Dela basmoduler och toppar med Marantz SR6005

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Dela basmoduler och toppar med Marantz SR6005

Inläggav mx » 2012-09-23 21:54

Jag har ställt in LFE+Main och delat basen vid 80 Hz. Har även ställt in LFE
till 80 Hz. Den är 120 Hz som standard.

Sen har jag ställt in högtalarna som Small och valt Subwoofer Yes.

Om jag har läget på Auto så spelar detta på ganska bra. Ställer jag om den till
Pure Direct eller vad nu läget heter, så försvinner nästan all bas. Basmodulerna
spelar fortfarande bas och konerna rör på sig. Men vad händer med ljudet?

Jag förstår inte riktigt och instruktionsboken gör mig inte klokare. Hjälp!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-09-23 22:00

Kan det vara så att subben spelar ur fas, men att receivern kompenserar för detta i autoläget? Och i pure direct kopplas kompensationen ur? Bara en gissning som kan vara värd att kolla i vart fall.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-23 22:01

Hur kompenserar den i så fall för det i auto-läget?

Richard
Inaktiverad

Re: Dela basmoduler och toppar med Marantz SR6005

Inläggav Richard » 2012-09-23 22:06

mx skrev:Jag har ställt in LFE+Main och delat basen vid 80 Hz. Har även ställt in LFE
till 80 Hz. Den är 120 Hz som standard.

Sen har jag ställt in högtalarna som Small och valt Subwoofer Yes.

Om jag har läget på Auto så spelar detta på ganska bra. Ställer jag om den till
Pure Direct eller vad nu läget heter, så försvinner nästan all bas. Basmodulerna
spelar fortfarande bas och konerna rör på sig. Men vad händer med ljudet?

Jag förstår inte riktigt och instruktionsboken gör mig inte klokare. Hjälp!

Låter ljudet generellt bättre med pure direct ? Det låter som att du har tonkontroller eller eq påkopplat under läget " auto " . Som kopplas bort med pure direkt.

Om filtret är samma som i tidigare denonförstärkare så innebär lfe + main att topparna KAN spelas fullrange samtidigt som subbasen delas. Om du väljer topparna som large, och under direct.

Det låter märkligt att det blir mindre bas med pure direct. Använder du inte inos filter via preout från marantzen ? Det blir troligen mycket bättre eftersom subbasfiltret i vartfall i denonreceivrarna försämrar ljudet ganska mycket.*

* marantz har kanske helt andra filter.

Du kan komma bort från alla problemen om du provar preout från marantzen till subbasarna i stereo och använder xtz subamp1 filtret som enda filter. Och kör dynaudio med pure direct utan filtrering alls.

Prova vad som låter bättre är mitt tips.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-23 22:38

Pure Direct är lite skum. På SR6004, åtminstone, stängs all EQ/rumskorrigering av, plus att alla högtalare ställs till large och subwoofer ställs till yes. Detta oavsett vad man själv ställt in.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-23 22:41

njoak skrev:Pure Direct är lite skum. På SR6004, åtminstone, stängs all EQ/rumskorrigering av, plus att alla högtalare ställs till large och subwoofer ställs till yes. Detta oavsett vad man själv ställt in.

Samma sak med SR6005. Så problemet är delvis löst. :)

Tackar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-23 22:43

Min teori är att nivån på subben sjunker när delningen mellan toppar och bas stängs av.
När du slår på pure direct ställs topparna om till large och då sänks automatiskt nivån på subben för att kompensera för basökningen från topparna.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-23 22:44

adzer skrev:Min teori är att nivån på subben sjunker när delningen mellan toppar och bas stängs av.
När du slår på pure direct ställs topparna om till large och då sänks automatiskt nivån på subben för att kompensera för basökningen från topparna.

+1

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-23 22:56

Gjorde precis en mätning på min SR5005. Om jag slår över från auto till pure direct eller om jag ändrar frontarna från small till large så är signalstyrkan på SW utgången konstant. Min förra teori stämmer alltså inte.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-23 23:17

Är det inte helt enkelt så att Auto innebär att du kör med Audyssey aktivt och därmed den bashöjning som Marantz vill att du ska ha efter Audyssey-kalibrering?
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-23 23:35

Det frågade jag med men enligt MX är alla Audyssey och EQ inställningar avstängda.

Kör han endast med topparna i fullrange så hör han ingen skillnad på auto och pure direct. Det är alltså endast SW utgången som påverkas av någon konstig anledning.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-23 23:53

Utsläckning mellan topparna och subben? Situationen är hursomhelst annorlunda än med högpassfiltrerade toppar (dejavu från annan tråd..), alltså när de är ställda till small.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-24 06:58

mx skrev:
njoak skrev:Pure Direct är lite skum. På SR6004, åtminstone, stängs all EQ/rumskorrigering av, plus att alla högtalare ställs till large och subwoofer ställs till yes. Detta oavsett vad man själv ställt in.

Samma sak med SR6005. Så problemet är delvis löst. :)

Tackar.

Men det förklarar inte att du upplever mindre bas i pure direkt, det borde väl vara tvärtom? Men det rör sig troligen om en inställningsfråga.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-24 08:47

adzer skrev:Det frågade jag med men enligt MX är alla Audyssey och EQ inställningar avstängda.

Kör han endast med topparna i fullrange så hör han ingen skillnad på auto och pure direct. Det är alltså endast SW utgången som påverkas av någon konstig anledning.

Men vad är "Auto" då?

(kanske egentligen är det som tråden handlar om :oops: )

Jag har en Denon 3312 som mjukvarumässigt bör vara ganska lik Marantz SR6500 och jag har samma fenomen fast "på ett annat sätt" (eller så benämns de olika lägen annorlunda på "Denonska").

Om jag, vid tvåkanalslyssning, växlar mellan "Bypass L/R" (som ska låta frontarna vara orörda och EQa resten av högtalarna efter dessa vid surroundlyssning) och "Audyssey OFF" försvinner basen (eller blir svagare) vid sistnämnda. Rätt märkligt egentligen eftersom det inte borde bli någon skillnad.

Finess eller bugg?

Edit: Tilläggas bör att jag alltid kör frontarna på Large och SW OFF. Delning och drivning av basmodulerna sker externt och min Denon är lyckligt ovetande.
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 09:54

AndersD skrev:Men vad är "Auto" då?

Pure direct stänger av displayen, analoga vidiokretsar samt alla "ljudförbättrande" funktioner, audyssey, EQ och delningsfilter.

Alla de funktionerna(förutom kanske videodelen) kan du stänga av manuellt så de är av vid auto också. Så beroende på instälningar kan det skilja massor eller inget på auto och pure direct.

Nu säger ju dock mx att alla de funktionerna är av på auto redan.

mx: Testa att ställa frontarna på large. Är det skillnad mellan auto och pure direct då?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 10:44

adzer skrev:
AndersD skrev:Men vad är "Auto" då?

Pure direct stänger av displayen, analoga vidiokretsar samt alla "ljudförbättrande" funktioner, audyssey, EQ och delningsfilter.

Alla de funktionerna(förutom kanske videodelen) kan du stänga av manuellt så de är av vid auto också. Så beroende på instälningar kan det skilja massor eller inget på auto och pure direct.

Nu säger ju dock mx att alla de funktionerna är av på auto redan.

mx: Testa att ställa frontarna på large. Är det skillnad mellan auto och pure direct då?

Om frontarna är inställda på Large är det ingen skillnad mellan auto
och pure direct.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 10:47

Ok då är det delningsfiltrer som påverkar.
Om vi antar att din förstärkare beter sig som min och har konstant signalnivå på SW utgången så är det nog bara ett alternativ kvar. Basarna och topparna spelar ur fas.
Testa att fasvända basarna.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-24 11:01

njoak skrev:Utsläckning mellan topparna och subben? Situationen är hursomhelst annorlunda än med högpassfiltrerade toppar (dejavu från annan tråd..), alltså när de är ställda till small.

mx skrev:Om frontarna är inställda på Large är det ingen skillnad mellan auto och pure direct.

adzer skrev:Ok då är det delningsfiltrer som påverkar.
Om vi antar att din förstärkare beter sig som min och har konstant signalnivå på SW utgången så är det nog bara ett alternativ kvar. Basarna och topparna spelar ur fas.

Delay avaktiveras förmodligen också. Frågan kanske är varför man vill använda pure direct?

Jag tycker så här: om man behöver EQ, delningsfilter och delay-funktionerna som är inbyggda i receivern för att integrera sub och toppar så är det tveksamt om man ska använda pure direct. Undantaget om man tex vill finlyssna på bara frontarna vid musiklyssning el liknande. Då får man stänga av eller koppla ifrån subborna. Alternativt använda extern elektronik för subbashanteringen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2012-09-24 11:34

Som jag har förstått det så ska det inte skickas någon signal alls genom lågsignal-utgången i pure-direct. I det läget är det tänkt att en ren 2-kanalsignal ska gå helt opåverkad genom marantzen till endast frontarna.

Har själv en marantz 6004 och föredrar helt klart pure-direkt men beroende på högtalare så kan det bli något basfattigt. Löste det med att köpa en aktiv REL sub kopplat genom högingången.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 11:42

Ställer du LFE på LFE+Main så kommer det bas ur SW även i pure direct. Jag mätte på min och nivån är densamma oavsett auto eller pure direct.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 12:02

adzer skrev:Ok då är det delningsfiltrer som påverkar.

OK, jag ska testa när jag kommer hem från jobbet. Annars så kör jag
bara i auto-läge istället. Det försämrar inte ljudet enligt mig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 12:02

adzer skrev:Ställer du LFE på LFE+Main så kommer det bas ur SW även i pure direct. Jag mätte på min och nivån är densamma oavsett auto eller pure direct.

Varför bor du inte i Luleå? Det är närmare hit när du skall komma och
mäta. ;)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2012-09-24 12:10

adzer skrev:Ställer du LFE på LFE+Main så kommer det bas ur SW även i pure direct. Jag mätte på min och nivån är densamma oavsett auto eller pure direct.

Aha där ser man. Är det bara jag som tycker att marantz borde jobba lite på sitt menysystem? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 12:37

mx skrev:

Varför bor du inte i Luleå? Det är närmare hit när du skall komma och
mäta. ;)

Haha får jobba på det ^^

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 12:38

goat76 skrev:

Aha där ser man. Är det bara jag som tycker att marantz borde jobba lite på sitt menysystem? :)

Håller helt med. Mycket av funktionerna ligger gömda och heter väldigt konstiga saker.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 16:48

Det har med fasen att göra. Kör jag auto så måste fasen vara 0. Kör jag pure
direct måste basen vara 180.

Kör jag auto med 180 så blir det ingen bas alls nästan, dvs. samma problem
som tidigare fast tvärtom.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 17:24

Kan ha att göra med avståndinställningarna i förstärkaren.
Står alla på samma avstånd?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 21:39

Avstånd? :O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-24 21:40

Hehe ja avstånd :p

menu-manual-speaker-distance.

Är den inställningen som förstärkaren använder för att fördröja högtalarna olika mycket så att allt ljud når lyssnaren samtidigt som bilden.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-24 22:37

0,00 står det överallt.

Återgå till Generellt om hifi