rippar av skivorna istället?Så dom rippas direkt till wav.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-09-23 17:42

EAC är ett kostnadsfritt och bra standardprogram för rippning av wav-filer. Använd standardinställningarna och se till att kopiera okomprimerat bara!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 18:04

PekkaJohansson skrev:EAC är ett kostnadsfritt och bra standardprogram för rippning av wav-filer. Använd standardinställningarna och se till att kopiera okomprimerat bara!

Med vänlig hälsning

Pekka

Ok Tack! Ska testa det på en gång.Börjar bli lite less på att det inte fungerar.

Det konstiga är ju att jag kunde rippa hur bra som helst innan dator-haveriet.

När jag nu rippar av musiken,gör jag det direkt via det här programet EAC,eller måste jag rippa via datorn först,och sen konvertera om via EAC programet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 18:21

Du rippar med EAC direkt. Det är just det som programmet gör.

Du borde ändra trådrubriken, programmet gör ju pracis som det skall. Det var ju gammal hederlig Skit Bakom Spakarna ;)
Jag saknar dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 19:08

MagnusÖstberg skrev:Du rippar med EAC direkt. Det är just det som programmet gör.

Du borde ändra trådrubriken, programmet gör ju pracis som det skall. Det var ju gammal hederlig Skit Bakom Spakarna ;)

Skiten är alla virus på nätet :evil: ,annars hade allt varit bra :) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 19:25

:D
Jag saknar dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 20:25

JA!-nu funkar det,skönt :P .

Fick hjälp av min bror.

Man fick lov att gå in på inställningar på rippning i Windows media player,och ändra från wma till wav.Sen fungerade det.

Tack ändå för hjälpen.

Nu kan man fortsätta rippa 5-10st skivor per dag :? :) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 20:29

Rekommenderar starkt att du rippar med EAC istället.
Jag saknar dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 20:47

MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar starkt att du rippar med EAC istället.

Varför?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 20:59

Testa det, det finns en anledning till varför det är nära nog en standard..
Jag saknar dig.

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-23 21:44

MagnusÖstberg skrev:Testa det, det finns en anledning till varför det är nära nog en standard..

ska se om jag får det att fungera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-23 21:53

MorganM skrev:
MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar starkt att du rippar med EAC istället.

Varför?

Jag lade ner media player när jag upptäckte att den ändrade på data, den höjde medelnivån och undrar om den inte komprimerade (=dynamikreducerade (!)) också. De kanske har slutat med de dumheterna nu, men det fick mig att använda EAC iaf. Den kan dessutom komprimera (=bitreducera) till flac direkt, det tror jag inte media player kan.

Återgå till Generellt om hifi