Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:Bortsett från högtalare, där elementen måste mjukas upp, (gäller även upphängningen i pick-up:er) tror jag det till stor del är en tillvänjning. När man läser om att vissa kablar kräver 700 timmars inspelning blir jag minst sagt skeptisk
Conan skrev:En god elektronikkonstruktör trimmar väl in apparaten efter de parametrar som råder efter att alla komponenter "satt sig" och att den gå skulle kunna prestera sämre direkt från tillverkningslinan är inte konstigt tycker jag.
Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.
Jag säger inte ordet...
Utan det kan man bara gissa. Eller kanske läsa om någon annan som har gjort ett. Eller iofs lita till att man har förstått fysiken och differenslimen så pass bra att man kan resonera sig fram till hur det borde vara.
Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.
Jag säger inte ordet...
Utan det kan man bara gissa. Eller kanske läsa om någon annan som har gjort ett. Eller iofs lita till att man har förstått fysiken och differenslimen så pass bra att man kan resonera sig fram till hur det borde vara.
Jag tror du har snuskig fantasi.DQ-20 skrev:Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.
Jag säger inte ordet...
Placebo?
paa skrev:...Blindtest var ordet, sa Bull.DQ-20 skrev:Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.
Jag säger inte ordet...
Placebo?
Conan skrev:
Att det aldrig skulle kunna ens förekomma hörbara innbränningsfenomen i elektronik tror jag inte på. Kommer att tänka på MoLT´s test av Pioneer PD-93 nån gång på 90-talet där apparaten gick från typ "ganska medioker" till "bästa vi hört" efter några dagars (kan det ha varit en vecka) spelande.
En god elektronikkonstruktör trimmar väl in apparaten efter de parametrar som råder efter att alla komponenter "satt sig" och att den gå skulle kunna prestera sämre direkt från tillverkningslinan är inte konstigt tycker jag.
Jag säger inte ordet...
Harryup skrev:Svante skrev:Som alltid när man misstänker att det finns psykologiska effekter inblandade så finns det bara ett sätt att undersöka det.
Jag säger inte ordet...
Schaman?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Både effekterna finns. Det kan vara vettigare att i det enskilda fallet
undersöka om det är det ena eller andra, än spekulera om det. Men
det finns ju en tredje möjlighet också - att varken undersöka saken
eller spekulera om det.![]()
Men igen - det finns "inbränningseffekter" som är klart hörbara - från
vissa apparater och med rätt lyssnare. Så att avfärda sådana upplev-
elser som varande inbillning är minst lika dumt som att utesluta att det
man hör i ett enskilt fall kan vara suggestionseffekter.
Vh, iö
IngOehman skrev:...att avfärda sådana upplev-
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:...att avfärda sådana upplev-
Bra inlägg. Själv tror jag på inbränning under förutsättning att apparaten kostar mer än den smakar. Smakar den mer än den kostar, så är det däremot suggestionseffekter.
hifikg skrev:Hur undersöker jag om mitt nya RIAA-steg låter bättre i mina öron pga tillvänjning eller inbränning?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster