Inspelning eller inlyssning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Inspelning eller inlyssning

Apparaterna ändrar sig
6
16%
Lyssnaren vänjer sig
32
84%

Antal röster : 38

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inspelning eller inlyssning?

Inläggav hifikg » 2012-09-27 13:29

Om antalet spisade vinylskivor säger något om mitt nya RIAA-stegs kvalitet så måste det vara fullt godkänt, här snurrar det svarta skivor mest hela tiden. Funderar lite på om inspelning = tillvänjning. Första intrycket med den fungerande PP2:an var att det lät okej, men att den inte riktigt nådde upp till Musical Fidelitys ljudkvalitet. Nu, efter några dagar och många snurr på skivspelaren, tycker jag det låter riktigt trevligt.

Vi brukar diskutera om huruvida man ska/kan/behöver/måste "spela in" olika apparater och t o m kablar. Efter den här övningen börjar jag tro att det är lyssnaren som mer "lyssnar in" sig än apparaterna som förändras. Men jag kan förstås ha helt fel.

Ändrar sig apparater över tiden och vad händer när de har peakat, stannar de på den nivån eller vänder kurvan så att de till sist låter helt odrägligt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-27 13:38

Tror att det i hög grad beror på tillvänjning.

/ B

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-09-27 18:01

Tror att splitternya högtalare nog kan ändra karaktär, upphängningar mjuknar osv. Att elektronik och framför allt kablar skulle behöva spelas in ställer jag mig däremot skeptisk till.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-27 18:07

Det mesta i inspelning av elektronik står nog din egen perception för, men det spelar ju inte så stor roll, bara det låter bättre. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-27 20:32

Bortsett från högtalare, där elementen måste mjukas upp, (gäller även upphängningen i pick-up:er) tror jag det till stor del är en tillvänjning. När man läser om att vissa kablar kräver 700 timmars inspelning blir jag minst sagt skeptisk :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-27 20:41

Panelguy skrev:Bortsett från högtalare, där elementen måste mjukas upp, (gäller även upphängningen i pick-up:er) tror jag det till stor del är en tillvänjning. När man läser om att vissa kablar kräver 700 timmars inspelning blir jag minst sagt skeptisk :wink:

Sant. Det handlar nog om 700 timmars tillvänjning. Å andra sidan finns det apparater som ska bränna in kablarna snabbare och jag TROR att jag läst något tips om att man kan dra på anläggningen och gå därifrån medan kablarna "spelas in". Det motsäger att det handlar om tillvänjning. Om det nu alls blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-27 23:55

Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.

Jag säger inte ordet...

Utan det kan man bara gissa. Eller kanske läsa om någon annan som har gjort ett. Eller iofs lita till att man har förstått fysiken och differenslimen så pass bra att man kan resonera sig fram till hur det borde vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-28 01:24

Jag har många gånger försökt bjuda in sådana som är tvärsäkra på att de hör skillnad på någon millimeters förflyttning av en högtalare, olika kablar, olika skivspelare eller t o m olika varianter på okomprimerade datafiler, till ett sådant test som du inte vill nämna. Det är aldrig någon som vill ställa upp. Inte ens de som hävdar att de kan höra skillnaden från andra rum. Jag skulle bli djupt fascinerad om jag fick uppleva det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-09-28 04:20

Problemet är väl att det under "lekmannamässiga förhållanden" inte går att säga om det är apparatinbränning eller tillvänjning som står för förändringen, så jag saknar egentligen ett alternativ i röstningen. :wink:

Att det aldrig skulle kunna ens förekomma hörbara innbränningsfenomen i elektronik tror jag inte på. Kommer att tänka på MoLT´s test av Pioneer PD-93 nån gång på 90-talet där apparaten gick från typ "ganska medioker" till "bästa vi hört" efter några dagars (kan det ha varit en vecka) spelande.

En god elektronikkonstruktör trimmar väl in apparaten efter de parametrar som råder efter att alla komponenter "satt sig" och att den gå skulle kunna prestera sämre direkt från tillverkningslinan är inte konstigt tycker jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-28 07:20

Conan skrev:En god elektronikkonstruktör trimmar väl in apparaten efter de parametrar som råder efter att alla komponenter "satt sig" och att den gå skulle kunna prestera sämre direkt från tillverkningslinan är inte konstigt tycker jag.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns så mycket att trimma på moderna elektronikapparater. Att en god konstruktion inte behöver trimning. Oftast alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-09-28 07:55

Köpte en rörhäck förra veckan och vill nog hävdaBild
att ljudet från att ha varit väldigt hårt nu efterhand blivit mjukare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-28 08:05

Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.

Jag säger inte ordet...

Utan det kan man bara gissa. Eller kanske läsa om någon annan som har gjort ett. Eller iofs lita till att man har förstått fysiken och differenslimen så pass bra att man kan resonera sig fram till hur det borde vara.

I Harry Potter nämner man inte namnet på den onde figuren. Här på Faktiskt kanske vi fått ett begrepp som väcker lika starka känslor?
Vilka tar de andra rollerna i Harry Potter om vi fortsätter analogin?
Who the fuck is Harry?
Up! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-28 09:14

Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.

Jag säger inte ordet...

EDIT: Jag läste Svante inlägg helt slarvigt! Svante menade ju blindtest! Där ser man vad som helst kan hända när man ser det man vill se... Men OM Svante hade menat "placebo" skulle jag svarat såhär:

Placebo? Jag tycker att det är bra att du inte använder det ordet. Begreppet är en slasktratt, främst inom medicin, och brukar benämna saker som man vet kan påverka, men som man inte har ork och lust att undersöka. Det är dessutom värdeladdat på faktiskt.se. Jag tycker att det räcker med "psykologiska effekter", för om det är något som inte har med hur ljudvågorna sänds ut från högtalarna så kan det inte vara så mycket annat. För övrigt kan man säga att "inspelning" är lika mycket slasktratt som "placebo" fast tvärt om: man ids inte undersöka de fysikaliska skillnaderna utan samlar ALLA förändringar under begreppet "inspelning".

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2012-09-28 10:37, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-28 09:18

30Hzbone skrev:Köpte en rörhäck förra veckan och vill nog hävdaBild
att ljudet från att ha varit väldigt hårt nu efterhand blivit mjukare.

Jag har funderat lite på det där med rörförstärkare och har en lite hypotes: eftersom de ofta saknar global motkoppling får strömförsörjningens beteende större genomslag. Det gäller även rördata: om inte rören redan är tillräckligt inbrända så fortsätter rörets getter att förbättra vacuumet. Men det är dilettantspekulationer från min sida.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-28 10:01

DQ-20 skrev:

Jag säger inte ordet...

Placebo?
Jag tror du har snuskig fantasi.
Blindtest var ordet, sa Bull.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-28 10:24

paa skrev:
DQ-20 skrev:

Jag säger inte ordet...

Placebo?
...Blindtest var ordet, sa Bull.

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-28 12:48

Conan skrev:
Att det aldrig skulle kunna ens förekomma hörbara innbränningsfenomen i elektronik tror jag inte på. Kommer att tänka på MoLT´s test av Pioneer PD-93 nån gång på 90-talet där apparaten gick från typ "ganska medioker" till "bästa vi hört" efter några dagars (kan det ha varit en vecka) spelande.

En god elektronikkonstruktör trimmar väl in apparaten efter de parametrar som råder efter att alla komponenter "satt sig" och att den gå skulle kunna prestera sämre direkt från tillverkningslinan är inte konstigt tycker jag.

Jag tror nog också att det krävs en viss inspelning av elektronik men är väl aningen skeptisk till att det skulle behövas inbränningstider på 500 timmar eller mer som vissa hävdar.......men det är möjligt att min skepticism är obefogad.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-28 12:51

Har någon sett mätningar på fenomenet? Jag tänker då mätningar på apparaterna själva.

I en debatt i en amerikansk tidning var det någon som anmärkte på att ångerrätten i en onlinebutik på ett par kablar var 10 dagar, men att tillverkaren rekommenderade 1 månads inbränningstid...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-28 20:51

Har nämnt det förr ett antal gånger:

Bara det faktum att det diskuteras kring huruvida en skillnad är hörbar eller ej, är väl tillräckligt för att bortse från den, och istället fokusera på stora, påtagliga förändringar.

Fast, huruvida man skall bortse från saken beror naturligtvis på vad som är syftet och intresset:
Musiklyssningen, tekniken eller perceptionen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-28 21:09

Jag säger inte ordet...

Schaman?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-28 21:38

Harryup skrev:

Jag säger inte ordet...

Schaman?

mvh/Harryup

Psykoterapi skulle jag föreslå.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-28 22:46

OT!

va inne hos moppereparatörn idag ang. min nya elcykel..
så frågar jag kunden vid sidan om när jag lägger handen på en vespa bredvid; "har du en sån?" "nä, en retro".. men fattade inte först å fånlog. inte kunde väl han veta att jag va där för en ELCYKEL :wink: å att det FINNS vespor som kallas retro vet jag nu :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 20:44

Va den inbränd?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-30 01:55

Både effekterna finns. Det kan vara vettigare att i det enskilda fallet
undersöka om det är det ena eller andra, än spekulera om det. Men
det finns ju en tredje möjlighet också - att varken undersöka saken
eller spekulera om det. ;)

Men igen - det finns "inbränningseffekter" som är klart hörbara - från
vissa apparater och med rätt lyssnare. Så att avfärda sådana upplev-
elser som varande inbillning är minst lika dumt som att utesluta att det
man hör i ett enskilt fall kan vara suggestionseffekter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-30 02:05

IngOehman skrev:Både effekterna finns. Det kan vara vettigare att i det enskilda fallet
undersöka om det är det ena eller andra, än spekulera om det. Men
det finns ju en tredje möjlighet också - att varken undersöka saken
eller spekulera om det. ;)

Men igen - det finns "inbränningseffekter" som är klart hörbara - från
vissa apparater och med rätt lyssnare. Så att avfärda sådana upplev-

Vh, iö

Hur undersöker jag om mitt nya RIAA-steg låter bättre i mina öron pga tillvänjning eller inbränning? Vilka apparater har typiskt inbränningseffekter?Och "rätt lyssnare" innebär att alla inte kan höra inbränningseffekterna, eller?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-30 02:07

IngOehman skrev:...att avfärda sådana upplev-

Bra inlägg. Själv tror jag på inbränning under förutsättning att apparaten kostar mer än den smakar. Smakar den mer än den kostar, så är det däremot suggestionseffekter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-30 08:48

Objektivisten skrev:
IngOehman skrev:...att avfärda sådana upplev-

Bra inlägg. Själv tror jag på inbränning under förutsättning att apparaten kostar mer än den smakar. Smakar den mer än den kostar, så är det däremot suggestionseffekter.

Men: Då förbättras ju "smaken" efter "inbränning".
Vad innebär då "kostar mer än den smakar"?

Det blir kanske lite att likställa med tex en rå oxfilé:
Den "kostar ju mer än den smakar" innan den "bränts in", om man säger så.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-30 09:02

hifikg skrev:Hur undersöker jag om mitt nya RIAA-steg låter bättre i mina öron pga tillvänjning eller inbränning?

Till att börja med måste man ha klart för sig att det enskilda fallet kanske inte går att undersöka, men ett tänkbart försöksupplägg för att besvara din fråga kunde vara att skaffa två sådana RIAA-steg och försäkra sig om attt de beter sig lika när man packar upp dem. Därefter låter man den ena "brännas in" och när man anser att det är klart gör man ett blindtest emellan dem. Hittar man en skillnad då, så har man visat att det som hördes inte (bara) var en placeboeffekt.

Man kan också tänka sig att man mäter på en enskild apparat före och efter inbränning, och hittar man då skillnader som är större än en känd hörbarhetsgräns så har man gjort det troligt att det som hördes inte (bara) var en placeboeffekt.

Det är inte alltid lätt att ta reda på hur det verkligen är, men utan att göra det kan man bara spekulera om vad som är orsaken till en upplevd skillnad. Det kan vara inbränning, det kan vara tillvänjning.

Det ska också tilläggas att om man INTE hittar en skillnad med ovanstående metoder så är resultatet mycket svagare. Det kan ju vara så att man har letat med fel verktyg och att den fysiska skillnaden ändå finns.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-30 11:02

Javisst, första tesen liksom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-30 11:59

Så om man köper en bärbar Denver-cdspelare till sin hemanläggning så kräv det OERHÖRT mycket inlyssning för att den elektroniken ska låta lika bra som Oppo-spelaren man hade innan...? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi