Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
17
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%
 
Antal röster : 87

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3151
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-10-17 16:09

hrmm :? , det var oa116 du lyssnade på, inga jefvla oa14 8)
Kommer inte ihåg om jag hunnit uppgradera med t22 el ej.
oa12 hade t22 iaf.

du inser att du eg beskriver en annan högtalare med bremenbas, två diskanter och relativt hög WAF va? ;)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-10-17 16:13

Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till. :roll:

Kanske är ett elakt antagande, men ändå.


Ja IÖ låtsades ju vara oförstående och sedan drog han sig ur när mätdatan kom på bordet.... då var vi visst taskiga mot honom tyckte han. Trots att jag verkligen gjorde allt i min makt att involvera honom från början. Det var ju ett retoriskt knep för att slippa ta besvärliga frågor. Tycker det var mycket tråkigt att han gjorde så.

Man undrar ju om det var så att han kanske råkat få en batch med element över från Hesselvallprojektet som kanske inte var optimala för den applikationen? MMX kanske var ett sätt att realisera de elementen?
De elementen som användes senare är vad jag förstått märkbart motorstarkare. Min personliga uppfattning är att F87 säkert kan användas bättre on-axis där man kan dämpa ner den rejält men i en OA-kontruktion är den ju otjänlig. Bara kolla på takreflexens tonkurva....
Den låter enligt uppgift förträffligt i Hesselvallaren.

Men personligen var ju det startskottet för att verkligen försöka sätta mig in i högtalarkonstruktion och psykoakustik så på så sätt får jag tacka honom för personligen har jag lärt mig mycket :)

OA-12 kan man ju faktiskt se som en 80-talare med en direktverkande och en ambiensdiskant?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-17 16:17

Claes skrev:Hej alla!

Det blev många intressanta deltrådar genom denna min huvudtråd om intresset för de högtalarmodeller Stig personligen konstruerade.

De flesta som är intresserade av att besvara enkäten verkar ha gjort det eftersom endast något enstaka svar tillkommit den senaste tiden. Därför sammanfattar jag utfallet. Jag bortser från att den automatiska procentfördelningen avrundar annorlunda än vedertagen matematisk praxis.

Totalt 83 procent av respondenterna har i skrivande stund valt något av de fyra svarsalternativ som anger någon form av intresse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade. Föga förvånande med anledning av i vilket forum frågan ställdes.

Totalt 17 procent av respondenterna har valt det svarsalternativ som anger större intresse för modernare högtalarkonstruktioner än Stigs. Beroende på hur frågan och svarsalternativen är formulerade framgår det inte om de modernare högtalare 17 procent är mer intresserade av än Stigs konstruktioner är högtalare inspirerade av Stigs koncept eller ej.

Omkring 76 procent av respondenterna skulle uppskatta om en eller flera av Stigs konstruktioner åter skulle tillverkas och säljas.

Ett sidospår som kommit upp är möjligheten till gruppköp. Inspirerande och rörande tycker jag.

Ett annat sidospår är olika uppfattningar om olika modellers egenskaper; dels de modeller Stig konstruerade, dels andra märken och modeller mer eller mindre inspirerade av Stigs koncept.

Som jag ser det är min huvudfråga besvarad och jag tackar alla som bidragit. Kanske finns det skäl att starta fler nya huvudtrådar på några av de intressanta sidofrågor som aktualiserats?


Bästa välljudshälsningar till alla musikälskare
Claes
Så Claes, vad säger dig svaret du anser dig fått?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-10-17 16:23

schmutziger skrev:hrmm :? , det var oa116 du lyssnade på, inga jefvla oa14 8)
Kommer inte ihåg om jag hunnit uppgradera med t22 el ej.
oa12 hade t22 iaf.

du inser att du eg beskriver en annan högtalare med bremenbas, två diskanter och relativt hög WAF va? ;)


Har ju lyssnat på Nattis OA-14 och OA-12 så det så ;) Eller det var kanske 30HzBones OA14?
Jo hursomhelst Äggen kommer ju att vara i en helt annan liga än något DIY på ett obskyrt forum? ;)

Detta är ju Ortoakustikens skitiga underground! I den rena polerade världen finns perfekt kokta Bremen Ägg och Larsen i läcker lack.
Här nere är det all-in hemmabyggen i rå MDF... This is Carlsson-Club... First rule of Carlsson-Club... if this is your first night you will build a basmodul and fasa fel.

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2012-10-17 16:28

De Carlsson burkar jag gillat har varit; de Tux hade med sig på en DIY-träff (12 el. 14), några versioner av 51, och 50 hemma hos LennartJ när de står på basmodulerna (annars låter det mest "golvlist").

Om jag skulle köpa någon "Ortho-burk" idag hade jag valt en Larsen framför någon av dessa, så nyproduktion är jag inte intresserad av.

3-vägaren däremot.... :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-17 18:08

PappaBas skrev:
Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till. :roll:

Kanske är ett elakt antagande, men ändå.


Ja IÖ låtsades ju vara oförstående och sedan drog han sig ur när mätdatan kom på bordet.... då var vi visst taskiga mot honom tyckte han. Trots att jag verkligen gjorde allt i min makt att involvera honom från början. Det var ju ett retoriskt knep för att slippa ta besvärliga frågor. Tycker det var mycket tråkigt att han gjorde så.

Man undrar ju om det var så att han kanske råkat få en batch med element över från Hesselvallprojektet som kanske inte var optimala för den applikationen? MMX kanske var ett sätt att realisera de elementen?
De elementen som användes senare är vad jag förstått märkbart motorstarkare. Min personliga uppfattning är att F87 säkert kan användas bättre on-axis där man kan dämpa ner den rejält men i en OA-kontruktion är den ju otjänlig. Bara kolla på takreflexens tonkurva....
Den låter enligt uppgift förträffligt i Hesselvallaren.

Men personligen var ju det startskottet för att verkligen försöka sätta mig in i högtalarkonstruktion och psykoakustik så på så sätt får jag tacka honom för personligen har jag lärt mig mycket :)

OA-12 kan man ju faktiskt se som en 80-talare med en direktverkande och en ambiensdiskant?


Mnja, asså...

Hur den sen blev är en historia för sig, men det jag ställde mig undrande till är när man hade hela spannet av orthoakustiska påhitt SC ställt till med så valde man en OA5 som förebild, som dels är monohögtalare och i sig tekniskt tråkig. Sen att ingen eg är intresserad av sån högtalare enligt Schmutz´s konstaterande gör valet av oa5 som förebild än mer svårförstått.

Gällande OA12;
Nja, ambiensdiskanten mot väggen är ju enligt Naqref till för att smeta ut kamfiltereffekten man får av en odämpad närliggande vägg. Så tar man bort den bakåtriktade diskanten och pillar dit en väggdämpskiva så bör man få ngt som mer liknar 80-talare. Typ, alltså, sort of. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58205
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 18:19

Nja, jag tycker inte att jag har sett några bevis i frågan om att mmx-problemet inte är ett generellt oa-5 problem... Och att det generella felet är att jämföra en oa-5 oavsett variant med moderna stereohögtalare. Att göra mmx likadan men mer kompetent än originalet kan väl klassat som lyckat. Att sen det blir lite av "operationen lyckades, patienten dog" när vi jämför dem med modernare konstrutioner det må vara hänt. Målgruppen för mmx sålunda ytterst smal...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41185
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-17 21:32

Naqref skrev:
petersteindl skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.


Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.


Stigs högtalare genomgick en konstruktionsevolution och då finns inga sidospår. Det var en seriell utveckling.
Stig Carlsson var jättenöjd med Kolboxen. Det enda han ville ha var ett bättre baselement.
Då 60-talarna lanserades var Kolboxen ett passerat stadium för Stig och 60-talarna var Stig jättenöjd med.
Då 70-talarna utvecklades och lanserades var 60-talarna ett passerat stadium för Stig och 70-talarna var Stig jättenöjd med (utom OA-14).
Då 80-talarna kom var 70-talarna ett passerat stadium för Stig och 80-talarna var Stig jättenöjd med.
Men ingen av Stigs högtalare var ett sidospår för Stig, men OA-14 var inte färdigutvecklad då den lanserades. Den hade Stig velat skulle genomgå ytterligare evolution.


Jag tror vi är överens i grunden men använder olika ord för det.

När man kör ett spår (multipla diskanter) och sedemera inser att man inte kommer längre på det spåret och växlar över till ett annat spår (enkla diskanter) så har man gjort ett spårbyte. Då ligger det gamla spåret kvar men det har sidsteppats. Det har blivit ett sidospår.

John diskuterade 70-talarna vid några tillfällen och Stig lär ha sagt att "de gjorde jag i mitt oförstånd". Någon tydligare markering att det var ett avslutat kapitel har jag svårt att se.

Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant. Är man intresserad av teknikhistoria så är naturligtvis alla högtalare intressanta men då ska de inte moderniseras utan behållas i sitt ursprungligt ljudande skick. Det är därför jag inte sysslar med tekniska uppgraderingar av de högtalarna.


Anders, vi har nog lite olika definition på ordet sidospår. För mig är sidospår ett spår som löper vid sidan av huvudspår och tidsmässigt finns de snarast parallellt. Då finns nämligen en valsituation. Man kan välja ena eller andra spåret, huvudspår eller sidospår. Det spår man helst väljer eller helst vill välja men inte kan välja av någon orsak blir huvudspår och det andra blir i så fall sidospår. Helst vill man välja huvudspåret, men går inte det av någon orsak så får man nöja sig med att välja sidospåret. Då kan man kanske så småningom kanske byta till huvudspåret.

I Stigs fall handlar det om ett seriellt spår från 60-talarna till 70-talarna. Det var en naturlig övergång ur Stigs synvinkel.

Från 70-talarna till 80-talarna är det lite mer komplicerat. Den första modellen ut skulle ha varit 3-vägaren. Det var det konceptet som Stig jobbade mest med i början. Den första prototypen var jag och lyssnade på dagen efter Stig hade fått ihop och mätt på dem. Stig var inte 100 % nöjd men ville ändå spela på dessa och få feedback. Det var jag och Lars Bäcklund som var hemma hos Stig och lyssnade den kvällen. Det var mycket hysh-hysh. Därefter var jag ensam hos Stig och lyssnade på 3-vägaren några gånger. De blev bättre och bättre men inte så bra som jag förväntade. Stig hade huvudsakliga problem med mellanregisterdomen och delningsfilter. Men basen han använde lades ner och då fortsatte sökandet. Efterhand blev det mer och mer komplicerat med högtalarelementen och vid ett vägval så färdigställdes OA-51 först. Med OA-51 hade Stig högtalarelementen till hands men inte lådmaterialet och inte delningsfiltret skulle det visa sig. Jag har nog skrivit om detta tidigare. Från början var diskanten polaritetsvänd i förhållande till basen. Men under utvecklingen skrev Harry Pearson på Absolute sound att han inte fortsättningsvis testa 2-vägare där diskanten var polvänd. Eftersom Stig verkligen ville få sina högtalare till internationella tester och Stig hade respekt för Harry Pearsson och för Peter Moncrieff på IAR (International Audio Review) så gjorde Stig om sina delningsfilter så att diskanten hade samma polaritet som basen. Om inte Harry Pearson hade skrivit detta så hade delningsfiltret till OA-51 med största sannolikhet inte varit som det blev. Då kan man ju fråga sig om man verkligen skall göra kloner av Carlssonhögtalarna såsom de producerades. Materialet i högtalarlådan var ett finskt material som utgjordes av limmade träflisor. Stig ville inte använda mdf. Jag var runt och kollade in en mängd olika material inklusive mdf till Stig. Stig satte mig på att försöka hitta hdf. Jag letade sådant, men det verkade inte existera vid den tidpunkten. Den bästa mdf som hade den högsta densiteten hade ett stockholmsföretag som låg på Saltmätargatan. Jag minns inte vad de hette. Jag tror företaget finns kvar, men inte på Saltmätargatan. Stig hittade sitt material till OA-51 till slut och OA-51 fullbordades. Stig hade då valt att hoppa från 3-vägaren som var huvudspåret till 2 vägaren OA-51 som var sidospår. Så var det på den tiden. Stig ville helst komma ut med flaggskeppet först. I det här fallet gick det inte. Det gjorde det heller inte med 70-talarna, trots att OA-116 var den första prototypen som Stig själv spelade på då Stig fortfarande bodde i Blackeberg.

Om man ser till den syn som jag lägger i ordet sidospår så är snarast OA-51, OA-50 och OA-52 det sidospår som Stig var tvungen att välja istället för 3-vägaren. Det var flera personer inblandade i början och vissa var från Sonabtiden. Det var dessa personer som hade kontakt med Stilexo från början. Det var på Stilexo som OA-51 skulle produceras. Det bildades ett nytt bolag och det bolaget hette Carlsson Ortho-Acoustic AB. Detta bolag gick sedermera i konkurs eller likviderades.

Vad gäller 70-talarna och att Stig lär ha sagt att "de gjorde jag i mitt oförstånd", så är det så att Stig faktiskt har uttryckt sig så och han har sagt det till mig också, men man kan inte ta ett sådant citat ur sitt sammanhang. Då blir det bara fel. Stig har sagt mycket som blir helt fel om man tar det ur sitt sammanhang. Han har bland annat ofta sagt "aporna i Småland". Det var personerna på Stilexo där även John Larsen ingick i djurfarmen. Man måste ha hela sammanhanget klart för sig för att förstå vad Stig menade med sina uttalanden. Stig kom ofta med provocerande och ironiska uttalanden och ironin som var tvärtomuttalanden gick ofta ut på att kolla om den han pratade med hängde med på noterna. Då det gällde Stigs ironi var det inte så lätt att hänga med i noterna alla gånger. Man får ta saker med en nypa salt. Vi som stod närmast Stig från början på 70-talet och framåt vet oftast vad Stig menade då Stig kom med sina uttalanden. En av dessa personer var Lars Göran Hedström och jag pratade med honom för 1½ timme sedan och nämnde det du skrivit om 70-talarna som sidospår. Lars Görans spontana kommentar var: "Näe, det stämmer ju inte. Det är ju helt fel. Lars Göran blev förvånad över uttalandet. Sedan pratade Lars Göran om OA-12. Stig har aldrig ansett den vara ett sidospår och inte heller OA-116 eller OA-2212 och inte OD-11 heller. OA-14 däremot var inte Stigs favorit.

För mig är ordet "sidospår" fel ord att använda och skapar bara mer frågetecken och förvirring än förklaring.

Däremot håller jag med om att efter varje högtalarepok från Stig så ansåg Stig sina tidigare konstruktioner som gamla och därmed som ointressanta att exploatera vidare på. Att de skulle vara ointressanta för befintliga ägare ansåg dock Stig aldrig, åtminstone aldrig som jag hört eller hört talas om, vare sig från kunder eller från Stig själv.

Vad gäller flera diskanter för direktljudet istället för en och endast en diskant, så kommer jag skriva mer i ämnet. Det är en mycket intressant frågeställning. Jag har dock redan skrivit en del i frågan.

För mig är Stig Carlssons 3-vägare den högtalare som Stig tyvärr aldrig hann fullborda men som, med dagens utbud av högtalarelement, på samtliga parametrar skulle köra kringlor kring OA-50, OA-51 och OA-52 samt naturligtvis även kring samtliga direktstrålare.

Det är fler än jag som är medvetna om detta med 3-vägarens kapacitet. Jag vill gärna se den på marknaden. Andra som anar dess kapacitet vill helst inte se den på marknaden eftersom den då skulle bli för svår konkurrent för deras egna högtalare. Det enda huvudspåret i dagens läge är 3-vägaren, allt annat är sidospår. Men som slutord vill jag säga till alla dem som gärna vill ha Carlssonhögtalare med Carlssonljud, OA-52.2 var Stig Carlssons sista högtalare och är fortfarande den sista högtalaren med äkta Carlssonljud. En sak till, det är inte alla som vill ha Carlssonljudet och för dem finns det modifieringar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-17 21:57

Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32539
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-10-17 22:06

Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.

Men, är inte IÖ´s Y-konfiguration av diskanterna på OA14 just ett försök att minska/eliminera kamfiltereffekten? Hade det blivit mindre sådan effekt om det bara hade varit ett (1) diskantelement?

(jag måste erkänna att jag inte är helt införstådd med vad kamfiltereffekt är... :oops: )

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-17 22:18

Bill50x skrev:
Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.

Men, är inte IÖ´s Y-konfiguration av diskanterna på OA14 just ett försök att minska/eliminera kamfiltereffekten? Hade det blivit mindre sådan effekt om det bara hade varit ett (1) diskantelement?

(jag måste erkänna att jag inte är helt införstådd med vad kamfiltereffekt är... :oops: )

/ B


Y-modden är ett sätt att förändra mönstret av kamfiltereffekter. Inte att eliminera dom. Om det är ett bra sätt eller ett dåligt kan diskuteras (mest då ur ett teknikhistoriskt perspektiv ;) ). Effekten hade funnits kvar men mer tydlig om det bara hade funnits en enstaka fristående diskant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comb_filter
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 22:47

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...

Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?

...
Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
...

Ok, där har alltså OA-12 en fördel.
Men hur mycket fördelaktigare är uppvinklingen?
Riktningen av diskanterna var således bättre på OA-5 och OA-6 än på OA-14.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41185
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 00:01

Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.


Naq, 3-vägarens diskanter för reflekterat ljud har samma funktion som 70-talarnas diskanter för reflekterat ljud, liksom 60-talarnas diskanter för reflekterat ljud. Skillnaden ligger i kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud.

Till skillnad från dig anser jag att principer för att mjuka upp kamfiltereffekt oavsett om man använder flera diskanter eller andra knep är intressant och inte endast ur ett teknikhistoriskt perspektiv.
De kamfiltereffekter som uppstår på respektive trumhinna vid stereofonisk återgivning med två högtalare gör att tonkurvan inte ser speciellt rak ut med de Interchannel Level och Time Differences som finns kodat i varje stereofonisk inspelning.

3-vägaren är i mina ögon sett inte att betraktas som en traditionell eller konventionell direktstrålare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Inläggav mangrove » 2012-10-18 00:13

Naqref skrev:Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant.


Jag tror att 70-talarna är intressantast ur detta perspektiv eftersom de är de tydligast annorlunda högtalarna. De framkallar nostalgi för de insatta, och för de andra diskussion om teorin bakom ljudkällan på ett helt annat sätt (vilket jag själv ofta fått erfara). Folk förväntar sig att högtalare skall se ut på ett visst sätt och avvikelser från normen väcker intresse.

Dvs, även om 80-talarna är "bättre" så har 70-talarna mycket bättre marknadsföringspotential.

Nu är jag mycket skeptisk till att SSC öht tagit hänsyn till sådana faktorer, men 70-talarna ger både ett mycket tydligare intryck av "revolutionerande teknologi" och ett mindre intryck i rummet (eftersom de bygger lådans volym på djupet och inte på höjden). Båda är klart marknadsföringsbara faktorer, medan principerna för 80-talarna är betydligt mer svårfångade.

(nu valde ju iofs SSC att bygga det de byggde, vilket ur nästan samtliga perspektiv utom konstruktionens relativa enkelhet framstår som ett besynnerligt val).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35949
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-18 00:14

Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41185
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 00:45

paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?


Det finns en massa prototyper som Stig förkastat och ett par prototyper som Stig inte förkastat. På slutet pratade jag med Stig om 3-vägarna och om diskanter för reflekterat ljud. Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2012-10-18 01:28

Nu börjar det bli intressant! :)

Tycker det är en mycket intressant historia det här! :) Ibland räcker inte tiden till för att förverkliga alla idéer... Kanske dags att sätta fart få? ;-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 05:21

petersteindl skrev:Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.

MvH
Peter
Inte för att vara taskig, men sådana där uttalanden är jag van vid att personer som gärna vill ha koll, men inte alltid har det kommer med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-10-18 08:19

Angående modernare diskantkonfigurationer så tänker jag mig att de har till uppgift att säkerhetsställa mer korrekt frekvensinnehåll på reflexerna både till geometrisk lokalisering och således över tid. Dvs inte primärt kamfiltereffekt. Larsen 8 använder väl motfaskopplade ambiensdiskanter. IÖ hade ju något liknande för pi60 på prototypstadie där man placerade ut motfasade diskanter. Det ger ju en utsläckning mot lyssnare. och får dem att "beama" mot väggen och fylla ut det övre tonregistret för reflexer.

Angående flera diskanter i direktljudet så är jag inte med på nyttan av det. Min förståelse är att det föredras ett distinkt direktljud med snäva tidsmarginaler sedan skall det ju vara en definierad "paus" innan de tidiga reflexerna anländer. SC pratade om minst 120 grader i det han skrivit.
Är reflexerna separerade uppfattat man dem som reflexer och hjärnan integrerar dem som distinkta repetitioner (inte ljudsmet). Toole pratar om denna effekt och hjärnan föredrar att höra dessa repetitioner som att den får höra samma meddelande flera gånger och kan extrahera mer information då.
Observera att de inte uppfattas som ekon. Finns en gräns för reflektionsnivå kontra tid man lägger sig under.
(iPhone på byssen till Lynd)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35949
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-18 08:26

petersteindl skrev:
paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?


Det finns en massa prototyper som Stig förkastat och ett par prototyper som Stig inte förkastat. På slutet pratade jag med Stig om 3-vägarna och om diskanter för reflekterat ljud. Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.

MvH
Peter


Jaha?
Men frågan var ju inte om vi vet, utan vad vi vet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58205
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 08:28

Och vi vet inte heller vad han hade tyckte när den väl den versionen var byggd... han kanske hade behövt tre-fyra iterationer till innan fullt nöjd?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-18 10:10

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.


Naq, 3-vägarens diskanter för reflekterat ljud har samma funktion som 70-talarnas diskanter för reflekterat ljud, liksom 60-talarnas diskanter för reflekterat ljud. Skillnaden ligger i kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud.

Till skillnad från dig anser jag att principer för att mjuka upp kamfiltereffekt oavsett om man använder flera diskanter eller andra knep är intressant och inte endast ur ett teknikhistoriskt perspektiv.
De kamfiltereffekter som uppstår på respektive trumhinna vid stereofonisk återgivning med två högtalare gör att tonkurvan inte ser speciellt rak ut med de Interchannel Level och Time Differences som finns kodat i varje stereofonisk inspelning.

3-vägaren är i mina ögon sett inte att betraktas som en traditionell eller konventionell direktstrålare.

Mvh
Peter


Peter, till skillnad från trevägaren med dess uppåtriktade diskanthorn så har 60 och 70-talarnas extradiskanter dubbel funktion. I trevägaren är dess enda primära funktion att generera större mängd reflekterat ljud. I de andra så är deras uppgift att även smeta ut kamfiltereffekterna. Kamfiltereffekterna som uppstår av att det är fristående och multipla diskanter. Dessa har liten inbördes skillnad i ITD och kommer att ge en kraftig koloration om man inte smetar ut de i tiden. Kamfiltereffekterna uppstår i princip oavsett orientering av diskanterna i deras nedre arbetsområde. Det är denna typ av kamfiltereffekt jag avser när jag pratar om kamfiltereffekterna i 60 och 70-talarna. De kamfiltereffekter som uppstår p g a att vi har två öron och två högtalare framför oss är ett helt annat problem som jag ser det.

Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3151
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-10-18 10:12

jag förstår inte :?
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-18 10:18

schmutziger skrev:jag förstår inte :?
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
8)


Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du? :twisted: :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35949
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-18 10:25

Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58205
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 10:25

Naqref skrev:
schmutziger skrev:jag förstår inte :?
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
8)


Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du? :twisted: :D


Du tror en skriftlig battle är lättare att vinna än en blind A/B/X lyssning med en forumpanel? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18465
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-10-18 10:26

schmutziger skrev:jag förstår inte :?
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
8)


Jaa, ett ortobattle! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35949
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-18 10:29

Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 10:30

paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.


Fixar du vinstpengar? :-D Eller står SSC för dom? :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-18 10:30

paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?


Stigs version var med uppåtriktat horn. De två motfasade diskanterna är en av mina lösningar och är inte en Carlssonsk.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster