Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Harryup..
Weiss bäst därefter Benchmark och Oppon sist på prispallen?
/Peter
PerStromgren skrev:Jag har en mycket tidig CD-spelare (NAD 5200 från -83) som jag tycker låter helt OK. Om jag skulle vilja jämföra den med något modernt, t.ex. min Squeezebox Duet, vad borde jag utsätta den för för musik, och vad ska jag lyssna efter för artefakter?
Detta i inget annat syfte än att lära mig vad utvecklingen har åstadkommit. Jag har inga planer på att driftsätta den gamla NAD:en till vardags.
Tanke är också att om skillnaden blir tillräckligt tydlig, försöka spela in NAD-signalen så andra - som inte hört de tidiga CD-spelarna - för chansen att lyssna.
Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
PerStromgren skrev:Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
Går detta att uttrycka litet mer precist, eller för att vara ännu mer konkret: har du ett förslag på skiva med detaljer om vad jag ska lyssna efter, med tidpunkt och allt?
Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
Går detta att uttrycka litet mer precist, eller för att vara ännu mer konkret: har du ett förslag på skiva med detaljer om vad jag ska lyssna efter, med tidpunkt och allt?
Nej, använd vilken musik som helst med duktiga musiker.
Svante skrev:Den här tex?
http://www.youtube.com/watch?v=8y3_kH9nYcA
Det är bara att bränna till CD och lyssna då?
(Nä, det där var nog ett riktigt dåligt råd.)
Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
PerStromgren skrev:Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
OK. Ge mig en CD-titel, så jag fattar vad du menar! Ta det som ligger överst i din hylla som du tycker uppfyller villkoret.
Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Som bill 50x redan skrivit, den spelare som " skramlar mest" , dvs bara återger ljud utan sammanhang som inte ger någon upplevelse är sämst.
OK. Ge mig en CD-titel, så jag fattar vad du menar! Ta det som ligger överst i din hylla som du tycker uppfyller villkoret.
Du får tre:
The police - ghost in the machinery,
Roberta Flack - Killing me softly
Eagles - Desperado
Richard skrev:Celef, det är ju bra musik, de spelar samspelt och det svänger som tusan- om anläggningen klarar att förmedla öset och tydligheten i bas och trumspelet.
En dålig anläggning som inte kan förmedla öset, drivet och den upplevda pitchen får police att låta tråkigt, eftersom deras skivor ljudtekniskt inte är så speciellt bra. Men de är mycket bra musikaliskt,- genom en god anläggning.
PerStromgren skrev:Richard skrev:Celef, det är ju bra musik, de spelar samspelt och det svänger som tusan- om anläggningen klarar att förmedla öset och tydligheten i bas och trumspelet.
En dålig anläggning som inte kan förmedla öset, drivet och den upplevda pitchen får police att låta tråkigt, eftersom deras skivor ljudtekniskt inte är så speciellt bra. Men de är mycket bra musikaliskt,- genom en god anläggning.
Men räcker det med en dålig CD-spelare för att sabba svänget, alltså? Och överlever denna dålighet en AD/DA-omvandling. Jag tänkte spela in den gamla CD-spelare på enklast möjliga vis, genom att använda min dators AD-omvandlare.
Richard skrev:PerStromgren skrev:Richard skrev:Celef, det är ju bra musik, de spelar samspelt och det svänger som tusan- om anläggningen klarar att förmedla öset och tydligheten i bas och trumspelet.
Men räcker det med en dålig CD-spelare för att sabba svänget, alltså? Och överlever denna dålighet en AD/DA-omvandling. Jag tänkte spela in den gamla CD-spelare på enklast möjliga vis, genom att använda min dators AD-omvandlare.
En dålig cd- spelare spelar musiken otydligare än optimalt, detsamma gäller förstärkare och högtalare.
Richard skrev:Celef, det är ju bra musik, de spelar samspelt och det svänger som tusan- om anläggningen klarar att förmedla öset och tydligheten i bas och trumspelet.
Laila skrev:Svår musik för en CD-spelare . . . ? Allt som är utgivet av Vikingarna å då speciellt "Kramgoa låtar". En spelare som får Vikingarna att svänga ordentligt tillhör garanterat toppskiktet* . . . typer.![]()
*Alla mina två (sunk)-spelare har kapitalt misslyckats med uppgiften.![]()
Laila skrev:Svår musik för en CD-spelare . . . ? Allt som är utgivet av Vikingarna å då speciellt "Kramgoa låtar".
*Alla mina två (sunk)-spelare har kapitalt misslyckats med uppgiften.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster