Köpte denna modell på vinst och förlust och det låter toppen tycker jag. Men tekniken används av få tillverkare. Vad är den stora nackdelen?
http://www.positive-feedback.com/Issue25/pmc_fb1.htm
Mvh
el julio
Moderator: Redaktörer
Svempa skrev:Vad är den stora nackdelen?
Storleken och utseendet! Inte mycket WAF på de där. Ljudet är säkert utmärkt men inte många kan tänka sig (tillåts) ha de där hemma.
Ragnwald skrev:Citat: "I have had the pleasure of auditioning these speakers with two fine Cary Audio single-ended triode amplifiers."
De torde således vara en snäll last för alla tänkbara effektförstärkare.
Nattlorden skrev:Antar du syftar på transmission-line?
Nackdelen är att teoribildningen och beräkngsbarheten är svagare än för traditionella lådor och högst toligen kan du få ut lika mycket djupbasstöd från en vanlig konstruktion på samma volym. Du får inte lika linjär frekvensgång i basen generellt, utan den har ett bar olika platåer, men här spelar delningsfrekvenser och pillrande med avstämning och dämpning stor roll.
Fördelen (teoretiskt) om det görs rätt är att elementet inte ska få trista reflexer från kabinettet som påverkar membranet i senare skede.
Finns många bra konstruktioner med TL i.
eljulio skrev:Nattlorden skrev:Antar du syftar på transmission-line?
Nackdelen är att teoribildningen och beräkngsbarheten är svagare än för traditionella lådor och högst toligen kan du få ut lika mycket djupbasstöd från en vanlig konstruktion på samma volym. Du får inte lika linjär frekvensgång i basen generellt, utan den har ett bar olika platåer, men här spelar delningsfrekvenser och pillrande med avstämning och dämpning stor roll.
Fördelen (teoretiskt) om det görs rätt är att elementet inte ska få trista reflexer från kabinettet som påverkar membranet i senare skede.
Ja, du har rätt, jag syftar på transmission - line. Jag är för okunnig om högtalarkonstruktioner för att ha en egen åsikt, men har inte stött på det själv tidigare direkt. De verkar dock jobba mycket med dämpning i högtalaren på ett speciellt sätt för att motverka problem i de övre frekvensområdena.
Tycker de låter bra i alla fall.
Vilka fler exempel på tillverkare känner du till?
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Nattlorden skrev:Antar du syftar på transmission-line?
Ja, du har rätt, jag syftar på transmission - line. Jag är för okunnig om högtalarkonstruktioner för att ha en egen åsikt, men har inte stött på det själv tidigare direkt. De verkar dock jobba mycket med dämpning i högtalaren på ett speciellt sätt för att motverka problem i de övre frekvensområdena.
Tycker de låter bra i alla fall.
Vilka fler exempel på tillverkare känner du till?
TDL, Von Schweikert t.ex.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster