Naqref skrev:schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du?![]()
japp

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du?![]()
hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.
Fixar du vinstpengar?Eller står SSC för dom?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det.
paa skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?
hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det.
Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.
KarlXII skrev:Nu börjar det bli dax att definiera en åtta.
Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Jocke skrev:Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?
Nej.
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?
Nja, du har placeringen på och spridningen från hornen som parameter också.
Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.
För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.
Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.
Erik_Johansson skrev:Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.
För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....
Allt beror ju på vad man har för mål. För min del är arbetet med trevägaren ju delvis av egoistiska skäl.Dvs att jag själv vill ha dem och kunna spela på dem. Skulle det kosta mig säg 20000 kr ytterligare att nå det målet så är det helt ok. Det kostade oss mer att vara 2 pers en vecka i Turkiet i somras och trevägsprojektet intresserar mig mer än en solsemester.
/Erik
MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.
Fjonkalicious skrev:Men det du gjorde handlade ju inte om en tävling. Vi kan ju se hur det gick i den andra tävlingen och då hade den 10kkr i vinstpengar. Hur tror du det skulle gå med en tävling utan vinstpengar. Visst, det kanske finns några som skull hoppa på tåget, men hur många talar vi om? Tre?
Mvh
Filip
schmutziger skrev:Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?
paa skrev:Skulle inte trådskaparen Claes kunna ordna en lyssning på Studio Blue den dagen det blir dags att avöra vem som lyckats bäst?
Reglerna för tävlingen snor vi väl snabbt ihop tillsammans?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster