Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag hoppade som vanligt direkt på mätgraferna utan att läsa något och fick en smärre chock när jag såg equalizerresponsen, är det någon som kan simulera/räkna på systemet och max ljudtryck?

Eri skrev:Det är ju ingen liten kompensation som behöver göras i basområdet. Ca 20 dB nämns i texten. Graferna som visas är ju lite svårlästa på grund av att dom är så små.
njoak skrev:celef skrev:jag hoppade som vanligt direkt på mätgraferna utan att läsa något och fick en smärre chock när jag såg equalizerresponsen, är det någon som kan simulera/räkna på systemet och max ljudtryck?
Om det hjälper gjorde jag en 'quick and dirty' simulering i basta för länge sedan. Det är 28st TC9-or serie/parallellkopplade 4/7 st, i sluten låda motsvarande 1.6 liter per element. Saker som baffelstorlek och avstånd mellan elementen osv kan varit ganska slarvigt tillyxad..
Kraniet skrev:I LspCAD kan man bara simulera 12 element. Men 12 element i 30 liter sluten låda kan man få ut ca 93dB/1m (ca 90dB på lyssningsplats?) innan xmax är uppnått.
Då är det Eqat så att det drar 23Vrms vid 20Hz och kurvan faller då jämnt från 60-20Hz med 10dB. 25 element borde då kunna ge ca 100dB/1m.
Tänker man sig att man utnyttjar väggens stöd lite bättre så finns förstås mycket att vinna. Åtminstone 3dB högre ljudtryck vilket ger ett headroom på 20dB mot 85dB vilket inte är kattskit..
Kan man sen tänka sig dela mot basar vid 80Hz så får man ett ganska mycket mer potent system. Med 12 element får man då ca 111dB/1m.
celef skrev:jo, men den högtalaren behöver assistans av subwoofers, jag gillar idén att köra linjen fullrange iallafall ner mot 30hz, med kompensering förståss
frågan är hur om systemet klarar det?
celef skrev:Kraniet skrev:I LspCAD kan man bara simulera 12 element. Men 12 element i 30 liter sluten låda kan man få ut ca 93dB/1m (ca 90dB på lyssningsplats?) innan xmax är uppnått.
Då är det Eqat så att det drar 23Vrms vid 20Hz och kurvan faller då jämnt från 60-20Hz med 10dB. 25 element borde då kunna ge ca 100dB/1m.
Tänker man sig att man utnyttjar väggens stöd lite bättre så finns förstås mycket att vinna. Åtminstone 3dB högre ljudtryck vilket ger ett headroom på 20dB mot 85dB vilket inte är kattskit..
Kan man sen tänka sig dela mot basar vid 80Hz så får man ett ganska mycket mer potent system. Med 12 element får man då ca 111dB/1m.
hur ser det ut om man högpassfiltrerar linjen vid 30hz, vinner man något?
celef skrev:njoak skrev:celef skrev:jag hoppade som vanligt direkt på mätgraferna utan att läsa något och fick en smärre chock när jag såg equalizerresponsen, är det någon som kan simulera/räkna på systemet och max ljudtryck?
Om det hjälper gjorde jag en 'quick and dirty' simulering i basta för länge sedan. Det är 28st TC9-or serie/parallellkopplade 4/7 st, i sluten låda motsvarande 1.6 liter per element. Saker som baffelstorlek och avstånd mellan elementen osv kan varit ganska slarvigt tillyxad..
jo, men den högtalaren behöver assistans av subwoofers, jag gillar idén att köra linjen fullrange iallafall ner mot 30hz, med kompensering förståss
njoak skrev:celef skrev:jo, men den högtalaren behöver assistans av subwoofers, jag gillar idén att köra linjen fullrange iallafall ner mot 30hz, med kompensering förståss
Jag förstår nog inte din fråga. MOL-kurvan i figuren visar väl precis det maximala ljudtryck systemet klarar enligt basta, mätt vid 1m i frifält (alltså utan något rumsstöd)?
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:I LspCAD kan man bara simulera 12 element. Men 12 element i 30 liter sluten låda kan man få ut ca 93dB/1m (ca 90dB på lyssningsplats?) innan xmax är uppnått.
hur ser det ut om man högpassfiltrerar linjen vid 30hz, vinner man något?
jo det är klart. det är ju de låga frekvenserna som är problemet. redan med ett 2a ordningens filter vid 30Hz vinner du ju massor. Faktiskt är ca 3dB redan där.
Men istället för att addera ett filter är det ju klokare att inte EQa lika hårt ner mot 20Hz. Om an istället EQar för 30hz (-6dB) så får du samma resultat. Ca 96dB/1m.
Men jag tror nyckeln här är att designa för en placering nära väggen så att man inte behöver samma EQ.
Jocke skrev:celef skrev:njoak skrev:celef skrev:jag hoppade som vanligt direkt på mätgraferna utan att läsa något och fick en smärre chock när jag såg equalizerresponsen, är det någon som kan simulera/räkna på systemet och max ljudtryck?
jo, men den högtalaren behöver assistans av subwoofers, jag gillar idén att köra linjen fullrange iallafall ner mot 30hz, med kompensering förståss
Förstår inte vitsen med det - maxnivån vid 30Hz ligger typ 30dB under nivån vid 200Hz...
Kraniet skrev:värt att komma ihåg är att en vifa har en konyta på 36,3cm2 vilket blir 907,5cm2 för en linje. med en xmax på 3,25mm blir det en pumpvolym på 0,29liter vilket motsvarar en sls10 tum ungefär.
bara så man kan ställa det lite i proportion.
njoak skrev:Kraniet skrev:värt att komma ihåg är att en vifa har en konyta på 36,3cm2 vilket blir 907,5cm2 för en linje. med en xmax på 3,25mm blir det en pumpvolym på 0,29liter vilket motsvarar en sls10 tum ungefär.
bara så man kan ställa det lite i proportion.
Precis vad jag tänkte skriva; som celef poängterade tidigare motsvarar visserligen totala konarean ungefär en femtontummare, men slaglängden är bara några mm. Jag har lite svårt att bedöma rimligheten i min simulering, men vilket ljudtryck hade du väntat dig vid 30Hz celef?
Värt att notera är att jag simulerat TC9:an, med specad xmax 2.55 mm.
celef skrev:jag simulerade snabbt i basta och jag begriper mig inte på molkurvan, om jag simulerar 25 eleement i en linje, jag ökar späningen på elementen tills jag kommer till xmax, då är systemnivån högre än molkurvan, effekttålighetsangivelsen hur är den uppmätt?
celef skrev:jag är nog helt lost för jag får samma "fel" med din simulering: plotta även kurvan för 'cone excursion', öka sedan 'source voltage' tills du kommer upp i max slaglängd = 2,55 mm, då är systemresponsen högre än molkurvan, vad begränsar/sätter molkurvan?
celef skrev:aha är så det funkar, då kan man dimensionera den slutna lådan så att den börjar begränsa systemet precis innan man når xmax, eller bör mol nås långt tidigare?
Kraniet skrev:MagnusÖstberg skrev:Tänker du rätt nu Kraniet?
var det nåt speciellt du tänkte på? såg det stod 15,5W, ändrade till 15,5V.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster