Hjälp med skivspelarinstallation!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-29 00:24

Tror nog att Obben, den gamle kabelförespråkaren(ju dyrare, desto bättre) borde prova åtminstone något av Jormas alternativ . . . gärna en riktigt långer "snok" som interconnects("ju dyrare, desto bättre") . . . Prisidé: JORMA No. 1 cables $3800, Each additional meter: $700 . . . om du satsar på 2x10m så hamnar du på cirkus $20200 . . .nästan som hittat, men va gör man inte för lite extra välljud, din notoriske SG-kliare . . . ? :evil: typ :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-29 09:49

Objektivisten skrev:Little Gerhard, L eller G?

Föreslår L.

JAg till och med har sorterat in Elvis just såsom Elvis. Man får ibland gå på det omedelbart upplevda för att åstadkomma användarvänlighet.

Ibland får man sådana svårigheter. Håller just nu på att skriva en Dymo-ettiket med texten Blue Note som ju är ett skivbolag och ingen artist.
Men då blir det ju svårt med exempelvis Miles Davis. Men det får man leva med.

Låter som du har akut behov av en protractor, men det är ju redan utrett.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-29 12:26

Har en polare som med friskt mod tog sig an att sortera vinylsamlingen i kronologisk ordning, alltså efter utgivningsdatum.

Bör väl knappast tillägga att han gav upp.

Jag sorterar Elvis på P förövrigt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-29 18:38

Hej!

Little Gerard har jag ingen skiva av. Om man nu går till Record Collector - RAre record price guide (England) och Goldmine Record Album så återfinnes ju inte Little Gerhard. Men man kan ju få lite vägledning av hur man behandlar Little Richard. Då återfinns namnet under L såsom andra artister som börjar sitt artistnamn med Little.

Så korrekt är nog här L

Jo Elvis skall om man skall vara helt korrekt sorteras efter P. Så du gör rätt men jag har här av olika skäl gjort annorlunda. Det blir lite av det subjektiva tänket här.

Tagit upp min lilla odling av mandelpotatisen idag och vält alla vattentunnor m m. Så nu börjar vinylsäsongen.

Första uppdraget är at tänka till om hur vinylskivorna skall organiseras bättre. Nu 17 backar plus lite i bokhyllan. Det mesta i olika kategorier. KAtegorierna i backarna i bokstavsordning. I hyllan enbart märkta kategoreir ex dansband, klassiskt, svensk progg.

Min erfarenhet, är att jag och Popsnöret behöver ett användarvänligt system. Annars blir det inte spelat så mycket skivor som jag trots allt gör nu.

Så nu får exempelvis jazzrelaterade kategorier en egen hörna. Går väl åt en två tre backar åt sådant.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-29 20:15

Kronkan skrev:Little Gerard har jag ingen skiva av. Om man nu går till Record Collector - RAre record price guide (England) och Goldmine Record Album så återfinnes ju inte Little Gerhard. Men man kan ju få lite vägledning av hur man behandlar Little Richard. Då återfinns namnet under L såsom andra artister som börjar sitt artistnamn med Little.

Så korrekt är nog här L

Jo Elvis skall om man skall vara helt korrekt sorteras efter P. Så du gör rätt men jag har här av olika skäl gjort annorlunda. Det blir lite av det subjektiva tänket här.

Första uppdraget är at tänka till om hur vinylskivorna skall organiseras bättre. Nu 17 backar plus lite i bokhyllan. Det mesta i olika kategorier. KAtegorierna i backarna i bokstavsordning. I hyllan enbart märkta kategoreir ex dansband, klassiskt, svensk progg.

Så nu får exempelvis jazzrelaterade kategorier en egen hörna. Går väl åt en två tre backar åt sådant.

Little Gerhard på L och Elvis på E, det har blivit min melodi på senare tid. Förut hade jag tex David Bowie på B och det funkar väl på just honom.

Men de dök upp en del svårigheter, speciellt när det gäller jazz med typ Mike Snow and the Commodores Combo (påhittat namn...). Ska man sortera detta under M, S eller C? De första skivorna kanske gavs ut under namnet Commodores Combo men sedan ville Mikke stila lite. Ska skivorna då hamna på olika platser, eller?

Jag valde i alla fall att placera alla skivor med gruppen under M.

Däremot har jag valt bort olika kategorier, det finns alldeles för många skivor som är svåra att artbestämma. Jag har valt (med vinyler) att köra med klassiskt, 12" singlar, 10" skivor, "Various Artists" - och resten enbart i bokstavsordning.

Artbestämning är enklare med skivor på hårddisk, då kan man ju skriva tex jazz/fusion/rock som Genre och söker man då på jazz så får man ju med alla skivor som innehåller jazz i taggen. Oavsett om det är ren jazz, fusion eller "jazz avantgarde".

Men det är fan inte lätt och hur man än gör så finns det en massa tveksamheter. Klassiskt är absolut en sådan tveksamhet, ska man sortera efter kompositör, dirigent, orkester eller vaddå?

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 00:19

Helt rätt Bill. De digitala systemens möjligheterna är ju betydligt större då du kan tagga alla uppgifter och söka på olika kategorier. Men har du 1000 jazzlåtar och kanske 15 000 rock samt en del soul m m i datan så är detta inte heller lätt. Nu är det ju inte så här oss oss. Men en hygglig mängd LP som ställer till det.
Storleken blir till slut ett bekymmer och gör att vi måste kategorisera för att kunna behålla en hygglig sökbarhet. Gäller alla format.
Jag gör själv kategoriseringar efter det som intresserar mig. Då inte alltid efter band/artist. Vissa kategorier såsom Beatles innehåller allt såsom en bandmedlem någonsin gjort.

Men kategorierna återspeglar helt tydligt det subjektiva såsom intresse, engagemang och ibland rena nyfikenheten.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-30 02:22

Yoko Ono ---> O

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 10:14

I min värld blir ”Yoko Ono Band” sorterad under kategorin Beatles. Eftersom jag ändå har 7 LP med Yoko Ono och John Lennon så skulle man kunna slita isär denna kategori. Den nya eventuella kategorin skull då bli Yoko Ono band. Men istället kommer jag att skriva kategorin Beatles/Yoko Ono Band. Så vid några fall så sorteras skivorna in efter historiska associationer. Idag finns det 75 kategorier. Tillkommer flera såsom i veckan ”Blue Note”. Nu kommer jag skapa huvudgrupper typ Jazz o s v.
Men kommer fortsätta att skapa kategorier som innehåller flera band/artister om de associationsmässigt hänger ihop. Exempelvis Kraftwerk – Organisation. Men ibland i större grupper – Fri form jazz. Ofta skriver jag hänvisningar till andra kategorier under en kategori. Detta för att vi är minst två och rotar i skivsamlingen.
Också Dolce Vita – The Model
http://www.youtube.com/watch?v=QgS252XT_Ts

P.s Kraftwerks spelning i Göteborg i somras var huvudlöst bra. D.s

Användarvisningsbild
lennartj

Gränsöverskridande

Inläggav lennartj » 2012-09-30 11:53

Jag ser att jag har en frände i bill50x beträffande sortering av skivor, men tycker att man kan vara lite mer radikal.

Gränsöverskridande artister, "musikmakare" och kompositörer är de som intresserar mig mest. Därför har har jag gett upp alla former av kategorisering inklusive "rock" eller "klassiskt".
Det ger utrymme för tvära kast och häpnadsväckande associationer när man spisar skivor och botaniserar i hyllorna både i goda vänners lag och ensam.

Hos mig står till exempel
ABBA grannne med Olle Adolphson,
Roy Eldridge med Edward Elgar,
Chaka Khan med Aram Katchturian,
Maclains med Madonna,
Carl Nielsen med Lisa Nilsson,
Pointer Sisters med Francis Poulenc,
Eric Whitacre med Lena Willemark

även om de ovannämnda slumpvis valda grannarna inte råkar vara så gränsöverskridande bidrar det i mitt fall till att jag spelar mycket mer varierad musik än vd som annars skulle varit fallet.

"you get the picture" :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-30 12:27

Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 16:15

Min hållning är man må hitta sitt eget sätt att ställa upp sin samling skivor. I den digitala domänen är det enklare men även där uppstår det säkert problem genom att det med större samlingar ändå blir oöverskådligt.
Om man som jag har snart 18 backar samt annan förvaring blir det inte så funktionellt med ren bokstavsordning. Undergrupperingar gör det enklare och snabbare. Vi är också två om samlingen. Och vi har delvis olika ingångar men vi spelar och lyssnar med nöje på varandras skivor. Finns säkert också alltid ett par 100 skivor som inte är slutgiltigt insorterade. Det får man också leva med.
I stort sett lyssnar jag mycket lite på digitalt förmedlad musik. Popsnöret säkert mer eftersom hon nog har Spotify i telefonen. Säkert så. Speglar våra olika sätt att lyssna och inriktning på lyssnandet. Inte för inte så kallas hon Popsnöret.
All kategorisering och byggande av träd får svårigheter samtidigt som den förenklar. Givet så. Men för oss så är användarvänligheten viktig. Och därför backar som huvudsätt att förvara vinylen på.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-30 19:17

Ja jäklar, här har det jobbats. Protraktor, VTA-vinkel, nålvinkel, nåltryck, antiskating, gummimatta på/av, pick-up på/av, test av phonokablar etc etc i ett par omgångar. Mitt i allt fick jag jordbrum när jag vidrörde pick-up skalet och det fortplanta sig ut i tonarmen. Men det löste sig när jag trasslade ut ledarna. Tror inte jag får till mer välljud nu. :D

Väldigt vad ljudet ändras av små små förändringar. Rätt VTA-vinkel satt som pitten i Greta.

Nästa steg, skivtvätt kanske?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-09-30 21:34

Har du ingen skivtvätt 8O !!!

Följande historia kan säga något om äventyret och utmaningarna att vara gift med vad som ändå kan kallas en kvinnlig audiofil. Jag skall en lördag släppa av denna audiofil på Linnégatan i Göteborg för att hon skulle rota runt bland trasorna (som min far klädhandlaren brukade säga). Det sista hon säger är att hon inte vill att vinylen skall slitas av allt smuts och elaka partiklar. Hon vill ha en skivtvätt! Slut med fördärvet skall det vara!

Ok, åker till Akkelis, och tittar ut en som skall få plats på fönsterkarmen i vardagsrummet. Och som kan passa Popsnörets smak.

Lägger den i bilen. Hon säger endast "Dyr va".
-JA, säger jag. Inget mer.

Monterar upp den och slutar inte förvånas.

http://www.analogplanet.com/content/wor ... ng-machine

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-01 19:20

O.
Klart du ska ha en skivtvätt. Det är en fin investering
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-01 19:28

Jansson skrev:O.
Klart du ska ha en skivtvätt. Det är en fin investering
:)

De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-01 20:17

Skivtvätt behöver inte kosta skjortan. Alla har ju inte ett Pospsnöre.
Bygg en själv!!
http://www.svalander.se/tips_fakta/viny ... skivtvatt/

Exempel på budgetvariant
http://www.svalander.se/shoppen/tillbeh ... tar/knosti

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-01 20:25

Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-01 20:31

Själv så vägrarjaåtörkamä i aschelet om dä inte finns Lambisextralena trelagers toapapirer . . . typer(trots att däsäkertsullegålikabraer mä e
disksvamper+enadröppeYes).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-01 20:51

Laila skrev:Själv så vägrarjaåtörkamä i aschelet om dä inte finns Lambisextralena trelagers toapapirer . . . typer(trots att däsäkertsullegålikabraer mä e
disksvamper+enadröppeYes).

Du skulle köra med MC-pickup alltså? Tolkar jag dig rätt då?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-01 21:58

Ja, en MC på en Pickup torde nog funktionera, varthänskahanhän . . . typer :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-10-01 22:28

Objektivisten skrev:Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Men priset har väl ingenting med prestandan att göra tycker jag mig ha läst nånstans? :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-02 10:19

Bill50x skrev:Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av. Tyvärr var den sämre än jag mindes den, men Suzanne Vegas "days of open Hand" stod nära och öppningslåten Tired of sleeping passar mig bra nu.
Vill några "kategorimänniskor" ge förslag på var/hur de skulle placera dessa två skivor, jag är ärligt nyfiken!
Dessutom vill jag gratulera Kronkan och Popsnöret till att de kunnat enas om ett sorteringssystem och mergat sina skivsamlingar.
För mig är det nog en anledning (av många) till att jag förblir särbo. :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-02 10:43

lennartj skrev:Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av.

Inte alls självklart :-) Eller rättare, hos mig är det självklart att den står på F!

Att dela upp i en massa kategorier är dock bara att komplicera saken, om man nu inte bryr sig om artisten/gruppen utan bara vill spela viss sorts musik.

"Hm, idag känner jag för retro-electronica-house-dub... hm, var har jag den avdelningen.... jamen, här står ju skivan..."

/ B

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-02 10:53

När det ändå pratas rengöring kastar jag in denna gällande nålrengöring.

Fläcksuddare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86109&whichpage=1

Jag har precis skaffat och ska prova. Är det någon som har erfarenheter av denna metod?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-02 10:53

Jag tror på att om det ska bli bra, så får man numrera dom löpande, efter när man skaffat dom, eller vad som helst. Sen får man skapa en databas med alla möjliga sökmöjligheter. Sen är det bara att söka och plocka fram skivorna i nummerordning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 11:11

denim44demon skrev:När det ändå pratas rengöring kastar jag in denna gällande nålrengöring.

Fläcksuddare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86109&whichpage=1

Jag har precis skaffat och ska prova. Är det någon som har erfarenheter av denna metod?

Nice, delge gärna resultatet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 13:08

Funktionerer-funktionerer icke- funktionerer-funktionerer icke . . . som polarn sa när jag bad honom kolla blinkersen på bilskrälle, typ :P

Jorå, det fungerar utmärkt om man sänker/höjer nålen ner/upp i "sudden", som skall vara torr samt tillskuren i ett lämpligt format. OBS(Obben!), inget gnuggande å kliande
i horisontalled utan endast försiktigt ner-upp i vertikalled . . . räcker utmärkt väl med "nåltrycksanliggningskraften".

ps. Glömde säga att mitt huvudverktyg för rengörning av nål, efter varje skivsida, är det gamla "gröna sandpappret" som Linn-handlarna tillhandahar(Som minst två giganter på forumet gjort tummen ner för). Works like a charm(som CODY brukar säga) . . . typ.
Senast redigerad av Laila 2012-10-02 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-10-02 13:17

Jag använder något som heter TODO från ICA, vilket ska vara samma sak som Mr Clean magical eraser. Arbetar en njutning som engelsmannen säger.

bara umpa pumpa pickisen upp och ned tre fyra gånger med sin egen vikt - sen: rent. Precis som Laila säger (som vanligt).
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-02 13:49

Det är lite svårt att säga hur stor skillnad det blir då jag inte har en kamera med de möjligheterna som i länken jag delade och då jag inte med blotta ögat ser några skillnader. Men före och efterbilderna i länken tycker jag verkar visa på bra resultat så jag kommer nog att fortsätta "umpa pumpa" så att säga.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-10-02 16:35

denim44demon skrev:Det är lite svårt att säga hur stor skillnad det blir då jag inte har en kamera med de möjligheterna som i länken jag delade och då jag inte med blotta ögat ser några skillnader. Men före och efterbilderna i länken tycker jag verkar visa på bra resultat så jag kommer nog att fortsätta "umpa pumpa" så att säga.

Laila i Ortofons personaltidning, nr 7, s 9 ff, den 19 augusti 2009:

"Ett rent nål är den bästa huvudkudden"

Kloka ord! :D
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi