Byta ut basar på Audiotronic CM3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Byta ut basar på Audiotronic CM3

Inläggav donjansson » 2012-09-28 22:20

Hejsan!

Ny här på Faktiskt. Oscar Jansson heter jag...

Vi var precis tvungna att avsluta en i övrigt trevlig musikeftermiddag/-kväll. I introt till New Orders legendariska Blue Monday hördes ett distinkt "prutt"-ljud. Eftersom jag själv inte kan mycket om ljud, undrar jag: är basen bara att kasta i papperskorgen? Och i så fall;

1. Kan man byta ut dem; mot vad?
Har förstått att det sitter i ett par Kef B200, som inte tillverkas längre (?)
2. Vad skulle det kosta?
3. När man ändå är i gång; skulle man kunna modifiera lådorna till de tillhörande Pro-modellen och utöka med ett baselement? (Och fortfarande få det att låta bra)?

Tacksam för svar
//
Oscar Jansson, Göteborg

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-09-28 23:00

Har för mig att Bo Bengtsson tagit fram nya ersättningselement till dessa. Det har nämnts i någon tråd här på forumet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Inläggav Sundskepsis » 2012-09-29 01:31

Så vitt jag vet så skall det vara JX150 som nu heter E170.
Finns på EAD sida eller hifikit.

http://www.eadsweden.com/drive-units/ea ... grp=555713

http://www.eadsweden.com/drive-units/ea ... grp=555713

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-29 11:09

Men det där ljudet, som mest liknar en redig prutt; låter det så när ett element är sprängt? (Låter ingenting vid lägre volym)

Edit: Eller kan det ha någonting med förstärkaren att göra. Det rör sig om en Marantz PM-84 MKII.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-09-29 13:25

Det här ljudet kan komma från kantupphängningen som lossnat.Bara att limma fast igen.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-29 15:11

Upptäckte nu en ny sak. Det översta elementet i ena högtalaren är stendött. Vare sig ger ljud i från sig, eller rör sig. Förklaring?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-09-29 16:37

Köp begagnade element av rätt sort istället. KEF B200 SP1014 är den vanligaste modellen av B200 och dyker upp begagnade ibland. Vore synd att förvanska fina högtalare med fel element, tycker jag.

http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-29 17:17

Jag testade att lite lätt trycka på elementet. Det verkar som att det tar emot nånstans, för jämfört med elementet nedanför rör det sig inte en millimeter. Förklaring?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 20:47

Låter som att dina högtalare är väl inbrända. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-29 20:49

@ föregående talare: Bo Bengtsson hälsade samma sak.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-09-29 22:47

Jag har fyra KEF basar från Audiotronic CM2 som är samma som CM3 fast i mindre sluten låda i stället för Transmissionslinje. Skicka mig ett PM så kan vi säkert komma överens om ett pris.

Jag har även ett par SP1014 men de är inte svartlackade utan är i något mässingliknande...

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-30 19:29

PM skickat, DrBoar.

Jag har snackat lite mer med Bo Bengtsson. Han menar på att en "modifiering" till CM3 Pro är fullt möjlig, MEN kräver mycket arbete. Är det någon som är mer insatt på lådkonstruktion i allmänhet, transmissionslinjen i synnerhet; som närmare kan beskriva hur det skulle gå till?

Jag börjar inse att CM3 är något av guldklimpar och jag har lovat mig själv att aldrig sälja de. För det första har de ett oerhört stort sentimentalt värde för mig. Det råkar nämligen vara exakt samma högtalare som stod i källaren under min uppväxt i ett radhus i Uppsalas utkanter (Flogsta). Pappa har berättat, jag minns det även själv, hur vi spelade Hoochie Coochie Man (då av Clapton) så hela bottenvåningen skakade.

För det andra är jag en obotlig 80-talsfanatiker. Det började för en 4-5 års sen när jag verkligen gav musiken en chans (musik som jag tills då förkastet som skräp). En kompis smittade av sig och jag fastnade totalt. Nevermind, en av anledningarna till jag valde att köpa "tillbaka" högtalarna från farsans kompis (för en spottstyver i sammanhanget), var just att de var från det gyllene årtiondets början (1981?). Från början använde jag nå'n klen gammal Yamaha-förstärkare. Insåg rätt snart att jag behövde mer krut och på farsans inrådan blev jag stolt ägare till en Marantz PM-84 (som jag letat efter länge).

Nog om känslomässigt dravel. Jag är villig att göra i princip vad som helst (pengarna styr) för att maximera ljudupplevelsen från mina kära ägodelar. Därav frågan hur komplicerat det skulle vara att utöka med ett baselement per högtalare. Om "Bosse" säger att det är fullt genomförbart kan jag ge min högerhand för att låta det bli uppfyllt. Jag drar på med lite frågor:

1) Skulle man i så fall satsa på att få tag standardelementen från Kef?, eller rentav gå på ett nyare alternativ? Vad?

2) Vem skulle kunna gå med på detta dumdristiga projekt?

3) Vilka övriga åtgärder skulle krävas förutom att (förenklat) såga upp lådorna och utöka med element? (NEJ, JAG TÄNKTE INTE GÖRA DET SJÄLV!)

4) Är det någon som har tillräcklig kunskap, undantaget Bo Bengtsson, att utföra ingreppet?

5) Kan man ge ett hum om vad vansinnesprojektet skulle kunna gå lös på? (Jag sparar redan)

Förlåt för ATH-långt inlägg. Hade tid över och tänkte göra er konfunderade och mig klok(are).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-30 19:47

Tycker att CM-3 är en mycket trevlig konstruktion trots att den på ett sätt är raka motsatsen till den princip jag gillar bäst - Carlsson OA...

Om du är så "hjärntvättad" som du berättar vet jag inte varför du skulle nöja dig med ett par? Jag menar - ställ i ordning de du har så att de funkar. Sedan kan du ägna dig åt att klona dem med de nya elementen och utöka med PRO-varianten. Tycker inte du ska börja såga i de gedigna orginallådorna!^^

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-30 19:56

Jocke skrev: Sedan kan du ägna dig åt att klona dem med de nya elementen och utöka med PRO-varianten.

Du får nog förklara det lite mer ingående, Jocke. Tänk på att jag kan noll om hifi.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-09-30 20:32

Jag sitter i detta nu och försöker läsa på lite i olika forum, däribland Faktiskt. Ett återkommande tema är drivningens inverkan på elementen; att vissa förstärkare är direkt "otrevliga" mot högtalarna. Kan någon vänlig själ förklara detta för en, som ständigt stirrar sig blint på antal watt osv?

Och fortsatt; om det nu är så att PM-84 inte lämpar sig för just Audiotronic CM3 (med tanke på den lilla olyckan), vad skulle vara mer passande?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-30 21:14

donjansson skrev:Jag sitter i detta nu och försöker läsa på lite i olika forum, däribland Faktiskt. Ett återkommande tema är drivningens inverkan på elementen; att vissa förstärkare är direkt "otrevliga" mot högtalarna. Kan någon vänlig själ förklara detta för en, som ständigt stirrar sig blint på antal watt osv?

Och fortsatt; om det nu är så att PM-84 inte lämpar sig för just Audiotronic CM3 (med tanke på den lilla olyckan), vad skulle vara mer passande?

Tror inte problemet har suttit i förstärkaren utan i återkopplingsslingan öron-volyminställning :).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-30 21:59

donjansson skrev:
Jocke skrev: Sedan kan du ägna dig åt att klona dem med de nya elementen och utöka med PRO-varianten.

Du får nog förklara det lite mer ingående, Jocke. Tänk på att jag kan noll om hifi.

Jag menar - såga inte sönder dem för att få i en bas till - bygg fler! ;-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-30 22:43

donjansson skrev:Jag har snackat lite mer med Bo Bengtsson. Han menar på att en "modifiering" till CM3 Pro är fullt möjlig, MEN kräver mycket arbete. Är det någon som är mer insatt på lådkonstruktion i allmänhet, transmissionslinjen i synnerhet; som närmare kan beskriva hur det skulle gå till?
Nämnde han inget om dom nya basarna med alumembran som skulle kunna användas i uppdateringssatser till gamla CM3?
Eller går det inte att få tag på dom nya basarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2012-10-01 15:27

Det fanns ett ersättningselement en kort tid men det gick av olika skäl ur produktion. Just nu finns inga element som passar utan modifieringar av lådorna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-01 17:46

Renovera de gamla då?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-10-02 20:56

Tittar man på bilder av CM3 Pro så ser de ut som vanliga CM3 fast med ett tredje baselement så det blir ju ändringar i delningsfiltret som behövs. Med tre element så sjunker impedansen så de kan bli lite strömkrävande.

Att byta till andra element är inte trivialt. Bextrene element har ett mjukt lyft över 1 kHz så byter man till något även om det har precis samma impedanskurva och Thiele Small egenskaper så blir det till att rota i delningsfiltret Dagens plast eller papperselement bär sig inte åt på det sättet
Audax HD20B25H2C12 ett friskt och ett krassligt

Bild

KEF B200 1014 två stycken tätt matchade

Bild

Här kommer två modernare plastelement från Peerless där den ena faller av snyggt och den andra vinglar till i toppen innan den dyker. De flesta plast eller papperselement har något som liknar någon av dessa två förlopp. Vågigheten under 250 Hz har med med min mätuppställning att göra .XTZ Room Analyzer II med lådan liggande på rygg (då slipper man skruva fast elementet :oops: ) sedan står mikrofonfoten på en utstickande planka och micken är böjd neråt mot elementet!

Bild
Bild

DonJansson du har PM

Användarvisningsbild
jannedwr

Inläggav jannedwr » 2013-01-12 19:27

Har ett oxå par CM3.or med krassliga basar, finns det nån här som har nått vettigt liggandes. Eller som tidigare diskuterats, kanske nått liknande som passar!?
Mvh//Janne
-60,-70 och tidig -80 tals rock/hårdrock
AC/DC, Blacksabbath, DeepPurple,m.fl.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-12 20:46

Fast om ni eldar upp basarna så är dom ju tydligen för klena, varför byta till likadana basar då?
Är väl bättre att byta till rejälare basar istället då som kanske inte låter helt 100% likt orginalbasarna men inte brinner upp istället, så tänker iaf jag =P

Användarvisningsbild
jannedwr

Inläggav jannedwr » 2013-01-13 12:33

JA det är lite så jag tänker oxå, några ideér om vad man ska satsa på?

Användarvisningsbild
jannedwr

Inläggav jannedwr » 2013-01-15 22:06

Nu har jag beställt 4st baselement som "tillfälliga" element. Efter lite letande hittade jag dessa Monacor SPM-205/8 hos Eluxson.
http://www.eluxson.se/baselement/1821-spm-205-8.html
Tänker köra dom tills jag hittat KEF element eller renoverat de som sitter i nu. Har läst att det eventuellt går att renovera brända talspolar???

Så är det nån som vet var man kan få tag på original element eller var man kan renovera så posta gärna!

//Janne

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-01-16 11:07

Tjena Janne

Det blir så att jag behåller KEF-basarna. Har fortfarande inte gett upp hoppat om mina CM3:or.

Oscar

Användarvisningsbild
jannedwr

Re: Byta ut basar på Audiotronic CM3

Inläggav jannedwr » 2014-10-22 22:27

Länge sedan jag va här!
HAr nu börjat beställa Kef B200 från england, dyyyrt med frakt men måste få ihop dessa klenoder!
Återkommer här när alla 4 har dykt upp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-23 11:16

Bara en liten kommentar om pro-versionen. Då den använder samma låda påverkas tonkurvan på så vis att lådan verkar proportionellt mindre när det sitter tre basar i den än när det är två, och skall man vara noga så satt det bara en bas i den allra första versionen (eller om det var en prototyp). I linjära området ökar nivån med runt 3,5 dB när man adderar en bas, men i djupbasen ökar nivån mycket mindre, eftersom tre basar skapar samma tryck i lådan som två (eller som en för den delen) och output från ljudledningen är proportionellt mot trycket där baselementen sitter, och mot lådans volym.

Då pipan är rätt så dämpad (kvartsvågsresonansen är svag) så är bidraget från pipan rätt så litet, och därför påverkar antalet basar inte lika mycket som i en normal mera öppen ljudledningshögtalare, eller i ett basreflexsystem, men pro-versionen har proportionellt mindre energi nedåt (inte totalt mindre). Jag har mätt på sammanlagt tre par pro och många vanliga CM3.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jannedwr

Inläggav jannedwr » 2014-10-23 13:29

Kollade tråden och ser att jag nog har cm2 or, alltså 2st basar i varje högtalare. Tror dock att även dom ska vara kef b200 sp 1014 i dom oxå!?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-23 13:39

jannedwr skrev:Har ett oxå par CM3.or med krassliga basar, finns det nån här som har nått vettigt liggandes. Eller som tidigare diskuterats, kanske nått liknande som passar!?
Mvh//Janne

jannedwr skrev:Kollade tråden och ser att jag nog har cm2 or, alltså 2st basar i varje högtalare. Tror dock att även dom ska vara kef b200 sp 1014 i dom oxå!?

Både CM2 och CM3 har två basar i varje låda.

Skillnaden är att CM2 har slutna lådor (som är mycket mindre) medan CM3 är ljudledningar (stora golvstående lådor).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi