Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
17
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 87

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-18 10:31

Naqref skrev:
schmutziger skrev:jag förstår inte :?
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
8)

Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du? :twisted: :D

japp :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-18 10:31

En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 10:40

hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.

Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias ;) ). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-18 10:41

Fjonkalicious skrev:
paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.

Fixar du vinstpengar? :-D Eller står SSC för dom? :lol:

Jag kan vara med och pynta en tusenlapp! 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 10:44

Fjonkalicious skrev:

Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst? Men någon form av buckla borde det förstås vara.
Men realistiskt så borde det komma ut något gott i ortoakustisk anda av en sådan byggtävling också, där många skulle anstränga sig lite extra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-18 10:56

Naqref skrev:
hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.

Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias ;) ). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det. 8)

Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 11:09

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:

Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?

Nej.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 11:34

hifikg skrev:
Naqref skrev:

Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.

Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 11:38

Nu börjar det bli dax att definiera en åtta. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-18 11:45

En Moebius-loop?

Med ett klart definerat projekt med klara premisser så tror jag inte alls det är svårt att ragga ihop pengar här inne för framtagandet av en trevägare? Forumprojekt med återkoppling här inne? Jag skulle gärna bidra. :) Hade varit otroligt spännande och dessutom en teknikhistorisk gärning och jag tror ett uppmärksammande för Ortoakustik och dess högtalare som heter duga.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 11:49

KarlXII skrev:Nu börjar det bli dax att definiera en åtta. 8O

:roll: :D

Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.

Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 11:52

Dags att få ut tvåvägaren för att väta aptiten då, ju! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 11:55

Jocke skrev:
Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.

Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?

Nja, du har placeringen på och spridningen från hornen som parameter också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 11:55

Fjonkalicious skrev:
paa skrev:
Fjonkalicious skrev:

Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?

Nej.

Är det den allmänna uppfattningen?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 11:57

2-vägaren ÄR grym!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 11:59

Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.

För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 12:12

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:

Nja, du har placeringen på och spridningen från hornen som parameter också.

Tänker på hur allt hänger ihop. Placering nära begränsningsytorna blir ju till slut ett horn.. Horn som blivit ett lite besudlat begrepp - "trattkolorering". Ändå hänger som sagt allt samman... ;-)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2012-10-18 12:17

Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.

För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....

Allt beror ju på vad man har för mål. För min del är arbetet med trevägaren ju delvis av egoistiska skäl. :oops: Dvs att jag själv vill ha dem och kunna spela på dem. Skulle det kosta mig säg 20000 kr ytterligare att nå det målet så är det helt ok. Det kostade oss mer att vara 2 pers en vecka i Turkiet i somras och trevägsprojektet intresserar mig mer än en solsemester. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 12:20

Naqref skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:

Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.

Kan du inte söka det (o)(ö)kända stipendiet från SSC? ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-18 12:20

PappaBas skrev:En Moebius-loop?

Det är av yttersta vikt att magneten på baselementet är av rätt konstruktion för att en trevägare skall kunna köra åttor på ett korrekt sätt.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 12:28

Erik_Johansson skrev:
Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.

Allt beror ju på vad man har för mål. För min del är arbetet med trevägaren ju delvis av egoistiska skäl. :oops: Dvs att jag själv vill ha dem och kunna spela på dem. Skulle det kosta mig säg 20000 kr ytterligare att nå det målet så är det helt ok. Det kostade oss mer att vara 2 pers en vecka i Turkiet i somras och trevägsprojektet intresserar mig mer än en solsemester. :)

/Erik

Men det du gjorde handlade ju inte om en tävling. Vi kan ju se hur det gick i den andra tävlingen och då hade den 10kkr i vinstpengar. Hur tror du det skulle gå med en tävling utan vinstpengar. Visst, det kanske finns några som skull hoppa på tåget, men hur många talar vi om? Tre?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 12:33

Ointressant diskussion, det vet man först när man kört igång en tävling.

Det jobbigaste är nog att hitta någon som vill driva det. Sen är det väl inte intressant om det är 3 eller 25 som deltar.

Du undervärderar nog DIY-intresset lite. Det är tokiga människor.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 12:35

MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.

Som om fjonken skulle vara normal. 8O 8) :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 12:41

Kan hända att jag undervärderar låta-överallt intresserade människor. Men kom igen, en tävling med bara äran är ju bara att sätta ett reglemente som gäller för tävlingen. På faktiskt.se skulle bara det ta 5 år.*

*eller längre om vi kommer till hänvisningsstadiet

8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 12:43

Fjonkalicious skrev:Men det du gjorde handlade ju inte om en tävling. Vi kan ju se hur det gick i den andra tävlingen och då hade den 10kkr i vinstpengar. Hur tror du det skulle gå med en tävling utan vinstpengar. Visst, det kanske finns några som skull hoppa på tåget, men hur många talar vi om? Tre?

Mvh

Filip

Jag ställde upp då fast jag var övertygat om att mitt enkla koncept inte skulle vinna, mitt mål var jag var nöjd om jag inte kom sist. Och det blev en välbehövlig spark i baken att verkligen bli färdig med grejorna, och jag lärde mig ett och annat nyttigt på köpet. Bl.a fick jag ju labba lite med böjda slitsporten. Men som sagt, om det kommer ut "bara" tre st lite olika varianter av trevägare så skulle det ju vara otroligt bra, som jag ser det!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 12:45

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.
Som om fjonken skulle vara normal. 8O 8) :D

Eller MÖ...

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-18 12:46

Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 12:48

schmutziger skrev:Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?

Jag tror (tror haha) att högtalarkonstruktörer är ensamvargar, och att det inte blir så mycket med det kollektiva.

Skulle inte trådskaparen Claes kunna ordna en lyssning på Studio Blue den dagen det blir dags att avöra vem som lyckats bäst?
Reglerna för tävlingen snor vi väl snabbt ihop tillsammans?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 12:51

paa skrev:Skulle inte trådskaparen Claes kunna ordna en lyssning på Studio Blue den dagen det blir dags att avöra vem som lyckats bäst?
Reglerna för tävlingen snor vi väl snabbt ihop tillsammans?

Trådskaparen vill undersöka intresset för färdigbyggda Carlssonhögtalare. Vips blev han arrangör i en hembyggestävling. 8O

Endast på faktiskt.se.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-18 12:55

Ja, det är lite så vi jobbar här!
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati