PS
Under tiden jag skrev detta inlägg har flera lagt in ytterligare dito. Jag väljer ändå att lägga ut detta och ska försöka hinna besvara övriga inlägg om jag tror mig ha något att tillföra.
Hej alla och tack för intressanta kommentarer!
Min enkät handlade ursprungligen bara om mitt personligt egocentriska intresse av de högtalare Stig konstruerade och som tillverkats och sålts på marknaden. Nu inser jag att flera av dessa modeller utgjort en så stor lockelse för många att man i brist på tillgängliga högtalare på marknaden löst behoven på andra sätt; och det möjligen i sådan utsträckning att en eventuell nytillverkning därmed fått en mindre potentiell kundbas.
En svårutredd delfråga är i vilken utsträckning man kan förmoda att Stigs konstruktioner är konkurenskraftiga i dag för kunder som inte har historien och eventuell nostalgi som plusvärden för högtalarna.
Hur som helst tycker jag det är rörande att så många uppskattar ett stort antal av de olika Carlssonmodellerna och att denna uppskattning även lett till konkret byggande och modifierande.
Vee-Eight, bortsett från att jag inte kände till omfattningen av varianterna av självbyggarmöjligheter för ett antal av Stigs konstruktioner så var grundskälet till min fråga mest en önskan att få veta om det finns intresse av att Carlssonhögtalarna (vissa av dem) ska kunna köpas färdiga.
Jag håller med om att det skulle vara inspirerande med OA-12 på marknaden. Vad gäller OA-2212 intresserar den mig mest konceptuellt. Du nämner också de klassiska träslagen som jag liksom du tror spelar roll för folks potentiella intresse. Personligen tror jag dock att jag skulle föredra en 2212:a vit; bortsett från att just den modellen inte tillhör dem som intresserar mig mest.
Peter, jag syftade inte på någon specifik modell men de modeller jag personligen är mest intresserad av är OD-11, OA-12, OA-116 och OA-52. Det är jag som person som är intresserad och därför startade denna tråd.
OA-5-MMX var och är som du vet ett självbyggarprojekt och det är förstås positivt att konstruktionen finns och kan glädja många självbyggare. För min egen del är jag dock ointresserad av självbyggarprojekt framför allt beroende på kompetensbrist och tidsbrist. Därför handlar denna tråd om professionellt tillverkade högtalare som säljs i komplett färdigt skick.
Från en mer allmän utgångspunkt tycker jag dock att det är roligt att många vill syssla med självbyggeri av olika slag inom hi-fi-området. Jag tror att ju fler som vill göra så mycket som möjligt med hi-fi som gemensam röd tråd, desto större chans att vi tillsammans ska lyckas föra upp hi-fi på dagordningen även utanför våra egna kretsar. Det kämpar jag för både som privatperson, ordförande i Ljudtekniska Sällskapet och i min professionella gärning vid Studio Blue.
avr7000, Stefan, jag visste inte att omfattningen av självbyggeriet var så stort. Att du själv redan köpt tre par OA-51 säger ju en hel del om ditt intresse

. Jättekul även om jag personligen inte är särskilt intresserad av den modellen.
Lennartj, du resonerar som jag tror att det finns skäl att göra om man är intresserad av nytillverkning av Carlssonhögtalare. Själv är jag knappast kompetent nog att avgöra vilka modeller som kan förmodas anses ha kommersiellt önskvärda egenskaper, men med det skrivet som grund tänker jag som du att OD-11 är intressant även ur denna synvinkel.
Schmutziger, din tanke att Kolboxen har ett berättigande för sin design aktualiserar frågan om Carlssonhögtalarna är så märkesmässigt tunga att de kan förmodas ha kommersiell potential mer eller mindre bortsett från sina ljudmässiga kvaliteter. Personligen är jag mycket intresserad av design och heminredning och har under senare år allt mer tillåtit mig att låta detta relativt nya intresse i allt högre utsträckning komma att överlappa mitt betydligt äldre hi-fi-intresse.
Du tar också upp två alternativa OD-11 för 5 000 respektive 30 000 kronor. Självklart har du en poäng här och sannolikt spelar priset roll. Även den som har råd att betala 30 000 kronor torde påverkas av faktorer som prisvärdhet, rykte och specifika konkurerande alternativ. Sedan finns ju också höga priser som potentiellt intressehöjande enligt principen att något dyrt rimligen också måste vara mer eller mindre bra.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.