Larsen 6 färger (träslag)?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Larsen 6 färger (träslag)?

Inläggav darkg » 2012-10-08 14:32

Plötsligt fick jag för mig att den omsjungna Larsen 6 skulle bli en lika avpassad som överraskande julklapp till min bror. Han har i dag ett par lite hemliga men bra äldre hembyggen från länge sen, tydligt "orto". (Fyra diskanter snett uppåt i all kvadranter, uppåtriktad bas-mellan, en sorts popboxar antar jag).

Vilka utföranden är snyggast? Finns ek?

Jag frågar här för jag antar allmänintresse.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-08 15:10

Man kan få dem i alla utföranden, tom screentryckta folier. Grundutförandena är ju vita, svarta, cherry och lönn. Däröver så kan man, av vad jag förstått, få dem i vilket fanér man vill. De lämnas då till en fanérverkstad, och det blir ju ett pristillägg.

Lönn är väldigt propert och snyggt, vita är inte fy skam heller. Hade jag köpt Larsen så hade jag velat ha dem i pyramidskuret lönnfaner alt flammlönn, schatterat* mot antydan till mörkare grått mot kanterna för att öka lackdjupet i lystern. Högglanspolerade givetvis. Ovandel i svart. Alternativt i mellanmörk blå metallic, ev med blå infärgad klarlack i många lager likt candy-målning av hotrods. Fast blå då. ;)

*Dvs som sk "burst" på gitarrer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-08 15:17

Vee-Eight skrev:Man kan få dem i alla utföranden, tom screentryckta folier. Grundutförandena är ju vita, svarta, cherry och lönn. Däröver så kan man, av vad jag förstått, få dem i vilket fanér man vill. De lämnas då till en fanérverkstad, och det blir ju ett pristillägg.

Lönn är väldigt propert och snyggt, vita är inte fy skam heller. Hade jag köpt Larsen så hade jag velat ha dem i pyramidskuret lönnfaner alt flammlönn, schatterat* mot antydan till mörkare grått mot kanterna för att öka lackdjupet i lystern. Högglanspolerade givetvis. Ovandel i svart. Alternativt i mellanmörk blå metallic, ev med blå infärgad klarlack i många lager likt candy-målning av hotrods. Fast blå då. ;)

Så är det. För en liten extrakostnad (jmfrt med det normala pristillägget för lack) så kan man få dom i valfri NCS-kulör.

Hade jag kunnat välja så som man kan idag så hade jag valt mina L6 i oljad olivfaner.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 23:26

Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:Man kan få dem i alla utföranden, tom screentryckta folier. Grundutförandena är ju vita, svarta, cherry och lönn. Däröver så kan man, av vad jag förstått, få dem i vilket fanér man vill. De lämnas då till en fanérverkstad, och det blir ju ett pristillägg.

Så är det. För en liten extrakostnad (jmfrt med det normala pristillägget för lack) så kan man få dom i valfri NCS-kulör.

Hade jag kunnat välja så som man kan idag så hade jag valt mina L6 i oljad olivfaner.

Får inte konstruktörn själv välja? :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-10-10 20:19

Hm, knepigt att välja åt någon annan. Det blir väl nåt tråkigare misstänker jag :(. Tack för info!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 19:11

Naqref skrev:Hade jag kunnat välja så som man kan idag så hade jag valt mina L6 i oljad olivfaner.

Va trevligt det låter, har du bilder på det fanéret? :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Carlsson Illuminati