Trådlösa aktiva frontar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Trådlösa aktiva frontar

Inläggav S » 2012-09-30 00:26

Har ju aktiva frontar, och funderar nu på om man kan konvertera dessa så de blir trådlösa?

Finns det enkla billiga moduler som ersätter en rca kabel? Är ju inte långt det ska skickas, men vill inte ha fördröjning!

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-10-05 22:12

Bumpar! Ingen som vet?

http://www.soundcastsystems.com/_subCas ... ption.html
Något liknande detta söker jag!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-05 22:37

Jovisst kan man. Men jag har svårt att tro att man kan skicka vanlig lågnivå (dvs typ ett par volt) trådlöst. Det handlar väl snarast om att man måste bygga in en typ SqueezeBox i respektive högtalare och skicka en digital signal via nätverket till dessa.

/ B

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-07 12:05

Har du provat med en sådan här:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 7843.3148/

Inget att ha till bildöverföring, men till audio borde det funka. Finns billigare också men där är jag skeptisk till räckvidd och ljudkvalitet.

Jag använder liknande själv, dock bara för att förlänga IR-signalen till rummet bredvid vardagsrummet. Funkar klockrent.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-10-07 15:31

Kalejdokom skrev:Har du provat med en sådan här:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 7843.3148/

Inget att ha till bildöverföring, men till audio borde det funka. Finns billigare också men där är jag skeptisk till räckvidd och ljudkvalitet.

Jag använder liknande själv, dock bara för att förlänga IR-signalen till rummet bredvid vardagsrummet. Funkar klockrent.

Precis! Den borde ju fungera bra! Har du testat att skicka ljud genom den?
Men helst vill jag ha två stycken mottagare så att jag kan bygga in dom i frontarna!

Tack för tippset!

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2012-10-07 15:38

Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-10-07 16:02

Mm, den funkar ju men blir ganska dyrt med tre stycken!

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 3157.6034/
Vad tror ni om denna? Hur bra blir det när man för över ljud via bluetooth? Den ska ju klara 3mb/s, det borde väll räcka?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-07 22:02

S skrev:Har du testat att skicka ljud genom den?

Som jag skrev har jag en "liknande", dock snikversion utan RCA-kontakter - den har bara IR-förlängare, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av att skicka ljud trådlöst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-07 22:04

Fanatic skrev:http://audiopro.se/products/living-wf100

Men det där är väl en streaming-produkt som skickar från USB? För överföring från förstärkare behöver man väl en "Audio in - Audio ut" produkt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Trådlösa aktiva frontar

Inläggav PerStromgren » 2012-10-08 09:10

S skrev:Har ju aktiva frontar, och funderar nu på om man kan konvertera dessa så de blir trådlösa?

Finns det enkla billiga moduler som ersätter en rca kabel? Är ju inte långt det ska skickas, men vill inte ha fördröjning!

Vad tror ni?

Du skriver "frontar", innebär det att du har ett surround-system? Som B har varit inne på; du kanske kan fundera på alternativ till uppbyggnaden av systemet i stället, så att du slipper just förstärkare - högtalare trådlöst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-08 11:49

S skrev:Har ju aktiva frontar, och funderar nu på om man kan konvertera dessa så de blir trådlösa?

Om högtalarna är aktiva krävs ändå kablage för störmförsörjning, trådlöst blir det ju inte. Även trådlösa sändare/mottagare kräver någon form av strömförsöjning. Trådlöst är ofta mera störkänsligt. Är det vanliga analog audiosignaler du vill föra över trådlöst?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-08 11:56

Bill50x skrev:Jovisst kan man. Men jag har svårt att tro att man kan skicka vanlig lågnivå (dvs typ ett par volt) trådlöst. Det handlar väl snarast om att man måste bygga in en typ SqueezeBox i respektive högtalare och skicka en digital signal via nätverket till dessa.

Och nätverket kan ju bestå av elnätet, så den enda kabel som behövs till högtalaren är ju anslutning till vägguttaget.

/ B

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-10-08 15:16

PerStromgren skrev:

Vad tror ni?

Du skriver "frontar", innebär det att du har ett surround-system? Som B har varit inne på; du kanske kan fundera på alternativ till uppbyggnaden av systemet i stället, så att du slipper just förstärkare - högtalare trådlöst.

Ja tanken är att jag ska ha surround i nya lägenheten.
Jo men hur ska jag göra detta? Jag behöver ju fortfarande moduler som för över signalen trådlöst. Jag har ju helst surrounderna trådlösa också! Men då gäller det att hitta relativt billiga moduler! Jag måste kunna koppla sändarna på preout på recievern! Eller går det på något sätt att ge ut surroundsignal från datorn trådlöst så vore det optimalt!

RogerGustavsson skrev:

Om högtalarna är aktiva krävs ändå kablage för störmförsörjning, trådlöst blir det ju inte. Även trådlösa sändare/mottagare kräver någon form av strömförsöjning. Trådlöst är ofta mera störkänsligt. Är det vanliga analog audiosignaler du vill föra över trådlöst?

Nej precis, men det är lite lättare att dra en strömkabel än en högtalarkabel från recievern!
Ja det är den analoga signalen från pre out jag vill ta!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-10-08 15:37

Hittade något här:

http://www.profusionplc.com/images/data ... ra-wtx.pdf

Det borde fungera! [s]Men blir lite dyrt med tanke på att jag behöver en sändare för varje utgång![/s]

Nej det går ju att skicka både höger och vänster från en sändare! Sen bara ta emot en signal på mottagaren!

Edit: Men det blir ganska dyrt, ca 1900kr + frakt bara för frontarna!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-08 16:01

Många audiofiler är ju närmast livrädda att använda kablar som "smutsar" ner ljudet. Att omvandla audiosignalerna för lufttransport är möjligen en källa till stor påverkan jämfört med vilket lakritzsnöre som helst....

Återgå till DIY-forum