Linjekällor - Inte bra för grannsämjan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Linjekällor - Inte bra för grannsämjan?

Inläggav mikgr2 » 2012-09-25 10:49

Hej!

Blivit sugen på att bygga ett par linjekälor, men det är en sak jag
grubblar på.
Som jag förstått det hela så minskar ljudtrycket med 6 db/avståndsfördubbling med konventionella högtalare, medan det endast minnskar med 3 db/avståndsfördubbling för linjekällor.
Jag bor i radhus och undrar nu över hur mina grannar skulle uppleva ovanstående faktum.
Enligt mitt klena förstånd så borde detta väl medföra att ljudnivån blir högre inne hos grannarna om jag spelar på en linjekälla jämfört med n konventionell högtalare?

Ena grannen är måttligt förtjust i mitt musikspelande så jag är lite rädd att reta upp henne ytterligare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-25 11:23

Man kan säga att det som händer är att ljudtrycket ökar mindre när man går fram till högtalaren. Högtalarna begränsar ljudutbredningen i det vertikala planet.

Högtalarna borde alltså spela tystare mot en vägg som ligger närmare än avståndet till lyssnaren och kanske oförändrat eller något mer unisont mot väggarna som ligger långt bort. Dessutom mindre risk för stomljud genom golv och tak.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-09-25 13:24

Martin skrev:Man kan säga att det som händer är att ljudtrycket ökar mindre när man går fram till högtalaren. Högtalarna begränsar ljudutbredningen i det vertikala planet.

Högtalarna borde alltså spela tystare mot en vägg som ligger närmare än avståndet till lyssnaren och kanske oförändrat eller något mer unisont mot väggarna som ligger långt bort. Dessutom mindre risk för stomljud genom golv och tak.

Det låter ju lovande. Högra högtalaren står ca 1,5 från sidoväggen. Denna sidovägg utgör väggen mot grannen. Jag sitter ca 3,5 m från högtalaren. Detta medför då att ljudtrycket vid grannens vägg bör vara lägre för linjekällan jömfört med en konventionell högtalare.
Frågan är hur ljudet uppfattas på andra sidan väggen? Upphör linjekällans egenskaper att gälla när det kommer en vägg emellan eller fortsätter den att endast minska med 3 db/avståndsdubbling efter väggen också?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-25 15:08

Martin skrev:Man kan säga att det som händer är att ljudtrycket ökar mindre när man går fram till högtalaren. Högtalarna begränsar ljudutbredningen i det vertikala planet.

Nja.

Nu extrapolerar du det som händer i fri rymd in i ett rum.

Sanningen är nog att det är ljudtrycket intill väggarna som avgör hur mycket som transmitteras in i väggarna. Linjekällor (från golv till tak) bygger ju på att man får spegelkällor i tak och golv, men för att dessa ska uppstå behöver ljudet "ta spjärn" mot tak och golv. Detta gör att en liten del av ljudet går in i begränsningsytan.

Med tanke på att det är framförallt lågfrekvens som transmitteras, och med tanke på att låga frekvenser inte är särskilt riktade ens i en 2,4 m hög linjekälla så blir ljudtrycket intill tak/golv fortfarande ganska stort.

Så... Kanske blir det någon skillnad, men särskilt mycket tror jag inte det blir.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-25 15:16

mikgr2 skrev:

Det låter ju lovande. Högra högtalaren står ca 1,5 från sidoväggen. Denna sidovägg utgör väggen mot grannen. Jag sitter ca 3,5 m från högtalaren. Detta medför då att ljudtrycket vid grannens vägg bör vara lägre för linjekällan jömfört med en konventionell högtalare.
Frågan är hur ljudet uppfattas på andra sidan väggen? Upphör linjekällans egenskaper att gälla när det kommer en vägg emellan eller fortsätter den att endast minska med 3 db/avståndsdubbling efter väggen också?
Ja, där kommer det knepiga. För jag tänkte mig ljudtrycket vid en punkt, och då stämmer det att det är lägre. För linjekällan är ju ljudtrycket samma över en lodrät linje längs väggen och då kanske ljudet lättare tar sig genom väggen och ut på andra sidan (som ett passivt membran). Sedan fortsätter väggen att utgöra en linjekälla även ut i grannens rum.

Men teorin åt sidan, kanske just högtalarbygget och testandet är det mest störande i sig. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-25 16:19

ljudet faller väl bara av med 3db i linjens närfält, utanför så är det 6db?
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi