Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Det brukar sägas att verkligt skickliga matematiker har gjort sitt när de fyllt 25. Med stigande ålder tappar de koncentrationsförmågan och vigheten i tanken. Men med hantverkare, exempelvis finsnickare, är det ju precis tvärtom; så länge handen är stabil och ögonen fungerar fortsätter de att växa sig skickligare.
Hur är det med högtalaringenjörande? Det handlar ju väldigt mycket både om att bygga upp en erfarenhetsbank, analysera grunderna i ljudåtergivning och psykoakustik (på en djupare nivå än att gå en kurs i T/S-parametrar och lära sig simulera lådor i Basta, tålmodigt mäta och testa och optimera, etc - men man är väl rimligen också ganska beroende av sina fysiska förutsättningar? Beethoven kunde komponera fantastisk musik trots att hörseln gav upp, men hur utvärderar man diskantåtergivning med öron som inte hör ett skvatt över 8kHz.
Har högtalarkonstruktörer bäst före-datum?
Morgan skrev:Det brukar sägas att verkligt skickliga matematiker har gjort sitt när de fyllt 25. Med stigande ålder tappar de koncentrationsförmågan och vigheten i tanken. Men med hantverkare, exempelvis finsnickare, är det ju precis tvärtom; så länge handen är stabil och ögonen fungerar fortsätter de att växa sig skickligare.
Hur är det med högtalaringenjörande? Det handlar ju väldigt mycket både om att bygga upp en erfarenhetsbank, analysera grunderna i ljudåtergivning och psykoakustik (på en djupare nivå än att gå en kurs i T/S-parametrar och lära sig simulera lådor i Basta, tålmodigt mäta och testa och optimera, etc - men man är väl rimligen också ganska beroende av sina fysiska förutsättningar? Beethoven kunde komponera fantastisk musik trots att hörseln gav upp, men hur utvärderar man diskantåtergivning med öron som inte hör ett skvatt över 8kHz.
Har högtalarkonstruktörer bäst före-datum?
Flint skrev:Men var det inte så med Stig Carlsson att han ifrågasatte sina ortoakustiska principer mer och mer ju äldre han blev. Jag har fått det intrycket. Han kanske hade slutat med en liten helt direktriktad LS3/5A eller piP-typ låda om han hade fått fortsätta ett tag till.
Flint skrev:Självklart kan jag ha missuppfattat men jag grundar det på att han nog riktade loben mer mot lyssnaren efterhand. Sen har jag läst vissa andrahandsuppgifter från vissa i hans omgivning som jag tycker tyder på en viss direktrikting med åren. Men som sagt var, bara en tolkning utan fakta.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Självklart kan jag ha missuppfattat men jag grundar det på att han nog riktade loben mer mot lyssnaren efterhand. Sen har jag läst vissa andrahandsuppgifter från vissa i hans omgivning som jag tycker tyder på en viss direktrikting med åren. Men som sagt var, bara en tolkning utan fakta.
Kan det inte snarare vara en lite så att det tog Stig lite tid att optimera ortoakustiken vid övergång från mono till stereo? OA-5/OA-6 var (som jag bedömmer det) dubblerade mono-högtalare, OA-14 var ett "billigt försök" att justera dem till stereo, emedan OA-12, OA-116 (och troligen OA-2212) samt OD-11 visade sig fungera mycket bättre. Analysen Stig gjorde av detta när han fått tid att smälta det (och mätinstrument nog) mynnade så ut i 80-talarna. Inte för att ortoakustiken skulle fått mindre betydelse, utan som konsekvens av två distribuerade strålningscentrum.
Morgan skrev:Vilket intressant sidospår om orthoakustik och Stig Carlsson ni kommit in påSkulle inte det vara ett UTMÄRKT ämne för en egen tråd i Carlsson-forat? *hint, hint*
Systemdek skrev:Det borde ju bli sämre eftersom förmågan att höra höga frekvenser avtar med åren. så bäst före datumet är nog efter 35 bast.
schmutziger skrev:Nu är det extra viktigt att vi talar starkare till Kalledussin o inte högre....
Tony skrev:Jag _tror_ det ar valdigt individuellt. Det beror pa ens kroppsliga medicinska forutsattningar forst och framst, men till lika stor del om man har energin kvar med stigande alder.
Se pa t.ex. Albert Einstein och Stephen Hawking. De hade inte sin topp vid 25. Jag tror det ar valdigt fa riktigt stora "tänkare" som toppar redan da. ...:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster