Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Därför om så varit fallet så hade ju Stig Carlsson kallat den för OA11!
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Därför om så varit fallet så hade ju Stig Carlsson kallat den för OA11!
Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Därför om så varit fallet så hade ju Stig Carlsson kallat den för OA11!
paa skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
Jag vet inte, på 80-talet var inte basmoduler var mans egendom, men idag tror jag att en modern OA51 tillsammans med basmoduler skulle bli minst lika bra som den trevägare som vi inte vet hur den egentligen skulle sett ut innan Stig varit nöjd.
Basmoduelen OB51 togs ju fram av Naqref, men nu är väl dom Bremen-basarna slut.
Och Carlssonstiftelsen och Ingvar hade ju en passiv basmodul med 10" bas som skulle delas vid ca 300 Hz på gång för flera år sedan, vad var det som stoppade deras lansering? Var det att OB51 mättat marknaden?
Martin Dellstig » Wed 20 Oct 2010, 20:52
Hej!
Skon klämmer väl antagligen på min vänstra lilltå.
Jag ser basarna där jag sitter just nu!
Det har varit lite fix med MMX etc som har fått gå före.
Nu när det har lagt sig räknar jag nog med att komma framåt med detta igen.
Angående svar så är det svårt att säga något när det inte finns några färdiga svar.
Prototyperna är ju som sagt förevisade, när konstruktionen är helt klar i alla avseenden så kommer vi nog att slå på trumman så det märks.
paa skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
Jag vet inte, på 80-talet var inte basmoduler var mans egendom, men idag tror jag att en modern OA51 tillsammans med basmoduler skulle bli minst lika bra som den trevägare som vi inte vet hur den egentligen skulle sett ut innan Stig varit nöjd.
Basmodulen OB51 togs ju fram av Naqref, men nu är väl dom Bremen-basarna slut.
Och Carlssonstiftelsen och Ingvar hade ju en passiv basmodul med 10" bas som skulle delas vid ca 300 Hz på gång för flera år sedan, vad var det som stoppade deras lansering? Var det att OB51 mättat marknaden?
schmutziger skrev:paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Därför om så varit fallet så hade ju Stig Carlsson kallat den för OA11!
Eller var det lite mer som...
för od11 påminner ju mest om 80-talarna av alla 70-talare. Att den som var fel var eg mest rätt?
Vee-Eight skrev:Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.
Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.
Jocke skrev:Numera låter man (vanliga människor - inte sådana nördar som vi) inte sådant ta någon större plats i inredningen - helst ska det inte synas alls...
mangrove skrev:Jocke skrev:Numera låter man (vanliga människor - inte sådana nördar som vi) inte sådant ta någon större plats i inredningen - helst ska det inte synas alls...
Mja... dock är ju OA-sjuttiotalarna mycket diskreta. Jag får ofta komplimanger för hur diskreta mina OA-14 är... det blir en mycket "låg profil" i inredningen.
Dock tror jag personligen inte att produkterna kan säljas in så lätt till dessa "vanliga människor". Audio Pro försökte ju med Qube få till en liten diskret golvstående kub typ OD-11, och den har slutat säljas så den kan inte ha rosat marknaden.
En högtalare som jag öht aldrig sett diskuteras på Carlsson-delen av Faktiskt är för övrigt en annan Audio Pro-konstruktion, Lv3. http://www.audiopro.se/node/138 Den borde väl uppfylla flera krav på orthoakustik? Jobbar duktigt med rumsreflexer (fast utan bakåtstrålande diskanter), elementklustren på ungefär rätt höjd som jag har förstått rekommenderas för 80-talarna, och som grädde på moset får man något inbyggt som inte finns i någon Carlsson-konstruktion -- ett hyggligt kompetent subbasstöd genom en inbyggd Ace Bass-enhet. Och allt är aktivt och därtill trådlöst. Superfinish. För fjortontusen spänn/paret. (edit: blir osäker, är priset per styck? edit igen, nix, per par)
Går DET att tävla med för målgruppen "den moderna människan"? Jag är mycket skeptisk.
Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.
Mvh
Peter
Ah, låter klart vettigt. Förvånar mig faktiskt att man skulle vara totalt missnöjd med hela serien "70-talare", dvs OA12, 14, 116 och 2212, man faktiskt lagt ned mycket tid och svett på. Och de låter ju de facto över lag väldigt bra. Tror Stig var tillräckligt klyftig att inte sitta alltför länge i någon slags nattmössa och göra misstag.
Minns när Tux hade med ett par OA12 (kan ha varit Ekan också) till DIY Gbg, ställde upp dem i ett relativt litet rum och poppade Daft Punk - Technologic på avsevärd volym. Ursäkta kraftuttrycket, men satan i gatan, det var ett förjävla bra tryck i de små askarna. Oavsett om de kan räknas till hifi längre eller ej; den spelglädjen borde komma fler kunder till gagn än de få OA12:or som finns begagnade.
Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.
Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Det finns ju flera aspekter av vad som karakteriserar en OA-högtalare, bla kvot mellan direkt och reflekterat ljud, energitonkurva och hanteringen av nära väggar.
Det första är inget problem att hantera även i högtalare med få element. I värsta fall kan man ju rikta elementen ifrån lyssnaren. För 80-talarna och OD-11 så är energitonkurvan lite begränsad i toppen. De senare ansågs ju ändå vara OA så det är kanske bara en mindre kompromiss på OA-temat. Det som ställer till det för OD-11 är snarare hanteringen av reflexerna från framväggen när det gäller diskanten. Där blir en rätt tydligt kamfiltereffekt som är hörbar. De extra diskanterna i 50, 60 och 70-talarna används för att smeta ut kamfiltereffekterna och pss göra de mer ohörbara. På 80-talarna så användes en annan princip och det är dels riktverkan och dels dämppaneler. Det är därför avsaknaden av hantering av kamfiltereffekterna i diskanten som gör att OD-11 trillar över gränsen för att vara ortoakustisk.
Naqref skrev:petersteindl skrev:[Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.
Vad tror du om att flytta den inre "direktdiskanten" till den yttre och sätta dessa i en mild v-formation? Då får man mindre problem med kamfiltereffekter samtidigt som man får en något högre kvot direktljud. Den kvarvarande bakre diskanten kan sedan flyttas något mot mitten för att reflexmönstret vid lägre diskanten ska bli gynnsammare.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Det finns ju flera aspekter av vad som karakteriserar en OA-högtalare, bla kvot mellan direkt och reflekterat ljud, energitonkurva och hanteringen av nära väggar.
Det första är inget problem att hantera även i högtalare med få element. I värsta fall kan man ju rikta elementen ifrån lyssnaren. För 80-talarna och OD-11 så är energitonkurvan lite begränsad i toppen. De senare ansågs ju ändå vara OA så det är kanske bara en mindre kompromiss på OA-temat. Det som ställer till det för OD-11 är snarare hanteringen av reflexerna från framväggen när det gäller diskanten. Där blir en rätt tydligt kamfiltereffekt som är hörbar. De extra diskanterna i 50, 60 och 70-talarna används för att smeta ut kamfiltereffekterna och pss göra de mer ohörbara. På 80-talarna så användes en annan princip och det är dels riktverkan och dels dämppaneler. Det är därför avsaknaden av hantering av kamfiltereffekterna i diskanten som gör att OD-11 trillar över gränsen för att vara ortoakustisk.
Så med en annan diskant (dvs med högre energi in-axis, typ) och dämpning av nära reflexerna så skulle den kunna kvala in som OA?
petersteindl skrev:Åter till din fråga, så skulle jag prova tvärtom d v s fytta den yttre diskanten till att placeras invid den inre i en vinkel mellan dessa. Den optimala vinkeln ges av diskanternas polärdiagram, skulle jag tro.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Det finns ju flera aspekter av vad som karakteriserar en OA-högtalare, bla kvot mellan direkt och reflekterat ljud, energitonkurva och hanteringen av nära väggar.
Det första är inget problem att hantera även i högtalare med få element. I värsta fall kan man ju rikta elementen ifrån lyssnaren. För 80-talarna och OD-11 så är energitonkurvan lite begränsad i toppen. De senare ansågs ju ändå vara OA så det är kanske bara en mindre kompromiss på OA-temat. Det som ställer till det för OD-11 är snarare hanteringen av reflexerna från framväggen när det gäller diskanten. Där blir en rätt tydligt kamfiltereffekt som är hörbar. De extra diskanterna i 50, 60 och 70-talarna används för att smeta ut kamfiltereffekterna och pss göra de mer ohörbara. På 80-talarna så användes en annan princip och det är dels riktverkan och dels dämppaneler. Det är därför avsaknaden av hantering av kamfiltereffekterna i diskanten som gör att OD-11 trillar över gränsen för att vara ortoakustisk.
Så med en annan diskant (dvs med högre energi in-axis, typ) och dämpning av nära reflexerna så skulle den kunna kvala in som OA?
I princip ja. Eller genom att förse den med en extradiskant.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.
Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
paa skrev:Ojdå, även Peter S gör en _Fredrik_ !
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg
![]()
![]()
Mvh
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster