Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Det är ingen klant. Det är Kalle Ståhl.
hifikg skrev:Jag har inte gjort något annat än låtit kablarna hänga. Igår när jag möblerade om lite drastiskt märkte jag upp kablarna så jag säkert ska veta vilka som tar vägen vart. Har du redan skaffat en andra B2-50?
eksund skrev:Låter skumt att bara lämna ena ingången öppen. Schemat har jag hittat på nätet så nu gäller det bara att friska upp sina mycket gamla elektronikkunskaper.
Eller varför inte bara splitta ingångskablen så att man matar både höger och vänster i subbasen från ena kanalen.
Undrar vad som händer på utgångsdelen av subbasen när man slår ihop båda kanlerna till en kanal före effektsteget?
hifikg skrev:Kopplingen av en kanal per sub är den som beskrivs och rekommenderas i handboken. Dock ska man använda samma kanal (vänster?) in på båda subborna för att autotillslaget ska triggas. Själv stänger jag aldrig av dem så det kvittar.
Jocke skrev:hifikg skrev:Kopplingen av en kanal per sub är den som beskrivs och rekommenderas i handboken. Dock ska man använda samma kanal (vänster?) in på båda subborna för att autotillslaget ska triggas. Själv stänger jag aldrig av dem så det kvittar.
Men det är ju "vänster kanal" i subben... Den har ju ingen aning om var du ställt den och om automatpåslaget ligger i subbens vänsterkanal så finns det väl inget som hindrar att du kopplar höger resp vä subs vänsterkanal till höger och vänster utgång?
bomellberg skrev:Tja, med en Y-splitter slipper du ju dra kablage fram till subben OCH tillbaka.
Ärligt talat förstår jag inte varför man ska koppla lågnivå -genom- subben. Görs det någon signalbehandling i subben, för integrering med frontarna?
bomellberg skrev:Tja, med en Y-splitter slipper du ju dra kablage fram till subben OCH tillbaka.
Ärligt talat förstår jag inte varför man ska koppla lågnivå -genom- subben. Görs det någon signalbehandling i subben, för integrering med frontarna?
hifikg skrev:Kopplingen av en kanal per sub är den som beskrivs och rekommenderas i handboken. Dock ska man använda samma kanal (vänster?) in på båda subborna för att autotillslaget ska triggas. Själv stänger jag aldrig av dem så det kvittar.
eksund skrev:bomellberg skrev:Tja, med en Y-splitter slipper du ju dra kablage fram till subben OCH tillbaka.
Subbasen har ett delningsfilter (12dB branthet om jag minns rätt) som gör att sidosystemet slipper jobba med de låga frekvenser som basen tar hand om.
eksund skrev:hifikg skrev:Kopplingen av en kanal per sub är den som beskrivs och rekommenderas i handboken. Dock ska man använda samma kanal (vänster?) in på båda subborna för att autotillslaget ska triggas. Själv stänger jag aldrig av dem så det kvittar.
Inget av ovanstående hittar jag i min manual. Kan det skilja mellan -70 och -50 tro?
hifikg skrev:Den möjligheten finns, jag kom just hem efter en ljudupplevelserik dag, ska kolla exakt hur det står. B2-50 kanske inte
Edit: Så här står det på sidan 4 i min manual "Om Du har två B2-70 och tänker använda en till varje kanal så ska subwooferns ingångar för vänster kanal användas eftersom det automatiska tillslaget endast känner av signalen till vänster ingång." Det står inget om att man ska eller bör Y-koppla.
eksund skrev:Då har man blivit med ytterligare en B2-50.
Åkte upp till Vällingby i helgen och träffade en mycket sympatisk, trevlig äldre
herre som p.g.a. flytt till lägenhet inte ansåg sig ha plats för baslådan. Vi spisade
lite klassisk musik till hans anläggning som förutom baslådan bestod av
ett par OA52:or. Och det jag hörde var ganska imponerande. Extra kul med tanke
på att hifikg har just den laguppställningen.
Det var ett välbevarat fint exemplar jag bar ut till bilen, med endast ett litet fel på,
som jag hoppas inte påverkar ljudet.
Den är svart! Min tidigare är brun. Har det stor betydelse tror ni?![]()
Så snart jag kopplat in dom båda och skruvat lite på rattarna så ska jag
sätta mig i soffan och LYSSNA!
Nästa steg kan bli att ta fram min impulsköpta roomanalyzer och se om
kurvorna och jag är överens.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster