Köp/byggråd för basreflexlådor med begränsad plats

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Köp/byggråd för basreflexlådor med begränsad plats

Inläggav Aerob » 2012-09-30 14:10

En vän till mig vill ha ett par baslådor till sitt kombinerade vardagsrum/hemmabio. Kortsidan på rummet är 290cm och där önskar han sig en bänk från vägg till vägg. Min tanke var helt enkelt att köpa tre skåpstommar från Ikea för förvaring av apparatur och dylikt, och utnyttja resterande utrymme för två baslådor. Tanken var att låta baslådorna stå ytterst mot väggarna, direkt på golvet, och dom tre skåpstommarna intill varandra stående på en sockel. Sockelhöjden skulle då kunna användas till slitsportar på lådorna, som blir täckta med låtsas-dörrar. Allt detta kommer sedan få någon fin skiva på toppen, förhoppningsvis mattvit Corian.

Kvar för två lådor finns då i bredd 110cm, ca 40cm på höjden och ca 50cm på djupet. Invändigt mått på lådorna kan alltså inte bli mer än 51,2cm på bredden, ca 35 cm på höjden och ca 50cm på djupet förutsatt 19mm MDF, vilket i sin tur ger ungefär 90 liter per låda att leka med.

Vilka element är vettiga kandidater för att kräma ut maximal prestanda givet att kostnaden inte får överskrida 4000 och volymen inte bli mer än ca 90 liter per låda?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-30 14:18

Jag skulle nog försökt få baslådorna 1/4 in från vardera sidovägg, men det kanske blir för komplext?

Vilka element som är mest lämpade beror kanske lite på tänkta toppar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-30 14:33

Att få ut dom 1/4 blir svårt med tänkt lösning, i så fall är det nog mer attraktivt att bygga hela bänken själv. Det är ju förvisso inte uteslutet heller.

Toppar är för nuvarande pK, men kommer med största säkerhet bytas ut mot något mer kompetent i framtiden, eventuellt i16s.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-30 15:26

Jag skulle nog tycka att det var värt lite mer budget och gå på PX-basar från Ino, de passar ju kloss in på volymen.

Men en annan spännande lösning vore Seas ROY i slutna volymer om 35-40 liter. Man kan börja med två och utöka senare.

Hur stort är rummet? Volym?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-30 16:18

Tankarna har vandrat kring profX men budgeten ska helst inte överskridas, det finns barn och fru i hushållet som också kräver underhåll... Detta är för övrigt ett WAF-projekt, här kommer det inte bli aktuellt med dom typiska hifi-inslagen a´la dämpning, draperier och dylikt, utan basarna är snarast till för att ge lite extra krydda på moset vid filmtittning. Några herrejösses-volymer eller 0,1Hz återgivet är inte heller aktuellt pga av barn, fru och grannar.

Slutet ROY-system kräver EQ, så då krymper budgeten ytterligare, jag uteslöt slutna lådor då det även skulle kräva fler element, som det i sin tur inte finns plats till. Hyfsat ljudtryck ner till 25Hz skulle jag tro räcker i många år.

Lägenheten är stor och har en öppen planlösning, skulle tippa på att det i varje fall handlar om 100kvm om man stänger dom få dörrar som finns.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-30 16:28

Du har tänkt dela i receivern då antar jag.

Ljudtryck som räcker ner till 25Hz fixar du med ett par W87 i 40 liters basreflex. Köper du på hifikit inom budget. Det kanske räcker för dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-30 16:38

Ja, det blir delning i receivern. Men om jag nu har 4000kr och 180 liter totalt att tillgå, och ämnar att använda, är då fortfarande två W87 i 40 liter basreflex det bästa alternativet?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-09-30 17:30

Aerob skrev:Slutet ROY-system kräver EQ, så då krymper budgeten ytterligare, jag uteslöt slutna lådor då det även skulle kräva fler element, som det i sin tur inte finns plats till. Hyfsat ljudtryck ner till 25Hz skulle jag tro räcker i många år.
MagnusÖstberg skrev:Ljudtryck som räcker ner till 25Hz fixar du med ett par W87 i 40 liters basreflex. Köper du på hifikit inom budget. Det kanske räcker för dem.
Slutna ROY i hörnplacering kanske inte kräver någon EQ? Oaktat vilket så klarar slutna ROY högre ljudtryck än W87 i BR.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-30 22:36

Aerob skrev:Ja, det blir delning i receivern. Men om jag nu har 4000kr och 180 liter totalt att tillgå, och ämnar att använda, är då fortfarande två W87 i 40 liter basreflex det bästa alternativet?

Nej, men budgeten borde verkligen justeras. Det är verkligen värt att välja PX-basarna. Du får ett koncept som har garanterat resultat.

Det är värt att argumentera för det. Har man planer på svindyra i16 framöver så är budgeten för bassystemet märklig.

Tanken med w87 är ju att när de byter toppar/känner att de behöver mer tryck i basen, så kan man köpa två till. Du har ju utrymme för 4x40 liter med stag och hela baletten. Då håller du dig inom budget nu.

PX-2 ger dock mer djupbas än PP-4
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-30 22:43

MagnusÖstberg skrev:
Aerob skrev:Ja, det blir delning i receivern. Men om jag nu har 4000kr och 180 liter totalt att tillgå, och ämnar att använda, är då fortfarande två W87 i 40 liter basreflex det bästa alternativet?

Nej, men budgeten borde verkligen justeras. Det är verkligen värt att välja PX-basarna. Du får ett koncept som har garanterat resultat.

Det är värt att argumentera för det. Har man planer på svindyra i16 framöver så är budgeten för bassystemet märklig.

Tanken med w87 är ju att när de byter toppar/känner att de behöver mer tryck i basen, så kan man köpa två till. Du har ju utrymme för 4x40 liter med stag och hela baletten. Då håller du dig inom budget nu.

PX-2 ger dock mer djupbas än PP-4

Bara för att klargöra så kommer han inte köpa några i16s då det inte finns pengar för något sådant, däremot hade jag tänkt låna ut mina på obestämd tid när dom blir ersatta. Men ja, kanske borde det funderas lite mer över px-2, eller snarare två w104 och bygga lådorna själv, om det nu är det bästa köpet i prisklassen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-30 23:07

Du har PM!
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum