För någon vecka sedan mindes jag att den stod i Standby-läge utan att jag stängt av den. Knepigt. Sedan dess har den börjat uppföra sig märkligt att den inte längre autodetekterar ljudformat. Man kan stänga av, dra ur sladden och starta om för att få det att fungera ... ett tag. Om det första som spelas upp efter omstart är DTS HD MA så verkar den försöka avkoda allt som DTS HD MA. Inget relä klickar till, och inget tyder på att den förstår vad det är för ljudformat när man byter källa. Dessutom småfräser det lite som att den i alla fall försöker avkoda och spela någonting. DD verkar avkodas som DTS HD MA t.ex. Byter man dock tillbaka till källan med DTS HD MA så fungar det så bra så förutom det att den inte indikerar att det är ett DTS HD MA-spår som spelas längre. Nej man kan ställa den i "full mono" läge och ändå få ut surroundljud.
Jag har läst lite här och där om att vissa recievrars HDMI-styrkort ger upp efter något år. Inte särskilt munter läsning.
Jo jag har gjort en fabriksåterställning utan vidare ihållande bra resultat. Dessutom har jag fiddlat lite med source presets, att den ska spela upp vissa format i rätt ljudläge så att säga. DD som DD t.ex. och inte DD + pro logic IIx. Synd bara att den inte verkar ha koll på vilket format som gäller överhuvudtaget.
Hm ere nån som varit med om något liknande med sin Onkyo-reciever, lämnat in på verkstad och sådär och har koll på vad det är för fel och vad det kan kosta?
bara chansar lite... Synd om man måste hitta ett annat märke igen. För ljudet är jäv..ttebra när man ställt in den hyggligt.