Bill50x skrev:Ser ingen anledning att spara i något annat format än flac. Jag har lite drygt 93 % av min samling i flac, resten är varierande mp3:or, tom en del 128:or... Men här är det musiken och tillgängligheten som styr, jag har en del material som jag helt enkelt inte vill vara utan, trots den beskedliga kvaliteten.
I bästa fall låter en 320 eller 256 mp3 inte sämre än en flac, men de låter aldrig bättre. Hur skulle de kunna det? Tycker man att luddigt mjukare ljud låter bättre kanske man ska fundera på annan utrustning i sin anläggning? Annars blir det ju lite som att softa sina bilder i fotoalbumet därför att man har så kraftig lampa i rummet...
/ B
Instammer, om man oroar sig over vilket format man borde anvanda sa ar FLAC bast. Helt enkelt for att det ar ickeforstorande och lagrar originalet just sa som du laste in det, men pa ett ratt sa valkomprimerat satt. Sen kan man nedgradera till mp3 for barabara musikspelare och sa. Men om man lagrar forst i mp3 sa har man tappat musikinfo som inte kan aterstallas.
Formatet mp3 i sig ar ju "förskönande", for att dolja den forstorande komprimeringen. Sa det ar inte alls underligt om det kan upplevas som att det later battre. Att _du_ inte upplever det sa sager jag inte emot...
Vad det galler softade bilder sa ar det ratt vanligt i digitalbildsammanhang. Oftast kallas det "brusreducering". Och ibland "instagram".