lennartj skrev:hifikg skrev:Aktiva USB-kablar har jag nog inte råkat ut för, men det handlar väl, som du skriver, om rätt långa längder och det blir inte så ofta aktuellt i en ljudanläggning hemma, väl? Fast med tanke på att det funkar bra i (andra) datasammanhang (gissar jag) så borde det funka lika bra för ljud.
Fem meter tycker jag inte är långt när man inte vill ha snubbeltråd över golvet utan en fast förbindelse mellan dator och musikanläggning.
Om du läste vad jag skrev beträffande konvertering mellan USB och SPDIF häpnar jag över ditt antagande att det som fungerar för data fungerar för ljud. För data är det i princip likgiltigt när det kommer fram, det viktiga är att det kommer fram och är korrekt. När det gäller ljud hjälper det inte att komma med aldrig så bitperfekt data om det anländer vid fel tid, åtminstone om det är för sent.
Så länge man håller sig till korta kablar, som dina och inte kopplar via USB-hub kan jag hålla med.
Jag har lyssnat på USB-kablar ganska ordentligt här hemma.
Fick låna en sån där dyr rackare, i strumpa och med träkloss. 2 meter lång. Kommer inte ihåg vad den hette men den var ökänd för några år sen.
Hemma körde jag en femmeters Biltema med repeater, förlängd med en tremeters Kjelle, förlagd bakom sofforna.
Jag tänkte att om det någon gång ska kunna höras någon skillnad på sådan här utrustning så var det vid en sån här jämförelse.
Men icke. Jag lyckades aldrig höra någon skillnad överhuvudtaget.