Högtalarvinkel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Högtalarvinkel

Inläggav Bill50x » 2012-10-11 22:06

Här pratas det ju om lika olika vinklar beroende på ur vilken synvinkel man ser det :-) Men, en liksidig triangel är väl en rätt vanlig rekommendation.

När jag sitter vid man dator har jag ungefär det dubbla avståndet mellan högtalarna jämfört med lyssningsavståndet. Ändå har jag en "perfekt" mittbild, hör ingenting direkt från högtalarna.

Hur kommer det sig?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-11 22:15

Vad du hör eller inte hör tror i alla fallen ja, att du svarar bästers själver på . . . jmf "jag hör fågelkvitter i bastun" . . . va beror dä på . . typ ? : :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-11 22:23

Laila skrev: "jag hör fågelkvitter i bastun" . . . va beror dä på . . typ ? : :P

Du har bastun placerad för nära holken?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-11 22:27

Exaktemente . . . typ :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-11 23:33

Man kan ofta åstakomma bra ljudbild även med bredare bas på triangeln ifall man vinklar in högtalarna korrekt. Jag har själv så vid datorn.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Högtalarvinkel

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-11 23:34

Bill50x skrev:... hör ingenting direkt från högtalarna.

Hur kommer det sig?

Har du kollat volymen och/eller att dom är inkopplade 8) .

Sorry, men tråden hade väl redan ballat ur... :oops:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Högtalarvinkel

Inläggav DQ-20 » 2012-10-11 23:41

Bill50x skrev:Här pratas det ju om lika olika vinklar beroende på ur vilken synvinkel man ser det :-) Men, en liksidig triangel är väl en rätt vanlig rekommendation.

När jag sitter vid man dator har jag ungefär det dubbla avståndet mellan högtalarna jämfört med lyssningsavståndet. Ändå har jag en "perfekt" mittbild, hör ingenting direkt från högtalarna.

Hur kommer det sig?

/ B

Hur nära sitter du? Om man sitter riktigt nära högtalarna bör man nog även ta hänsyn till huvudets bredd för att räkna ut vilken vinkel högtalarna har i förhållande till öronen.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-10-12 06:26

Bill50x skrev:När jag sitter vid man dator har jag ungefär det dubbla avståndet mellan högtalarna jämfört med lyssningsavståndet. Ändå har jag en "perfekt" mittbild, hör ingenting direkt från högtalarna.

Hur kommer det sig?

Jag tänkte spontant på skillnaden mellan en "mittbild" där du inte hör högtalarna, och en ljudbild med en realistisk återgivning av inspelningstillfället. En bra uppställning av högtalarna ska ju inte bara tillåta att de "försvinner", utan inspelade ljudkällor ska kunna projiceras i ljudbilden och ambiensen ska återges korrekt.

Så frågan är om du med din breda högtalaruppställning har en lyssning som liknar den med hörlurar; en nästan "binaural" lyssning där högtalarna visserligen försvinner, men där ludbilden egentligen inte är speciellt lik inspelningstillfället.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-12 09:04

Mitt skrivbord är 58 cm djupt och jag sitter väl med huvudet typ 20 cm från skrivbordskanten. Högtalarna står ca en meter från varandra och är inte invinklade.

Jag har en bred ljudbild som inte alls är oäven. Ibland känns det tom att det kommer ljud utanför högtalarna, speciellt då från tv/film med naturliga ljud. Någon hörlurskänsla är det inte frågan om.

Det är lite som jag hade de stora elektrostatiska panelerna hemma, de stod mycket brett isär och inte heller de invinklade. Det hördes inget direkt från panelerna utan det kändes som om allt ljud kom från bakom högtalarna och med en bred ljudbild. Tyvärr var ljudet i övrigt oinspirerande...

Men, det verkar som om det inte finns någon regel för hur högtalarna ska placeras utan att det får avgöras från fall till fall. Jag har testat att flytta högtalarna från delvis bakom skärmen (en 30") till ytterkanten på skrivbordet (145 cm) men har alltså fastnat för ca 1 meter cc. Och det är skäligen enkla/billiga talare (Creative T-20) så därav min förvåning över hur pass bra det låter :-)

/ B

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2012-10-12 09:47

Jag föredrar oftast att sitta lite närmare än 1:18, dvs närmare en liksidig triangel. Även om det kanske inte är korrekt, så blir närvarokänslan oftast lite bättre tycker jag.
Tydligaste nackdelen är väl att lyssningspositionen blir mera känslig i sidled. Men vad gör det när jag lyssnar själv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-12 09:51

Har också överbrett mellan högtalarna vid den ena stationära datorn. Blir ju så om man har två 24-tummsskärmar brevid varandra. Någon vidare ljudbild som efterliknar verkligheten blir det knappast tal om men mittintryck finns och det låter någorlunda bra. Någon kvalificerad lyssning gör jag där. Då blir det snarare huvudanläggningen, TV:n med externa högtalare eller via hörlurar lite varstans i huset.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:45

Bill50x skrev:Mitt skrivbord är 58 cm djupt och jag sitter väl med huvudet typ 20 cm från skrivbordskanten. Högtalarna står ca en meter från varandra och är inte invinklade.

Lägg hakan mot skrivbordet, men med en SD-kudde emellan, så torde saken vara biff. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi