Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
18
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 14:51

Vee-Eight skrev:
petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:
KarlXII skrev:Trevägaren.

Allt annat är nostalgi. :)

Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.

Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.

Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer :evil: :x :evil: Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg :P :)

Mvh
Peter

Sålänge långfarbrorn och hans imateriella egendom är intakt så kan han dynga iväg så mkt han orkar i högtalarväg. Har sagt det förr, och får nu göra det igen; lyckas man med en trevägare eller ännu hellre en topp+basmodul med samma princip och prestanda så tänker jag ersätta mina OA51. Utan att blinka. SÅ bra är de.

Det hade varit bättre att du fått lådorna istället för Ragn-Sells. Du har ju till och med basar som går att använda. Då hade du och stolmannen kunnat leka :) Tänk så många fina bärs som hade gått åt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 14:58

petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:
petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:

Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.

Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.

Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer :evil: :x :evil: Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg :P :)

Mvh
Peter

Sålänge långfarbrorn och hans imateriella egendom är intakt så kan han dynga iväg så mkt han orkar i högtalarväg. Har sagt det förr, och får nu göra det igen; lyckas man med en trevägare eller ännu hellre en topp+basmodul med samma princip och prestanda så tänker jag ersätta mina OA51. Utan att blinka. SÅ bra är de.

Det hade varit bättre att du fått lådorna istället för Ragn-Sells. Du har ju till och med basar som går att använda. Då hade du och stolmannen kunnat leka :) Tänk så många fina bärs som hade gått åt :)

Mnjae, det sörjer jag inte så mkt. De krävde ju aktiv delning för att funka, och de var ju inte klara. Hursom; med tanke på hur bra de lät så är jag klart ivrig att hjälpa till att realisera färdiga exemplar. Och aktiv drivning kanske inte är så dumt, spelar eg inte större roll.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-16 15:03

ja, tänk om man hade haft ett par av eriks prototyplådor.... 8)
Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 15:05

Vee-Eight skrev:
petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:
petersteindl skrev:
Vee-Eight skrev:

Mvh
Peter

Mnjae, det sörjer jag inte så mkt. De krävde ju aktiv delning för att funka, och de var ju inte klara. Hursom; med tanke på hur bra de lät så är jag klart ivrig att hjälpa till att realisera färdiga exemplar. Och aktiv drivning kanske inte är så dumt, spelar eg inte större roll.

Näe, man skall inte gråta över spilld mjölk, :) men en kalashnijkov kanske vi kan skramla till.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 15:07

schmutziger skrev:ja, tänk om man hade haft ett par av eriks prototyplådor.... 8)
Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.

Var det inte att få till elementet närmast golvet? Har för mig det hade på tok för hög verkningsgrad, och att det eg inte finns ngt sådant element att tillgå, från hyllan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 15:14

schmutziger skrev:Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.

Jag tror inte det behövs så mycket extrajobb. De filter du har är ju första versionen. Däremot skulle de säkert gynnas av att byta baselement till något mycket mindre resonant. Kanske med kolfiberpappkon? Kanske 8545? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-16 15:14

petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer :evil: :x :evil: Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg :P :)

Det där har jag missat. 8O Gäller det Stigs egna lådor, eller är det någon som kastat de utvecklingsexemplaren som hölls på med?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 15:16

Naqref skrev:
schmutziger skrev:Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.

Jag tror inte det behövs så mycket extrajobb. De filter du har är ju första versionen. Däremot skulle de säkert gynnas av att byta baselement till något mycket mindre resonant. Kanske med kolfiberpappkon? Kanske 8545? 8)

Få ur er nästa LE-sats så är saken biff. Borde finnas en å annan som blir över. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-16 15:16

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer :evil: :x :evil: Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg :P :)

Det där har jag missat. 8O Gäller det Stigs egna lådor, eller är det någon som kastat de utvecklingsexemplaren som hölls på med?

Nej, det var Eriks egna byggen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-16 15:20

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

Få ur er nästa LE-sats så är saken biff. Borde finnas en å annan som blir över. ;)

Vi bara väntar på att du ska uppgradera först. 8)

F ö blir den inte LE.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-10-16 15:35

Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:

Ni behöver inte bekymra er. Det var ju bara för att jag inte hade plats med dem om jag samtidigt ska kunna fortsätta genom att bygga nya lådor för att fortsätta projektet. De befintliga var på ca 80 liter och passade inte ens för de baselementen som satt i, trots att de ville ha rätt stora lådor. Allt för att jag byggt dem efter originalritningarna till Stigs prototyplådor. Nästa version blir återigen något mindre (närmare tvåvägslådorna i storlek) och bättre anpassade volymmässigt för att kunna prova olika baselement. Ett av elementen som ska provas har t.o.m en utformning av motorsystemet som gör att man kan välja om det ska monteras bakåfram eller åt "rätt" håll på konventionellt vis. :)

Så fort jag det blir fint väder en helgdag har jag redan planerat att såga till material. Blev klar med mina föräldrars flytt häromveckan så nu finns det äntligen tid över.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 15:40

Erik_Johansson skrev:
Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:

Ni behöver inte bekymra er. Det var ju bara för att jag inte hade plats med dem om jag samtidigt ska kunna fortsätta genom att bygga nya lådor för att fortsätta projektet. De befintliga var på ca 80 liter och passade inte ens för de baselementen som satt i, trots att de ville ha rätt stora lådor. Allt för att jag byggt dem efter originalritningarna till Stigs prototyplådor. Nästa version blir återigen något mindre (närmare tvåvägslådorna i storlek) och bättre anpassade volymmässigt för att kunna prova olika baselement. Ett av elementen som ska provas har t.o.m en utformning av motorsystemet som gör att man kan välja om det ska monteras bakåfram eller åt "rätt" håll på konventionellt vis. :)

Så fort jag det blir fint väder en helgdag har jag redan planerat att såga till material. Blev klar med mina föräldrars flytt häromveckan så nu finns det äntligen tid över.

/Erik

Heja :D

För övrigt behöver vi alltså inte skramla 8)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-16 15:53

Erik_Johansson skrev:Ni behöver inte bekymra er. Det var ju bara för att jag inte hade plats med dem om jag samtidigt ska kunna fortsätta genom att bygga nya lådor för att fortsätta projektet. De befintliga var på ca 80 liter och passade inte ens för de baselementen som satt i, trots att de ville ha rätt stora lådor. Allt för att jag byggt dem efter originalritningarna till Stigs prototyplådor. Nästa version blir återigen något mindre (närmare tvåvägslådorna i storlek) och bättre anpassade volymmässigt för att kunna prova olika baselement. Ett av elementen som ska provas har t.o.m en utformning av motorsystemet som gör att man kan välja om det ska monteras bakåfram eller åt "rätt" håll på konventionellt vis. :)

Okej. Men nästa gång du får ett sådant ryck, betänk gärna att det finns "virtuella containrar" på andra håll i landet som t.o.m. klara att bära ut dem genom din ytterdörr helt själva. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-16 17:03

Claes skrev:.......
Det du skriver om att det framställts 35 par OA-51 av vilka flertalet var professionellt lackerade och även kunde fås färdigbyggda kände jag inte till även om jag inte utesluter att John kan ha nämnt det för mig. Hur som helst ger det mig intryck av att det ni gjorde ligger mycket nära det jag frågar om intresse för i min tråd.
.......

Hej Claes...

Det är ju lite konstigt att en man i din ändå så unga ålder har så dåligt minne :wink:

Hela historien om vårt OA51 klonprojekt fick du ju berättat för dig i somras då du även såg typ 7 par lackerade lådor ligga och vänta hos Larsen i verkstaden.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-16 18:49

PappaBas skrev:
joseph skrev:Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef

Jo men vad är auktoriserade? Det är ju det som är den springande punkten. Vem skall ta fram och auktorisera dem?

Är det av SSC auktoriserade? De har inget auktoriseringsprogram vad jag vet?
Skulle SSC upplåta sitt godtycke mot ersättning via licenser?
SSC äger ju tydligen heller ingen formell rätt till mer än vissa namn kombinationer? Överhududtaget känns hela den organisationen väldigt inaktuell.

Är de konstruktioner som redan gjorts av Naqref (de olika Larsenmodellerna) och Peter S ägghögtalare inte att betrakta som utvecklingar av Stig Carlssons ideer?

IÖ har ju föresatt sig att erbjuda en mängd olika ersättningselement och nya modeller? Det kan läsas på Carlssonplanet. De utfästa tidsramarna är bara färska om de vore besläktade med twinkiebars...

Skall IÖ börja göra OA högtalare via LTS?

Överhuvudtaget så känns egentligen det hela som en icke-fråga. Det finns som jag ser det ingen officiell organisation eller person som kan "auktorisera" något som helst. En enskild tillverkare kan hävda saker men i detta fall är det upp till marknad att recensera om det verkligen uppfyller kraven.

Den som är bäst skaffad att Auktorisera "återproducerade" OA högtalare (i 50 serien, 05, 51 o 52) är ju John Larsen :)

Han är den enda som faktiskt vet exakt hur de var byggda!

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-16 18:53

Vi kan ju som sagt göra ett ryck med en gruppköpstråd på OA52.
Går det inte (med extra annonsering på de andra forumen) att relativt snabbt få intecknat minst 10 par så är nog frågan i denna tråd besvarad med ett nej...

Stefan

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-16 18:56

avr7000 skrev:Vi kan ju som sagt göra ett ryck med en gruppköpstråd på OA52.
Går det inte (med extra annonsering på de andra forumen) att relativt snabbt få intecknat minst 10 par så är nog frågan i denna tråd besvarad med ett nej...

Stefan

Just OA52 har jag alltid varit sugen på! Jag undrar hur mycket alla delar skulle kunna tänkas kosta om man bygger lådorna själv?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-16 19:00

Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-16 19:04

Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?

Jag kan få tag i typ 10 par nya vifa .2 diskanter (aluminium)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-16 19:11

avr7000 skrev:

Varför inte kontakta LennartJ. Jag tror han har en av de mest välljudande 52orna :) oavsett alla moddar. Hans är med Vifas metalldome. Någonstans har LennartJ beskrivit hur han gjort. Hans OA-52 har som jag hört det, äkta Carlssonljud. Dina metallchassiefemtior hade också äkta Carlssonljud :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-16 19:55

avr7000 skrev:

:P

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-10-17 12:38

avr7000 skrev:

Får man köpa ett par? :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-17 12:52

avr7000 skrev:Vi kan ju som sagt göra ett ryck med en gruppköpstråd på OA52.

Stefan

Jag pratade med John nyss och han skulle nog mot en extraavgift (iofs rätt saftig) kunna få dom fanerade i princip valfritt faner. Med vanilla-lack så kan man nog hamna runt 19kkr för ett par som är gjorda efter orginalritningar och kan bli uppmätta pss som de gjordes när Stig levde. D v s de kan uppfylla alla tekniska krav på att vara identiska med de som Stig konstruerade.

Jag hade f ö fel ang priset om OA-52 skulle producerats och sålts via vanliga kanaler idag. De skulle p g a den komplicerade lådan snarast ha kostat mellan 25 och 30kkr. Att jämföra med den betydligt rationellare Larsen 6 (som enligt flera duktiga lyssnare står sig väl mot OA-52 och i vissa fall överträffar den) som kostar 15.5kkr.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-17 13:03

petersteindl skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.

Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.

Stigs högtalare genomgick en konstruktionsevolution och då finns inga sidospår. Det var en seriell utveckling.
Stig Carlsson var jättenöjd med Kolboxen. Det enda han ville ha var ett bättre baselement.
Då 60-talarna lanserades var Kolboxen ett passerat stadium för Stig och 60-talarna var Stig jättenöjd med.
Då 70-talarna utvecklades och lanserades var 60-talarna ett passerat stadium för Stig och 70-talarna var Stig jättenöjd med (utom OA-14).
Då 80-talarna kom var 70-talarna ett passerat stadium för Stig och 80-talarna var Stig jättenöjd med.
Men ingen av Stigs högtalare var ett sidospår för Stig, men OA-14 var inte färdigutvecklad då den lanserades. Den hade Stig velat skulle genomgå ytterligare evolution.

Jag tror vi är överens i grunden men använder olika ord för det.

När man kör ett spår (multipla diskanter) och sedemera inser att man inte kommer längre på det spåret och växlar över till ett annat spår (enkla diskanter) så har man gjort ett spårbyte. Då ligger det gamla spåret kvar men det har sidsteppats. Det har blivit ett sidospår.

John diskuterade 70-talarna vid några tillfällen och Stig lär ha sagt att "de gjorde jag i mitt oförstånd". Någon tydligare markering att det var ett avslutat kapitel har jag svårt att se.

Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant. Är man intresserad av teknikhistoria så är naturligtvis alla högtalare intressanta men då ska de inte moderniseras utan behållas i sitt ursprungligt ljudande skick. Det är därför jag inte sysslar med tekniska uppgraderingar av de högtalarna.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-17 14:33

Hej alla!

Det blev många intressanta deltrådar genom denna min huvudtråd om intresset för de högtalarmodeller Stig personligen konstruerade.

De flesta som är intresserade av att besvara enkäten verkar ha gjort det eftersom endast något enstaka svar tillkommit den senaste tiden. Därför sammanfattar jag utfallet. Jag bortser från att den automatiska procentfördelningen avrundar annorlunda än vedertagen matematisk praxis.

Totalt 83 procent av respondenterna har i skrivande stund valt något av de fyra svarsalternativ som anger någon form av intresse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade. Föga förvånande med anledning av i vilket forum frågan ställdes.

Totalt 17 procent av respondenterna har valt det svarsalternativ som anger större intresse för modernare högtalarkonstruktioner än Stigs. Beroende på hur frågan och svarsalternativen är formulerade framgår det inte om de modernare högtalare 17 procent är mer intresserade av än Stigs konstruktioner är högtalare inspirerade av Stigs koncept eller ej.

Omkring 76 procent av respondenterna skulle uppskatta om en eller flera av Stigs konstruktioner åter skulle tillverkas och säljas.

Ett sidospår som kommit upp är möjligheten till gruppköp. Inspirerande och rörande tycker jag.

Ett annat sidospår är olika uppfattningar om olika modellers egenskaper; dels de modeller Stig konstruerade, dels andra märken och modeller mer eller mindre inspirerade av Stigs koncept.

Som jag ser det är min huvudfråga besvarad och jag tackar alla som bidragit. Kanske finns det skäl att starta fler nya huvudtrådar på några av de intressanta sidofrågor som aktualiserats?

Bästa välljudshälsningar till alla musikälskare
Claes
Senast redigerad av Claes 2012-10-17 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-17 14:45

Och det viktigaste:
0% är intresserade av antika Carlsson konstruktioner som var baserade runt 9710 förutom kolboxen o då mestadels pga designen :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-10-17 14:48

Dynamic skrev:
avr7000 skrev:

+1.....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-17 15:05

Frodrak skrev:
Dynamic skrev:
avr7000 skrev:

+1.....

Jag har fått lite frågor om att köpa dessa diskanter....

Svaret är just nu nej eftersom de pga Lennartj :wink: mycket väl kan efterfrågas i ett ev. gruppköp av OA52 om vi kommer till skott med detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-17 15:07

schmutziger skrev:Och det viktigaste:
0% är intresserade av antika Carlsson konstruktioner som var baserade runt 9710 förutom kolboxen o då mestadels pga designen :)

I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till. :roll:

Kanske är ett elakt antagande, men ändå.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-17 15:59

Intressanta synpunkter här. Ser det som två slags "spår" det ena är att ta fram versioner av modeller som kanske inte är tekniskt sett de bästa men som har en presentation man gillar. Det andra är att ta utvecklingen frammåt med implementation av två och trevägaren. Tycker båda är spännande och nödvändiga spår.
Personligen om man betänker det som reklampelare för ortoakustik och Stig Carlsson så tror jag mest på att göra något med en lite enklare modell. OA-12 har jag fått totalt haksläpp på när jag lyssnat. Körde den bredvid OA-14 och MMX och när det gällde presentation och känslan av att "sitta i musiken" så var den klart överlägsen.
En OA-12 klon med lämplig 5½ tummare och två trevliga diskanter? Den behöver ju inte alls bli dyr. Drömmen hade ju varit något liknande en Bremenbas avstämt som pK 8)
Efter lite diskussion igår med Schmutziger och Rudebwai så framkom idén att döpa den till OA-12 WAF pga dess diminutiva och relationskompatibla intryck 8)

När det gäller OA52 så tycker jag personligen det blir lite dyrt pga den väldigt komplicerade lådformen. Då skulle jag köpt en ny Larsen 6 i stället för de pengarna. Är inte de egentligen ekvivalenta förrutom till själva formen då?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati