Hylla för LP/12"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 13:22

Ingen som har något bra tips på mitt problem? ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2009-12-10 13:29

Har ett linneskåp. Billig, perfekt djup, snygg möbel, fint hantverk. Hittas på närmsta loppis!
I mitt skåp har jag även plats för cd och div fula ljudmaskiner.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
lennartj

Absorption eller diffraktion

Inläggav lennartj » 2009-12-10 14:12

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:Blir Expedit 4x4 för 995 kr för stor?
Jag tycker den är toppen!
Det är bra med ordentligt hylldjup så man kan knuffa in skivorna en bit och ställa snygga omslag framför.
Synen av skivryggar gör i vart fall inte mig glad.

Men jag misstänker att man gå få lite akustikförbättring med lite lagom glapp mellan skivryggarna. Dessutom ger ryggarna bra orientering med sin textning.

Expedit-hyllan står mot bakväggen i den halvan av rummet rummet som inte är lyssningsdel, så jag tror att absorption eller diffraktion från den har ganska liten påverkan där jag normalt sitter. Hade den stått mer i skottlinjen för reflexioner som når lyssningsplatsen hade jag antagligen hört skillnaden med och utan framåtvända skivor.
Kan man sin sortering plockar man lätt bort skivorna framför de fack man ska leta i.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-05 13:59

Bumpar en gammal tråd.

Har det kommit några andra bra alternativ för LP-förvaring sedan denna tråd var aktuell? Jag ska möblera om och flytta vinylsamlingen och skulle gärna vilja ha ett annat alternativ än de IKEA expedit som jag använder idag.

Fördelen med expedit är formatet och givetvis priset, men jag tycker inte att den håller för normalt slitage. Skrap och stötmärken dyker upp omgående, även om man försöker vara försiktig.

Så, finns det några bra alternativ? Jag behöver ca 15 hyllmeter, 2 st expedit 5x5 landar på i runda slängar 2 600:- och jag tänkte budgetera ca dubbla den summan, kanske lite mer om alternativet är riktigt bra.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-05 19:50

15 hyllmeter skivor blir ganska dominerande i ett rum.
Ska du ha dem i ett dedikerat lyssningsrum där det inte gör något att så är fallet?
Alternativt i ett "typ" biblioteks- eller förrådsrum?
I ett vardagsrum som inte är speciellt stort eller vinklat och som ska vara snyggt och propert tycker jag att det är kört och skulle sikta på att klä väggar i något hall- eller korridorutrymme med vägghängda hyllor.

Har du starka väggar som du kan skruva upp överskenan i kan ett system som detta bli väldigt smutt och lättstädat.

Bild

Det finns ställbara stödfötter för hängskenorna om man inte vågar lita på att väggen tål hela lasten. Jag räknar med att 15 hyllmeter tätt packad vinyl väger ca. 800 kg.

Om du väljer endast 300 mm djupa hyllplan blir hela hyllsystemet i princip osynligt. Du skymtar bara hyllplanens fanerade framkanter under skivraderna.
Kan hyllsystemet börja från ett hörn behöver du bara avslutningsgavlar på ena ändens fem hyllplan.Jag tänker mig alltså 3 sekioner med en meters bredd och sammanlagt 15 en meter breda hyllplan från Göteborgs hyllservice
http://www.hyllservice.se/ som jag anlitat sedan ca 40 år, först för deras lagerhyllor som håller lite högre klass än IKEAs men senare inte minst för deras extremt tåliga hyllplan i fanerat lamellträ, som klarar breda spann fyllda med LP utan synlig nedböjning. http://www.hyllservice.se/
Du kan få vilken bredd du vill på dina hyllplan för att utnyttja en annars tom vägg mellan två dörrar optimalt.

Priset,
ahem - det är "bara" at klura ut vilka och hur många av alla stora och små detaljer som behöv för att skapa din hylla och summera. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 21:21

Var det inte ett lackbord från IKEA, som var det optimala?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-05 22:06

Ragnwald skrev:Var det inte ett lackbord från IKEA, som var det optimala?

Jo, men kanske mest för att tjänstgöra som pedestal till vinylsvarvar. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 22:09

LP12 var mig veteligen en en motordriven sådan, en gång i tiden. :?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-05 22:43

Kanske är jag å banan :roll: men tråden handlar väl om förvaring av LP/12" dvs 12 tums vinylskivor.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-10-06 18:05

Tack Lennart för ditt inlägg. De ska placeras i en gillestuga som "är över" sedan barnen flyttat ut, så det gör inget att de tar stor plats. Det blir ganska stor fokus på musik där, men inte ett renodlat musikrum. Det är bra med en förstående fru emellanåt :-)

Jag ska ta mig en titt på de hyllar du föreslog, och räkna lite på det. En sak som är bra med den lösningen är att man kan bygga ut allt eftersom det behövs, och att man slipper ha hyllor längs nere på golvnivå. Jag har nog ett aktuellt behov av ca 11 hyllmeter, man kanske skulle stanna på 12 i första skedet med möjlighet att utöka sen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-06 22:00

30Hzbone skrev:Kanske är jag å banan :roll: men tråden handlar väl om 12 tums vinylsvarv.

Ingen aning. Ska den avspela vinylskivor, har jag hört att lackbordet är att föredraga.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-07 00:18

Var på vippen att köpa en "Expedit" på IKEA idag när jag kom på att min hifi-möbel, "Bestå" från samma varuhus rymmer LP-skivor helt perfekt. Bara att rycka bort ett mellanplan o så fick jag 0,6 hyllmeter för LP-skivor och i nuläget räcker det ganska bra för mig. Tänker förvara nyinköpta skivor där och gamla favoriter som klarat sig från översvämningen, som stora delar av min vinylsamling drabbades av för några år sedan. Rycker jag ett mellanplan till så har jag 1,2 hyllmeter innan jag måste hitta på något mer långsiktigt. Snabbt räknat borde det betyda över 200 skivor. Bör räcka en stund för en "nybörjare" på vinyl.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-07 07:19

Ragnwald skrev:
30Hzbone skrev:Kanske är jag å banan :roll: men tråden handlar väl om 12 tums vinylsvarv.

Ingen aning. Ska den avspela vinylskivor, har jag hört att lackbordet är att föredraga.

Fult att ändra i citat. :evil:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-07 17:59

Finns en del snygga lösningar presenterade. Har lite vinylskivor själv i en gammal IKEA-hylla.

En gång tog jag och mätte om vinylskivor i en bokhylla kan ha en akustisk påverkan. Tog bort ca 30 cm relativt löst packade skivor ut bokhyllan. Upprepade försök visade på ett lite utslag i basområdet. Alltså dämpning. Nu är detta enbart ur minnet.

Dämpningen uppstår genom att vågen kommer in mellan skivorna och friktion uppstår. Så förstår jag fenomenet. Mätte aldrig på skivor i backar.

Om detta är positivt eller negativt i ett specifik rum säger jag inte. Men har man lite problem med "stående vågor" i basområdet så bör det ju göra upplevelsen av basen bättre.

Vilken vägg man förvarar skivorna mot spelar nog också roll.

Ingen vetenskap bara lite enkla iaktagelser

Användarvisningsbild
Sharpie

Inläggav Sharpie » 2012-10-13 01:32

Om någon är intresserad så säljer jag en av mina specialbyggda vinylbyråer. Som synes är det utdragbara lådor som vardera rymmer över 100 skivor med plastfickor. Det här är för folk som älskar att bläddra igenom sina skivor på ett praktiskt och bekvämt sätt. Väldigt populärt när jag bjuder på fest till exempel :)

600 kronor om du kan hämta den närmaste två dagarna!
Finns i Solna.

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi