Vilken ska bli hårdrockarnas nationalsång?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Omröstningen slutade 2005-09-03 13:35

Iron Maiden - Run To The Hills
6
15%
Deep Purple - Smoke On The Water
5
13%
Twisted Sister - We're Not Gonna Take It
4
10%
Black Sabbath - Paranoid
7
18%
Led Zeppelin - Whole Lotta Love
6
15%
Led Zeppelin - Whole Lotta Love
6
15%
Helloween - Heavy Metal is The Law
0
Inga röster
Judas Priest - Living After Midnight
1
3%
Ac/Dc - Let There Be Rock
4
10%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-27 13:35

8O 8O 8O
Alarm alarm! Någonstans i sydostasien har en större stat råkat ut för en statskupp. Ett flertal nyhetskällor uppger att hårdrockare störtat den nuvarande regimen och ska bygga upp ett land enbart för metallsnubbar. Punkare, poppare och andra är inte välkomna!

Fågetecknen är många, hur ska blackmetallare och pudelrockare kunna samsas? Hur kommer flaggan att se ut? Blir det en diktatur eller en demokrati? Men viktigast av allt, vilken låt ska de välja som nationalsång?

Efter mycket debatterande mejlar hårdrockslandet en medlem på faktiskt (Manzarek), och ber om hjälp! P.g.a. Faktiskt-medlemmarnas musikaliska expertis ska de få bestämma nationalsången. Jag bollar idén med Naqref och vi beslutar lägga ut omröstningen. Tyvärr är alternativen redan valda, men vi ska känna oss hedrade över att få bestämma detta!

Varsågoda!
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-27 14:01

Det synes mig att du uteslutit själva ursprunget till ordet Heavy Metal;

Steppenwolf - Born to be Wild.

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-27 14:06

Han den dära Bruce Dickinson (heter han väl?) har ju sån jäkla stake i rösten så det blir Iron Maiden - Run to the hills som får mn röst.

Vad sjukt, jag har den på CD men har inte lyssnat på många år. Det ska jag göra nu. Tackar för inspirationen.

Vi kanske borde ha en hårdrockar-lyssnarkväll med en massa knark å brudar... eller ännu hellre: kaffe och kanelbullar.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-27 14:26

Ursäkta... men det ni letar efter måste vara Swedish Metal Aid och "Give a helpin' hand" från 1985. Tidningen OKEJ och svensk hårdrocks svar på Band Aids "Do they know it's Christmas"...

Nästan ingen kunde sjunga ordentligt, bortsett från Joey Tempest och Tommy Nilsson. Och framförallt hade initiativtagaren Stefan Johansson från OKEJ väldigt stora glasögon på sig under framförandet.

:D

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-08-28 01:54

Skall LedZeppelin figurera i en nationalsång så finns det mängder av låtar som passar bättre än whole lotta love, varför inte "In the light" från physical graffitti.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-28 11:11

Jag röstade på Black Sabbath´s alternativ 8) men jag hade hellre haft
låten Black Sabbath som alternativ :(

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-28 11:57

Vee-Eight skrev:Det synes mig att du uteslutit själva ursprunget till ordet Heavy Metal;

Steppenwolf - Born to be Wild.

:wink:

Intressant tanke. Jag har utgått från Rolling Stone och deras benämning av Led Zeppelin som "Hard Rock" från 1969 som grundpelare till denna omröstning.

Sen borde väl "Born to be Wild" egentligen vara knuttarnas nationalsång. 8)

Get your motor running
Head out on the highway
Looking for adventure
In whatever comes our way...
Senast redigerad av Manzarek 2005-08-28 12:10, redigerad totalt 2 gånger.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-28 12:07

Tengil skrev:Skall LedZeppelin figurera i en nationalsång så finns det mängder av låtar som passar bättre än whole lotta love, varför inte "In the light" från physical graffitti.

Kashmir eller Trampled Under Foot varit bättre representanter från Physical Graffiti. In the Light är ingen rockklassiker, förutom i de mest inbitna Led-kretsarna.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-28 12:55

Motörhead - Ace of spades
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-28 21:41

Fanns för mig bara två alternativ, ett till om man ska se på helheten (men inte för mig: Run to the Hills). Dessa två verkar de flesta diggat bäst också! :D

Jag röstade på Paranoid, för att Black Sabbath har en högre medelnivå än Led Zeppelin!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-28 22:03

Röstade på Deep Purple.

Fast jag hade hellre sett ACDC låt Back in black från 80 talets bästa hårdrock album med samma namn eller Led Zepps Stairway to Heaven från 70 talets bästa hårdrocks album.

Men det finns få låtar som så enkelt och självklart representerar hårdrocken så totalt som Smoke on the water 8).
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 08:22

Huvudsaken för en nationalsång är väl att alla kan sjunga den...

Min röst är därför på "We're not gonna take it".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-08-29 11:17

Jag röstade på Paranoid. Det är svårt att välja ut en Sabbathlåt dom har gjort så många! Det var svårt att välja. Jag tycker också Back i black med AC/DC hade varit ett bättre val än Let it be rock.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-08-29 11:22

Jag håller med Slartibartfast om att Sabbath håller en jämnare nivå än Zeppelin. Led är dessutom väldigt tråkiga ibland och sönderspelade av vissa radiokanaler som 106,7. Sen kan man ju också diskutera om Led Zep verkligen är hårdrock. Twisted sister bör inte nämnas i sammanhanget. Dio:s Holy diver skulle varit med istället. Kul med synpunkter!!!

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-29 21:29

Om man måste välja någon av dessa så väljer jag Helloween - heavy metal is the law.
Annars tycker jag att Judas Priest - Metal Gods borde vara ett bra alternativ.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 00:28

Mycket debatt om låtalternativen. Vad gäller Ac/Dc tycker jag Back in Black ivern är berättigad, men svårgreppad. Betänk texten i Let There Be Rock och ämnet den behandlar. Borde få vilken rocker som helst att fälla en tår vid genomläsning.

Det enda vettiga alternativet till Let There Be Rock är egentligen bara Rock And Roll Ain't Noice Pollution. Det friska tempot i förstnämnda låt blev avgörande då jag skulle välja. :wink:

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-08-30 19:15

OK! Då drar jag till med AC/DC och High voltage rock n roll. Den finns med på den skiva jag anser vara deras bästa dvs High voltage.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-30 20:27

For those about to Rock är lätt AC/DC:s bästa låt.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-30 21:13

:-)

RocknRoll aint no pollution är mitt andrahandsval efter Back in black.

Verkar finnas en del ACDC kompisar här :D

Alla de andra nämnda ACDC låtarna är kalas de också :P

/Joachim

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-30 23:45

Magnuz skrev:For those about to Rock är lätt AC/DC:s bästa låt.

Jag tyckte inget speciellt om den låten, tills jag hade beskådat "Stiff Upper Lipp tour" 2 ggr och fått den som avslutningsnummer (med kanoner och allt!!) bägger gångerna. Numera framkallar den alltid gåshud hemma. :o

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-31 10:57

Manzarek skrev:
Magnuz skrev:For those about to Rock är lätt AC/DC:s bästa låt.

Jag tyckte inget speciellt om den låten, tills jag hade beskådat "Stiff Upper Lipp tour" 2 ggr och fått den som avslutningsnummer (med kanoner och allt!!) bägger gångerna. Numera framkallar den alltid gåshud hemma. :o

Varje gång jag hör den låten vill jag ställa mig upp och vifta i takt med armarna. Håller med att det är en av ACDC:s bästa! :!: :!: :!: Faktiskt lite nationalsångskaraktär över den.

United (Brittish Steel) av Judas Priest har också lite nationalsångskaraktär 8)

/Joachim

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-31 11:21

Margaux skrev:United (Brittish Steel) av Judas Priest har också lite nationalsångskaraktär 8)

Det har den verkligen. Men i mina öron är det ingen höjdarlåt.

När vi nu ändå är i kontakt med varann vill jag bara delge en sak, bli inte :oops: nu. Du är den som har snyggast avatar här inne på Faktiskt, no doubt about it. :o

Namnet ditt förkänar också en eloge. Om jag nu har tänkt rätt (ett vindistrikt i La France?).

I Sammanhanget ter sig min blandning av Zappas Bongo Fury omslag och efternamnet på The Doors Keyboardist som tämligen ogenialiskt. :cry: :wink:

Ludwig Wittgenstein

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-31 11:28

Tänkte faktiskt också föreslå United med Judas Priest, trots att jag inte är särskilt road av vare sig hårdrock eller nationalsånger. Ett mer självironiskt och kanske roligare alternativ är förstås Magnus Ugglas "Joey Killer" som jag tipsade om i "Hårdaste låten"-tråden. Tänk er allsången i refrängen: "Å där står mamma med bullar och rykande choklad..." :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-31 17:04

Manzarek skrev: Du är den som har snyggast avatar här inne på Faktiskt, no doubt about it. :o

Namnet ditt förkänar också en eloge. Om jag nu har tänkt rätt (ett vindistrikt i La France?).

Man tackar. En annan avatar som fascinerar mig är AntoherDrinkPlease som är ett skivsomslag som av Playboy är utsett til världens sexigaste.

Påtal om skivomslag så är nog Brittish Steel ett av de absolut coolaste.

Bild

/Joachim

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-09-15 20:26

The Dawn of the Gods med U.D.O skulle nog funka ganska bra :)

Vi kanske borde ha en hårdrockar-lyssnarkväll med en massa knark å brudar... eller ännu hellre: kaffe och kanelbullar.

Låter kul....alt 2 verkar bäst, det 1a blir ju för mycket vardag för oss hårdrockare :wink: :lol: 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-16 07:23

Slayers cover av Judas priests "Dissident agressor"! Eller "Whiplash" från Metallicas "Kill 'em all". Eller... hhmmmmm nationalsång, Manowar är ett band som bara gör låtar som handlar om hårdrock :roll: :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-09-16 12:15

postpunk: Själv föredrar jag Sin after Sin versionen. Förstår inte varför Araya hoppar över falsett skriket i refrängen - det Halford gör så snyggt i orginalet - och väljer att låta Hanneman spela det på sig gitarr? Han kunde ju fortfarande sjunga ljust då...

Manowars texter om vapen, muskulösa män, stora fältslag, ärofylld död och annat som passat in i filmen Bravehearts manus är inget för mig.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-16 12:45

Ja, men du får hålla med om att gitarrljuden är mycket coolare på "south of heaven" versionen :wink:

Manowar är så klart bara fåniga och det vet de om, jag såg dem på swedenrock för några år sedan, och de var komiker. Jag tycker att det kan vara ganska roligt i små doser. Lite som onkelkonkel.

Återgå till Musikstugan