MUST be earthed

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gert

MUST be earthed

Inläggav Gert » 2012-09-23 19:58

Så står det bakpå mitt slutsteg och på många andra har jag sett. Nä, jag har inte gjort något särskilt utan pluggat in i vanliga eluttaget, som inte är jordat, för många hus och lägenheter har jordat i vardagsrummen? Diskussion om jordat/inte jordat har förekommit här förut och många olika förslag har kommit upp.
Men alla ni som, liksom jag, har en sådan etikett på baksidan: hur gör ni?
Jordar?
Kör ändå?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-23 20:08

Kör ändå
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-23 20:14

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-23 22:07

Det har med elsäkerhetskodkännande att göra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 08:55

Finns väl lite filter på nätspänningen som inte funkar utan jorden ansluten.

Lite bättre transformatorer har elektrostatisk skärm ansluten till jord.

SMPS nätdelar brukar ställa till med elände utan jord ansluten.

Så finns lite bra anledningar att jorden är ansluten förutom ur säkerhets synpunkt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 09:04

Gert, grattis på namnsdagen idag :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-24 13:40

"MUST be earthed" - ska det stå på min gravsten :D :D :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-24 13:45

phloam skrev:"MUST be earthed" - ska det stå på min gravsten :D :D :D

:D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2012-09-24 17:21

Bill50x skrev:Gert, grattis på namnsdagen idag :-)

/ B

Tack för det! Ok, jag skiter i att bekymra mig om jorden då. Kör tills det ryker, bokstavligen, efter som man ju måste dra om all elen för att få jordat i rummet där stereon finns. Jag startade tråden bara för att se vad ni andra gjorde åt saken.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 17:25

phloam skrev:"MUST be earthed" - ska det stå på min gravsten :D :D :D

Eller:

Så kan det gå om man glömmer jorda

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-24 17:32

"Det är du eller apparaten som kommer att jordas."

Kan förstås handla om EMC också, men den viktigaste anledningen är nog att förhindra att man får ström i sig om isolationen i apparaten skulle paja.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-09-24 17:54

För att göra dessa domedagsprofeter lyckliga så sätt in en jordfelsbrytare för en hundring eller två i proppskåpet. :lol:

//lech :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-24 18:00

Det är väl så att en apparat som inte är dubbelisolerad, (dubbla fyrkanter på märkskylten) måste skyddsjordas för att elsäkerheten ska uppfyllas. Jordfelsbrytare tar förstås hand om problemet, så länge den fungerar, men fullständigt godkänt enligt alla normer blir det ändå inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-24 19:10

flathead skrev:SMPS nätdelar brukar ställa till med elände utan jord ansluten.

Möjligtvis kan man byta ut brukar till kan. Med det menar jag att det finns SMPS som presterar alldeles finfint utan anslutning till skyddsjord.

/Peter

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 19:11

Jordfelsbrytare i all ära men när en förstärkare med låt oss säga 2x80v i spänning 60000µF i lytar laddar ur genom den trasiga transistorn via kylflänsen så gör tyvärr inte jordfelsbrytaren ett skit nytta.

En jordad låda/fläns hade däremot tagit smällen.

Domedags profet nix.

Ett antal nära döden upplevelser gör en feg :lol:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 19:13

Piotr skrev:
flathead skrev:SMPS nätdelar brukar ställa till med elände utan jord ansluten.

Möjligtvis kan man byta ut brukar till kan. Med det menar jag att det finns SMPS som presterar alldeles finfint utan anslutning till skyddsjord.

/Peter

Håller med, ska vara kan.

Rabblade bara lite tänkbara fördelar.

Finns ju hur många särfall som helst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 19:36

Kan det inte ibland vara en nackdel med jordat eluttag? På så sätt kan ju apparaterna bli jordade två vägar, dels via signalkablarna, dels via nätkabeln. Då riskerar man ju brumslingor.

Eller tänker jag fel?

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 19:54

Bill50x skrev:Kan det inte ibland vara en nackdel med jordat eluttag? På så sätt kan ju apparaterna bli jordade två vägar, dels via signalkablarna, dels via nätkabeln. Då riskerar man ju brumslingor.

Eller tänker jag fel?

/ B

Beroende på konstruktion så finns det väl alltid chans till jordslingor.

Har du båda kanaler mellan för och slutsteg anslutna har du ju chans till en slinga där med.

Man får nog vara försiktig med att förorda några universal lösningar.

Funkar inte apparaten som tänkt får man analysera enskilda fallet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 20:46

flathead skrev:Har du båda kanaler mellan för och slutsteg anslutna har du ju chans till en slinga där med.

I stereo är väl oftast jorden gemensam, så där emellan bildas väl knappast några brumslingor.

Just när det gäller detta ska man nog, som du skriver, undvika universallösningar på ett brumproblem. Däremot kan man tänka sig att intern jordning i apparaterna skulle följa någon slags generell standard så man slipper brum.

Vissa tillverkare förespråkar jordade uttag för alla sina apparater i kedjan, man får ju föresätta att i enlighet med detta också konstruerar apparaterna för att fungera optimalt på detta sättet.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-24 20:46

Eller så kör man balanserat och slipper det mesta i form av jordproblem.

/Peter

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 21:29

Piotr skrev:Eller så kör man balanserat och slipper det mesta i form av jordproblem.

/Peter

Balanserat har sina fördelar men med dubbelt så mycket i signalkedjan så finns det utom kostnaden en del andra fallgropar.

Men som sagt i störande miljöer och långa kabellängder är det svårslaget.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 21:32

Bill50x skrev:
flathead skrev:Har du båda kanaler mellan för och slutsteg anslutna har du ju chans till en slinga där med.

I stereo är väl oftast jorden gemensam, så där emellan bildas väl knappast några brumslingor.

Just när det gäller detta ska man nog, som du skriver, undvika universallösningar på ett brumproblem. Däremot kan man tänka sig att intern jordning i apparaterna skulle följa någon slags generell standard så man slipper brum.

Vissa tillverkare förespråkar jordade uttag för alla sina apparater i kedjan, man får ju föresätta att i enlighet med detta också konstruerar apparaterna för att fungera optimalt på detta sättet.

/ B

Finns många sätt att göra jordningen på i stereosteg dessutom kan den ju vara byggd dualmono i lite finare produkter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 21:54

flathead skrev:Finns många sätt att göra jordningen på i stereosteg dessutom kan den ju vara byggd dualmono i lite finare produkter.

Jo, men det vore bra med någon form av standard så man är säker på att försteg A passar ihop med slutsteg B.

När det gäller balanserat håller jag med dig, dubbelt så mycket elektronik i signalvägen kanske inte är optimalt - om man inte har problem. Det är precis vad Linn förespråkar, dom menar att obalanserat låter bättre om man inte har specifika problem (tex långa signalkablar som tar upp störningar). Det gäller även i deras svindyra enheter.

/ B

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 22:18

Jo det vore lysande med en anslutnings standard som alla höll sig till.

Vore kul om samma tillverkare kunde hålla sig till en standard.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-24 23:04

flathead skrev:
Piotr skrev:Eller så kör man balanserat och slipper det mesta i form av jordproblem.

/Peter

Balanserat har sina fördelar men med dubbelt så mycket i signalkedjan så finns det utom kostnaden en del andra fallgropar.

Blir inte i närheten av dubbelt om det är balanserad signalöverföring man är intresserad av. Drivsteget kan impedansbalanseras vilket endast innebär en extra resistor till jord för den inverterade signalhalvan. Merparten av all audioelektronik har dessutom ett ingångssteg som är differentiellt och som kan kopplas balanserat med ett fåtal extra passiva komponenter.

Motstånd är nära på gratis så den enda signifikanta extra kostnaden är för kontaktdon. Telejack eller XLR kostar lite mer än RCA.

/Peter

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-09-24 23:17

Piotr skrev:
flathead skrev:

/Peter

Blir inte i närheten av dubbelt om det är balanserad signalöverföring man är intresserad av. Drivsteget kan impedansbalanseras vilket endast innebär en extra resistor till jord för den inverterade signalhalvan. Merparten av all audioelektronik har dessutom ett ingångssteg som är differentiellt och som kan kopplas balanserat med ett fåtal extra passiva komponenter.

Motstånd är nära på gratis så den enda signifikanta extra kostnaden är för kontaktdon. Telejack eller XLR kostar lite mer än RCA.

/Peter

Räcker med en ingångstrafo om det är på det viset.

Ska det vara fullbalanserat med lika signalvägar ska det inte vara kvasikomplementärt då också ?

Vi kan väl enas om att dom har sina olika tjusningar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-24 23:21

Ja men en bra trafo kostar avsevärt mycket mer än en lösning utan trafo.

Förstår inte vad du menar med lika signalvägar.

/Peter

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-09-25 07:09

paa skrev:Det är väl så att en apparat som inte är dubbelisolerad, (dubbla fyrkanter på märkskylten) måste skyddsjordas för att elsäkerheten ska uppfyllas. Jordfelsbrytare tar förstås hand om problemet, så länge den fungerar, men fullständigt godkänt enligt alla normer blir det ändå inte.

Nej.

Apparaten är en sak den elektriska anläggningen en annan.

De gamla ojordade elanläggningarna är ett resultat av att man hade ett tänk som kallades "isolerad miljö", som numera ej är godkänt installationssätt vid nyinstallation och/eller större utökning eller omdragning.

I denna modell kan man använda ej dubbelisolerad elmateriel så länge ingen elmateriel var jordad.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... rad-miljo/

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2012-09-25 18:14

Så då är det okej att fortsätta att stoppa jordade kontakter i ojordade gamla uttag? Jag har en drös apparater, cd, bluray, phonosteg, D/A, hörlursförstärkare och tuner som alla går till samma eluttag och in i försteg som är balanserat till slutsteg (Primaregrejer). Inte tillstymmelse till brus har jag heller. Tack för alla kommentarer!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-25 19:41

Piotr skrev:Ja men en bra trafo kostar avsevärt mycket mer än en lösning utan trafo.

Förstår inte vad du menar med lika signalvägar.

/Peter
Han kanske menar difförstärkning hela vägen. Alltså att varje förstärkarsteg har både differentiella in- och utgångar. Kräver ju några fler komponenter och att det är "balanserat" så inte värdena går isär eller beter sig olika för + och -.

Svårt att få tag på trafos som inte försämrar ljudet ja.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi