Moderator: Redaktörer
Kenta skrev:Är det alltid eftersträvansvärt att följa tillverkarens specifikationer, eller är det tillåtet att sätta bias efter lägsta distorsion?
Kan det exempelvis vara rimligt att ha 142mV DC på ena kanalen och 42mV på den andra efter service, där man får förmoda att bättre mätinstrument än en DVM använts?
Och att man där gissningsvis satt värdet efter lägsta distorsion?
Kan jag sova lugnt eller ska jag själv sätta bias och DC-ut värdena till fabriksspecifikationerna med en enkel DVM?
Kenta skrev:Är det alltid eftersträvansvärt att följa tillverkarens specifikationer, eller är det tillåtet att sätta bias efter lägsta distorsion?
Kan det exempelvis vara rimligt att ha 142mV DC på ena kanalen och 42mV på den andra efter service, där man får förmoda att bättre mätinstrument än en DVM använts?
Och att man där gissningsvis satt värdet efter lägsta distorsion?
Kan jag sova lugnt eller ska jag själv sätta bias och DC-ut värdena till fabriksspecifikationerna med en enkel DVM?
carpelux skrev:Tomgångsspänningen är en funktion av tomgångsströmmen, så det du mäter är i realiteten samma sak.
Kenta skrev:Carl, om tomgångsspänningen ska sättas till 32mV, spelar det då ingen roll ifall mätaren visar -32mV?
Alltså, om jag justerar från -11mV till -32mV får jag då 32mv jag kastar om plus och minus sladdarna fråm DVM?
Laila skrev:Ah, lätt som en plätt . . . om det är så att du(Kenta) fått tillbaka stärkaren efter service/genomgång så skulle i alla fallen jag lämna tillbaka dito för gratis efterjustering om det inte är alltför bökigt att komma dit . . . om inte annat för att jäklas då de(på serviceverkstaden) i så fall uppenbarligen inte gjort ett professionellt jobb.
Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jag vet inte, tycker det låter orimligt att om jag vrider poten mot 0 och vidare mot 32mV från -11mV, borde inte detta ge -21mV när jag kastar om sladdarna?
Hur vet jag om jag är på rätt sida om 0 innan jag börjar skruva på poten?
bomellberg skrev:Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jag vet inte, tycker det låter orimligt att om jag vrider poten mot 0 och vidare mot 32mV från -11mV, borde inte detta ge -21mV när jag kastar om sladdarna?
Jaha, men kan du verkligen skruva den till båda sidor om nollan? Det verka skumt att strömmen genom emittermotstånden kan gå åt båda håll.
Kan någon annan bringa klarhet?
carpelux skrev:bomellberg skrev:Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jaha, men kan du verkligen skruva den till båda sidor om nollan? Det verka skumt att strömmen genom emittermotstånden kan gå åt båda håll.
Kan någon annan bringa klarhet?
Det går inte att justera tomgångsströmmen lägre än 0, så de mätvärden som man mäter med ett negativt förtecken beror på att mätsladdarna är kopplade fel ("baklänges"). Det spelar ingen roll, man kan helt enkelt bortse från minustecknet här, eller om man tycker det är störande skifta på mätsladdarna.
Kenta skrev:Kanske jag kan börja med att kolla att -11 och -26 blir 11 och 26 när jag kastar om DVM sladdarna?
Sedan kan jag sätta till 32mV, då borde det bli -32mV när jag sedan kastar om sladdarna?
Om det blir andra värden så kanske jag var på fel sida om 0:an från början, om det nu går komma på båda sidor om 0:an med poten?
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 19 gäster