Kommer inte ihåg om jag hunnit uppgradera med t22 el ej.
oa12 hade t22 iaf.
du inser att du eg beskriver en annan högtalare med bremenbas, två diskanter och relativt hög WAF va?

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till.![]()
Kanske är ett elakt antagande, men ändå.
Så Claes, vad säger dig svaret du anser dig fått?Claes skrev:Hej alla!
Det blev många intressanta deltrådar genom denna min huvudtråd om intresset för de högtalarmodeller Stig personligen konstruerade.
De flesta som är intresserade av att besvara enkäten verkar ha gjort det eftersom endast något enstaka svar tillkommit den senaste tiden. Därför sammanfattar jag utfallet. Jag bortser från att den automatiska procentfördelningen avrundar annorlunda än vedertagen matematisk praxis.
Totalt 83 procent av respondenterna har i skrivande stund valt något av de fyra svarsalternativ som anger någon form av intresse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade. Föga förvånande med anledning av i vilket forum frågan ställdes.
Totalt 17 procent av respondenterna har valt det svarsalternativ som anger större intresse för modernare högtalarkonstruktioner än Stigs. Beroende på hur frågan och svarsalternativen är formulerade framgår det inte om de modernare högtalare 17 procent är mer intresserade av än Stigs konstruktioner är högtalare inspirerade av Stigs koncept eller ej.
Omkring 76 procent av respondenterna skulle uppskatta om en eller flera av Stigs konstruktioner åter skulle tillverkas och säljas.
Ett sidospår som kommit upp är möjligheten till gruppköp. Inspirerande och rörande tycker jag.
Ett annat sidospår är olika uppfattningar om olika modellers egenskaper; dels de modeller Stig konstruerade, dels andra märken och modeller mer eller mindre inspirerade av Stigs koncept.
Som jag ser det är min huvudfråga besvarad och jag tackar alla som bidragit. Kanske finns det skäl att starta fler nya huvudtrådar på några av de intressanta sidofrågor som aktualiserats?
Bästa välljudshälsningar till alla musikälskare
Claes
schmutziger skrev:hrmm, det var oa116 du lyssnade på, inga jefvla oa14
![]()
Kommer inte ihåg om jag hunnit uppgradera med t22 el ej.
oa12 hade t22 iaf.
du inser att du eg beskriver en annan högtalare med bremenbas, två diskanter och relativt hög WAF va?
PappaBas skrev:Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till.![]()
Kanske är ett elakt antagande, men ändå.
Ja IÖ låtsades ju vara oförstående och sedan drog han sig ur när mätdatan kom på bordet.... då var vi visst taskiga mot honom tyckte han. Trots att jag verkligen gjorde allt i min makt att involvera honom från början. Det var ju ett retoriskt knep för att slippa ta besvärliga frågor. Tycker det var mycket tråkigt att han gjorde så.
Man undrar ju om det var så att han kanske råkat få en batch med element över från Hesselvallprojektet som kanske inte var optimala för den applikationen? MMX kanske var ett sätt att realisera de elementen?
De elementen som användes senare är vad jag förstått märkbart motorstarkare. Min personliga uppfattning är att F87 säkert kan användas bättre on-axis där man kan dämpa ner den rejält men i en OA-kontruktion är den ju otjänlig. Bara kolla på takreflexens tonkurva....
Den låter enligt uppgift förträffligt i Hesselvallaren.
Men personligen var ju det startskottet för att verkligen försöka sätta mig in i högtalarkonstruktion och psykoakustik så på så sätt får jag tacka honom för personligen har jag lärt mig mycket![]()
OA-12 kan man ju faktiskt se som en 80-talare med en direktverkande och en ambiensdiskant?
Naqref skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.
Stigs högtalare genomgick en konstruktionsevolution och då finns inga sidospår. Det var en seriell utveckling.
Stig Carlsson var jättenöjd med Kolboxen. Det enda han ville ha var ett bättre baselement.
Då 60-talarna lanserades var Kolboxen ett passerat stadium för Stig och 60-talarna var Stig jättenöjd med.
Då 70-talarna utvecklades och lanserades var 60-talarna ett passerat stadium för Stig och 70-talarna var Stig jättenöjd med (utom OA-14).
Då 80-talarna kom var 70-talarna ett passerat stadium för Stig och 80-talarna var Stig jättenöjd med.
Men ingen av Stigs högtalare var ett sidospår för Stig, men OA-14 var inte färdigutvecklad då den lanserades. Den hade Stig velat skulle genomgå ytterligare evolution.
Jag tror vi är överens i grunden men använder olika ord för det.
När man kör ett spår (multipla diskanter) och sedemera inser att man inte kommer längre på det spåret och växlar över till ett annat spår (enkla diskanter) så har man gjort ett spårbyte. Då ligger det gamla spåret kvar men det har sidsteppats. Det har blivit ett sidospår.
John diskuterade 70-talarna vid några tillfällen och Stig lär ha sagt att "de gjorde jag i mitt oförstånd". Någon tydligare markering att det var ett avslutat kapitel har jag svårt att se.
Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant. Är man intresserad av teknikhistoria så är naturligtvis alla högtalare intressanta men då ska de inte moderniseras utan behållas i sitt ursprungligt ljudande skick. Det är därför jag inte sysslar med tekniska uppgraderingar av de högtalarna.
Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.
Bill50x skrev:Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.
Men, är inte IÖ´s Y-konfiguration av diskanterna på OA14 just ett försök att minska/eliminera kamfiltereffekten? Hade det blivit mindre sådan effekt om det bara hade varit ett (1) diskantelement?
(jag måste erkänna att jag inte är helt införstådd med vad kamfiltereffekt är...)
/ B
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...
Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?
...
Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
...
Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.
Naqref skrev:Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant.
paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?
Inte för att vara taskig, men sådana där uttalanden är jag van vid att personer som gärna vill ha koll, men inte alltid har det kommer med.petersteindl skrev:Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?
Det finns en massa prototyper som Stig förkastat och ett par prototyper som Stig inte förkastat. På slutet pratade jag med Stig om 3-vägarna och om diskanter för reflekterat ljud. Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.
Naq, 3-vägarens diskanter för reflekterat ljud har samma funktion som 70-talarnas diskanter för reflekterat ljud, liksom 60-talarnas diskanter för reflekterat ljud. Skillnaden ligger i kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud.
Till skillnad från dig anser jag att principer för att mjuka upp kamfiltereffekt oavsett om man använder flera diskanter eller andra knep är intressant och inte endast ur ett teknikhistoriskt perspektiv.
De kamfiltereffekter som uppstår på respektive trumhinna vid stereofonisk återgivning med två högtalare gör att tonkurvan inte ser speciellt rak ut med de Interchannel Level och Time Differences som finns kodat i varje stereofonisk inspelning.
3-vägaren är i mina ögon sett inte att betraktas som en traditionell eller konventionell direktstrålare.
Mvh
Peter
schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
Naqref skrev:schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du?![]()
schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.
paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster