Hur starkt kan man spela utan att grannar störs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CineFile

Inläggav CineFile » 2012-09-23 01:17

micromodular skrev:
CineFile skrev:Jag hade mitt Onkyo bioförstegs volym på 74, vad blir det i relativ nivå? Är det 85 som är 0db?

Beror helt på vilka högtalare du har med tanke på verkningsgraden å så.

De är nivå kalibrerade med mätmikrofon. Sensitivity: 90dB/2.83V/m.
Onkyo PR SC886SE (modded), Linn C4200, C2200, Linn Basik, Sonus Faber Cremona, Cremona center, Cremona Auditor, Pioneer BDP-440, Sony Blu-ray för SACD, Mac Mini

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-09-23 06:38

Pontus91 skrev:Jag spelar vad jag tror är tillräckligt svagt för att inte störa, alternativt drar på lite extra tillräckligt sällan och under tillräckligt kort tid.

Ungefär så tänker jag också. Har man behov av att spela väldigt högt väldigt sent så får man skaffa sig ett fristående hus, fast samma sak gäller den granne som störs av minsta piP under normal "vaken tid". :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-23 08:24

Med dipolär vågutbredning kan man ofta lassa på lite extra innan det blir störande.

Förr stördes / klagade min sambo ofta på mitt spelande.
Sedan jag blitt med dipoler så klagar hon egentligen aldrig.

Jag tror att det bottnar i två faktorer:
Den ena är just det faktum att det inte skapas något stort ljudtryck annat än vinkelrätt mot membranytan.

Det andra - och det hänger rimligtvis till viss del ihop med det ena - är att jag inte BEHÖVER lira speciellt högt för att få samma eller större upplevelse som då jag körde med sfärstrålande högisar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-09-23 08:32

Strmbrg skrev:Med dipolär vågutbredning kan man ofta lassa på lite extra innan det blir störande.

Förr stördes / klagade min sambo ofta på mitt spelande.
Sedan jag blitt med dipoler så klagar hon egentligen aldrig.

Jag tror att det bottnar i två faktorer:
Den ena är just det faktum att det inte skapas något stort ljudtryck annat än vinkelrätt mot membranytan.

Det andra - och det hänger rimligtvis till viss del ihop med det ena - är att jag inte BEHÖVER lira speciellt högt för att få samma eller större upplevelse som då jag körde med sfärstrålande högisar.

Ett tredje alterantiv är att dina paneler inte skapar någon djup bas som kan sprida sig i huset.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-23 08:42

steveo1234 skrev:Ett tredje alterantiv är att dina paneler inte skapar någon djup bas som kan sprida sig i huset.

Kan nog stämma det med.
Men som jag minns det så var det snarare ett lite mer högfrekvent skrällande som läckte ut förr.
Har ju aldrig ägt några djupbasspelande högtalare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-23 09:55

En del större dipoler spelar rätt starkt ner till 25-30 Hz och de frekvenserna kan passera väggar/golv/tak. Dock trycksätter inte dipoler rummet som lådhögtalare gör. Det är min uppfattning att läckaget till andra rum därigenom blir mindre eller långt mindre med dipoler.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-09-24 19:09

WOW, det finns ju infra i gamle björn!
På egna vingar ca 15sek in i låten kan garanterat skaka om grannarnas vitrinskåp om du spelar riktigt högt.
Knappast ditlagt med vilje, men ändock!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-09-24 20:48

Jag tar tillbaka mina nedtecknade dumheter och rättar in mig i ledet. Och citerar en annan skribent på ett helt annat forum:http://hemmet.ifokus.se/discussions/4d71384eb9cb46221d04f9ff-storande-grannar-laglig-ljudvolym inlägg nummer åtta där skrivs det såhär:

Jag har varit i kontakt med hyresgästföreningen och hälso- och miljöförvaltningen nu och för ihållande musik så ligger gränsen på 25 decibel, oavsett tid på dygnet

Personen som skriver detta har alltså en granne som spelar hög musik fram till klockan 16:00 på dagarna.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-24 20:57

25 dB är verkligen inte mycket? Är det ens en nivå som går att mäta upp och konstateras komma från en grannes musikanläggning? Jag hör ibland när grannen kissar, vilket är ett otrevligt ljud, och det kanske är på den nivån?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-09-24 21:23

Nej jag vet, tror skribenten har putsat till siffrorna eller kommit åt en tvåa på tangentbordet istället för en femma.

Men jag tror jag ska ringa till miljökontoret imorgon och fråga, se ifall det finns någon som kan svara mig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-24 21:42

Ja, det vore intressant att få veta från en bra källa. Tror inte det är så mycket som krävs för att anses vara störande, men 25 dB låter väl lågt. Vad är ett rums egen störnivå på?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-09-24 21:47

Hur starkt man kan spela utan att grannarna störs?

I mitt fall: så rutorna bågnar!

8)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-09-24 22:40

Gjorde en enkel hobbymätning med spl app och den påvisar att jag har ett medelvärde på 17,6db på ett avstånd från högtalarna på ungefär tre meter då regnar det och blåser ute plus att tvn är igång med ljud (tittar på femman)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-09-25 08:37

Ingen aning. Min grannar har aldrig klagat i alla fall. De har tittat ut genom köksfönstret för att se lastbilen som passerar, men, den finns aldrig där...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-25 09:00

I mitt föra boende så hade jag väldigt tåliga grannar och dessutom ett inte speciellt lyhört hus !
Nya boendet verkar inte vara dirrekt lyhört, snarare tämligen god ljudissolation ! :)
Men jag har ingen aning om hur grannarna är i fråga om tålighen faktiskt...

Men idag så är det ändå inget problem, då iP inte går att spela högre än Tv ljudvolymer med innan dom låter Pecka i alla fall...
Så grannarna behöver nog inte stå ut med så mycket , än... 8)

Jag vill och hoppas att grannrna är bra att ha och göra med och att dom inte har något mot att någon gång ibland lyssna på musiken jag spelar :lol:
Men det är ju dock sällan jag krämar sådär värst i alla fall... oftast så spelar jag inte speciellt mycket högre än att det är precis över gränsen för vad som är kul att spela med iP bara.
Alltså kanske 75dB :)

Men jag vill ju ha HEADROOM!
gärna så jag kan lira >100dB utan problem i alla fall, högre än nog inte vettigt att förvänta sig kunna spela i lägenhet någonsin i alla fall...
Men målet är ju att vid 100dB så ska det finnas HEADROOM! :lol:
så jag behöver helt enkelt högtalare som kan hantera ljudtryck på ca 125dB eller mer gärna, utan att låta ansträngt. :twisted:

DISSTEN SKA DÖ !!!!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-09-25 09:19

25 dB är faktiskt ett värde som nämns av Socialstyrelsen också:

http://www.strangnas.se/Upload/Milj%c3% ... 2005_6.pdf

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-25 09:22

Ett bra tips är som alltid att prata med sina grannar, innan någon konflikt uppstår för sedan blir det oftast besvärligare.

Berätta att du gillar musik och ibland vill spela starkt. Fråga dem när de skulle passa dem bäst att du gör det. Är det rimliga tider, använd dem. Gör också experimentet att spela starkt hemma och gå och hälsa på hos grannarna för att höra hur högt det låter.

Jag tror att de är få grannar som inte skulle uppskatta detta.

PS. Själv bor jag i villa och har dessutom Quad-paneler ... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-25 09:45

PerStromgren skrev:PS. Själv bor jag i villa och har dessutom Quad-paneler ... :oops:

Hur vore det med 8 par till och köra i 3x3-arrayer? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-25 10:00

Det där med att prata med grannarna INNAN det blir dålig stämning är nog ett prima sätt :)

Har tänkt se till att göra det, men har bara stött på en av grannrna i trapphuset två gånger.
men han verkar ju trevlig :)

Vi får se när man har gjort sig lite mer tillrätta där hemma så kan man ju höra med grannarna och testa det där med att lire högt och se hur mycket det låter hos dom.
Men då måste jag vänta tills att jag har mer kapabla toppar innan det kan göras dock!

Jag har samtidigt bara 3st grannar i huset (4lägeneheter/ hus)
Så jag har 3st ytterväggar och golv som inte är mot någon granne.
Och enbart den ena vardagsrumsväggen är mot grannlägenhet och taket är mot lägenhet.
Men av att dömma mina intryck hittils så är lägenheterna bra ljudissolerade ! :D
Och ingen av grannarna verkar ha småbarn eller annat som kan vara ett problem heller, dom ska ju sova och ha sig vid jobbiga tider :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-25 10:22

En av sakerna att testa som är enkelt... hur låter det i trapphuset när du spelar? Förbättrande av tätningslister och en ljudisolerad låda runtom brevinkastet (om sådant finns) kanske kan ta bort läckage den vägen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-25 10:55

Dörren har kompletterats med bättre lister, det gjorde jag omedelbart ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-25 11:31

DVD-ai skrev:Det där med att prata med grannarna INNAN det blir dålig stämning är nog ett prima sätt :)

Har tänkt se till att göra det, men har bara stött på en av grannrna i trapphuset två gånger.
[...]
Jag har samtidigt bara 3st grannar i huset (4lägeneheter/ hus)

Bara fyra lägenheter? 8O Då finns det väl ännu större anledning att gå runt och presentera dig? Gör det genast; man blir beroende av varandra (på gott och ont!) i ett så litet lägenhetshus.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-25 12:02

Jo, självklart ska något sådant göras, men fan det verkar ju lite flummigt att gå runt och knacka på hoss alla :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-25 12:39

DVD-ai skrev:Jo, självklart ska något sådant göras, men fan det verkar ju lite flummigt att gå runt och knacka på hoss alla :roll:

Det är det inte, jag har gjort det flera gånger. Men om det känns läskigt, kan du väl vänta till första advent och bjuda in dem på glögg! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-09-25 13:57

kanske inte :)
vi får se, jag har tänkt att ta och prata med dom på något vis, en av dom har jag ju redan pratat med lite snabbt vid två tillfällen, men jag vet inte vilken av lägenheterna ovanför mig han bor i dock... :?

aja, det löser sig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-01-01 21:31

Ni har då allt lyx.. nöten under mig har klagat, då var det högt men inte alls i nivå med vad jag kunde spela i min gamla lya, där spelade grannarna själva och jag passerade nog 95db ofta. Spelade då å då så det var olidligt att finnas i samma rum. Hördes tre vån ner, utanför huset. På andra sidan..

Det som gör mig förbannad är att nöten under klagar, det borde vara jag som klagar på allt han gör. Han avlossade ju trots allt flera hagelbrasor och pistolskott i lgh och på sin balkong.. när min flickvän var hemma.

Det är inte okej....
//Mathias Kronsell, den enda.

Converting Vegetarians, nu då och för alltid.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-01-01 22:31

Ni har då allt lyx.. nöten under mig har klagat, då var det högt men inte alls i nivå med vad jag kunde spela i min gamla lya, där spelade grannarna själva och jag passerade nog 95db ofta. Spelade då å då så det var olidligt att finnas i samma rum. Hördes tre vån ner, utanför huset. På andra sidan..

Det som gör mig förbannad är att nöten under klagar, det borde vara jag som klagar på allt han gör. Han avlossade ju trots allt flera hagelbrasor och pistolskott i lgh och på sin balkong.. när min flickvän var hemma.

Det är inte okej....

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-01-01 22:31

Det är inte okej....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-01 22:42

Hur högt måste man spela för att få granjäveln att barra färdigt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-02 00:26

det lustiga är ju att det inte finns några fasta regler. Allt utgår ifrån vad grannen tycker är störande och i vilken utsträckning denne kan övertyga hyresvärden att detta verkligen är en onormal störning.
"Normalt" oväsen från grannar bortses ifrån medan det som anses "onormalt" är grund för tillsägelser och uppsägelser osv.
Men hela tiden är det den som blir störd som har saken på sin sida, tyvärr. Det är dessutom helt subjektivt och en bedömningsfråga som görs i rådande fall.
Så har det iaf varit i de fall som jag varit med om och hört talas om.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi