ny trådtitel: Varning för Onkyos kvalitet ??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

ny trådtitel: Varning för Onkyos kvalitet ??

Inläggav mrGaskill » 2012-10-03 15:17

Ja som trådämnet antyder så har min Onkyo 707 problem. Om jag byter källa så brukar den automagiskt detektera vad för typ av ljudformat som kommer från källan. Spelar jag multikanal-PCM från PCn via HDMI så brukar det stå "Multich" eller nåt, ett klick i ett relä och vips så flyter ljudet så fint så. Byter man till satellitdekodern och den spelar Dolby D, klick från ett relä så spelar den DD osv....
För någon vecka sedan mindes jag att den stod i Standby-läge utan att jag stängt av den. Knepigt. Sedan dess har den börjat uppföra sig märkligt att den inte längre autodetekterar ljudformat. Man kan stänga av, dra ur sladden och starta om för att få det att fungera ... ett tag. Om det första som spelas upp efter omstart är DTS HD MA så verkar den försöka avkoda allt som DTS HD MA. Inget relä klickar till, och inget tyder på att den förstår vad det är för ljudformat när man byter källa. Dessutom småfräser det lite som att den i alla fall försöker avkoda och spela någonting. DD verkar avkodas som DTS HD MA t.ex. Byter man dock tillbaka till källan med DTS HD MA så fungar det så bra så förutom det att den inte indikerar att det är ett DTS HD MA-spår som spelas längre. Nej man kan ställa den i "full mono" läge och ändå få ut surroundljud. 8)
Jag har läst lite här och där om att vissa recievrars HDMI-styrkort ger upp efter något år. Inte särskilt munter läsning.

Jo jag har gjort en fabriksåterställning utan vidare ihållande bra resultat. Dessutom har jag fiddlat lite med source presets, att den ska spela upp vissa format i rätt ljudläge så att säga. DD som DD t.ex. och inte DD + pro logic IIx. Synd bara att den inte verkar ha koll på vilket format som gäller överhuvudtaget.
Hm ere nån som varit med om något liknande med sin Onkyo-reciever, lämnat in på verkstad och sådär och har koll på vad det är för fel och vad det kan kosta?

bara chansar lite... Synd om man måste hitta ett annat märke igen. För ljudet är jäv..ttebra när man ställt in den hyggligt.
Senast redigerad av mrGaskill 2012-10-06 15:11, redigerad totalt 2 gånger.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-03 19:17

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-03 19:28

Kan du styra så att den hämtar digitala ljudströmmen från koaxial eller optisk ingång i stället, och kolla om det blir nån skillnad så?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-03 20:12

(detta var ju lite av ett långskott iom att få har Onkyo här :-) Ännu färre har väl just en 707 och säkert få av dem har en krånglande? Men om det var ett allmänt fel så.. vem vet)
Nåja jo jag har tänkt tanken såklart men har varit lite modern på sistone och rensat ut diverse spelare som har varit liggande som haft coax-utgång. Kablar av olika äldre snitt har också liksom försvunnit. Men jag hittade en lång toslink, spdif, alltså optisk kabel och testade. Det funkade! Man kunde ju välja HDMI-bild/ljud från en källa och spela samma ljudspår via toslink istället från samma källa. Wow! .. ja så switchade jag fram och tillbaka då... jahopp , några switch mellan spdif/hdmi-audio så gick det lika pearshaped som vanligt. :? Ljudet bara ... tystnade.
Jaha, okej HDMI-funktionaliteten kanske visserligen funkar, men ... den verkar inte riktigt funka så bra när den ska bestämma vad för digital signal som ska hanteras. Obra. Tack för hjälpen/pushen dock paa.
Säkert fel på eländet. Humdemdum. Nån som har koll på hur den styr/reglerar/identifierar ljudströmmar? Inget man kan skruva/löda själv kanske. Det klickar alltid i releär verkar det som när ljudströmmen flyter. FAst de funkar ju nu och då. Nåt som styr reläet som ballat ur.l..
många tankar. Tråkigt :-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-03 22:32

Skumt. Relät som klickar är något av Onkyos signatur. :)

Det är inte så att du råkat komma in i zon 2...?
Har för mig att jag råkade in i den där zonen en gång och höll inte på att hitta ut igen.

I zon 2 kan ingen höra dig klicka....Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-03 22:55

Denon klickade iofs rätt så friskt den med minns jag. Denon 2105.

Ah hm. Nu blev det skumt. Grejen är ju att jag kör den dära preout subbas->zon2 input kopplingen så recievern spelar basen. Men njae, jag vet hur man tar sig dit och hem ur denna darksideofthehifi - zon2. :)

Men den uppför sig konstigt helt enkelt bara. Började för någon vecka sen. Grejen är ju att jag inte ändrat någon inställning någonstans utan den började bara sura helt plötsligt. Det är ju därför jag misstänker att något faktiskt gått galet. Som sagt, det fanns en liiten chans att någon kanske hade varit med om något liknande, så varför inte dra en chansning och fråga rakt ut på netet :-)

O .-..#"¤ att jag inte vill köpa något nytt när jag är väldigt nöjd och allting var billigt o bra. :twisted:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-04 02:14

Karl 12!
Du har nog riktigt bra koll på det där ändå då. Jag stängde av och sen på zone-2 och vips så funkade allt? Men för att styra zone-2 volym så trycker man "zone-2"-knappen + ON, och stänga av zone-2 - "zone-2"-knappen + standby.
Men...
alltså.. om man ska styra övriga receiverns funktioner så ere ju bara att trycka "receiver" och göra vad man vill som att välja källa och lägga till pro logic iix och såna grejjer. .. .
trodde jag i min enfald? Och ... nej jag vet inte. Men det funkade ju helt klart precis som jag förväntade mig under väldig lång tid.
Jag blir inte klok på detta..... 8O
Kan det trots allt bero på preout->zone2 kopplingen, kan den orsaka instabilitet på nåt vis ?
lite line-out->line-in kan väl inte skada?
å klockan är två ja :x

man är på bra humör och tänker att..

Bild
Sen skiter sig något och man ger upp .
Bild
härligt om livet vore så.. win-win :P

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-06 13:35

It's dead now.
Bild
No more boom boom for this baby-san.

(jag kom på att det man åstadkommer med fler bilder är att det blir fler bilder att titta på)
Happ, nu funkar den igen, men bara lite. Äh.. vilken pajastråd det blev. Ber om ursäkt. 8O :oops:
nu liras både chapter 24 och the lamia....

Det som beskrivs i den här GAMLA tråden känner jag igen. :?

http://forum.eserviceinfo.com/viewtopic ... c&start=20

No sound at all, any channel. Problem was intermittent and gradually grew more frequent, to the point now that it stays in not-working mode for days. Am about to chuck this thing in the trash....

Has anybody solved their problems?

Skitkul :twisted:

Denon 2105 brann och Onkyo 707 verkar dö bort, sakta men säkert...
rotel 1080 - superduper , 6 år utan problem.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-07 20:39

Halvledarna är ok. det är någon passiv komponent som börjar ge sig, alt en lödning.

Låter som ett fall av BadCaps, dvs kondensatorpest aka capacitor plague aka det problem som uppstår med många elektrolyter efter några år.
speciellt saker och ting producerat i Kina eller där borta.

kärt barn har många namn, svullna kondingar etc.

Det går säkert att reparera(byt kondensatorn som är dålig) bara man hittar vilken men jag skulle tro att det är i strömförsörjningen de är mest sannolikt man hittar de svullna elyterna.

Problemet är att felsökningen kan ta tid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-07 22:05

Har en pioneer som inte tål att bli helt strömlös(sladd ur/strömavbrott), då kan det ta dagar till veckor om den måste förbli strömlös för att starta igen. Har den bara som backup numera.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-07 23:23

Nattlorden skrev:Har en pioneer som inte tål att bli helt strömlös(sladd ur/strömavbrott), då kan det ta dagar till veckor om den måste förbli strömlös för att starta igen. Har den bara som backup numera.
Är det inte typ ett halvår sedan du köpte den? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-07 23:24

Jo jag börjar fundera på om det inte kan vara någon kondensator ja, elektrolyt. Saker har liksom långsamt blivit sämre. Jag vet inte iofs fel på IC-kretsar brukar yttra sig. Och en bug någonstans borde man ju nog ha märkt sen långt tillbaka vid någon förändring av någon inställning kanske, speciellt efter allt var ungefär lika kasst trots en systemåterställning.
tack för era inlägg, lite betryggande trots allt. Det är ju möjligt att det är ett känt fel som kanske lätt kan hittas av en serviceverkstad. Det verkar så efter att ha läst på diverse forum och amazon.com (40% ger den 1/5 för att den helt enkelt verkar paja ihop som min, inte en bra siffra alls.).
Man kan ju hoppas på lite goodwill :-)
Men surt som fanken om kvaliteten är så himla dålig. Och en sak till .. Förstärkaren är klart varm oavsett om den driver något och vad den driver. Säkert en bov i dramat. :-(

och läser man här så verkar det ju vara dålig lödning/ytmontering och för varmgående chip?
http://www.avsforum.com/t/1150449/offic ... -talk/3300
och läser man lite så får man intrycket att många har drabbats. Skräp som sagt.
Om man kunde få en ny reciever kanske? .. Hm.
Happ så lite läsning på minhembio så verkar det ändå vara hdmi-kortet då alltså. Skrräpkvalitet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-08 07:29

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Har en pioneer som inte tål att bli helt strömlös(sladd ur/strömavbrott), då kan det ta dagar till veckor om den måste förbli strömlös för att starta igen. Har den bara som backup numera.
Är det inte typ ett halvår sedan du köpte den? 8O

Nej, det var ersättaren det (också Pioneer) och det är väl strax över ett år sedan t.o.m. Pioneer 2014i som detta gällde köptes för 8 år sedan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-08 21:43

haha det här blev ju Kalle Anka & co !
Nu råkade fönstret stå öppet så det fick hälsa på lite kall luft ...

Dobly, DTS HD , you name it.. with sugar on top. Allt bara funkar.
Fryser man inte gärna röven av sig för lite hi-fi så säg?
Jag tror jag ska sova i sovsäck i natt. Tjoho vad mysigt!

Nejmen seriöst så kanske en fläkt kan vara något faktiskt, fläkta iväg lite värme.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-08 22:07

Välkommen till världen av hemmabio/hemelektronik vi håller till nästa modell kommer.

Tror säkert Onkyos 2-kanalare har bra kvalité.

Detta är ju dödsstöten för det eviga mantrat om hemmabiogrunkan som mer prisvärd än 2-kanalare i stereon.

Ser det hela tiden på jobbet (krånglande och trasig ej reparerbara hemmabioförstärkare).

Tack för mig/ Carl 8)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-08 22:15

En bra regel är att ju fler funktioner och delar i en enhet ju större chans är att någon av dem kommer börja krångla.

Inte så konstigt om en helt analog 2kanals receiver har mindre krångel än en modern hembioreceiver. Jag vidhåller dock fortfarande att hembioreceivrarna i många fall är mycket prisvärda.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-08 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-08 22:48

mrGaskill skrev:haha det här blev ju Kalle Anka & co !
Nu råkade fönstret stå öppet så det fick hälsa på lite kall luft ...

Dobly, DTS HD , you name it.. with sugar on top. Allt bara funkar.
Fryser man inte gärna röven av sig för lite hi-fi så säg?
Jag tror jag ska sova i sovsäck i natt. Tjoho vad mysigt!

Nejmen seriöst så kanske en fläkt kan vara något faktiskt, fläkta iväg lite värme.

jamen visst , då är det en konding eller en kallödning eftersom felet är temperaturberoende.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-08 23:37

Jo jag vet inte, det kan ju hända att det är så faktiskt. Jag såg någon bild på ett väldigt upphettat kontrollerchip eller nåt. Det såg ut att ha varit rätt varmt.

Äh bäst att tjonga in den på service nu. världens bästa tråd!
Jag kan ju plita ner diverse saker som händer från och med nu. Kan ju hända att någon mer får trubbel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-08 23:55

absolut , håll oss uppdaterade.

alla avr recievers i den prisklassen är i princip identiska.

min avr7300 är samma sak, dock maffigare kraftdel

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-09 00:05

adzer skrev:En bra regel är att ju fler funktioner och delar i en enhet ju större chans är att någon av dem kommer börja krångla.

Inte så konstigt om en helt analog 2kanals receiver har mindre krångel än en modern hembioreceiver. Jag vidhåller dock fortfarande att hembioreceivrarna i många fall är mycket prisvärda.

Det förklarar ju inte dom fall där det handlar om rena komponentfel.
Sen spelar det ju inte så stor roll vad som går sönder när man väl står där med en trasig maskin som är bara några år gammal.

Lågt inköpspris, kort livslängd och lågt andrahandsvärde är väl en bra sammanfattning av hemmabioreceivers?

Nu ska jag fortsätta lyssna på mina 27 år gamla 2 kanals förstärkare :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-24 15:30

Lite taskig rubrik :? Jag har haft några Onkyo-komponenter som alla fungerat klanderfritt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-24 15:48

Nja det vet jag inte om det är så taskigt. Sen är det ju frågetecken efter, som ska tolkas som "Ska man vara oroad över Onkyos kvalitet?". Dessutom fick det inte plats (tror jag ) "Varning för Onkyos kvalitet vad gäller receivrar av beteckning x07 samt föregående och efterföljande modeller?"
På nätet så går det att läsa att Onkyos receivrar blir ganska varma och att vissa komponenter verkar ju sakna kylning, precis vad jag själv upplevt. Det skulle väl kunna skvallra om att kvaliteten blir lidande av att designen inte är superbra?

Det är högst anmärkningsvärt att man köper en receiver för 8-9000kr som går sönder några månader efter garantin gått ut. Helt i sin ordning tycker jag att börja ifrågasätta saker, speciellt om flera varit med om samma sak och att Onkyo bytt ut apparater och förlängt garanti i USA t.ex. Köpa en ny reciever för 9000 spänn varannat år är inte skitkul.

Jag är ju bara en vanlig svennebanankonsument som undrade om fler haft bekymmer. Skönt att du inte haft samma bekymmer. Jag har inget emot burkens prestanda , utan tycker den spelar bra.

Taskig rubrik? Tja. Ännu taskigare att sälja skräp.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-24 15:50

Onkyos senaste serie går då inte varm. Så kanske har bättre livslängd på grejerna idag.

Sjukt nöjd med min 818 än så länge :)

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-24 16:02

mrGaskill skrev:Nja det vet jag inte om det är så taskigt. Sen är det ju frågetecken efter, som ska tolkas som "Ska man vara oroad över Onkyos kvalitet?". Dessutom fick det inte plats (tror jag ) "Varning för Onkyos kvalitet vad gäller receivrar av beteckning x07 samt föregående och efterföljande modeller?"
På nätet så går det att läsa att Onkyos receivrar blir ganska varma och att vissa komponenter verkar ju sakna kylning, precis vad jag själv upplevt. Det skulle väl kunna skvallra om att kvaliteten blir lidande av att designen inte är superbra?

Det är högst anmärkningsvärt att man köper en receiver för 8-9000kr som går sönder några månader efter garantin gått ut. Helt i sin ordning tycker jag att börja ifrågasätta saker, speciellt om flera varit med om samma sak och att Onkyo bytt ut apparater och förlängt garanti i USA t.ex. Köpa en ny reciever för 9000 spänn varannat år är inte skitkul.

Jag är ju bara en vanlig svennebanankonsument som undrade om fler haft bekymmer. Skönt att du inte haft samma bekymmer. Jag har inget emot burkens prestanda , utan tycker den spelar bra.

Taskig rubrik? Tja. Ännu taskigare att sälja skräp.

Just flerkanals-recievers verkar vara en produktkategori som är behäftad med ett flertal problem av olika natur.
Har haft ett flertal såna av olika tillverkare varav det varit problem med ett par stycken men inte med Onkyo`n. Så att "påstå" att
Onkyo är skräp är i mitt tycke ett något ovårdat ordval.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-24 16:46

Jonas, Det låter bra. Jag gillar ju alltså prestandan ju. Tyvärr kan jag nog inte fixa nån ny apparat än. Det hade varit kul med remote control via smartphone och sånt. Lite avis blir man ju! ;)

Lowend, jag och många andra, verkar det som, har haft en massa bekymmer så vi är av en annan åsikt.

"As my 707 that I picked up today, the second repair in just over a month, still has six months warrenty I'm not going to add heat sinks to the chips. However, I might purchase a small cooling fan. I understand they had to replace the chip before the board which they replaced this time (under warrenty). The actual hdmi pcb board cost is $379.79 If the unit fails for a third time I will be screaming...previous to the onkyo I've had pioneer and marantz and never had issues, the a/v marantz is now used in the family room."

"Dude.....Welcome to the club....Go read back a dozen pages and you'll see you are having the same problem as every other 707 owner. Hopefully you're still in the 2 year warranty, because your pretty much SOL."

"Mine was on a wire shelving rack too - top shelf, nothing above it, didn't help, unit died after about 14 months."

"Shipped out twice repaired unit back to Onkyo. Only took three calls without a response and waiting a half hour on hold. I hope the 709 lasts longer than two years, can't do this again, what a waste of time. with any luck the new unit arrives at least a few days before the superbowl- unless the giants are in the big show that is."

"My sr707 died after 2 years and has the no audio issue everyone else has. I tried all the normal reset and they worked for a while but now no sound at all"

"I purchased my unit in July 2010 from Amazon.

Same issue. I still have 6 months left to my warranty.

Onkyo, did not even want to discuss it.They said yup its sound issue. Send it to NJ Service Center.

I can't believe how prevelent this uissue appears "

(diverse kommentarer från en oficiellt 707-tråd på avsforum.com

Ja verkar vara en bra maskin, enligt Onkyo själva! :roll: (ironi)
Skräp verkar 707 vara, enligt mig också. (utan ironi)¨

Det kan ju vara bra att känna till om man ska köpa något på beg marknaden? Kul att köpa en dylik burk för 3500:- beg utan garanti och sen betala lika mycket till för reparation. För 7000 kunde man fått en nyare med garanti....
Men tja du verkar ju gilla Onkyo så du kan ju få köpa den för 5600:-. Den låter riktigt bra. Ibland. Och så blir den varm och go.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-24 17:26

mrGaskill skrev:Jonas, Det låter bra. Jag gillar ju alltså prestandan ju. Tyvärr kan jag nog inte fixa nån ny apparat än. Det hade varit kul med remote control via smartphone och sånt. Lite avis blir man ju! ;)

Lowend, jag och många andra, verkar det som, har haft en massa bekymmer så vi är av en annan åsikt.

"As my 707 that I picked up today, the second repair in just over a month, still has six months warrenty I'm not going to add heat sinks to the chips. However, I might purchase a small cooling fan. I understand they had to replace the chip before the board which they replaced this time (under warrenty). The actual hdmi pcb board cost is $379.79 If the unit fails for a third time I will be screaming...previous to the onkyo I've had pioneer and marantz and never had issues, the a/v marantz is now used in the family room."

"Dude.....Welcome to the club....Go read back a dozen pages and you'll see you are having the same problem as every other 707 owner. Hopefully you're still in the 2 year warranty, because your pretty much SOL."

"Mine was on a wire shelving rack too - top shelf, nothing above it, didn't help, unit died after about 14 months."

"Shipped out twice repaired unit back to Onkyo. Only took three calls without a response and waiting a half hour on hold. I hope the 709 lasts longer than two years, can't do this again, what a waste of time. with any luck the new unit arrives at least a few days before the superbowl- unless the giants are in the big show that is."

"My sr707 died after 2 years and has the no audio issue everyone else has. I tried all the normal reset and they worked for a while but now no sound at all"

"I purchased my unit in July 2010 from Amazon.

Same issue. I still have 6 months left to my warranty.

Onkyo, did not even want to discuss it.They said yup its sound issue. Send it to NJ Service Center.

I can't believe how prevelent this uissue appears "

(diverse kommentarer från en oficiellt 707-tråd på avsforum.com

Ja verkar vara en bra maskin, enligt Onkyo själva! :roll: (ironi)
Skräp verkar 707 vara, enligt mig också. (utan ironi)¨

Det kan ju vara bra att känna till om man ska köpa något på beg marknaden? Kul att köpa en dylik burk för 3500:- beg utan garanti och sen betala lika mycket till för reparation. För 7000 kunde man fått en nyare med garanti....
Men tja du verkar ju gilla Onkyo så du kan ju få köpa den för 5600:-. Den låter riktigt bra. Ibland. Och så blir den varm och go.

Nej jag vill inte köpa den, det är ju fel på den :wink: Har sett massor av missnöjda köpare på nätet av surroundrecievrar gällande alla märken som finns i stort sett, som jag skrev innan verkar det vara en produktgrupp som ofta är behäftade med problem. Att Onkyo är mer drabbat av problem än andra märken tror jag inte. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-24 17:46

Fel och fel.. den spelar lite när den har lust. Precis som att Syd Barrett lirade lite när han ville och att Robin van Persie scores when he wants to. ;) (Den är för övrigt inlämnad på service och är inte till salu. Fast det var väl ett skämt att erbjuda den till försäljning . )

Du tror inte att Onkyo har mer fel än andra. Det är bra. :) Din åsikt kanske dock inte står i kontrast till något som omöjliggör att jag diskuterar problem med min Onkyo 707, och att andra verkar ha haft samma problem som jag. ;)

'Nåväl, jag återkommer när/om 707an är tillbaka och hur det gick med reparation och kostnad och sånt , om någon skulle vara intresserad. :) I informativt syfte. Någon kan ju finna lite glädje i att få reda på hur det gick.

Sen måste jag ju säga att jag hoppas att folk läser hela tråden och då framkommer det vad den handlar om. Jag tror ingen bara läser trådens titel och väljer bort allt som har med Onkyo att göra. Då får man skylla sig själv ;)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-25 09:25

Jag blir stärkt i mitt beslut att lägga till extra kylning på receivers av att läsa den här sortens trådar. Det är för mycket elektronik och värme i ett enda skal för att jag ska tro att det går att hålla livslängden uppe utan aktiv kylning.

Gör som jag, sätt en 120mm fläkt ovanpå med fläktstyrning. Gör under för temperaturen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-25 10:17

Jo det är en riktigt bra pch billig ide som jag också ska testa. Jag ska försöka fråga Onkyo/verkstaden vad som är den verkliga boven också.
För mycket värme som orsakar att kassa lödningar spricker om det slår om från varmt till kallt och/eller kondensatorpest eller vad det nu kan vara.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-25 15:18

min AVR7300 står lite trångt så att jag har 4 st 120 mm fläktar på låglågvarm för forcerad kylning. Med dessa luktar den inte varm elektronik, det gör den oavsett luftningsmöjligheten.

så ja, bättre luftkylning är nog en mycket god ide.

Nästa

Återgå till Teknikforum