Hur ofta lyssnar du på Spotify?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur ofta lyssnar du på Spotify?

Aldrig
40
21%
Någon gång i månaden
22
12%
Någon gång i veckan
34
18%
Dagligen
95
50%

Antal röster : 191

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-24 15:39

Bill50x skrev:
celef skrev:
shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.

Jag tror många felaktig beskyller Spotify, när det är dåligt grundmaterial som är boven.

Ett exempel räcker.

flera saga

jag tycker det är märkligt att du inte tycks ha några invändningar alls mot ljudet i spotify

jag tycker det låter fasigt och distant

punkt slut

Det får man gärna tycka. Men att visa på ett enda exempel där Spotify låter sämre än samma inspelning på CD är väl inget stort krav? Jag menar, om du inte har ett enda exempel att ge, HUR vet du då att det är Spotify, och inte fonogrammet, som är dåligt?

Och när du lyssnar på Spotify, hur får du ljudet till stereon?

/ B

kamma dig, jag gav ju exempel i texten
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 17:49

celef skrev:kamma dig, jag gav ju exempel i texten

Drog igenom tråden igen, och jag kan ju ha missat något (igen) men.....

1) Hittar inga exempel från dig på konkreta album som du nämner som man kan jämföra med.
sprudel har gett ett par exempel, men du är väl inte sprudel?

2) Hittar ingen redovisning för hur du lyssnar på Spotify, dvs vilken hårdvara du använder.
Max har också gett sin åsikt om detta, dvs han lyssnar inte på Spotify via sin anläggning. Jag gissar att du inte är Max heller?

Du får gärna förtydliga/upprepa infon enligt de två punkterna:
1) Vilken cd låter sämre i Spotify?
2) Med vilken utrustning lyssnar du på, där du direkt kan jämföra Spotify med CD?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-09-24 18:05

Jag antar att han menar Saga (se i mitten av citatet) :)

http://open.spotify.com/artist/09u8U2kk11NOZFLcNJEdJF

celef skrev:
Bill50x skrev:
celef skrev:
shifts skrev:Vadå ofta är jättelåg? Det är väl antingen eller här. Jag vill ha exempel på en skiva med skitdålig kvalitet på Spotify, där originalet (alltså samma mastring, men utgivet på CD) låter förträffligt.

Jag tror många felaktig beskyller Spotify, när det är dåligt grundmaterial som är boven.

Ett exempel räcker.

flera saga

jag tycker det är märkligt att du inte tycks ha några invändningar alls mot ljudet i spotify

punkt slut

Det får man gärna tycka. Men att visa på ett enda exempel där Spotify låter sämre än samma inspelning på CD är väl inget stort krav? Jag menar, om du inte har ett enda exempel att ge, HUR vet du då att det är Spotify, och inte fonogrammet, som är dåligt?

/ B

When routine bites hard

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-09-24 18:06

Sprudel har sannolikt rätt i sina kommentarer.
Det finns i många fall ?? skillnader till det bättre i CD formatet.

Degeneringen startade (grovt uppskattat) redan när LP (analogt ) övergavs. 8O Med tiden har både musiker och producenter anammat vad som krävs för att tjäna slantar. ( det är billigt nu med ettor och nollor.)

Det finns idag, med få undantag entusiaster som inte helt gett upp och anammat Ajfån ljud/produktioner. Dom är ju förhållandevis billiga och få märker skillnaden. :twisted:
//
Lech :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-24 18:48

sprudel: Kanon, ska skaffa och lyssna!

lech: Hade du ens provat Spotify eller hur var det? ;)
2021 maj på Spotify

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-09-24 18:58

shifts skrev:sprudel: Kanon, ska skaffa och lyssna!

Ja, hemma hos Sprudel. Och några fler....

//Lech :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-24 19:40

TCM skrev:Jag antar att han menar Saga (se i mitten av citatet) :)

http://open.spotify.com/artist/09u8U2kk11NOZFLcNJEdJF

celef skrev:
Bill50x skrev:
celef skrev:

Ett exempel räcker.

flera saga

punkt slut

/ B

mycket riktigt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-24 22:15

Det kan vara kul att jämföra den remastrade versionen med "1959" där mycket av rumsreverben skruvats bort på den remastrade och man har lagt mer fokus på rösten som låter mer när-mickad. 1959 är så mycket finare, i allt. Trummorna är sterila på den remastrade också.
Tänk om någon kunde få tag i masterbandet och skicka det LTS för en fin utgåva på CD. Då hade jag sjukskrivit mig några dagar, stängt av telefon o dator, och tryckt ner mig i soffan med Harrys underbara röstresurser som själavård. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 22:36

sprudel skrev:

Det kan vara kul att jämföra den remastrade versionen med "1959" där mycket av rumsreverben skruvats bort på den remastrade och man har lagt mer fokus på rösten som låter mer när-mickad. 1959 är så mycket finare, i allt. Trummorna är sterila på den remastrade också.
Tänk om någon kunde få tag i masterbandet och skicka det LTS för en fin utgåva på CD. Då hade jag sjukskrivit mig några dagar, stängt av telefon o dator, och tryckt ner mig i soffan med Harrys underbara röstresurser som själavård. :)

Tänker du på Harry Belafonte @ Carnegie Hall? Såvitt jag vet finns det åtskilliga varianter på denna inspelning och någon ska vara väldigt nära originalet på vinyl.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-25 06:32

sprudel skrev:

Du får hjälpa mig rätt i Belafontedjungeln sprudel. Hittar inte den låten i någon utgåva jag hittat. Har dessutom endast hittat den på vinyl:

http://www.discogs.com/Harry-Belafonte- ... ster/80177

Tack för Neil Young-tipset dock, betydligt mer lättfunnet. Vilken fantastisk skiva!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-25 07:26

Ja du. Nu ska vi se om jag hittar rätt. Sonen och jag delar Spotify och han har lyckats radera min spellista med Harry så jqg fick söka igen.
Jag har en remaster från 1959 och en som är mer original

http://open.spotify.com/album/3zgRBNNDj6vIuU5mlAFlGW

På denna ovan hör du mer rumsreverb än den remastrade versionen som dock låter bättre i flac än på Spotify:

http://open.spotify.com/album/3vXRYjUmfFLbdMw5YIELRM
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-25 08:16

Premium lyssnas på nästan dagligen.

Jag retar mig på ganska mycket med spotify, men har inga invända mot ljudkvaliten.
Men jag ska i teknikens namn göra några tester och jämföra.
Hur vet jag förresten vilken utgåva det är som ligger på spottan?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-09-25 08:50

shifts skrev:
Tack för Neil Young-tipset dock, betydligt mer lättfunnet. Vilken fantastisk skiva!

+1
Spelas i OXIE oxå numera.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-25 10:23

Får se om jqg hiner ta fram några ex i kväll på Neil Young in Maasey Hall så att ni kan jämföra CD och Spotify. Man måste ju skaffa skivan förstås!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-09-25 20:58

shifts skrev:
nuffe skrev:Premium och dagligen.

Tycker ljudkvaliten är ok, letar man lite finner man ganska mycket som
är okomprimertat också

Henrik

Alltså, det beror ju inte på Spotfy.

Nej det förstår jag, men finns inte risken att nån klåpare "mixtrar"
med musiken vid överförningen. Ex mer dynamisk komprimering.

Henrik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-25 21:04

Det tror jag verkligen inte. Vad jag vet är skivbolagen själva ansvariga att ladda upp materialet. Hur det går till vet jag inte. Risken som finns är väl att det kanske skulle kunna vara komprimerat material som sedan komprimeras på nytt. Finner man material på Spotify som verkligen låter dåligt, skulle jag tro att det är vad som hänt.

Med komprimerat menar jag datareducerat här då.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2012-09-25 21:16

Jag snyltar lite på tjejens premium. Annars har jag hållt mig på avstånd. De har ju aldrig just den skivan jag letar efter.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-09-25 21:26

Premium, kör även Deezer som erbjuder Pink Floyd, Metallica, Zappa etc.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-25 21:34

Banditen01 skrev:Premium, kör även Deezer som erbjuder Pink Floyd, Metallica, Zappa etc.

Zappa finns på Spotify.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-09-25 22:33

Objektivisten skrev:
Banditen01 skrev:Premium, kör även Deezer som erbjuder Pink Floyd, Metallica, Zappa etc.

Zappa finns på Spotify.

Ja nu ja...så även Dylan :wink:

Lyssnar nästan uteslutande på Spotify (premium)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-09-26 10:29

Premium.

Använder spotify mest för att hitta ny musik och för att mina gäster skall ha annat än modern jazz och polsk dömetall att lyssna på.

Musik jag verkligen gillar köper jag fortfarande på CD.

Gillar konceptet med Spotify, men inte utförandet och inte utbudet. Finns mycket att förbättra.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-26 10:34

Vigor skrev:Använder spotify mest för att hitta ny musik och för att mina gäster skall ha annat än modern jazz och polsk dömetall att lyssna på.

Gillar konceptet med Spotify, men inte utförandet och inte utbudet. Finns mycket att förbättra.

Glad att du månar om dina gäster :-)

Vad skulle vara viktigast att förändra/förbättra på Spotify menar du? Utbudet hänger väl väldigt mycket på avtal med skivbolag, men utförandet?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-26 10:59

jag tycker vigor verkar vara en riktig finsmakare

vad jag inte förstår är stödköpandet av cd-skivor, är det för artistens bästa, eller skivbolagets, eller ljudkvaliteten?

jag tycker streaming är suveränt men ljudkvaliteten och utbudet är det inte, men att tillfälligt låna musik för lyssning ungefär som man lånar böcker på biblioteket är ju kanon!
Bikinitider

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-09-26 11:33

Ja utbudet i Spotify är det väl inget jättefel på 14-15 miljoner låtar?

Med vissa undantag finns det mesta, trist att fokusera på det som inte finns istället för det som finns...

Vad gäller stödköp av CD så får artisten nog bättre pröjs via Spotify, vi försäljning av CD ligger artistens ersättning gissningsvis på 8-10 spänn medans det på spotify rullar in kontinuerliga ersättningar som ganska snart överstiger CD ersättningen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-26 12:00

andyman_se skrev:Ja utbudet i Spotify är det väl inget jättefel på 14-15 miljoner låtar?

Med vissa undantag finns det mesta, trist att fokusera på det som inte finns istället för det som finns...

Vad gäller stödköp av CD så får artisten nog bättre pröjs via Spotify, vi försäljning av CD ligger artistens ersättning gissningsvis på 8-10 spänn medans det på spotify rullar in kontinuerliga ersättningar som ganska snart överstiger CD ersättningen.

Det går bra att köpa mycket musik direkt från artister och skivbolag. Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-09-26 12:40

shifts skrev:Det går bra att köpa mycket musik direkt från artister och skivbolag. Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.

Inget jag vet men jag har hört att många artister idag tjänar mer via spotify än skivförsäljning. Kan någon insatt verifiera eller dementera detta?

En sak jag retar mig duktigt på är att mina spellistor med tiden blir utarmade. Artister som försvinner är ett irritationsmoment.
Eller som när filmmusiken till 5:te elementet försvinner men finns som (försöker-inte-ens-stava-det-på-franska) :evil:
Det finns fler exempel på det och det skapar inte direkt ett förtroende för tjänsten.
Smutt vore om man kunde få upp alternativen som förslag istället för att söka sig blå.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2012-09-26 12:50

shifts skrev:Det går bra att köpa mycket musik direkt från artister och skivbolag. Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.

Nu är jag ifs lite "färgad" eftersom jag är kompis med en av de två grundarna men..
Jag pratade med Hoffmaestro i sommras och dom sa att Spotify är deras största inkomstkälla tack vare att highway man spelats så sjukt många gånger där.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-26 13:16

shifts skrev:Spotify ger i princip inget till artister och skivbolag.

Mjae, detta är väl inte sant? Ersättningen kanske inte är så stor som artisterna skulle önska, men visst ramlar det in pengar. Magnus Uggla klagade över den dåliga ersättningen för ett tag sedan, men han kanske skulle fundera över om det hänger ihop med den musik han presterar...

/ B

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-09-26 13:35

Jo, Spotify betalar faktiskt skapligt. Iallafall om man jämför med royalties på skivförsäljning. Sen behöver hela branschen se över sin affärsmodell men Spotify är/var? iallafall ett steg i rätt riktning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-26 19:17

andyman_se skrev:Ja utbudet i Spotify är det väl inget jättefel på 14-15 miljoner låtar?

jo utbudet är stort sett till totalt antal låtar, men jag är bara intresserad av en försvinnande liten del av detta och med dom glasögonen på så ter sig utbudet en smula begränsad, passar säkert jättemånga men inte alla, jag skulle vilja att spotify var som det där biblioteket i egypten som har ett ex av alla världens böcker

det är väl självklart att fokus ska ligga på det som är mindre bra, annars stannar väl utvecklingen
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi