Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
PerStromgren skrev:adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
Det tror jag de flesta varit med, trots att de har mycket enklare anläggningar än din! Jag t.ex.
Bill50x skrev:Det finns ett fåtal fonogram där verkligheten klämmer sig in. Detta brukar dock kräva en god konjak eller två
Skämt åsido, det är ytterst sällan jag luras till att tro att det är IRL jag lyssnar på. Men det händer och jag skulle vilja påstå att det till hundra procent handlar om inspelningen. Om jag var en Linnie skulle jag utropa "source first" men det verkar som om Linnisar tycker att CD´n (eller datafilen) är grunden och de har väl kompisar här också.
PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Så kan det förstås vara. Men en skiva som verkligen låtit "du-är-där" är Eva Cassidy´s Live At Blues Alley från -96. Tidigare hade jag endast en 192k kopia av denna och jag brände en CD som jag sedan gav till en mycket kräsen man med bla rörförstärkeri och OA2212:or. Han och likasinnade hifi-nördar satt vid flera tillfällen och njöt av denna skiva i tron att det var någon specialpressning eftersom den kom från mig...PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Max_Headroom skrev:Nej, inte alls. Jag har bara hört ett fåtal stereos som kunnat klämma fram något som låter som en bra inspelning av ett framförande med riktiga instrument. Aldrig något som varit ens i närheten av "verkligheten".
PerStromgren skrev:Kan det möjligen vara så att inspelningen, anläggningen och rummet på något sätt passar ihop för att ge ett riktigt lyckat resultat?
Ragnwald skrev:Svante, hade du myggorna instoppade i hörselgångarna?
Nä, du satt inte i samma akustiska förhållande. Du hade ju hörlurar på dig!Svante skrev:Jag blev verkligen lurad och jag tror det berodde på att jag satt i exakt samma akustiska förhållanden som rådde under inspelningen. Dessutom var "garden nere" dvs jag granskade inte ljudkvaliteten eller sökte efter en illusion. Den bara fanns där.
Bill50x skrev:Nä, du satt inte i samma akustiska förhållande. Du hade ju hörlurar på dig!Svante skrev:Jag blev verkligen lurad och jag tror det berodde på att jag satt i exakt samma akustiska förhållanden som rådde under inspelningen. Dessutom var "garden nere" dvs jag granskade inte ljudkvaliteten eller sökte efter en illusion. Den bara fanns där.
Vad som hände var att du spelade in ljud ifrån en miljö som var välbekant och sedan spelade du upp denna inspelning i lurar, detta gjorde att du bara "drabbades" av din miljö en (1) gång.
Annars är det ju så att man får miljön två gånger, först inspelningen (som i bästa fall är en verklig miljö, men oftast studio) plus miljön du har vid lyssningstillfället - om du lyssnar genom högtalare.
/ B
PerStromgren skrev:Har du varit med om en "riktig" hifiupplevelse någon gång? Jag menar att du utan att onödigtvis lura dig själv tycker att ljudet du hör kommer från livemusik, och inte från skiva?
adzer skrev:Det intressanta tycker jag mest är när man ser på film eller lyssnar på musik och är helt övertygad om att mobilen ringer/någon knackar på dörren osv.. fast det egentligen är i låten/filmen.
DVD-ai skrev:jag har aldrig hört något som låter som i verkligheten...
Men jag har hört en del som i vissa fall låtit ganska näsra, så att man skulle kunna tro det är verkligheten, men om man bara lyssnar lite nogrannare så hör man väldigt klart och tydligt att det inte skulle kunna vara verkligheten.
Men man kan få till det "tillräckligt bra" med rätt prylar och rum, och mycket faller ju på ljud-mediats egenskaper från första början...
andyman_se skrev:Jag har heller inte upplevt ljudet hemma som jag upplever det live. Och det är jag glad för... jag går på konsert av helt andra anledningar än att ljudkvaliten skulle vara så vidare värst.
Däremot så hade jag en upplevelse när jag fick tag i nån DTS surround inspeling med Jimi Hendrix som jag avnjöt efter ett par glas rött i soffan. På min då alldeles nya surroundanläggning. Det var mäktigt.
Vilka konserter går ni på om ni tycker ljudet är så bra att man vill sträva efter det hemma? Gissar på nån typ av klassisk historia och inte Maiden på Ullevi...