Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Claes skrev:Jag föreslår att ni som överväger att besvara min fråga bortser från Stiftelsen Stig Carlsson och i stället betraktar frågan som ställd utifrån att det på marknaden skulle finnas Carlssonhögtalare av en eller flera modeller Stig personligen konstruerade.
Claes skrev:Hej Vee-Eight!
Ditt svar får mig att inse att min fråga kan uppfattas annorlunda än jag avsåg. Jag menade inte att dra igång en diskussion om Stiftelsen Stig Carlsson eller spekulationer om vad de framdeles kan komma att göra eller inte göra. Skälet till att jag nämnde dem var i stället att de föreföll ligga närmast till hands för en eventuell nytillverkning.
Möjligen skulle det behövas ytterligare en enkät för att särskilja diskussioner om Stiftelsen Stig Carlsson från denna fråga.
Jag föreslår att ni som överväger att besvara min fråga bortser från Stiftelsen Stig Carlsson och i stället betraktar frågan som ställd utifrån att det på marknaden skulle finnas Carlssonhögtalare av en eller flera modeller Stig personligen konstruerade.
Claes skrev:Hej hifikg!
Jag har ingen aning om vad 52:orna skulle kosta nytillverkade i dag. Däremot vet jag att prisskillnaden var stor mellan 50 och 52. Jag diskuterade detta ganska ingående med Stig bland annat i samband med att vi utvärderade en ny version av 50:orna då vi jämförde dem med 52:orna.
Ur mitt perspektiv skulle jag dock vara mest intresserad av en absolut spjutspetsversion av de modeller som eventuellt skulle komma att nytillverkas. Därmed skulle priset kännas mindre intressant så länge det inte handlar om helt vansinniga nivåer. Frågan blir då var gränsen för vansinniga nivåer går ...
paa skrev:En liknande fråga har ju ställts här förut:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 371#275371
men det gav ju tyvärr inget den gången.
avr7000 skrev:paa skrev:En liknande fråga har ju ställts här förut:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 371#275371
men det gav ju tyvärr inget den gången.
Det som IÖ och SSC ville göra i den tråden har vi ju sedan själva gjort två gånger här på faktiskt.se och det är nu 35 nya par OA51 i omlopp.
Det går om man vill
paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?
petersteindl skrev:Jag tror resultatet blir beroende på vad man har för målsättning med projektet.
Är det för att göra något i brist på annat? Är det för att få lite fler förfrågan på högtalarelement som man ändå tar fram för annat ändamål? Är det för att man vill ära Stig Carlsson eller är det för att ära den nye befintlige konstruktören? Är det för att man vill skapa sysselsättning? Är det för att man vill ge inkomster för SSCs överlevnad? Se det bara som en rad frågor som ändock kan svaras på.
Ändamålet är som jag ser det den springande punkten med vilken motivation högtalarna kommer färdigställas och det kommer prägla resultatet och det borde vara resultatet som är viktigast.
Kommer den nye konstruktören att anse att dessa högtalare blir det bästa han kan prestera och därmed kommer de låta bättre än allt vad konstuktören tidigare någonsin presterat oavsett prisklass och filosofi? Om inte, varför i så fall inte?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster