Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
17
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 87

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Inläggav avr7000 » 2012-10-14 18:58

Claes skrev:Hej!

Vare sig grunden är teknikhistoria, hi-fi-intresse eller en särskild lockelse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade intresserar det mig vad du tänker.

PS
Tillägg om trådfrågans avgränsning efter värdefulla synpunkter från Vee-Eight

Denna fråga handlar uteslutande om högtalarmodeller Stig Carlsson konstruerade, blev färdig med och som tillverkades och såldes på marknaden.

Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden. Ej heller handlar den om högtalarmodeller som konstruerats efter Stig Carlsson tragiska bortgång.

Detta PS är uteslutande skrivet i förtydligande syfte i förhoppning om att det inte uppfattas som mästrande eller något annat negativt. Jag har ställt denna fråga därför att den utifrån beskriva förutsättningar intresserar mig mycket.

Hej Claes.

Jag är lite nyfiken och därför ställer jag frågan:

I egenskap av vad/vem ställer du denna fråga?

Claes, Studio Blue, som haft ett gott öga till t ex OA50.2 och rekommenderat den till kursdeltagare...?

Claes, vän/bekant till Stig Carlsson...?

Claes, LTS, som ser en möjlighet att via LTS ge Stig till folket igen (typ LTS högtalare)...?

Claes, privatpersonen...?

Claes, annat eller en kombination av något...?

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-14 19:28

PS
Under tiden jag skrev detta inlägg har flera lagt in ytterligare dito. Jag väljer ändå att lägga ut detta och ska försöka hinna besvara övriga inlägg om jag tror mig ha något att tillföra.

Hej alla och tack för intressanta kommentarer!

Min enkät handlade ursprungligen bara om mitt personligt egocentriska intresse av de högtalare Stig konstruerade och som tillverkats och sålts på marknaden. Nu inser jag att flera av dessa modeller utgjort en så stor lockelse för många att man i brist på tillgängliga högtalare på marknaden löst behoven på andra sätt; och det möjligen i sådan utsträckning att en eventuell nytillverkning därmed fått en mindre potentiell kundbas.

En svårutredd delfråga är i vilken utsträckning man kan förmoda att Stigs konstruktioner är konkurenskraftiga i dag för kunder som inte har historien och eventuell nostalgi som plusvärden för högtalarna.

Hur som helst tycker jag det är rörande att så många uppskattar ett stort antal av de olika Carlssonmodellerna och att denna uppskattning även lett till konkret byggande och modifierande.

Vee-Eight, bortsett från att jag inte kände till omfattningen av varianterna av självbyggarmöjligheter för ett antal av Stigs konstruktioner så var grundskälet till min fråga mest en önskan att få veta om det finns intresse av att Carlssonhögtalarna (vissa av dem) ska kunna köpas färdiga.

Jag håller med om att det skulle vara inspirerande med OA-12 på marknaden. Vad gäller OA-2212 intresserar den mig mest konceptuellt. Du nämner också de klassiska träslagen som jag liksom du tror spelar roll för folks potentiella intresse. Personligen tror jag dock att jag skulle föredra en 2212:a vit; bortsett från att just den modellen inte tillhör dem som intresserar mig mest.

Peter, jag syftade inte på någon specifik modell men de modeller jag personligen är mest intresserad av är OD-11, OA-12, OA-116 och OA-52. Det är jag som person som är intresserad och därför startade denna tråd.

OA-5-MMX var och är som du vet ett självbyggarprojekt och det är förstås positivt att konstruktionen finns och kan glädja många självbyggare. För min egen del är jag dock ointresserad av självbyggarprojekt framför allt beroende på kompetensbrist och tidsbrist. Därför handlar denna tråd om professionellt tillverkade högtalare som säljs i komplett färdigt skick.

