Carlssondiskanter av skumt ursprung på blocket

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Är man lurad om man tror att ens högtalare är ortoakustiska med dessa element?

Omröstningen slutade 2012-10-22 20:52

ja, fetlurad så det skriker ikapp med det dåliga ljudet...
6
100%
nej, för 50 riksdaler kan det knappast bli fel
0
Inga röster

Antal röster : 6

Användarvisningsbild
p1plarson

Carlssondiskanter av skumt ursprung på blocket

Inläggav p1plarson » 2012-09-22 20:52

Hej!

Är det fler än jag som ägnar för mycket tid åt blocket?!

Hittade följande annons med billiga diskanter, somliga har ju
gnällt på att de fina obi t22:orna som finns att köpa hos hifikit
inte är tillräckligt billiga, här finns ett alternativ:

http://www.blocket.se/ostergotland/Disk ... ?ca=10&w=3

säljaren försöker inte ens att ange några som helst argument
om varken ljud eller kvalitet, bara att de är lika originalet
med den vackar(?!) skumfronten applicerad.

Kan detta vara något? Funderar på att renovera ett par oa-14,
är jag fetlurad om jag ens tänker på dessa billiga skrikor?

/pl

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-09-22 21:27

Tänka får du, men de där gör nog inte högtalarna rättvisa. Å andra sidan så får de låta mer än inget alls. Men bra, är jag tveksam till.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2012-09-22 22:09

Jo nog är det en bluff. Det här elementet (liknar ett gammalt Audaxelement) kan inte passa till alla dessa modeller. Delningfiltren är olika vad gäller de flesta högtalare - vissa är av andra, och några är av tredje ordningens filter. Det är klart att det kommer att låta. På nåt sätt. Men om det handlar om hur Stig Carlsson tänkte att det skulle låta, dvs orthoakustiskt,så är det helt fel. Stig vigde sitt liv åt att skapa välljud och var visserligen tvungen att kompromissa för att högtalarna inte skulle bli för dyra. Och hade han levt nu så är det möjligt att han kanske hade rekommenderat andra diskanter till sjuttiotalarna. Men jag tror nog att han ler i sin himmel över att Ingvar Öhman konstruerade den lilla Obi T 22 som faktiskt med stor marginal överträffar dom gamla Peerlessdiskanterna.
Så slutsatsen,för min del i alla fall, blir att man kan stoppa in va faan man vill i lådan, och det kommer att låta. Men då är det inte längre en Carlssonhögtalare. Och för somliga spelar det kanske ingen roll. Tycker man det låter bra så gör det det. Men själv är jag förvånad över att dom här tar gamla konstruktionerna är så välljudande och ger mig gåsljudsupplevelser varje dag. Och det handlar inte om att jag har ett gammalt Carlssonmuseum i mitt hem och att jag har stannat i min utveckling. Jo, det finns högtalare som låter bättre, men då kostar det en hel del. För mig handlar undret om att han lyckades konstruera tämligen billiga högtalare som förde mig närmare musiken. Och det är ju det det handlar om tycker jag. Men att dom här diskanterna passar alla dom här modellerna är nonsens. Nuförtiden verkar många tro att man kan stoppa in vad som helst i en Carlssonhögtalare och så nöjer man sig med det. OK, det är ju inte mitt problem men jag hör faktiskt skillnad och jag stör mig på ljudet av Stig Carlsson som vrider sig i sin grav.

jansch

Inläggav jansch » 2012-09-23 22:08

är det någon som provat dom?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2012-09-23 22:41

En så liten dome kan näppeligen gå så lågt som OA-serien kräver. Jag letade som en dåre när det begav sig och inga domediskanter av den där storleken hade tillnärmelsevis rätt kurvor.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2012-11-04 19:00

Jag köpte 8st för 109kr på tradera, om jag någonsin kommer använda dem återkommer jag med omdömme.

Återgå till Carlsson Illuminati