avr7000 bygger SMS FrameSound kloner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-16 20:36

Mest hobby...
men det sätt jag här har vattenskurit material använder jag dagligen då jag själv konstruerar, tillverkar och bygger fixturer, stativ, maskiner etc.etc. som jag behöver i jobbet.

Det senaste jag byggde på detta vis var en 3.5 m lång modulär "Svarv", funkar i princip som en svarv men utan skärkrafter då jag bara har den till att snurra axlar och rör mellan 0 - 750 rpm i syfte att spruta och belägga axel/rör med ett termiskt sprutat skikt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-16 22:08

avr7000 skrev:Eftersom Ino Pip har en spole limmad på baselementets polstycke (magnetisk metall) så antar jag att dett inte påverkar induktansen nämnvärt?

Jag kommer nämligen att ha en stålplåt (bakstycket) limmad nära filtrets spolar...

Stefan

Det ser ut som rostfritt stål. Om det är det så är det lugnt eftersom det är omagnetiskt och påverkar alltså inte en spoles värde. Järn i närheten är inte bra då det ökar induktansen. Aluminium och mässing påverkar åt andra hållet genom att sänka induktansen
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-10-16 22:35

Eri skrev:Det ser ut som rostfritt stål. Om det är det så är det lugnt eftersom det är omagnetiskt och påverkar alltså inte en spoles värde.

Under förutsättningen då att det inte är magnetiskt som mycket rostfritt stål trots allt är...

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-16 23:01

UrSv skrev:
Eri skrev:Det ser ut som rostfritt stål. Om det är det så är det lugnt eftersom det är omagnetiskt och påverkar alltså inte en spoles värde.

Under förutsättningen då att det inte är magnetiskt som mycket rostfritt stål trots allt är...

Det är ju lätt att kolla med en magnet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-16 23:46

UrSv skrev:

+1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-17 01:15

paa skrev:Intressant, speciellt med aluminiumplåten, har du nån kopparplåt också?

Jag tror inte det spelar någon roll mellan aluminiumplåt och kopparplåt. Jag tror att det är kapacitansen genom lacken i tråden som kortsluter något vid varje ändvarv som ligger mot plåten. Då minskar induktansen. Egentligen borde det göras en impedansmätning som funktion av frekvens från 100 Hz till 100 kHz. Då kan man se hur högt i frekvens som spolen fungerar som spole och man kan också mäta resonansfrekvensen med dess q-värde.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-10-17 08:45

petersteindl skrev:
paa skrev:Intressant, speciellt med aluminiumplåten, har du nån kopparplåt också?

Jag tror inte det spelar någon roll mellan aluminiumplåt och kopparplåt. Jag tror att det är kapacitansen genom lacken i tråden som kortsluter något vid varje ändvarv som ligger mot plåten. Då minskar induktansen. Egentligen borde det göras en impedansmätning som funktion av frekvens från 100 Hz till 100 kHz. Då kan man se hur högt i frekvens som spolen fungerar som spole och man kan också mäta resonansfrekvensen med dess q-värde.

Mvh
Peter

Tråden behöver inte ens ligga i kontakt med plåten för att det skall bli påverkan. Råkade ut för detta vid ett tillfälle då en 5 mH spole lindad på bobin fick värdet 4,3 mH när spolen låg på en Al- plåt. Om jag reste upp spolen och ställde den på högkant på plåten ökade värdet till 4,8 mH.
Gjorde i samband med detta en liten undersökning av fenomenet, jag citerar mig själv. Även den spolen var lindad på bobin.
Jag gjorde lite mätningar på en 0,56mH spole som när jag placerade den i hörnet på en 2mm Al-plåt fick värdet 0,43 mH. När jag placerade en 12 mm plywoodbit under den steg värdet till 0,53 mH. Jag fick lyfta spolen 7cm ovanför Al-plåten för att få normalt värde på spolen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-17 09:38

Eri skrev:
avr7000 skrev:Eftersom Ino Pip har en spole limmad på baselementets polstycke (magnetisk metall) så antar jag att dett inte påverkar induktansen nämnvärt?

Jag kommer nämligen att ha en stålplåt (bakstycket) limmad nära filtrets spolar...

Stefan

Det ser ut som rostfritt stål. Om det är det så är det lugnt eftersom det är omagnetiskt och påverkar alltså inte en spoles värde. Järn i närheten är inte bra då det ökar induktansen. Aluminium och mässing påverkar åt andra hållet genom att sänka induktansen

Aluminium är alltså inte magnetiskt men påverkar induktansen ganska mycket, så jag ser inte riktigt logiken i att dra den snabba slutsatsen att rostfritt inte påverkar induktansen eftersom det inte är magnetiskt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 09:40

paa skrev:Aluminium är alltså inte magnetiskt men påverkar induktansen ganska mycket, så jag ser inte riktigt logiken i att dra den snabba slutsatsen att rostfritt inte påverkar induktansen eftersom det inte är magnetiskt?

Hypotes. Aluminium hindrar troligen luftladdningen runt spolen. Rostfritt är inte helt omagnetiskt vad jag har sett/märkt.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-17 09:51

Eri skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Tråden behöver inte ens ligga i kontakt med plåten för att det skall bli påverkan. Råkade ut för detta vid ett tillfälle då en 5 mH spole lindad på bobin fick värdet 4,3 mH när spolen låg på en Al- plåt. Om jag reste upp spolen och ställde den på högkant på plåten ökade värdet till 4,8 mH.
Gjorde i samband med detta en liten undersökning av fenomenet, jag citerar mig själv. Även den spolen var lindad på bobin.
Jag gjorde lite mätningar på en 0,56mH spole som när jag placerade den i hörnet på en 2mm Al-plåt fick värdet 0,43 mH. När jag placerade en 12 mm plywoodbit under den steg värdet till 0,53 mH. Jag fick lyfta spolen 7cm ovanför Al-plåten för att få normalt värde på spolen.

Virvelströmsförluster i det ledande materialet...fältet försvinner den vägen så att säga vilket ger en induktansminskning.

(ett magnetiskt material "förstärker" fältet, vilket ökar induktansen)

jmfr med "fringing losses" i transformatorer .

Koppar har högre konduktivitet än Alu, och rostfritt är svagt svagt magnetiskt (med låg remanens vilket gör att magneter inte fastnar så lätt) men samtidigt låg konduktivitet vilket påvkerar virvelströmsförlusterna gynsamt.

Därför man bladar järnplåtstrafos.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-21 17:22

Det blir 10 mm MDF i ryggplattan då....

Bild

Bild

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-21 17:50

Prova att montera diskanten bakifrån, inifrån, eller hur man nu säger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-21 17:58

rikkitikkitavi skrev:
Eri skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Virvelströmsförluster i det ledande materialet...fältet försvinner den vägen så att säga vilket ger en induktansminskning.

Koppar har högre konduktivitet än Alu, och rostfritt är svagt svagt magnetiskt (med låg remanens vilket gör att magneter inte fastnar så lätt) men samtidigt låg konduktivitet vilket påvkerar virvelströmsförlusterna gynsamt.

@ Eri & rikkitikkitavi: Intressant.

Jag kommer att tänka på en sak. Då jag har en spole på 0,5 mH i fri luft och monterar den på kretskort med hyfsat stora kopparblaffor och jordplan (110 um), så är spolen fortfarande 0,5 mH. Jag har inte kunnat uppmäta någon skillnad, men jag skall mäta noggrannare.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-21 18:17

petersteindl skrev:Prova att montera diskanten bakifrån, inifrån, eller hur man nu säger.

Inte just denna gång :) Det är ju "bara" min 17 åriga SpotIfåån-tös som skall ha dem. Jag tror inte att hon hunnit bli så kräsen än :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-21 18:40

@ peter : jmfr med hur man bygger audiotrafos tex för rörslutsteg, ju högre frekvens tunnare plåt för att minska virvelströmsförlusterna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-22 00:13

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: avr7000 bygger SMS FrameSound kloner

Inläggav Elfsberg » 2016-09-27 21:49

Bump!

Fungerade de som tänkt, vart alla glada och nöjda?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: avr7000 bygger SMS FrameSound kloner

Inläggav avr7000 » 2016-09-27 21:58

Allt blev bra och alla är förtfarande nöjda

Användarvisningsbild
Piotr

Re:

Inläggav Piotr » 2016-09-27 23:14

rikkitikkitavi skrev:Virvelströmsförluster i det ledande materialet...fältet försvinner den vägen så att säga vilket ger en induktansminskning.

Precis. En plåt eller profil av ledande material (med lämpliga mått och geometri) kan "skärma" elektromagnetiska fält mellan en "sändare" och "mottagare" utan att vara galvaniskt förbunden till varken den ena, den andra eller jord. Det lustiga är att "skärmplåten" kan vara i princip lika effektiv oavsett om den placeras mellan "sändare" och "mottagare" eller bortom den ena eller andra utav dem (dock krävs mycket nära placering i de senare fallen).

Föregående

Återgå till DIY-forum