Från en mer allmän utgångspunkt tycker jag dock att det är roligt att många vill syssla med självbyggeri av olika slag inom hi-fi-området. Jag tror att ju fler som vill göra så mycket som möjligt med hi-fi som gemensam röd tråd, desto större chans att vi tillsammans ska lyckas föra upp hi-fi på dagordningen även utanför våra egna kretsar. Det kämpar jag för både som privatperson, ordförande i Ljudtekniska Sällskapet och i min professionella gärning vid Studio Blue.

avr7000, Stefan, jag visste inte att omfattningen av självbyggeriet var så stort. Att du själv redan köpt tre par OA-51 säger ju en hel del om ditt intresse :). Jättekul även om jag personligen inte är särskilt intresserad av den modellen.

Lennartj, du resonerar som jag tror att det finns skäl att göra om man är intresserad av nytillverkning av Carlssonhögtalare. Själv är jag knappast kompetent nog att avgöra vilka modeller som kan förmodas anses ha kommersiellt önskvärda egenskaper, men med det skrivet som grund tänker jag som du att OD-11 är intressant även ur denna synvinkel.

Schmutziger, din tanke att Kolboxen har ett berättigande för sin design aktualiserar frågan om Carlssonhögtalarna är så märkesmässigt tunga att de kan förmodas ha kommersiell potential mer eller mindre bortsett från sina ljudmässiga kvaliteter. Personligen är jag mycket intresserad av design och heminredning och har under senare år allt mer tillåtit mig att låta detta relativt nya intresse i allt högre utsträckning komma att överlappa mitt betydligt äldre hi-fi-intresse.

Du tar också upp två alternativa OD-11 för 5 000 respektive 30 000 kronor. Självklart har du en poäng här och sannolikt spelar priset roll. Även den som har råd att betala 30 000 kronor torde påverkas av faktorer som prisvärdhet, rykte och specifika konkurerande alternativ. Sedan finns ju också höga priser som potentiellt intressehöjande enligt principen att något dyrt rimligen också måste vara mer eller mindre bra.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-14 19:39

de 35 par oa51 vi tog fram och sålde var med något undantag alla lackerade hos lackerare .... man kunde oxå få dem helt färdigbyggda av John Larsen, vilket skedde med ett antal av paren ...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-14 20:08

petersteindl skrev:Jag tror resultatet blir beroende på vad man har för målsättning med projektet.

Är det för att göra något i brist på annat? Är det för att få lite fler förfrågan på högtalarelement som man ändå tar fram för annat ändamål? Är det för att man vill ära Stig Carlsson eller är det för att ära den nye befintlige konstruktören? Är det för att man vill skapa sysselsättning? Är det för att man vill ge inkomster för SSCs överlevnad? Se det bara som en rad frågor som ändock kan svaras på.

Ändamålet är som jag ser det den springande punkten med vilken motivation högtalarna kommer färdigställas och det kommer prägla resultatet och det borde vara resultatet som är viktigast.

Kommer den nye konstruktören att anse att dessa högtalare blir det bästa han kan prestera och därmed kommer de låta bättre än allt vad konstuktören tidigare någonsin presterat oavsett prisklass och filosofi? Om inte, varför i så fall inte?

Mvh
Peter

Välljud åt folket trodde jag var målsättningen. Eller hoppades. Det var alldeles för få som begrep sig på t ex OA52 på den tiden det begav sig. En bättre marknadsföring borde få upp öronen på folk runt hela världen och resultera i att många fler får njuta av musik på riktigt. Det unnar jag mina medmänniskor. Fast det kanske inte var det som var tanken, men även om det finns baktankar så skulle det bli en bieffekt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-14 20:25

Oa52 spelar fortfarande ifrån det mesta i vanliga rum, det behövs inte ens något uppgraderande för det. Håller med, den har inte fått sina full minutes of fame än.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-14 20:31

PappaBas, MMX konstruerades inte av Stig och är dessutom en självbyggarhögtalare varför den inte intresserar mig särskilt mycket. Den ingår därmed inte bland de modeller jag frågade om.

Nattlorden, av en händelse prickade du in de modeller som intresserar mig mest samtidigt som du dessutom la till OA-51 och trevägaren :).

Ragnwald, du går in på immaterialrätt och mönsterskydd vilket du verkar veta mer än jag om. Självklart inser jag att om det skulle bli aktuellt för någon att ta upp tillverkningen av Stigs konstruktioner så skulle detta aktualiseras.

Jocke, jag håller verkligen med dig om att det inte är fel att försöka föra Stigs arv vidare genom utveckling. Hur det kan och bör göras finns det uppenbarligen delade meningar om. Som vanligt tänker jag att antagonism och negativ ryktesspridning riskerar att skada alla inblandade. Konstruktivt samarbete i öppenhjärtigt samförstånd tilltalar mig mer.

Peter, kanske vet du mer än jag i skrivande stund med anledning av att du skriver ”projektet”. Jag har ställt trådfrågan utan kännedom om något ”projekt” i sammanhanget och utan att själv ha några tankar på inblandning i något ”projekt”. Frågorna du ställer kan dock förstås vara intressanta att diskutera.

Du ställer en märklig fråga om ”den nye konstruktören”, nämligen om högtalarna kan förväntas bli det bästa han kan prestera oavsett prisklass och filosofi. Därmed ger du intryck av att underförstå att det kan vara relevant att jämföra två olika konstruktioner med väsensskilda ekonomiska förutsättningar. Kanske missförstår jag dig.

Bill50x, du frågar varför man skulle vilja lansera uppgraderade Carlssonhögtalare utanför dagens entusiaster. Så vitt jag känner till vill ”man” i princip inte det; det vill säga ingen gör det i dagsläget. Sedan skulle det i och för sig kunna finnas en eller flera som skulle vilja göra det men som av olika skäl inte kan.

Jag är intresserad av att få veta om det finns intresse av att Stigs konstruktioner tillverkas och säljs i uppdaterade versioner i dag. Det kan finnas många olika skäl till att önska att så skulle vara fallet. Går jag till Stig som person var hans ambition att möjliggöra för ett stort antal musikälskare att i sin hemmiljö kunna njuta av välåtergiven musik.

Avr7000 – Hej igen Stefan! Jag ställer min trådfråga av personligt intresse. Jag har svårt att själv känna mig säker på hur blandningen av mina privata intressefaktorer ser ut men följande spelar roll.
Teknikhistoria
Hi-fi-historia
Carlssonnostalgi med prägling då hi-fi var som störst och Stig en av de störste
Personlig vänskap med Stig
Samarbete med Stig om akustik med fokus på de tidiga reflexerna
Personlig uppskattning av vissa Carlssonhögtalare

Det du skriver om att det framställts 35 par OA-51 av vilka flertalet var professionellt lackerade och även kunde fås färdigbyggda kände jag inte till även om jag inte utesluter att John kan ha nämnt det för mig. Hur som helst ger det mig intryck av att det ni gjorde ligger mycket nära det jag frågar om intresse för i min tråd.

Jag ser inget skäl till att här gå in på varför ni inte kunde tillverka och tillgängliggöra fler exemplar och även fler modeller av Stig men tänker direkt att detta har att göra med det som Ragnwald tog upp om rättigheter.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-14 20:41

Claes.. det gör mig glad att du personligen (och i förlängningen då att det förmodligen påverkar din gärning inom StudioBlue och LTS) vurmar för Stig Carlsson och hans skapelser!

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-14 20:58

Claes skrev:Bill50x, du frågar varför man skulle vilja lansera uppgraderade Carlssonhögtalare utanför dagens entusiaster. Så vitt jag känner till vill ”man” i princip inte det; det vill säga ingen gör det i dagsläget. Sedan skulle det i och för sig kunna finnas en eller flera som skulle vilja göra det men som av olika skäl inte kan.

Jag ser det mer ur kommersiell synvinkel. Många gånger hålls hype´n uppe av ett gäng glada entusiaster som jobbar gratis och det finns en aura av mystik runt produkterna eftersom man inte bara kan gå in i en affär och handla. Alla entusiaster håller igång och triggar varandra och på så sätt hålls hjulen rullande.

Men om de som varit behjälpliga att ta fram de 35 materialsatser/lådor till OA51 hade fått anständigt betalt, vad hade då dessa kostat och hur många hade då hoppat på tåget? Och vad händer när dessa är levererade och de 35 glada självbyggarna sitter där med sina färdigbyggda högtalare?

Alltså, det är lätt att blanda ihop en skara entusiasters glöd när det gäller en viss produkt med hur det skulle vara att någorlunda lönsamt lansera samma produkt på den öppna marknaden.

Jag var själv med när Handics satellitmottagningsutrustning gick i graven även om bevekelsegrunden var lite annorlunda. Där missade Handic helt enkelt övergången från entusiasterna, som tyckte det var kul att stå på ett tak och skruva i snöoväder, till den vanlige soffsittande tv-tittaren som ville få fler kanaler.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-14 21:12

Var inte Larsen på gång med en serietillverkning av OA-51 i liten skala, för en massa år sedan.
Blev alla marknadskostnader för stora, eller blev han motarbetat från något håll?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-14 21:19

OA-51 är en så pass komplicerad form att den snarare skulle gjutas i kompositmaterial än byggas i mdf. Kanske mjukt rundade hörn hade gjort den lite mer 2012 utan att förtsöra funktionen värst mycket?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-14 21:22

Ragnwald skrev:Var inte Larsen på gång med en serietillverkning av OA-51 i liten skala, för en massa år sedan.
Blev alla marknadskostnader för stora, eller blev han motarbetat från något håll?

Den (.4) blev väl helt enkelt för dyr och för kass.

Nu kan man ju få sig OA-51 (.3, LE eller LE2) färdigbyggda via John för samma summa som ett par Larsen 6.2 kostar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-14 21:32

Oj, jag har ingen koll tydligen. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-14 21:32

hifikg skrev:Skulle mina 52:or gå upp i rök skulle jag absolut sikta in mig på nya 52:or, nytillverkade eller original kan nog kvitta. Gissar att nytillverkade 52:or skulle kosta lite mer nu än när det begav sig. Eller kanske inte, om man tar hänsyn till prisutvecklingen. Vad kan man tro att ett nytillverkat par skulle kosta?

Ca 25kkr via normala kanaler och i serier om minst 25 par.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-14 21:42

Naqref skrev:Ca 25kkr via normala kanaler och i serier om minst 25 par.

Är normala kanaler att likna vid återförsäljare, som naturligtvis ska ha sitt?

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-14 21:45

Stefan, tack för de vänliga orden och detsamma :)!

Bill50x, kloka ord. Den typen av avvägningar vid produktion som du nämner är förstås helt avgörande för möjligheten till professionell verksamhet om intäkterna ska täcka kostnaderna. Och det måste de förr eller senare så vida det inte handlar om välgörenhet eller någon som har möjlighet att hitta sponsorer som kan skjuta till mellanskillnaden, vilket i praktiken torde vara svårt eller omöjligt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-14 21:59

paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?

Jag är inte så säker på det.
Det beror på vad man eftersträvar.
För några år sedan då Audio Pro Cube i ungefär samma storlek men med just 5 1/4" bas marknadsfördes tog jag med mina nyrenoverade OD11 till "radiohandlaren" bredvid för att jämföra om det är värt möda och pengar att leta upp och renovera fler OD11 eller jag lika gärna kunde köpa nya Audio Pro.

OD11 kopplades in i högtalarväxeln på lika villkor som Audio Pro och ett 20-tal andra par högtalare i prisläge 2'-20' kr.

Audio Pro spelade visserligen en halv oktav oktav djupare, men hade lägre verkningsgrad, luddigare återgivning och matt diskant.
Det var först ett par Focal-högtalare för 7' och flera från 10' som kunde matcha OD11 generellt (enligt min subjektiva bedömning)!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-14 22:00

Som jag ser det står och faller frågeställningen med vad som avses som "modernare versioner". Är det något som ska vara strukturellt bakåtkompatibelt? Är det principiellt? Är det stereokomptibelt?

Alla 50 och 60-talarna är optimerade för mono och har för livlig utstrålning för att lämpa sig för stereofoniskt bruk. De är därför redan ersatta med modernare versioner. Då 70-talarna. Det gör ju att de omodernare varianterna genast faller utanför. 70-talarna avfärdade Stig som ett sidospår och ett avslutat kapitel och är ersatta med 80-talarna. OA-12s modernare version heter då OA-50 och OA-14s heter OA-52. Dessa går med samma argument som ovan bort. Då finns kvar:
OD-11
OA-116
OA-2212
OA-50
OA-51
OA-52

Av dessa så är de tre första lite för suboptimalt designade om man ska använda samma lådvolymer och elementstorlekar för att vara intressanta. OA-116 och OA-2212 är dessutom konceptuellt ersatta med 80-talarna även om de inte når upp till samma ljudtryck.

En OD-11 skulle kunna vara intressant om den görs så som paa skriver men då har vi något helt annat än en moderniserad version. Då har vi en ny version.

OA-50 lever vidare i Larsen 4(.2) och OA-52 är ersatt med Larsen 6(.2).

OA-2212 är i princip ersatt med Larsen 8.
OA-116 faller lite mellan stolarna. Den är ju märkligast konstruerad om man önskar en kapabel högtalare med djup bas. Den överträffas av både OA-52 och Larsen 6(.2).

Den enda av högtalarna som är tillräckligt modern och unik är då OA-51 och den har ju redan nyproducerats i motsvarande skick som när den var ny (men med modernare element och filter). Frågan känns därför som något obsolet.

Tycker jag.

Detta är utanför frågeställningen men ändå relevant. Om man vurmar för det Stig ville göra och åstadkomma så kan man glömma allt före 1980. Det vore en mycket hedervärdare uppgift att försöka färdigställa två- och trevägaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-14 22:00

Ragnwald skrev:
Naqref skrev:Ca 25kkr via normala kanaler och i serier om minst 25 par.

Är normala kanaler att likna vid återförsäljare, som naturligtvis ska ha sitt?

Ja.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-14 22:05

lennartj skrev:
paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?

Jag är inte så säker på det.
Det beror på vad man eftersträvar.
För några år sedan då Audio Pro Cube i ungefär samma storlek men med just 5 1/4" bas marknadsfördes tog jag med mina nyrenoverade OD11 till "radiohandlaren" bredvid för att jämföra om det är värt möda och pengar att leta upp och renovera fler OD11 eller jag lika gärna kunde köpa nya Audio Pro.

OD11 kopplades in i högtalarväxeln på lika villkor som Audio Pro och ett 20-tal andra par högtalare i prisläge 2'-20' kr.

Audio Pro spelade visserligen en halv oktav oktav djupare, men hade lägre verkningsgrad, luddigare återgivning och matt diskant.
Det var först ett par Focal-högtalare för 7' och flera från 10' som kunde matcha OD11 generellt (enligt min subjektiva bedömning)!

Man får skilja på implementation och implementation. Det finns inget i den information du ger som utesluter att man kan konstruera en OD-11-liknande högtalare bättre med en 5.25" än med en 6.5". Audio-Pro Cube var dessutom en betydligt billigare högtalare än OD-11 kompenserat för inflationen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-14 23:14

Naqref skrev:Som jag ser det står och faller frågeställningen med vad som avses som "modernare versioner". Är det något som ska vara strukturellt bakåtkompatibelt? Är det principiellt? Är det stereokomptibelt?

Alla 50 och 60-talarna är optimerade för mono och har för livlig utstrålning för att lämpa sig för stereofoniskt bruk. De är därför redan ersatta med modernare versioner. Då 70-talarna. Det gör ju att de omodernare varianterna genast faller utanför. 70-talarna avfärdade Stig som ett sidospår och ett avslutat kapitel och är ersatta med 80-talarna. OA-12s modernare version heter då OA-50 och OA-14s heter OA-52. Dessa går med samma argument som ovan bort. Då finns kvar:
OD-11
OA-116
OA-2212
OA-50
OA-51
OA-52

Av dessa så är de tre första lite för suboptimalt designade om man ska använda samma lådvolymer och elementstorlekar för att vara intressanta. OA-116 och OA-2212 är dessutom konceptuellt ersatta med 80-talarna även om de inte når upp till samma ljudtryck.

En OD-11 skulle kunna vara intressant om den görs så som paa skriver men då har vi något helt annat än en moderniserad version. Då har vi en ny version.

OA-50 lever vidare i Larsen 4(.2) och OA-52 är ersatt med Larsen 6(.2).

OA-2212 är i princip ersatt med Larsen 8.
OA-116 faller lite mellan stolarna. Den är ju märkligast konstruerad om man önskar en kapabel högtalare med djup bas. Den överträffas av både OA-52 och Larsen 6(.2).

Den enda av högtalarna som är tillräckligt modern och unik är då OA-51 och den har ju redan nyproducerats i motsvarande skick som när den var ny (men med modernare element och filter). Frågan känns därför som något obsolet.

Tycker jag.

Detta är utanför frågeställningen men ändå relevant. Om man vurmar för det Stig ville göra och åstadkomma så kan man glömma allt före 1980. Det vore en mycket hedervärdare uppgift att försöka färdigställa två- och trevägaren.

Jo, Larsen ska ha all heder för att ha förvaltat OA-principen på ett bra sätt. Inte tu tal om det. Och har jag fattat rätt så är väl inte du helt oskyldig heller. På Sheraton lät det riktigt bra, dvs som hemma, i ett rum och det var hos Peter o hans ägg. Lät väldigt likt mina 52:or o det e nog det bästa omdöme jag kan ge högtalare i "normala" prisklasser. Det fanns ett par anläggningar som knäckte totalt, men då handlade det om sjusiffriga belopp och krav på stora, riktigt stora, lyssningsrum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-14 23:24

Naqref skrev:Audio-Pro Cube var dessutom en betydligt billigare högtalare än OD-11 kompenserat för inflationen.

Jag betalade 495 spänn för OD-11, fast det kan ha varit per styck. Låter det rimligt? Bör ha varit kring 77-78. Vad kostade Cube?

Användarvisningsbild
lennartj

OD11

Inläggav lennartj » 2012-10-15 02:13

hifikg skrev:
Naqref skrev:Audio-Pro Cube var dessutom en betydligt billigare högtalare än OD-11 kompenserat för inflationen.

Jag betalade 495 spänn för OD-11, fast det kan ha varit per styck. Låter det rimligt? Bör ha varit kring 77-78. Vad kostade Cube?

495 kr måste ha varit styckepris. I HiFi-Handboken 1975 kostade de 1100 kr/par. 1989 köpte jag ett par begagnade OD11 (som jag givetvis blev tvungen attt renovera efter några år) för 600 kr till mina föräldrar.
AudioPro Cube kostade ca 2000 kr/par för några år sedan.
Det intressanta för mig var snarare jämförelsen mellan mina OD11 med B65 och CT62 och de övriga högtalarna i förmågan att återge musik med både liv och driv samtidigt med detaljrikedom och homogenitet.

Jag är mycket nyfiken på till vilket pris OD11 skulle kunna säljas till kund med motsvarande högtalarelement som i mina. Max. 5000 kr/par hoppas jag.
De 5 1/4" högtalare som brukar förekomma i högtalare omkring eller under den nivån tycker jag att har för lite "knuff". De kan lättare avstämmas för att gå djupare i basen, med då tycker tycker jag att man förlorar för mycket verkningsgrad. Därför förordar jag att 6 1/2" baselement bibehålls för mer "drag under galoscherna", och för tanken att det är Stigs konstruktioner som ska reproduceras och inte några nykonstruktioner.
Ibland kan det rent av vara en fördel att en högtalare som inte går så djupt i basen. Vill man ha ett kapablare basregister är det lätt löst med något som inte existerade när OD11 togs fram, nämligen subwoofer.

Det finns 5 1/4" baselement som inte har de begränsningar jag nämnt, nämligen det element som Peter Steindl tagit fram till sina ägg. Till det kan delningsfiltret behöva höjas i kvalitetsnivå också.

Då tror jag vi fantiserar om en super OD11 och en prisnivå uppåt 25.000 kr/par och då är kuben uppe och konkurrerar med de redan nämnda äggalvorna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-15 12:39

Tror knappast man behöver komma i närheten av 25kkr. Elementen kostar inte så mycket och det är snarare försäljningskanaler som kommer att göra hur mycket den kostar i slutändan. Man kan ju kolla på denna:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 42#1404342
800 pund med marginaler i tre led och med element som motsvarar de i äggen. Bortsett från diskanterna då.

Man kan nog landa på 6kkr om man kör med direktförsäljning. Fast även det är ju lite mycket för en högtalare som inte var Ortoakustisk kan jag tycka. OM det nu var Stigs konstruktioner man var intresserad av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-15 12:51

Naqref skrev:Man kan nog landa på 6kkr om man kör med direktförsäljning. Fast även det är ju lite mycket för en högtalare som inte var Ortoakustisk kan jag tycka. OM det nu var Stigs konstruktioner man var intresserad av.

Smutt, lättplacerad, relativt hög förmodad WAF... och kan man få till ett konkurrenskraftig klass på ljudet - vad förhindrar säljframgång oavsett om man är Stig-fantast eller inte?

Den OD-11 jag hörde med (tror jag) uppgraderade element var ganska bra haksläpp på. Inte riktigt lika stort haksläpp som OA-12, men likfullt...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-15 19:22

OD-11 lät så bra att det med all sannolikhet var de som blev upprinnelsen till OA-50 och OA-52.
Wille Liliehöök älskade dem på den tiden. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-15 21:43

Om ni tjötar så skall jag rodda ihop ett gruppköp där jag tar fram exakta cloner/kopior på OA52.3 eller OA52.LE. kompletta lackerade monterade... bara att tuta och köra.

Pris typ 19000 kr inkl moms (de kostade 19000 när de lades ner 2007)

Har hittat lite restlager så att man om man är snabb och lägger vantarna på detta till o med skulle kunna köra aluminiumdiskanterna och få dem i OA52.2 utförande.

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-15 21:48

Vet inte varför man ska hålla på att stampa i det gamla...? Är det inte större heder åt Stig med den utveckling som faktiskt skett?^^

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-15 22:13

Jocke skrev:Vet inte varför man ska hålla på att stampa i det gamla...? Är det inte större heder åt Stig med den utveckling som faktiskt skett?^^

Ja och nej. Stig upplevde väl bara .2-uppgraderingen, och det har ju visat sig att folk föredrar olika. Isf borde det vara upp till var och en att välja. Tycker jag. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-15 22:17

Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben. :)

De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-15 22:38

Ja svaret på frågan tycker jag är uppenbart? AVR7000 och Naqref har gjort mer än några andra för att hålla intresset uppe och faktiskt kunnat erbjuda entusiaster Carlssonhögtalare?
Vore klädsamt för SSC och andra som anser sig företräda Stig Carlssons minne att kanske officiellt erkänna det?

Äggmannen är inte glömd men hans verk är ju inte ute till försäljning än.
Senast redigerad av PappaBas 2012-10-15 22:43, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati