Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
18
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-19 13:17

schmutziger skrev:Men två o trevägarna är ju väldigt lika,
har man kommit på en bra lösning till tvåvägaren så borde man kunna göra mer el mindre samma på trevägare o bara ha ersätta diskanthornet med mellanregisterdelen o sätta diskanten på toppen, eller?

Jag skulle tro att det inte alls är så hemsk enkelt att konvertera en tvåvägare till trevägare. Filtret blir minst ju fyra gånger så komplicerat att få att funka, när det blir två i stället för en delning. Och att ha diskanten fritt i stället för i ett horn/vågledare är väl ingen liten skillnad, som jag ser det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-19 13:22

Jag tror Schmutzi menar estetiskt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-19 13:39

Fjonkis har rätt, det diskuteras former/formspråk i de inläggen jag citerade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 14:10

avr7000 skrev:Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
- så tror jag inte att tillställningen att gemensamt här försöka ta fram en uttolkning av Stigs 3-vägs patent blir den sorglösa trevliga tillställning den har rätt att bli!

Bättre då att utom synhåll för denna vrånghet försöka t ex hjälpa Erik med forsatt arbete.
Eller att labba själv på egen kammare.

Stefan

Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 14:21

KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
Då skulle den väl knappast vara ortoakustisk till att börja med.

Kanske skulle framgå lite bättre när Hr. Steindl skojar.

:mrgreen:

Jag trodde det var uppenbart att sådana kurvor får man på elektronik och inte på högtalare :) Dessutom är fotot av Långa Farbrorns 3-vägare (som gick på tippen) taget av avr7000 hemma hos avr7000 för några år sedan och det är från denna sejour som V8 och vi andra lyssnade. Kurvan hittade jag på internet. Jag tog den rakaste jag kunde hitta :) Men eftersom den föll 0,15-0,20 dB vid 20 kHz :? så var jag ju naturligtvis tvungen att hitta på något :) så att det skulle bli spikrakt från 20-20 kHz inom 0,05 dB.

Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB :wink: :P

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 14:22

RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.

...när det vi mest behöver är någon som hör som Stig...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 14:27

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något! ;-)

Kurvan från Miller Audio Research har säkert stark koppling till testobjektet på bilden... ;-)

Var kurvan lurendrejeri??

Jag har ingen orsak att tro att kurvan är lurendrejeri. Milleraudioresearch har nog seriöst gjorda kurvor. :) :roll:

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 14:28

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.
När vi mest behöver de som litar på sina egna öron...

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 14:30

petersteindl skrev:

Jag trodde det var uppenbart att sådana kurvor får man på elektronik och inte på högtalare :) Dessutom är fotot av Långa Farbrorns 3-vägare (som gick på tippen) taget av avr7000 hemma hos avr7000 för några år sedan och det är från denna sejour som V8 och vi andra lyssnade. Kurvan hittade jag på internet. Jag tog den rakaste jag kunde hitta :) Men eftersom den föll 0,15-0,20 dB vid 20 kHz :? så var jag ju naturligtvis tvungen att hitta på något :) så att det skulle bli spikrakt från 20-20 kHz inom 0,05 dB.

Som sagt - loopback...

Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB :wink: :P

Mvh
Peter

Haha... lycka till säger jag! ;-)

Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 14:30

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
När vi mest behöver de som litar på sina egna öron...

/ B

+1 på alla tre.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-19 14:32

Stigs öron är inte i ngt vidare skick längre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-19 14:32

Nattlorden skrev:

"the one......"
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 14:45

Jocke skrev:
petersteindl skrev:

Som sagt - loopback...

Mvh
Peter

Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.

Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 14:53

petersteindl skrev:
Jocke skrev:
petersteindl skrev:

Som sagt - loopback...

Mvh
Peter

Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.

Mvh
Peter

Centerhögtalare och m/s matris - skulle det bli bättre eller sämre? Man har ju redan hanterat problemet en gång i studion.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-19 15:23

petersteindl skrev:Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.

Mvh
Peter

Integrerar man över varje Critical Band då? Dessutom så undrar jag om man skall ha en normal integration eller använda en viktad summation dvs att hörseln betonar hur reflexerna ankommmer sett över tid lite olika? Diffusfält kan man ju kompensera för.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-19 15:24

petersteindl skrev:Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB :wink: :P

Ååh det är det minsta problemet. Det är ju bara att rita en fin kurva och säga att så är det. Och om någon kommer dragandes med mätningar så säger man bara att den räta linjen återspeglar inte mätsituationen utan är den psykoakustiskt upplevda tonkurvan. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 15:51

PappaBas skrev:
petersteindl skrev:Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.

Mvh
Peter

Integrerar man över varje Critical Band då? Dessutom så undrar jag om man skall ha en normal integration eller använda en viktad summation dvs att hörseln betonar hur reflexerna ankommmer sett över tid lite olika? Diffusfält kan man ju kompensera för.

Det är inte så fruktansvärt komplicerat. Precedence sätter tiden. 1/3 oktav har man funnit stämmer bäst med Hörseln och critical band.

Dock är det så att jag tittar på många saker då jag ser en frekvenskurva som jag tagit själv som jag känner betingelserna för. Jag mäter ju för att ta reda på specifika saker och då anpassas mätuppställning och mätmetod och tolkning av kurvor. Huvudsaken är att man förstår vad man håller på med och vad problematiken innebär.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-19 15:52

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB :wink: :P

Ååh det är det minsta problemet. Det är ju bara att rita en fin kurva och säga att så är det. Och om någon kommer dragandes med mätningar så säger man bara att den räta linjen återspeglar inte mätsituationen utan är den psykoakustiskt upplevda tonkurvan. 8)

:lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 16:19

Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:
petersteindl skrev:

Som sagt - loopback...

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Centerhögtalare och m/s matris - skulle det bli bättre eller sämre? Man har ju redan hanterat problemet en gång i studion.

Nej detta problem ligger inte i mjukvaran (musiken). Problemet ligger i stereosystem - högtalare - rum - lyssnare. Centerhögtalare och någon form av en slags m/s matris ändrar förutsättningarna i förhållande till lyssning med 2 högtalare.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 21:27

petersteindl skrev:
Jocke skrev:Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.

Mvh
Peter

Centerhögtalare och m/s matris - skulle det bli bättre eller sämre? Man har ju redan hanterat problemet en gång i studion.[/quote]

petersteindl skrev:Nej detta problem ligger inte i mjukvaran (musiken). Problemet ligger i stereosystem - högtalare - rum - lyssnare. Centerhögtalare och någon form av en slags m/s matris ändrar förutsättningarna i förhållande till lyssning med 2 högtalare.

Mvh
Peter

Alltså... problemet finns ju redan i studions monitorer... har det på något sätt kompenserats där så att problemet är irreparabelt? Annars finns ju möjligheten att avnjuta (?) inspelningen medelst 3-kanalsystem summa/skillnad... Tycker du svarar på något annat Peter...^^

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 21:36

Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.

Mvh
Peter

petersteindl skrev:Nej detta problem ligger inte i mjukvaran (musiken). Problemet ligger i stereosystem - högtalare - rum - lyssnare. Centerhögtalare och någon form av en slags m/s matris ändrar förutsättningarna i förhållande till lyssning med 2 högtalare.

Mvh
Peter

Alltså... problemet finns ju redan i studions monitorer... har det på något sätt kompenserats där så att problemet är irreparabelt? Annars finns ju möjligheten att avnjuta (?) inspelningen medelst 3-kanalsystem summa/skillnad... Tycker du svarar på något annat Peter...^^

Hmm, jag undrar om inte det är ett missförstånd på grund av mitt ursprungsinlägg. Det som jag har fetat gäller mätning av högtalare i rum. Det är altså bara ett mätförfarande av högtalare i bostadsrum för att mätkurvan mer skall motsvara lyssning. Annars vet jag inte vad du menar.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-10-19 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-19 21:57

Så.... hur gick det?

Alla väntar på att nån annan ska göra 3-vägare och ingen är egentligen sugen på att köpa veteran-ortho?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-19 22:50

Typ... :D

Ingen verkar vilja ha OA52 kloner i alla fall.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-19 23:06

avr7000 skrev:Typ... :D

Stefan

Jodå, jag vill, men jag vill bygga lådorna själv! Ställde en fråga om det på föregående sida.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-10-19 23:30

Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2! :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-20 00:40

Dynamic skrev:Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2! :)

Är det inte bara att haka på ett gruppköp på lådor här inneoch bygga själv? Är inte den Vifa diskanten dock svår att få tag på?
Måste ju vara lättare att gå den vägen än att vänta på att någon skulle vilja officiellt nyproducera en specifik modell.
Jag menar varför krångla till det?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-10-20 00:53

PappaBas skrev:
Dynamic skrev:Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2! :)

Är det inte bara att haka på ett gruppköp på lådor här inneoch bygga själv? Är inte den Vifa diskanten dock svår att få tag på?
Måste ju vara lättare att gå den vägen än att vänta på att någon skulle vilja officiellt nyproducera en specifik modell.

Jag hängde inte så mkt här på faktiskt när sista gruppköpet var på g så jag missade det tyvärr. Diskanten är svår att få tag på men jag hoppas att jag nån gång ska lyckas få tag på både lådor och diskanter och förverkliga min dröm.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-20 02:07

Det kanske blir fler rundor om man skaffar ihop ett gäng till? :)
Blir det någon nyare iteration efter LE2 så hänger jag säkert på. Naq har ju hintat lite i tråden här?
Har alltid tyckt att 51:orna haft fin formgivning.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-20 08:43

Aerob skrev:
avr7000 skrev:Typ... :D

Stefan

Jodå, jag vill, men jag vill bygga lådorna själv! Ställde en fråga om det på föregående sida.

Ritningarna finns här på faktiskt.se... :)

Startar jag ett gruppköp så blir det på färdiga kloner...
Antalet högtalare blir så få att det får bli så för att dela på den höga startkostnaden för att komma igång med lådtillverkningen, filterkort etc. etc.

Dynamic skrev:
PappaBas skrev:

Jag hängde inte så mkt här på faktiskt när sista gruppköpet var på g så jag missade det tyvärr. Diskanten är svår att få tag på men jag hoppas att jag nån gång ska lyckas få tag på både lådor och diskanter och förverkliga min dröm.

Jag har ett par vita tomma klonlådor samt komplett OA51.2 kit i källaren med det speciella filtret som Ingvar konstruerade :wink: du får ge mig ett fett bud i min medlemstråd 8)

Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-20 10:53

2kg ister? 8O :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati