Vad händer om man inte delar basmoduler och toppar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-23 21:54

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:... men...

Varför finns det alltid ett "men..."? Finns det verkligen inga enkla sanningar? :roll:

:)
.....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-23 22:17

aisopos skrev:
Richard skrev:
jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.

Just nu kör jag iofs delat, men jag tycker gott att alla som vill skall testa att köra huvudhögtalarna fullregister.

Nästa steg för mig är att köra huvudhögtalarna lite "dämpade" i basen med hjälp av en mini-DSP... Typ 3-6 dB dämpade under 50-80 Hz....

Mvh/Janne

....det beror väl kanske också hur transparent delningsfiltret är?

Du är som vanligt ganska underhållande.
Ett filters funktion är ju signalförändrande, så jag fattar inte hur du ens kan fundera på
att plocka in ordet "transparent" i samma mening. 8)

Alla filter påverkar ljudet, även utanför ingreppspunkterna, även i diskant och mellantonområdet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-09-24 12:38

Hej allihopa! En bra anledning att filtrera även sidosystem/toppar är att man minskar risken för att spela sönder dem då! Slaglängden för en viss ljudnivå blir längre ju lägre frekvensen är.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-27 06:29

DrFunk skrev:Hej allihopa! En bra anledning att filtrera även sidosystem/toppar är att man minskar risken för att spela sönder dem då! Slaglängden för en viss ljudnivå blir längre ju lägre frekvensen är.

Sant, men ett dåligt filter kan i sämsta fall påverka ljudet överlag negativt, men fördelarna att filtrera topparna är ju :

Du kan spela högre.
Integreringen kan bli bättre toppar/ subbasar.

Nackdelar:

Sämre transparens, kan låta som en slöja ligger över musiken med ett mindre bra filter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-27 07:44

Kan du utveckla dig lite Richard, det där inlägget behöver mer kött på benen för att jag skall förstå dig.

Vad skiljer ett dåligt respektive bra filter för din uppöevelse av transparens?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-27 10:12

MagnusÖstberg skrev:Kan du utveckla dig lite Richard, det där inlägget behöver mer kött på benen för att jag skall förstå dig.

Vad skiljer ett dåligt respektive bra filter för din uppöevelse av transparens?

Ett sämre filter, typ det som sitter i min denon avr 1507 lägger en svag hinna över musiken så den inte återges så tydligt som den skulle kunna.

Därför blir det för mig alltid bäst att köra topparna odelade, med inställningen " large " och subwoofer + main, om jag använder denonreceivern.*
Denna skillnad är väldigt tydlig med monitor audio rx 6.

Det finns ju goda och mindre goda delningsfilter. De som är bra färgar inte hörbart.

* jag använder numera hk 980 vid tvåkanal för att den låter en smula bättre.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-09-27 10:53

ang hinna/slöja med sämre filter håller jag verkligen med om.
det är klart hörbart men, man kan rätt enkelt glömma den färgningen om man vill.
Större nackdel är den flacka delningen, då i hembiorecievrar.
DBX tex. gör fantastiskt fina filter. dcx2496 låter just lite beslöjat i jämförelse.

integrationen blir rätt kass när man kör odelat dock.
Låter svullet o den djuparebasen försvinner s.a.s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 12:06

Vinylcalle skrev:Själv kör jag numera mina Magnepan 1.6 fullrange sedan kör jag med två subbar som jag delar vid 50 Hz. Vill bara fylla ut där Magnepan tappar av. Fungerar faktiskt väldigt bra. Har inte märkt några problem alls med fas och ser i mitt otränade öga även bra ut på mätningar.

MvH Carl

Inte konstigt eftersom 1.6 faller av brant i basen. Har du tur matchar basmodulernas avrullning med avrullningen hos 1.6. En nackdel är att 1.6 inte avlastas i basen, skulle eventuellt "rensa upp" en del i mellanbasen.
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-27 19:17

RogerGustavsson skrev:
Vinylcalle skrev:Själv kör jag numera mina Magnepan 1.6 fullrange sedan kör jag med två subbar som jag delar vid 50 Hz. Vill bara fylla ut där Magnepan tappar av. Fungerar faktiskt väldigt bra. Har inte märkt några problem alls med fas och ser i mitt otränade öga även bra ut på mätningar.

MvH Carl

Inte konstigt eftersom 1.6 faller av brant i basen. Har du tur matchar basmodulernas avrullning med avrullningen hos 1.6. En nackdel är att 1.6 inte avlastas i basen, skulle eventuellt "rensa upp" en del i mellanbasen.
Bild

Magnepan 1.6 är så transparent ljudande så det skulle krävas väldigt fina aktiva filter om de skulle delas. Varenda fel hörs ju om det används goda högtalare.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 16:09

Richard skrev:
DrFunk skrev:Hej allihopa! En bra anledning att filtrera även sidosystem/toppar är att man minskar risken för att spela sönder dem då! Slaglängden för en viss ljudnivå blir längre ju lägre frekvensen är.

Sant, men ett dåligt filter kan i sämsta fall påverka ljudet överlag negativt, men fördelarna att filtrera topparna är ju :

Du kan spela högre.

Nackdelar:

Sämre transparens, kan låta som en slöja ligger över musiken med ett mindre bra filter.

Tror du inte att problemen uppstår på grund av andra saker än att filtren är
dåliga? Utsläckningar, fasfel etc.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-28 16:37

mx skrev:
Richard skrev:

Du kan spela högre.

Nackdelar:

Tror du inte att problemen uppstår på grund av andra saker än att filtren är
dåliga? Utsläckningar, fasfel etc.

Elektroniska filter kan låta väldigt olika i sina neutrala lägen. Ser ingen orsak till att det inte skulle vara minst lika stora skillnader på filter som någon annan elektronik, snarare tvärsom eftersom dom påverkar så mycket.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-28 17:02

Att koppla in ett filter i signalvägen borde utan tvivel kunne påverka, även långt utanför det område där filtret "delar". Finns säkert bra och dåliga filter, precis som det finns bra och dåliga slutsteg/försteg.

Jag är faktiskt benägen att hålla med Richard här. Även jag upplever ett bortfall av kvalitet/dynamik när jag kör det integrerade filtret i min denon. Kommer att satsa på ett Cr80s senare när den tillhörande PEQ:n är klar.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 17:07

Så kan det mycket väl vara. Av erfarenhet så har jag dock märkt att många
upplever brister som de beskyller felaktiga delar i anläggningen för. Hört detta
på diverse hifibutiker runtom i landet också. Tror det är ganska vanligt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-28 17:09

mx skrev:Så kan det mycket väl vara. Av erfarenhet så har jag dock märkt att många
upplever brister som de beskyller felaktiga delar i anläggningen för. Hört detta
på diverse hifibutiker runtom i landet också. Tror det är ganska vanligt.

Säkerligen. Det ena utesluter självklart inte det andra. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 17:18

Många försöker exempelvis trollar bort reflexer från golv med kablar, och
liknande. Nåväl.

Filtret i min Marantz SR6005 är riktigt bra. Kanske hade kunnat vara lite
brantare, men jag vet inte om det spelar så stor roll.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-28 17:43

UnholyRishna skrev:Att koppla in ett filter i signalvägen borde utan tvivel kunne påverka, även långt utanför det område där filtret "delar". Finns säkert bra och dåliga filter, precis som det finns bra och dåliga slutsteg/försteg.

Jag är faktiskt benägen att hålla med Richard här. Även jag upplever ett bortfall av kvalitet/dynamik när jag kör det integrerade filtret i min denon. Kommer att satsa på ett Cr80s senare när den tillhörande PEQ:n är klar.

Självklart så hör du en skillnad som är reell. De som inte hör att filtrena i många denonreceivers lägger till ett bortfall av kvalitet/ dynamik har troligen för dålig anläggning iövrigt, så de felen filtret introducerar drunknar i alla andra fel i anläggningen. Eller så har de inte hört ett bättre filter.
Senast redigerad av Richard 2012-09-28 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-28 17:46

Jag tror det är rätt få som delar i receivern, men det är det kanske inte. På forumet alltså.

Har använt det interna filtret i både Denon 2105 och Marantz 5005 och inget av dem är så värst roliga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 17:50

shifts skrev:Jag tror det är rätt få som delar i receivern, men det är det kanske inte. På forumet alltså.

Har använt det interna filtret i både Denon 2105 och Marantz 5005 och inget av dem är så värst roliga.

Berätta gärna vilka problem du har stött på och hur de yttrat sig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-28 17:58

shifts skrev:Jag tror det är rätt få som delar i receivern, men det är det kanske inte. På forumet alltså.

Marantz kan jag inte uttala mig om, men denon 2105 är samma stärkare internt som min senare, prisbilligare 1507 så det stämmer säkert.

För att nyansera det hela så finns det förstås filter som är mycket sämre än de som sitter i min denonreceiver.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 18:05

Richard skrev:

Marantz kan jag inte uttala mig om, men denon 2105 är samma stärkare internt som min senare, prisbilligare 1507 så det stämmer säkert.

För att nyansera det hela så finns det förstås filter som är mycket sämre än de som sitter i min denonreceiver.

Vad har du för filter nu då?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-28 18:11

mx skrev:
Richard skrev:

Använder numera bara denonreceivern till inwallhögtalarna vid hemmabio.

HK:n låter litet bättre, det är en ren två- kanalare så jag kör subbarna via stereo pre out ofiltrerat från HK. Jag använder subbasfiltret i xtz subamp 1 , inget filter till monitor audio.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-28 18:16

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

HK:n låter litet bättre, det är en ren två- kanalare så jag kör subbarna via stereo pre out ofiltrerat från HK. Jag använder subbasfiltret i xtz subamp 1 , inget filter till monitor audio.

Ja, filtret i Sub AMP 1 går ju inte att slå av, så det använder du oavsett. Du
tycker inte att det färgar?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-28 19:14

mx skrev:

Berätta gärna vilka problem du har stött på och hur de yttrat sig.

Med Denon upplevde jag egentligen inget problem, men när jag bytte till ett aktivt externt filter insåg jag att jag hade missat en hel del. Med Marantz så räckte det med ett enkelt tonsvep för att höra en mängd olika knepiga fel. Det lät helt enkelt inte bra. Trodde det var rummet som spökade, men med mitt externa filter inkopplat och inställt försvann alla de problemen. Kan tänka mig att de i Denon och Marantz helt enkelt delar för flackt. Kanske är det något annat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-28 19:31

Troligen mer att DSP-funktionerna påverkar mer än man vill.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-28 19:35

Det kan det ju vara, men har inte gjort mer än att manuellt ställa delningsfrekvensen vad jag minns. Men det är helt klart troligt.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-28 22:36

mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

Ja, filtret i Sub AMP 1 går ju inte att slå av, så det använder du oavsett. Du
tycker inte att det färgar?

Ingen aning. Det finns säkert bättre externa filter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-28 22:38

MagnusÖstberg skrev:Troligen mer att DSP-funktionerna påverkar mer än man vill.

Ja, samt att mixningen till en monosub ut ibland sker sämre än optimalt i receivern.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-28 22:46

Då är de fortfarande hela :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-28 23:05

petersteindl skrev:Då är de fortfarande hela :)

men visst kan man bli trött, när man liksom hittat hem :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2012-10-05 14:11

Jag ser den här tråden lite sent, hoppas någon vill ta upp den igen :)

Själv kör jag numera mina Magnepan 1.6 fullrange sedan kör jag med två subbar som jag delar vid 50 Hz. Vill bara fylla ut där Magnepan tappar av.

Så tänker jag också. Jag har ett par stativare som är specificerade från 60 Hz till 20 kHz. Sedan har jag en sub som jag ställer lågt och som hjälper till lite, mellan ca 35-50 Hz.

Jag har förstått att stativarna inte helt slutar låta under 60 Hz (har inga mätinstrument), men min tanke har varit att subben ska vara ställd så lågt att de inte överlappar varandra så mycket. Och jag tycker det låter bra där jag sitter och lyssnar (även om det inte är perfekt i hela rummet).

Men är detta ett problem? Vad är "utsläckningar"?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi