Od11 whole extreme makeover, eller bara makeover?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

Od11 whole extreme makeover, eller bara makeover?

Inläggav teosig » 2012-10-12 22:57

Hej kära Faktiskt, veckans brev är från en kille på 30 jordsnurr, och som vanligt handlar brevet
om killen som har skrivit det.

Inledning: För några dagar sedan införskaffade jag ett par Od11snik med helt andra element och om målade lådor, tog lite
foto på lådorna mest för dokumenteradets skull, helt okej lådor inte fula, men de passar inte hemma hos mig.

Bild

Bild

Så idag öppnade jag upp dem, mest för att se ifall jag kunde sätta i andra element (sc165typ4)
som just nu sitter i mina oa14 också va jag nyfiken på i vilket skick filtret var i.

Jag skruvade bort alla skruvar från baffeln, lyfte upp baffeln och letade efter filtret, hittade "filtret"
till slut

Bild

Så nu till den stora frågan hur ska jag gå vidare ? Själv är jag i valet och kvalet.

Den dyra långa vägen eller den lite billigare och kanske inte fullt så långa vägen.

Den dyra långa vägen i mitt huvud består av att införskaffa helt nya filter,
B65oaII och obi t22, samt nytt internkablage och piffa upp lådorna, antingen i någon
fin färg med pianofinish eller nytt fanér typ ek,valnöt eller teak.

Den lite billigare och inte fullt så långa vägen består av att sätta i
sc165typ4 som jag har hemma idag, skaffa helt nya filter, nytt internkablage och köpa
obi t22 samt även här piffa upp lådorna.

Så vad tycker ni?, vilken väg är den bästa om man tänker
kostnad VS prestanda ?

/David

edit: frågeställningen.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-17 20:36

Du kommer säkert få fler bud, men jag hade absolut använt de basarna jag hade liggande. Iof innebär det att dina OA14 blir utan element då?

Skillnaden mellan dem två elementen i ett par OD11 är inte så stor, både fungerar utmärkt skulle jag vilja påstå.

Oavsett vad du gör tror jag du kommer bli nöjd.

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-10-17 23:02

rampitsch skrev:Du kommer säkert få fler bud, men jag hade absolut använt de basarna jag hade liggande. Iof innebär det att dina OA14 blir utan element då?

Skillnaden mellan dem två elementen i ett par OD11 är inte så stor, både fungerar utmärkt skulle jag vilja påstå.

Oavsett vad du gör tror jag du kommer bli nöjd.

Lycka till!

//Rampitsch

Hej!

Tack för svar,

Ja det stämmer att oa14 blir utan element ett tag, fick tag i ett par äldre sc165 för några dagar sedan som jag tänkte montera i oa14 efter att elementen är reparerade.

Så just ur kostnads kontra välljuds synpunkt så sparar jag en hel del pengar genom att montera de element jag har istället för att köpa nya b65oaII, kan man säga så ?

/David

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-18 06:29

Aha, såpass.

Ja, det gör du absolut. Eftersom du redan har dem, så blir välljud per krona inte alls lika högt om du köper nya basar, utan ta dem du har!

Glöm inte att posta lite bilder under byggets gång, är alltid uppskattat!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-10-19 09:07

Det var ju lätt avklarat mitt lilla dilemma :)

Nästa dilemma är hur finishen ska vara, färg eller fanér ?

Först tänkte jag röd färg klarlackad, typ ferrari röd, men sen
tänkte jag om och kanske skulle köra samma färg som mina oa50, mattsvart.

Sen tänker jag fanér då både mina oa12 och oa14 är fanérade i valnöt
eller teak. Ett par od11 i teak är kanske mest carlssonskt?

Men mattsvart är nog mer lättsålt, om jag nu skulle vilja sälja dom någon dag i framtiden.

Hmm det här är svårt, jag funderar vidare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 09:16

Backa tillbaka till ursprungstanken!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-10-19 09:36

ferrari röd? eller ursprunget på 70talet ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 09:49

teosig skrev:ferrari röd? eller ursprunget på 70talet ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-22 07:41

Ett par ferrarri-röda burkar känns ju riktigt poppigt, och tittar på man "föregångaren" V1 hade den en hel del kul färger för att just vara "poppig".

Själv har jag en klon på OD-11 hemma som väntar på finish, och funderar starkt på en klarblå nyans, lite åt samma håll som de blå Duevel Planets :

Bild

Oavsett vad tror jag att det går att sälja vidare sen (varför man nu skulle vilja göra det med de små dunderburkarna) bara man gör ett snyggt och bra arbete med dem, så det inte ser hafsigt och slafsigt ut.

Lycka till och ha det så skoj under tiden. Arbetet tycker i alla fall jag är halva nöjet :D

//Rampitsch

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-10-22 13:01

Har funderat lite till nu på färgvalet, och tyvärr ferrari-röd går bort då jag tror att jag kan tröttna på den färgen efter ett tag, häftigt i början sen blir jag nog bara trött på färgen, enligt min mening så sticker det nog ut lite för mycket för min smak.

Så nu lutar det mest åt matt-svart som mina oa50, och det smälter in rätt
bra i övriga lägenheten.

Jag tror dessutom jag har hittat en målare för en billig peng som kan fixa till od11 lådorna, så nu börjar det röra på sig lite.

Nu är det bara diskanter, filter, två stycken klämmor som spänner mot elementen, terminaler och nått annat som jag har glömt som ska fixas sen är de klara att avnjutas. :)

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-10-23 16:47

Hej!

Har ett par OD11 som jag renoverat med nya B65OAII , Obi-diskanter och nya filter som jag köpt av Grafpro (som jag träffat här på forumet).

Har således ett par orginalfilter till OD11 (ej obi-anpassade) liggande, kan tänka mej att sälja dom om du skulle behöva ett par nya filter.

OD11 låter förvånandsvärt bra efter renoverringen, inte långt efter mina piP faktiskt.se .

Lycka till med din renovering.

Mvh Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-10-24 13:06

DuST skrev:Hej!

Har ett par OD11 som jag renoverat med nya B65OAII , Obi-diskanter och nya filter som jag köpt av Grafpro (som jag träffat här på forumet).

Har således ett par orginalfilter till OD11 (ej obi-anpassade) liggande, kan tänka mej att sälja dom om du skulle behöva ett par nya filter.

OD11 låter förvånandsvärt bra efter renoverringen, inte långt efter mina piP faktiskt.se .

Lycka till med din renovering.

Mvh Pär.

Hej,

Tack för ditt erbjudande och omtanke, men jag tror inte jag behöver dina filter då jag med ska köpa obi diskanter, så jag behöver oxå ha obi-moddade filter precis som du.

Men än en gång tack för omtanken.

/David.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-10-24 16:14

Med hjälp av bl a beskrivningarna på carlssonkult.se så går det ju att modda ett originalfilter till ett "T22-filter". Så gjorde jag med mina. Komponenterna kostade 419 kr.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till Carlsson Illuminati