En materialfråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

En materialfråga

Inläggav eljulio » 2012-10-15 08:01

Hej,

Hur fungerar ljudvågor?

Om jag har placerar en fotoutskrift i "vepamaterial" framför en absorbent såsom INO-skum. Påverkar det skummets verkan på något sätt?. Vepamaterialet kan sannolikt jämföras med kvalitén i "roll ups".

Mvh

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: En materialfråga

Inläggav Kronkan » 2012-10-15 15:15

eljulio skrev:Hej,

Hur fungerar ljudvågor?

Om jag har placerar en fotoutskrift i "vepamaterial" framför en absorbent såsom INO-skum. Påverkar det skummets verkan på något sätt?. Vepamaterialet kan sannolikt jämföras med kvalitén i "roll ups".

Mvh

Ja, det riskerar påverka. Så förstår jag din fråga. Ett absorberande material såsom INO-skum äter ljudvågens energi genom friktion. Vågen skall in i materialet Fungerar bäst om det därmed är ett genomsläpplig ytmaterial. Så det beror ju delvis på vad det är för "vepamaterial" och hur genomsläppligt det är. En del av vågen kommer dock att gå igenom även vid ett relativt tätt material.
Men det påverkar då säkert hur olika frekvenser dämpas.

Uppfattar jag det rätt om "roll ups" är relativt tätt.

Så tänker jag mig det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-15 15:21

Testa att blåsa genom materialet. Går luften lätt igenom är det ofta tillräckligt öppet för att skumabsorbenten ska fungera bra. Det är också därför man brukar rekommendera tyg för högtalarfronter framför absorbenter.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-15 15:28

Brukar inte vara riktigt samma material i vepor som i roll-ups. Notera ordvalet brukar. Roll-ups görs ofta i laminerat papper alt. en polymerblandning. Detta för att nå godkänd printkvalite, framförallt för att den står nära betraktaren. Vepor beroende på storlek printas på tyg och ibland hyfsat stormaskiga tyger där effekten skulle påverka mindre.

Det är såklart en balansgång mellan print och ljud. Din leverantör borde kunna svara mer exakt inkl. fysiskt prov.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Generellt om hifi