bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:JonasW skrev:Okej, men då skulle ju 52x52x64 bli rätt sjyst då, 130 liter nettovolym innan element och stag? Någon cm till spelar ju inte någon större roll heller.
Men när det gäller stag då, jag gör hellre rätt på första försöket än att behöva slakta en låda.... Räcker det med en "flagga" 29cm bak i lådan och sen ett till stag från mitten av den till baksidan?
Då sitter flaggan mitt i lådan och det lämnar ca: 8cm från elementet till flaggan.
Som sagt, har aldrig byggt en högtalare

Nettovolym är volym+stag+element, och mycket dämpning.
Lådan bör alltså vara större.
När du skriver så där så kan det lätt misstolkas som att dämpmaterialet stjäl lådvolym...

Jaha, ja men då tolkar man mig fel
Så bra att du påpekade det!
125 liter fri luft i lådan. Sedan får man räkna på volymen som stag och element tar. Ingen aning om vilken volym det blir då. Men mer blir det.
Sedan har dämpmaterial den trevliga bieffekten att elementet "uppfattar" lådvolymen som större. Det är bra, för elementet mår bra av det.
Just de här stora lådorna är anledningen till att jag hellre har fler mindre element. Den totala lådvolymen blir minst lika stor, men kan göras mer lättplacerad.