Vad gillar folk här Mirage M1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Vad gillar folk här Mirage M1

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 18:25

Hej hej.

Nu ska vi se vad folk här anser om Mirage M1 här på faktiskt.se. Jag vet det inte är sååå överhängande många som hört dom. Dom finns ju inte hemma hos alla direkt då dom ändå var rätt dyra på sin tid. Dom mindre modellerna var klart mer ute hos folk runt om o lirade....

Så får väl ta in alla mirage modellerna i M serien då. M1--M3-- Samt M5... Sedan blir den mindre nog FÖR stor skillnad mot dom andra tre större modellerna..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-29 18:27

De når inte ens upp till fotknölarna på piP och den diffusa ljudbilden på vokalmusik är katastrof! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-08-29 18:54

Hummmmm, den var usel .....Rydberg!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 18:55

Rydberg skrev:De når inte ens upp till fotknölarna på piP och den diffusa ljudbilden på vokalmusik är katastrof! 8)

:lol: :lol: :lol:

Har du hört M1?

Och vad spelades dom med för elektronik? Bör vara väldigt lätt att minnas eftersom dom inte direkt står hemma hos varenda en med stereo...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-29 19:02

Draken skrev:Hummmmm, den var usel .....Rydberg!
Usel? 8O Det är ju humor på högsta nivå! 8)

Mayro jag har aldrig hört de där M1 däremot har jag kollat på broschyren en gång :lol: Det närmaste jag hört dem är Mirage 1295is, en annan bipolärhögtalare, den var ingen höjdare (vilket säkert har med den konstiga utstrålningen att göra)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-08-29 19:03

Då..... va den bra!!!!!!!!!!!!!!!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-29 19:07

Jag hörde en gång M3 i Trollhättan (vad hette nu affären?). Det var en upplevelse.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 19:12

M3 kommer jag ihåg rätt väl. Det var många som hade sådana då det begav sig.

Han jag köpte min f.d. Krell av hade ett par M3, Wadia, Teac-cd-drive och lite annat småttågott såsom en mycket fin flygel(!). (han bytte till en då splitterny KSA-200S och sålde sin KST-100 till mig) Kanske hade han M3si, jag kommer inte ihåg.

Han hade ett väldigt stort vardagsrum med tak som gick upp till taknocken.

Där funkade det ganska bra med M3. De hade flera meter till vägg bakom högtalarna. Jag var dock inte alltför förtjust i den oprecisa ljudbilden. Annars lät de där i de rummet ganska okej och "fullrange" och man kan spala ganska starkt, inte jättejättestarkt, men kanske för normala människor fullt tillräckligt, men du å jag är ju icke normala så att säga...

Sedan har jag hört dem hos en snubbe med normalstort vardagsrum, och då lät de verkligen pissdåligt. Ingenting lät någe bra överhuvudtaget. I och med att de strålar precis lika mycket ljud bakåt som framåt, så får man då en mycket stark reflex från väggen bakom dem. I "normala vardagsrum blir de därför helt omöjliga att placera med flera meter luft bakom högtalaren. Kanske hade han M3si, jag kommer inte ihåg.

Mycket olika ljudkvalitet beroende på de rumsakustiska förutsättningarna alltså.

Kanske om man som du är väldigt förjust i "dipolsoundet" så kan det vara något att ha. Eller så lägger man in sig för dipolsjukan så blir man botad efter en kur hos J.L. Beauty Anti-Dipole Sickness Services AB. :D Men jag tycker du borde ha bättre högtalare, jag tror du skulle tröttna på dessa då du är van med "värre".

Jag tycker det är bättre med sådana högtalare som har fysikaliska förutsättningar att spela strålande bra i mycket bra lyssningsrum, samt låter ganska bra i svåra rum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 19:16

:lol: :lol:
rydberg. Jag förstog.. så ingen fara...blev full i garv faktiskt...humor blandad med god ironi sitter som en smäck... :D

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-08-29 19:22

Hej!
Hade under en period M5. Drevs med elektronik från Classe. Tröttnade på den diffusa ljudbilden samt fick aldrig till basen ( blev bumlig, kanske var rummets fel ) :? 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 19:22

JohanL..
Jag har haft flertalet mirage genom åren tidigare... Och har som du hört dom spela förskräckligt kasst.. men även det omvända..
M5 var också lättare att driva.

Jag har numera ett par mirage M1 här såsom "tillsvidareburkar"

Så därför ska det bli skoj att se vad ni har för erfarenheter... 8)

Ska möblera om lite nu här.. återkommer senare...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-29 20:27

Jo, jag har hört M1 i olika rum. Tycker dom "låter" lite likadant på många skivor. Stort och öppet och lättlyssnat. Men saknar dynamik i dom. Är ifs "hornskadad" så jag tycker det mesta låter lite livlöst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 21:04

M1 får man ju hoppas är lite bättre än M3. Så helt knasigt kan det ju inte vara. Men varför sålde du dina Infinity egentligen? Vad jag menar är att dessa M1 inte nödvändigtvis är bättre, eller sämre, mera att de är väl bara lite annorlunda än dina gamla Infinity. Ville du bara ha något nytt, eller ja, varför sålde du de gamla helt enkelt?

Om man finge föreslå ett helgerån. Prova att sätta en absorbent, kudde eller något, över det bakre mellanregistret och diskantelementet. Då "slipper" du mycket av ljudutstrålningen bakåt*. Kanske behöver den tonala balansen justeras ockå med eq.

* Och du slipper att "dipolskadas" ännu mer! :wink: :D

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-08-29 21:09

Är inte Mirage BIpoler?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 21:17

Ja det skulle man kunna säga, Mayro blir numera "bipolskadad"! :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-29 21:54

dimitri skrev:Jag hörde en gång M3 i Trollhättan (vad hette nu affären?). Det var en upplevelse.

HifiPunkten :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 22:08

Ganska länge sedan jag hörde Mirage nu, men på den tiden som det begav sig så tyckte jag inte de nådde upp till magnetostater i renhet och närvaro (typ Magnepan & Apogee) medan de lät bättre i mina öron än elektrostater som Martin Logan. För rund- (eller när till det) strålande högtalare är väl fortfarande mina referenser första omgångens Von Schweikert:ar (VR-4, VR-3).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-29 22:41

Någon som tagit del av den undersökning som ligger bakom just mirage föresten?
Ord som phykoakustik används ju... :lol: :lol:

Det var en kille som också sa att mirage tillsammans med nån annan för MYCKET länge sedan gjort en av dom större undersökningar om ljud som gjorts.. Detta vet jag inget om själv.. Men kanske finns det proffs sökare här som kan finna vad dom gjorde...

För övrigt så har ni fel en del av er.. Att säga dessa är breda utöver en låda.. Det är totalt fel.
:wink:
Desutom går bredden man ÖNSKAR justera via att vinkla dom utåt om man önskar bredare. Och inåt om man vill ha MER fokus samt exakthet...

Väldigt fyndigt faktiskt... :) :)
Jag föredrar att ha dom vinklade direkt med max fokus... Plaseringen är inte sååå kinkig faktisk.. 1 m från bakvägg o dom lirar som gudar....

Det ÄR skillnad mellan dessa o M3 samt M5 kan jag säga.. Det märks att detta ÄR en toppmodel på många sätt.. Dessa är mer "fullrange" vilket är gott....

Infinity såldes för övrigt för ett projekt jag hade i tanken .. detta blev inget av. Så då ville jag inte backa på mina infinity då dom redan var betalda. Så paniken kom här 8O

Därför blev det dessa mirage M1ór... En sak som JAG gillar med dessa m1 utan Si efter är att dom låter mjukare... Jag formligen HATAR då upplösningen skall spelas via diskanten. Diskanten skall endast sätta KONTURERNA på musiken o inget mer. Så tycker jag... :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-30 10:21

Ett tips du kan prova å se om du gillar: Prova att ställ dem med stoooort avstånd till vägen bakom högtalarna. Då kommer du troligtvis att få en ljudbild som är "klarare" och mer definierad. En förvisso egentligen felaktig "trevlig" egenskap kan vara att du kommer att höra ett större djup i ljudbilden som härrör av reflexen i väggen bakom högtalarna, alltså inte inspelningen. Kan låta "trevligt" som sagt.

Men bibehåll lyssningsvinkel på c:a 46 grader (1,18 ggr längre avstånd till högtalarna än mallan dem). Vinkla dem hårt inåt.

Hur vart det? (lite tunga att flytta runt på kan jag tänka mig! :wink: )

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-30 10:57

såga isär högtalaren i två halvor, så får man lätt två högtalare :wink:
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-30 11:40

Efter lysande recensioner av M5, var jag mycket förväntansfull när jag för första gången hörde ett par M1. Kringutrustning var Pioneer Exlusive C7 försteg och 2st M7 biampat. Cd tror jag var PD-95. Tyvärr blev jag grymt besviken. Jag tyckte inte dom var bra på någonting, luddiga, bumliga. Efter ett tag koplades dom mycket billigare svenska Rondo in och dom var chockerande mycket bätre. Trots att dom lät ansträngt och saknade djupbas. Har även senare hört M5 och upplevde samma fenomen hos dom. Jag tror det var min första törn där jag upptäckte att det Hifi & Musik skriver kanske inte alltid är sanning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 13:04

Alexi.

detta var intresant får jag säga. Hörde denna stärkarkombo hos ref audio med liknande resultat. Fast då på infinity. Eller hette dom M5 tro.. Dom där pioneer med trälocken.... M7 var väl modellen efter om jag inte mins totalfel....utan trålocken. :?:

Men hur som helst... Do driver inte sååå bra dessa pioneer´s.... 8)

Mirage har rätt liknande "åsiktsschema" som infinity har man sett. Antingen har man gillat dom som faen.. eller inte alls... Knappt någon är mitt emellan direkt... Det är antingen eller... :)

Jag tror dom flesta som gillat dom har hört dom med bättre anpassad elektronik. Dom gillar STORA slutsteg dessa Mirage...Men MASSOR av effekt... MASSOR... :)

Någon som funnit info om dessa undersökningar dom gjorde föresten??? Torde vara rätt intresant läsning här på faktiskt eftersom man ofta just hänvisar till dyliga saker som blindtest osv.. Säger det INTE av bråklust. Utan just för det ÄR intresanta "växlar" att finna till ofta debaterade saker här... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 14:14

alexi.

Var hörde du föresten Mirage M1 :?: Blev nyfiken. kanske har jag o du hört samma system.... :)

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-08-30 19:24

Vad jag minns från M1 är det mindre superba mellan- och diskant-ljudet. Det är svårt att precisera med ord, men för att uttrycka något, så jag tror inte att det lät bättre än en 1.499kr's golvhögtalare.

Bas och ljudbild var inte något jag brydde mig om efter det...

elektroniken: krell

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 20:02

Jimmy.

Får jag fråga dig vad du spelar själv just nu för högtalare??

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 20:29

Text en kille fixade fram på en annan tråd..Detta är en ren copy...

Lite mirage undersökande ifrån förr... 8)

"In 1971, Ian Paisley first set out to build the absolute best speaker he possibly could. At the time, it was generally unknown what characteristics people preferred in a speaker and produced the most lifelike effect. Frequency response was the most quantifiable, and therefore most trusted, standard of measurement so this seemed a likely starting place for his design. He achieved this with a model that measured flat from30Hz to 20Khz, varying by only +-1/4 db. To his great suprise it sounded terrible!

The Start of Acoustic Research

Ian learned the hard way that engineering a loudspeaker involved substantially more than merely aiming for a flat response. Although this characteristic is undoubtedly vital to accurate, natural music reproduction, it alone is not enough to guarantee good sound. Shortly after Ian’s initial experiments with his own speakers, he joined a group of researchers whose goal was to determine the distinguishing characteristics that people consider important when choosing a speaker. This revolutionary study was conducted at the National Research Council, popularly known as the NRC.

Double blind listening trials tested more than 330 speaker designs with 2000 listeners from a broad demographic spectrum. The extraordinary results of this research were an enormous surprise not only to the industry but also to “audio experts” around the world.

It had always been assumed that listeners had many different preferences for sound but the startling results of the testing showed that 97% of the trial participants consistently selected the performance of a small group of similar sounding speakers as their top choices. What this data revealed was that anyone, regardless of their “audio” inclination and experience, can choose a superior speaker, and secondly, that speaker preference does not depend upon musical tastes.

Based on the results of the NRC’s research, Mirage engineers determined that there were three characteristics common to the speakers that consistently achieved high scores in the listening trials. These characteristics were low distortion, wide bandwidth, and flat response both on and off axis.

Continued Research

Most of these characteristics, such as low distortion and wide bandwidth, can be considered simple common sense. Everyone would want a speaker capable of playing both the highest and lowest frequencies (wide bandwidth), and do this clearly (low distortion). Flat response on and off axis, however, was a bit of a surprise.

Speaker designers of the time went to great lengths to convey the importance of placement of the speaker and listening area. This was done to maximize the listening experience by locking the listener into what was referred to as the “sweet spot”, the one restricted area where music reproduction was at its finest. This effect created a soundstage located between the two speakers. Research showed that the average listener preferred a more realistic soundstage, one that could spread far beyond the speakers, even the room boundaries, to create a musical reproduction truer to the original recording.

Understanding How We Hear

Research proved that in a live musical environment, approximately 30% of what we hear is direct sound while 70% is reflected from walls, ceilings and floors and only reaches our ears a few milliseconds after the direct sound. The human brain uses direct sound for identification and to calculate location, but uses reflected sound to determine musicality and spaciousness, as well as direction. If this reflected sound arrives at our ears with inadequate high frequency content then the reproduced music is identified by the brain as artificial. Ian recognized that a speaker capable of recreating the correct direct to reflected ratio would therefore reproduce sound with far greater realism and faithfulness to the original instrument and environment.

Eventually Ian’s tireless research into acoustics and how we perceive sound allowed him to understand how the brain processes this information. A new set of tests began. At this stage he had already created many speakers that were establishing Mirage as a force in the industry. But his search for the most realistic sound was far from over. Armed with the knowledge that the 30% direct to 70% reflected ratio was vital to a realistic music reproduction, he set out to test exactly how the speakers of the day measured.

Examining Conventional Speakers

Ian’s data showed that a conventional speaker had opposite ratios of direct to reflected sound, or 70% direct and 30% reflected. The realization struck him that such a speaker could not mimic a live performance and conventional designs would not suffice.

A conventional speaker has drivers mounted in the front of the cabinet. If it is capable of creating wide dispersion, it can create a large soundstage but not convince the brain that it is, in fact, listening to a live band as opposed to a recording. This is because most of the sound is coming straight from the drivers, directly to the listener, with very limited reflected sound. He reasoned that rear mounted drivers in a cabinet should boost the reflected sound and much more accurately recreate a realistic effect.

At this stage of speaker evolution a technology existed called dipolar using front and rear drivers though it did not provide the characteristics that Ian sought. Dipole front and rear drivers radiate out of phase, which means that when the front driver ‘pushes” air outwards, the rear driver “pulls” inwards. The drivers are always moving in the same direction, canceling a lot of the speaker’s energy, and drastically reducing its off-axis dispersion. The dispersion pattern of a dipole is often referred to as a “figure 8” pattern, as it resembles two teardrop shapes emanating from the cabinet.

Ian experimented with speakers in a bipolar configuration, where both front and rear drivers operated in phase with each other. The result was a much wider dispersion than a dipolar configuration and a large sound stage that created an unbelieveable convicing live listening experience. Ian's first speaker to contain this technology was the Mirage M-1, which went on to win speaker of the decade by 'The Absolute Sound'. Later, Mirage later coined this technology as OMNIPOLAR, which better explained the true radiation pattern of Ian's invention.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-30 20:50

Varifrån är det citerat/kopierat mayro?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-08-30 21:16

Tjena Mayro, nästan onödigt att fråga här på faktiskt.se va? :lol:

pip med nad förstärkare och ljudkort som källa (datorn är ljudlös, även hårddisken!).

och nej allt är inte lyriskt bra med pip.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-08-30 21:17

Mycket intressant inlägg Mayro.
Kan bara relatera lite granna till min egen rigg (ML). Inte samma sak men lite i den riktningen 8) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 21:53

nagref.

Vet faktisk inte varifrån han fick denna text.. Men att mirage INTE är enbart "påkommet" som många tycks tro står nog rätt klar av denna text att dömma... Maken till grund för sin konstruktion får man nog leta efter skulle jag vilja påstå.. Så ensamma i världen är nog INGEN om att syna hur vi hör saker osv.. Och här torde detta inlägg föda en del tankar om en del saker som påstås om dipoler. bipoler osv.... Tror "man" faktiskt ibland rent kan ha fel ju.... :)

Jimmy.

Trist detta med din upplevelse. Var hörde du dessa M1ór? måste varit i en butik.

calisto...

Som du ser så finns flera "sanningar" där ute ju :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi