Vee-Eight skrev:Ortoakustik som ord är dock en portion snömos. Orto, som i grekiskans rak/rät/riktig, ger ju ingen hint om vad principen går ut på. Alla inom ljudbranschen som har som ambition att marknadsföra ljudprodukter som låter rätt och riktigt kan ju kalla det för ortoakustik. Betydelse och innebörd skiljer sig betydligt.
Summa kardemumma; påstår man att ngt INTE är ortoakustiskt så måste man ju utgå från Stig Carlssons sätt att konstruera högtalare snarare än ordets betydelse. Vem/vad bestämmer vad ordet innebär isf?
De som normalt bestämmer vad ord innebär bestämmer även över detta ords betydelse. De som använder ordet har ju bestämt vad ordet innebär för dem. Vad betyder ordet smörgås? Är det smör på en gås? Eller är det smör på ett bröd? Är ordet smörgås bara snömos? Vad betyder ordet termos? Är det ett tyskt bolag eller en temperaturbeständig, värmeisolerad behållare som främst används till att få drycker, mat och annat att hålla den ursprungliga temperaturen (varm eller kall) så länge som möjligt?
Om du vill köpa en termos, vad är det då du vill köpa? Vill du köpa ett bolag?
Om du vill köpa en ortoakustisk högtalare, vad är det då du vill köpa? Ingår en Larsenhögtalare i denna sfär? De enda som kan svara på detta är var och en explicit. Med omsättningskretsen som underlag kan PRV bestämma sig för att omsättningskretsen ser ortoakustisk som en högtalarprincip som högtalare kan byggas efter, eller som ett varumärke som inte betyder något annat än att det är en Carlssonhögtalare. Det är alltså hur ordet används i folkmun hos omsättningskretsen som är det intressanta.
Men det är som Naq säger:
Naqref skrev:Det är rätt uppenbart att begreppet ortoakustik är en princip och inte ett varumärke.
...Min åsikt är att OA är en princip. SSC har benämt det som en princip. IÖ har benämt det som en princip. Alla har betraktat det som en princip...
Antingen är OA en princip eller ett varumärke. Aldrig är det båda sakerna.
Förra helgen så stod jag vid några tillfällen och pratade just om begreppet OA på mässan i Göteborg. Underförstått så var våra högtalare (Larsen) just OA. Ingen hade några invändningar mot detta. Alla accepterade det som självklart.
Jag kan personligen tycka att OA-50, OA.51, OA-52, OA-58, OA-60, Larsen 4, Larsen 6 inte är fullständigt OA. Men de är tillräckligt nära för att Stig tyckte att de förstnämnda var det. De sistnämnda avviker inte nämnvärt från de förstnämnda i det hänseendet.
Larsen 8 är dock i mitt tycke i alla hänseneden fullt OA.
Likaså anser jag att Bremen HD3D-12 är fullt OA.
Om det är så att ortoakustiskt enkom är ett varumärke så kan inte ortoakustiskt vara någon princip. SSC kan i så fall inte hävda att någon högtalare inte skulle vara dimensionerad enligt någon ortoakustisk norm eller tanke eller koncept eftersom ju Ortoakustik vid nuvarande tidspunkt enligt SSC inte är något koncept eller princip utan enkom ett varumärke. Är det ett registrerat varumärke så har ju den som har rätten till varumärket även rätten att utnytja varumärket på vilket sätt den vill inom registreringens produktområde. Om en konsument t.ex. du vill köpa en ortoakustisk högtalare så skulle det kunna vara så att SSC plockar fram en högtalare konstruerad enligt principen vad det än vara må och döpa den till OA-666HUMBUG så skulle du under förutsättning att du ser ortoakustisk som ett varumärke kunna dig att köpa denna med anledningen att den är ortoakustisk eftersom det ju står OA och OA har ju inga förpliktelser eller krav av något slag och förknippas inte med något annat än Carlsson och då är den ju ortoakustisk om SSC väljer beteckningen OA oavsett hur högtalaren är konstruerad.
Det andra alternativet är att du själv lägger värderingen i ortoakustisk såsom varandes en princip att bygga högtalare efter oberoende om SSC har tagit fram högtalaren eller någon annan.
Egentligen tror jag inte att det är så krångligt. Jag tror faktiskt att det är klart och uppenbart. Trådskaparen har i alla fall en större sfär än SSC och Carlsson i sina tankar med denna tråd annars skulle tråden inte finnas. De som gjort inlägg i tråden som om ortoakustik vore en princip har ju också gett sitt svar över hur de uppfattar ordet ortoakustisk.
Jag tycker att det är bra och på tiden att detta tas upp.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.